Errealitateak eraldatuz: Unibertsitatea eta Komunitatea, hezkuntza Ikaskuntza-Zerbitzuan oinarritutako Gradu eta Master Amaierako Lanen bitartez humanizatzeko xedearekin lanean
-Errealitateak eraldatuz-
Ikaskuntza-Zerbitzua (I+Z) jakintza-alor guztietan esperientzia aberasgarria bada ere, hezkuntza alorreko unibertsitate-ikasketetan duen eragin positiboa are nabarmenagoa da. I+Zak hasierako prestakuntzan dauden etorkizuneko irakasleei hezkuntza-testuinguru espezifiko eta anitzetako askotariko ikuspegi errealak eskaintzen dizkie. Hori kultura- eta justizia-sentsibilitatea garatzeko baliagarria da eta aurrerantzean ikasle guztientzat sozialki bidezkoagoak eta ekitatiboagoak diren hezkuntza-esperientziak bermatu behar dituztela barneratzeko bidea.
Beraz, proiektuaren helburu nagusia I+Z Gradu Amaierako Lanetan eta Master Amaierako Lanetan inplementatzea da. Horrela, etorkizuneko irakasleei Garapen Iraunkorrerako Helburuekin bat egiten duen gizarte-eraldaketarako eragile gisa kokatzeko aukera eskaintzen zaie eta, aldi berean, unibertsitatearen eta komunitateren arteko elkarlana eraikitzen da.
Proiektua Haur Hezkuntzako eta Lehen Hezkuntzako Graduetako zein Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzako eta Batxilergoko, Lanbide Heziketako eta Hizkuntzen Irakaskuntzako Irakasleen Prestakuntza Unibertsitate Masterreko ikasleei zuzenduta dago. Gure proposamena EHUko hiru Campusetan eskaintzen dugu (Araba, Gipuzkoa eta Bizkaia), gure taldeko irakasleak hiru testuingurutan ditugulako; jakintza-arlo edo sail ezberdinetan, gainera.
Ikasleek jarraitu beharreko faseak honakoak dira: testuinguru hurbileko gabeziak identifikatu, agente ezberdinekin harremanetan jarri, ingurua hobetzeko zerbitzua diseinatu, aplikazioari buruzko galdera kritikoak egin eta prozesuari buruz hausnartu. Horretarako, IkHezi ikerketa-taldearen gidaritza jasotzen dute, formakuntza espezifiko eta material lagungarrien bitartez. Bideak ahalbidetzen du bai zerbitzuen inpaktua ebaluatzea, baina baita I+Z, metodologia eta lan-eredu gisa, baloratzea.
- Koordinatzailea: Haizea Galarraga; Rakel Gamito; Ana Luisa López
- Harremanetarako helbidea: haizea.galarraga@ehu.eus; rakel.gamito@ehu.eus; analuisa.lopez@ehu.eus
- Parte hartzen duten zentroak:
- Gasteizko Hezkuntza eta Kirol Fakultatea
- Donostiako Hezkuntza, Filosofia eta Antropologia Fakultatea
- Bilboko Hezkuntza Fakultatea
- Gizarte-erakundeak: ASPACE, APDEMA, GEU Elkartea, Gasteizko Udal Haur Eskolak, Aspanafoa, Mila Kolore, D-espacio…
- Askotariko ikastetxeak: Aranbizkarra, Ramon Bajo, Sansomendi, Lantziegoko ikastola, Zumaiena, San Inazio Ikastetxea, Lekeitioko ikastola…
- CBL Programako edizioa: II (2018/19), III (2019/20), IV (2020/21), V (2021/22), VI (2022/23), VII (2023/24), VIII (2024/25)
Ekoizpen zientifikoa
2024
- Arribas, H.F. Mojas, R., Gómez-Pintado, A., Martínez-Abajo, J., Gamito, R. y Vizcarra, M.T. (2024). Una propuesta de guion de entrevista: la presencia de las personas responsables de las entidades en los proyectos de aprendizaje-servicio universitario. In M.L. Santos-Pastor eta E. Rivera-García (Koord.), Guía de buenas prácticas. Aprendizaje-servicio en actividad física y deporte (pp. 137-144). Octaedro.
- Gamito, R., López-Vélez, A.L., Gómez-Pintado, A., Martínez-Abajo, J., Bastarrica, O., Aristizabal, P. y Vizcarra, M.T. (2024). Transformando realidades. Un estudio de caso de la Facultad de Educación y Deporte de la UPV/EHU en el programa Campus Bizia Lab. El aprendizaje-servicio en los trabajos fin de grado y máster. In M.L. Santos-Pastor y E. Rivera-García (coord.), Guía de buenas prácticas. Aprendizaje-servicio en actividad física y deporte (163-183. or.). Octaedro.
