Errealitateak eraldatuz: Unibertsitatea eta Komunitatea, hezkuntza Ikaskuntza-Zerbitzuan oinarritutako Gradu eta Master Amaierako Lanen bitartez humanizatzeko xedearekin lanean
-Errealitateak eraldatuz-
Ikaskuntza-Zerbitzua (I+Z) jakintza-alor guztietan esperientzia aberasgarria bada ere, hezkuntza alorreko unibertsitate-ikasketetan duen eragin positiboa are nabarmenagoa da. I+Zak hasierako prestakuntzan dauden etorkizuneko irakasleei hezkuntza-testuinguru espezifiko eta anitzetako askotariko ikuspegi errealak eskaintzen dizkie. Hori kultura- eta justizia-sentsibilitatea garatzeko baliagarria da eta aurrerantzean ikasle guztientzat sozialki bidezkoagoak eta ekitatiboagoak diren hezkuntza-esperientziak bermatu behar dituztela barneratzeko bidea.
Beraz, proiektuaren helburu nagusia I+Z Gradu Amaierako Lanetan eta Master Amaierako Lanetan inplementatzea da. Horrela, etorkizuneko irakasleei Garapen Iraunkorrerako Helburuekin bat egiten duen gizarte-eraldaketarako eragile gisa kokatzeko aukera eskaintzen zaie eta, aldi berean, unibertsitatearen eta komunitateren arteko elkarlana eraikitzen da.
Proiektua Haur Hezkuntzako eta Lehen Hezkuntzako Graduetako zein Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzako eta Batxilergoko, Lanbide Heziketako eta Hizkuntzen Irakaskuntzako Irakasleen Prestakuntza Unibertsitate Masterreko ikasleei zuzenduta dago. Ikasleek jarraitu beharreko faseak honakoak dira: testuinguru hurbileko gabeziak identifikatu, agente ezberdinekin harremanetan jarri, ingurua hobetzeko zerbitzua diseinatu, aplikazioari buruzko galdera kritikoak egin eta prozesuari buruz hausnartu.Horretarako, IkHezi ikerketa-taldearen gidaritza jasotzen dute, formakuntza espezifiko eta material lagungarrien bitartez. Bideak ahalbidetzen du bai zerbitzuen inpaktua ebaluatzea, baina baita I+Z, metodologia eta lan-eredu gisa, baloratzea.
- Koordinatzailea: Rakel Gamito; Ana Luisa López
- Harremanetarako helbidea: rakel.gamito@ehu.eus; analuisa.lopez@ehu.eus
- Parte hartzen duten zentroak:
- Hezkuntza eta Kirol Fakultatea
- Hezkuntza, Filosofia eta Antropologia Fakultatea
- Gizarte-erakundeak: ASPACE, APDEMA, Aspanafoa, Mila Kolore, D-espacio…
- Askotariko ikastetxeak: Aranbizkarra, Ramon Bajo, Sansomendi, Lantziegoko ikastola, Zumaiena, Lekeitioko ikastola…
- CBL Programako edizioa: II (2018/19), III (2019/20), IV (2020/21), V (2021/22), VI (2022/23), VII (2023/24)
Ekoizpen zientifikoa
- Etxebarria, O., Vizcarra, M.T., Gamito, R., López-Vélez, A.L. 2023. Trans reality in the educational system: A systematic review. Revista de Psicodidáctica, 28(2), 104-114.
- Gamito, R. eta Fernández-Lasarte, O. 2023. Catálogo de recursos educativos extraescolares en Lantziego Ikastola: proyecto de Aprendizaje-Servicio. In E. Alastor, E. Sánchez-Vega, I. Martínez-García eta M. Rubio-Gragera (Koordk.), Investigación en educación con TIC: retos y oportunidades (60 or.). UMA editorial.
- Bastarrica, O., Vizcarra, M.T., Martinez-Abajo, J. 2023. Experiencias del alumnado de educación física con ApSU en contextos vulnerables. En Roman, G. y Orcasitas-Vicandi, M. (Ed.), Innovación educativa y diversidad. El rol del capital etnocultural como eje del cambio. Barcelona: Editorial Graó. ISBN 978-84-19416-34-6
- Bastarrica, O., Vizcarra, M.T., Mártinez, J., López-Vélez, A.L. 2023. El Aprendizaje-Servicio Universitario en la Educación Física escolar: una revisión sistemática. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación 48, 128-137. ISSN: 1579-1726.
- López de Arana, E., Vizcarra, M.T., Calle, M. 2023. Revisión sobre los beneficios psicosociales de las personas receptoras en los proyectos de ApS. En EF. Bordón, revista de pedagogía, 75(1), 111-126.
