Edukiak

3. IKERKETA-ILDOA. INGURUMEN-ESPOSIZIOEI ETA HORIEK OSASUNEAN DUTEN ERAGINARI BURUZKO EZAGUTZA. OSASUNERAKO INGURUMEN-ARRISKUEN PERTZEPZIOA. DIBULGAZIO ZIENTIFIKOA

Ikerketa-lerro honek ingurumen-faktoreei buruzko ezagutza eta pertzepzioa aztertzen ditu, baita horiek biztanleria orokorrean eta talde profesionaletan osasunean duten eragina ere. Ezagutzak jokabide- edo politika-aldaketarik bermatzen ez duen arren, funtsezkoa da erabaki arrazoituak hartzeko eta ingurumen-osasunean ekintza eraginkorrak egiteko. Ingurumen-esposizioek hilkortasun globalaren % 25 eragiten dute, eta eragin handiagoa dute garapen bidean dauden herrialdeetan. Hala ere, nazioarteko azterlanen arabera, profesional sanitarioek ingurumen-osasunari buruzko ezagutza-maila txikia dute, nahiz eta horien garrantzia onartzen duten eta beren gaitasunak hobetzeko interesa duten. Gainera, inplikatutako taldeen jarrerak, trebetasunak eta baliabideak ebaluatzen dira, ingurumen-arriskuen aurrean jarduteko gaitasuna sustatzeko. Lan honek oinarri zientifiko sendo bat ezarri nahi du, osasuna ingurumen-faktoreetatik babestuko duten jokabide-, politika- eta antolaketa-aldaketak bultzatzeko.

3.1. LERROA.- Profesional sanitarioen INGURUMEN-OSASUNARI (SA) buruzko ezagutza, gaitasunak eta jarrera profesionalak aztertzea.

Ildo honek osasun-profesionalen (familia-medikuntza, familia-erizaintza, emaginak, erizaintza, ginekologia eta pediatria) INGURUMEN-OSASUNARI (SA) buruzko ezagutza, gaitasunak eta jarrera profesionalak aztertzen ditu, biztanleria orokorrari edo bertako talde espezifikoei arreta ematen dietenak (batez ere Lehen Mailako Arretan). Arestian aipatutako lanbideetara (medikuntzako eta erizaintzako ikasleak) sartzeko aukera ematen duten graduetako ikasle-taldeak ere aztertuko dira.

SAri buruzko ezagutzari buruzko galdetegi bat egingo da osasun-profesionalentzat, eta hori baliozkotu egingo da fase pilotu bat egin eta lehen aipatutako talde profesional eta ikasleei azken aplikazioa egin ondoren. Horrela, galdera-erantzunen dosier bat egingo da profesional sanitarioentzat ohikoenak eta/edo garrantzitsuenak diren galderei buruz (Osasun Sailaren eta Osakidetzaren web-orrietan eskuragarri).

3.2. LERROA.- Osasunerako ingurumen-arriskuen pertzepzioa.

Ikerketa-taldeak azterlanak egin ditu azterketa-eremu horretan, nazioarteko beste azterlan batzuetan erreferentziatzat jotzen diren ingurumen-arriskuen pertzepzioarekin lotuta. Era berean, eraginpeko komunitateetan iritzi negatiboak eta kontrajarriak sortzen dituzten industria-instalazioekiko pertzepzio eta jarrera horiek azal ditzaketen aldagai iragarleak identifikatuz lan egin du.

Arriskuen komunikazioa hobetzea eta prozesuaren lehen faseetatik (erakunde-mailatik) herritarren parte-hartzea bermatzea ahalbidetzen duten prozesuek interes handiko helburua osatzen dute taldearentzat. Gure ustez, lankidetza- eta hausnarketa-esparruetan informazio zientifiko eta garrantzitsua emateak jarduera jakin batzuei buruzko haserrealdia murrizten edo erabakiak hartzen lagun dezake. Komunikatzeko, parte hartzeko eta kontzeptuak eta ideiak ulertzen laguntzeko jarduerak sustatzeko zereginek ikerketa-elementuak eta jarduera profesionaleko elementuak partekatzen dituzte.

3.3. LERROA.- Transferentzia eta komunikazioa.

Ikerketa-taldearen asmoa da ingurumen-esposizioei eta horiek osasunean dituzten ondorioei buruzko ezagutzaren transferentzia- eta komunikazio-ildo bat garatzea, bereziki haurrengan eta gazteengan, nahiz eta talde kalteberak eta biztanleria orokorra ere barnean hartzen dituen. Esposizio horiek hiriguneko eta gizarteko faktore biologiko, fisiko, kimiko eta sozioekonomikoak barne hartzen dituzte. Komunikazio edo marketineko espezialista bat kontratatu nahi da, profesionalei eta jendeari informazio eguneratua emango dien web orri bat sortzeko. Webguneak ohiko galderak izango ditu ingurumen-arriskuei buruz, erreferentziako dokumentaziorako sarbidea eta eztabaida sozial handiko testuinguruetan parte hartzeko proiektuetarako gidak. Aldi berean, taldearen komunikazio-estrategia bat diseinatuko da, eta bitartekoekin eta profesionalekin lankidetzan jardungo da prestakuntza sustatzeko, egoera konplexuak aztertzeko eta eduki zientifikoak zabaltzeko, ingurumen-osasunari buruzko sentsibilizazioa sustatuz.