- Palape, I., Vizcarra, M. T., Gamito, R. eta Sepúlveda, G. (2024). El compostaje como principio de sostenibilidad: una experiencia de ApSU. In B. Berral, J.A. Martínez, C.R. Fernández eta J.J. Victoria, Investigación para la mejora de las prácticas educativas desde una perspectiva holística (4527-4540 or.). Dykinson. ISBN: 978-84-1070-507-4.
- Permach, N., Galarraga, H., Hermoso, E. eta Ugalde, I. M. (2024). Diseño de herramientas de evaluación para proyectos de aprendizaje-servicio en el ámbito universitario. In B. Berral, J.A. Martínez, C.R. Fernández eta J.J. Victoria, Investigación para la mejora de las prácticas educativas desde una perspectiva holística (2231-2243 or.). Dykinson. ISBN: 978-84-1070-507-4.
2023
- Bastarrica, O., Vizcarra, M.T., Mártinez, J., López-Vélez, A.L. (2023). El Aprendizaje-Servicio Universitario en la Educación Física escolar: una revisión sistemática. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación 48, 128-137.
- Bastarrica, O., Vizcarra, M.T., Martinez-Abajo, J. (2023). Experiencias del alumnado de educación física con ApSU en contextos vulnerables. En Roman, G. y Orcasitas-Vicandi, M. (Ed.), Innovación educativa y diversidad. El rol del capital etnocultural como eje del cambio. Editorial Graó. ISBN 978-84-19416-34-6.
- Etxebarria, O., Vizcarra, M.T., Gamito, R., López-Vélez, A.L. (2023). Trans reality in the educational system: A systematic review. Revista de Psicodidáctica, 28(2), 104-114.
- Gamito, R. eta Fernández-Lasarte, O. (2023). Catálogo de recursos educativos extraescolares en Lantziego Ikastola: proyecto de Aprendizaje-Servicio. In E. Alastor, E. Sánchez-Vega, I. Martínez-García eta M. Rubio-Gragera (Koordk.), Investigación en educación con TIC: retos y oportunidades (60 or.). UMA editorial.
- López de Arana, E., Vizcarra, M.T., Calle, M. (2023). Revisión sobre los beneficios psicosociales de las personas receptoras en los proyectos de ApS. En EF. Bordón, Revista de Pedagogía, 75(1), 111-126.
2022
- Angulo, I., Vizcarra, M.T., Gamito, R., López-Vélez, A.L. (2022). ¿Cómo hacer más coeducativos los patios de recreo? Una propuesta de aprendizaje-servicio. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 13, 60-79.
- Arribas-Cubero, H.F., Gómez-Pintado, A., Martínez-Abajo, J., Vizcarra-Morales, M.T., Gamito-Gómez, R., Monjas-Aguado, R. (2022). La ausencia de voz de las entidades en los proyectos de aprendizaje-servicio: propuesta de una herramienta para analizar y mejorar su participación. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 13, 40-59.
- Bastarrika, O., Arin, M., López, M., Martinez, J., Vizcarra, M.T. (2022). Talleres de expresión corporal en educación primaria: una experiencia de aprendizaje-servicio. Didacticae, 12, 46-62.
- Bastarrika, O., Olmos, E., Martinez, J., Vizcarra, M.T. (2022). Propuesta de dramatización y atención a la diversidad a través del Aprendizaje-Servicio. In. A. Eiguren (coord.), Educando en el Siglo XXI. El rol de la innovación y de las nuevas tecnologías en los procesos de aprendizaje. GRAÓ. ISBN: 978-84-18627-81-1
- Calle-Molina, M. T., Aguado-Gómez, R., Sanz-Arribas, I., Ponce-Garzarán, A., López-de-Arana Prado, E., Vizcarra-Morales, M. T. (2022). ¿Qué presencia tienen las personas receptoras en las investigaciones de Aprendizaje-Servicio en actividad física y deportiva? Didacticae, 12, 32-45.
- Gamito, R. (edit.) (2022). Ikaskuntza-Zerbitzua metodologian oinarritutako Gradu Amaierako Lanak garatzeko gida praktikoa. Udako Euskal Unibertsitatea (UEU) eta Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU).
- Monjas Aguado, R., Martínez-Abajo, J., Gamito Gomez, R. (2022). Las entidades en el ApS: Un estudio para promover proyectos más participativos. Didacticae, 12, 21-31.
- Palape, I.; Sepúlveda, G.; Bizkarra, M.T., Gamito, R. (2022). Luces y sombras del aprendizaje-servicio: dificultades y decisiones para poner en marcha los proyectos. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 13, 1-19.
- Vizcarra-Morales, M. T., Lleixà, T. (2022). Aprendizaje-Servicio en Educación Física para la inclusión social. Didacticae, 12, 4-6.
2021
- Bastarrika, O., Aristizabal, P., Hermoso, E., López-Vélez, A.L. (2021). La elaboración del marco teórico en Trabajos de Fin de Grado (TFG) a través del Aprendizaje-Servicio (ApS). In J.M. Romero (coord.), Escenarios educativos investigadores: hacia una educación sostenible (1639-1651. or.). Dikynson.