- Monjas Aguado, R., Martínez-Abajo, J., Gamito Gomez, R. 2022. Las entidades en el ApS: Un estudio para promover proyectos más participativos. Didacticae, (12), 21-31.
- Calle-Molina, M. T., Aguado-Gómez, R., Sanz-Arribas, I., Ponce-Garzarán, A., López-de-Arana Prado, E., Vizcarra-Morales, M. T. 2022. ¿Qué presencia tienen las personas receptoras en las investigaciones de Aprendizaje-Servicio en actividad física y deportiva? Didacticae, (12), 32-45.
- Palape, I.; Sepúlveda, G.; Bizkarra, M.T., Gamito, R. 2022. Luces y sombras del aprendizaje-servicio: dificultades y decisiones para poner en marcha los proyectos. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 13, 1-19.
- Vizcarra-Morales, M. T., Lleixà, T. 2022. Aprendizaje-Servicio en Educación Física para la inclusión social. Didacticae, (12), 4-6.
- Gamito, R. (edit.). 2022. Ikaskuntza-Zerbitzua metodologian oinarritutako Gradu Amaierako Lanak garatzeko gida praktikoa. Udako Euskal Unibertsitatea (UEU) eta Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU).
- Arribas-Cubero, H.F., Gómez-Pintado, A., Martínez-Abajo, J., Vizcarra-Morales, M.T., Gamito-Gómez, R., Monjas-Aguado, R. 2022. La ausencia de voz de las entidades en los proyectos de aprendizaje-servicio: propuesta de una herramienta para analizar y mejorar su participación. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 13, 40-59.
- Angulo, I., Vizcarra, M.T., Gamito, R., López-Vélez, A.L. 2022. ¿Cómo hacer más coeducativos los patios de recreo? Una propuesta de aprendizaje-servicio. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 13, 60-79.
- Bastarrika, O., Arin, M., López, M., Martinez, J., Vizcarra, M.T. 2022. Talleres de expresión corporal en educación primaria: una experiencia de aprendizaje-servicio. Didacticae, 12, 46-62.
- Bastarrika, O., Olmos, E., Martinez, J., Vizcarra, M.T. 2022. Propuesta de dramatización y atención a la diversidad a través del Aprendizaje-Servicio. In. A. Eiguren (coord.), Educando en el Siglo XXI. El rol de la innovación y de las nuevas tecnologías en los procesos de aprendizaje. GRAÓ. ISBN: 978-84-18627-81-1
- Gamito, R., Hermoso, E., León, I., Bilbao, L. 2021. Aprendizaje-Servicio para acercar la robótica educativa a las personas con parálisis cerebral y promover las competencias docentes. Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa, 78, 114-130.
- Vizcarra-Morales, M.T., Bastarrica-Varela, O., Gamito-Gómez, R., Martínez-Abajo, J. 2021. Valoraciones sobre una experiencia de Aprendizaje-Servicio en el programa Campus Bizia Lab. Estudios pedagógicos, 47(4), 213-230.
- López-Vélez, A. L., Gamito, R., Bastarrica, O. eta León, I. 2021. Trabajos de Fin de Grado para la Transformación social: Valoración Curso 2019/20. In F. J. Amador, A. Cano eta J. García (Koordk.), El Aprendizaje-Servicio en alianza con los ODS. Actas del X Congreso Nacional y IV Internacional de Aprendizaje-Servicio Universitario (390-393 or.). Red Española de Aprendizaje-Servicio Universitario, Asociación de Aprendizaje-Servicio Universitario, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Universidad de La Laguna y Universidad Nacional de Educación a Distancia. SBN: 978-84-09-42157-2.
- López-de-Arana, E., Vizcarra, M. T., Artistizabal, P., Martínez, J., Gamito, R. 2021. El Aprendizaje-Servicio en los Trabajos de Fin de Grado como respuesta a los objetivos de desarrollo sostenible. In F. J. Amador, A. Cano eta J. García (Koordk.), El Aprendizaje-Servicio en alianza con los ODS. Actas del X Congreso Nacional y IV Internacional de Aprendizaje-Servicio Universitario (285-287 or.). Red Española de Aprendizaje-Servicio Universitario, Asociación de Aprendizaje-Servicio Universitario, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Universidad de La Laguna y Universidad Nacional de Educación a Distancia. ISBN: 978-84-09-42157-2.