- Calvar Amezaga, C., de la Serna Martínez de Alegría, J., Bastarrica Varela, O., López-Vélez, A.L., Gamito Gómez, R. (2021). Juegos cooperativos para la inclusión. Tándem: didáctica de la Educación Física 72, 34-38.
- Gamito, R., Garay, B., Martínez-Abajo, J., López-Vélez, A. L. (2021). Desarrollo de competencias en los Grados de Educación mediante el aprendizaje-servicio. In C. Márquez (ed.), Transformación Universitaria: retos y oportunidades (147-156. or.). Ediciones Universidad Salamanca.
- Gamito, R., Hermoso, E., León, I., Bilbao, L. (2021). Aprendizaje-Servicio para acercar la robótica educativa a las personas con parálisis cerebral y promover las competencias docentes. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 78, 114-130.
- Garay Ibáñez de Elejalde, B., López-de-Arana Prado, E., Vizcarra Morales, M.T., Larrazabal Barrio, X. (2021). Análisis de una propuesta de Aprendizaje-Servicio en Educación Física dirigida a menores con experiencias adversas tempranas. Contextos Educativos, 27, 47-64.
- López de Arana, E., Aristizabal, P., Alvarez-Uria, A., Vizcarra, M.T. (2021). Trabajos Fin de Grado basados en aprendizaje-servicio. Una propuesta para el desarrollo de las competencias en sostenibilidad. In C. Márquez (ed.), Transformación Universitaria: retos y oportunidades (677-686. Or.). Ediciones Universidad Salamanca.
- López-de-Arana, E., Vizcarra, M. T., Artistizabal, P., Martínez, J., Gamito, R. (2021). El Aprendizaje-Servicio en los Trabajos de Fin de Grado como respuesta a los objetivos de desarrollo sostenible. In F. J. Amador, A. Cano eta J. García (Koordk.), El Aprendizaje-Servicio en alianza con los ODS. Actas del X Congreso Nacional y IV Internacional de Aprendizaje-Servicio Universitario (285-287 or.). Red Española de Aprendizaje-Servicio Universitario, Asociación de Aprendizaje-Servicio Universitario, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Universidad de La Laguna y Universidad Nacional de Educación a Distancia. ISBN: 978-84-09-42157-2.
- López-Vélez, A. L., Gamito, R., Bastarrica, O. eta León, I. (2021). Trabajos de Fin de Grado para la Transformación social: Valoración Curso 2019/20. In F. J. Amador, A. Cano eta J. García (Koordk.), El Aprendizaje-Servicio en alianza con los ODS. Actas del X Congreso Nacional y IV Internacional de Aprendizaje-Servicio Universitario (390-393 or.). Red Española de Aprendizaje-Servicio Universitario, Asociación de Aprendizaje-Servicio Universitario, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Universidad de La Laguna y Universidad Nacional de Educación a Distancia. ISBN: 978-84-09-42157-2.
- Martínez Abajo, J., Gamito, R., León, I., Vizcarra, M.T. (2021). Una experiencia de expresión corporal en entornos socialmente vulnerables a través del aprendizaje-servicio. In J.M. Romero (coord.,) Escenarios educativos investigadores: hacia una educación sostenible (1715 – 1722. or.). Dikynson.
- Vizcarra-Morales, M.T., Bastarrica-Varela, O., Gamito-Gómez, R., Martínez-Abajo, J. (2021). Valoraciones sobre una experiencia de Aprendizaje-Servicio en el programa Campus Bizia Lab. Estudios Pedagógicos, 47(4), 213-230.
2020
- López-de-Arana Prado, E., Aramburuzabala Higuera, P., Opazo Carvajal, H. (2020). Diseño y validación de un cuestionario para la autoevaluación de experiencias de aprendizaje-servicio universitario. Educacion XX1, 23(1).
- Martínez Abajo, J., Aristizabal Llorente, M.P., Gamito Gómez, R., López de Arana Prado, E. (2020). Planificar los TFG con una mirada crítica. Tándem: didáctica de la Educación Física 70, 7-12.
2019
- García, A. eta López-Vélez, A.L. (2019). Contribución del aprendizaje-servicio a la experiencia educativa democrática de las personas con necesidades educativas especiales en base al pensamiento de Dewey. Revista de Educación Inclusiva 12(1), 11-30.
- López-de-Arana, E., Sáenz-de-la-Fuente, I., Prol, M., Fernández, I. (2019). Ikaskuntza Zerbitzuan oinarritutako Gradu Amaierako Lanen azterketa ikasleen identitate hezitzailea eraikitzeko eskaintzen dituzten aukerak identifikatuz. Tantak, Revista de Educación de la Universidad del País Vasco 31(1), 149-175.