- Martínez Abajo, J., Gamito, R., León, I., Vizcarra, M.T. 2021. Una experiencia de expresión corporal en entornos socialmente vulnerables a través del aprendizaje-servicio. In J.M. Romero (coord.,) Escenarios educativos investigadores: hacia una educación sostenible (1715 – 1722. or.). Dikynson, 1715-1726.
- Gamito, R., Garay, B., Martínez-Abajo, J., López-Vélez, A. L. 2021. Desarrollo de competencias en los Grados de Educación mediante el aprendizaje-servicio. In C. Márquez (ed.), Transformación Universitaria: retos y oportunidades, pp. 147-156.
- López de Arana, E., Aristizabal, P., Alvarez-Uria, A., Vizcarra, M.T. 2021. Trabajos Fin de Grado basados en aprendizaje-servicio. Una propuesta para el desarrollo de las competencias en sostenibilidad. In C. Márquez (ed.), Transformación Universitaria: retos y oportunidades, pp. 677-686.
- Bastarrika, O., Aristizabal, P., Hermoso, E., López-Vélez, A.L. 2021. La elaboración del marco teórico en Trabajos de Fin de Grado (TFG) a través del Aprendizaje-Servicio (ApS). In J.M. Romero (coord.), Escenarios educativos investigadores: hacia una educación sostenible. Dikynson, 1639-1651.
- Garay Ibáñez de Elejalde, B., López-de-Arana Prado, E., Vizcarra Morales, M.T., Larrazabal Barrio, X. 2021. Análisis de una propuesta de Aprendizaje-Servicio en Educación Física dirigida a menores con experiencias adversas tempranas. Contextos Educ. 27, 47-64.
- Calvar Amezaga, C., de la Serna Martínez de Alegría, J., Bastarrica Varela, O., López-Vélez, A.L., Gamito Gómez, R. 2021. Juegos cooperativos para la inclusión. Tándem: didáctica de la Educación Física 72, 34-38.
- Martínez Abajo, J., Aristizabal Llorente, M.P., Gamito Gómez, R., López de Arana Prado, E. 2020. Planificar los TFG con una mirada crítica. Tándem: didáctica de la Educación Física 70, 7-12.
- López-de-Arana Prado, E., Aramburuzabala Higuera, P., Opazo Carvajal, H. 2020. Diseño y validación de un cuestionario para la autoevaluación de experiencias de aprendizaje-servicio universitario. Educacion XX1, 23(1).
- López-de-Arana, E., Sáenz-de-la-Fuente, I., Prol, M., Fernández, I. 2019. Ikaskuntza Zerbitzuan oinarritutako Gradu Amaierako Lanen azterketa ikasleen identitate hezitzailea eraikitzeko eskaintzen dituzten aukerak identifikatuz. Tantak, Revista de Educación de la Universidad del País Vasco 31(1), 149-175.
- García, A. eta López-Vélez, A.L. 2019. Contribución del aprendizaje-servicio a la experiencia educativa democrática de las personas con necesidades educativas especiales en base al pensamiento de Dewey. Revista de Educación Inclusiva 12(1), 11-30.
- Aristizabal, M.P., López, E., Gamito, R., Martínez, J. eta Bastarrica, O. Kalitatezko hezkuntza Ikaskuntza-Zerbitzuaren bitarteaz GrALetan: proposamen bat. IKD Jendartea 2019, EHUAgenda 2030: IKD i3 esperientzien elkargunea. Posterra. Azaroak, 2019.
- Aristizabal, P., Gamito, R., Gómez-Pintado, A., Lopez de Arana, E., Martínez, J., Vizcarra, M.T. Experiencia: El ApS en los trabajos de fin de grado de la Facultad Educación y Deporte de la Universidad del País Vasco. I Jornadas RIADIS – Tejiendo la red. Investigar desde el Aprendizaje-Servicio en actividad física y deporta para la inclusión social. Granada, octubre 2019.
- López-Vélez, A.L., Meléndez, I., Morales, J., Suso, M. Planificación y reflexión colaborativa de prácticas inclusivas: Aprendizaje-Servicio y Diseño Universal para el Aprendizaje. I. Congreso Internacional de inclusión social y educativa: retos ante las dificultades comunicativas. Bilbo, octubre 2019.
- Andrade, J.S. eta López-Vélez, A.L. El descubrimiento en sí mismo y de la Comunidad. La experiencia de Aprendizaje Servicio (ApS) en el Programa de Liderazgo en la Pontificia Universidad Católica de Ecuador. PUCE. Congreso: EUROSOTL 2019. Explorando nuevos campos a través de un enfoque académico de la enseñanza y el aprendizaje. Poster. Junio 2019.