XSLaren edukia
Ingurumen Kutsadurako Kasu Praktikoak
- Ikastegia
- Farmazia Fakultatea
- Titulazioa
- Ingurumen Zientzietako Gradua (desagertzear, 2022-2023tik aurrera)
- Ikasturtea
- 2019/20
- Maila
- 3
- Kreditu kopurua
- 6
- Hizkuntzak
- Gaztelania
IrakaskuntzaToggle Navigation
Irakaskuntza mota | Ikasgelako eskola-orduak | Ikaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak |
---|---|---|
Magistrala | 15 | 22.5 |
Gelako p. | 12 | 18 |
Laborategiko p. | 27 | 40.5 |
Landa p. | 6 | 9 |
Irakaskuntza-gidaToggle Navigation
HelburuakToggle Navigation
Irakasgaiaren gaitasun espezifikoak:
A1. Ur gezan aurkitzen diren makro-ornogabeen identifikazioa familia mailan.
A2. Makro-ornogabeen eginkizuna baloratzea ur gezaren kalitatearen bio-indikatzaile bezala.
A3. Kutsadurak landare-espeziengan duen eragina identifikatzea.
A4. Landare-espezieen erantzuna ingurumen-estresaren adierazle bezala baloratzea.
A5. Analisi prozesu orokorraren faseak arazo analitiko zehatz batean planteatzea eta kasu praktikoetan garatzea.
A6. Ingurumen laginen analisia egitea teknika instrumentalak erabiliz eta lortutako emaitzak interpretatzea.
Titulazioko gaitasun espezifikoak:
- Ingurumen-kutsadura balioetsi, analizatu, kontrolatu eta tratamendurako teknikak jakitea.
- Iturburu ezberdinetako informazioa gai bati aplikatuta erabiltzen jakitea, egokiro aplikatuz, ondorio esanguratsuenak atera eta jendaurrean aurkezten jakinda.
Moduluko konpetentziak (M04 Ingurumen Teknologia):
- Airearen, uraren eta lurzoruen kutsatzaile kimikoak identifikatzeko, aztertzeko eta zenbatzeko teknika instrumentalak erabiltzea.
- Kutsatzaileen tratamendu-metodoak eta kasu bakoitzean aplikatu daitezkeen kontrol-estrategiak ulertzea.
- Uraren eta lurzoruaren kutsaduraren prebentzio-teknologiak edo teknologia zuzentzaileak ezagutzea eta ulertzea.
Ikasketa-emaitzak:
R1. Uretan aurkitzen diren makro-ornogabe urtarrak familia mailan identifikatzea eta kutsatzaileekiko duten tolerantzia balioak ezagutzea.
R2. Uraren kalitatearen indize biotikoak kalkulatzea bertan dagoen faunan oinarrituz.
R3. Ornogabeen identifikaziorako klabe dikotomikoak erabiltzea.
R4. Uraren kalitatearen indize biotikoak kalkulatzea uretako makrofito begetalen eta erriberako landaretzaren azterketan oinarrituz.
R5. Lurzoruaren kutsaduraren detekziorako landare-bioindikatzaileak erabiltzea eta landareekin biotest-ak egiten jakitea.
R6. Atmosferan, uretan eta lurrean aurkitzen diren kutsatzaileek landaretan daukaten efektua ezagutzea.
R7. Analisi prozesu orokorraren fase guztiak modu ordenatu batean eta hizkera zientifiko egokia erabiliz idaztea, ingurumenaren kutsadura kasu bat ebazteko prozedura egokienak aukeratuz.
R8. Laborategian ingurumen laginen analisi kimikoa egitea eta lortutako emaitzak interpretatzea.
R9. Ingurumen-laginetan analitoen kontzentrazioaren kalkuluarekin erlazionatuta dauden problemak modu egoki batean ebaztea.
Irakasgai-zerrendaToggle Navigation
Gai hauek ikuspuntu teoriko eta praktikotik landuko dira:
I BLOKEA: Kimika Analitikoa:
1. GAIA. ANALISIS PROZESU OROKORRA. SARRERA. Kimika Analitikoa eta Analisi Kimikoa. Terminoak Kimika Analitikoan. Auzi analitikoa. Analisi prozesu orokorra. Emaitza analitikoen kalitatea.
2. GAIA. METAL ASTUNEN ANALISIA. Laginketa, aurretratamendua eta tratamendua, neurketa analitikoa. Espeziazio analisia.
3. GAIA. KUTSATZAILE ORGANIKO IRAUNKORREN ANALISIA (POPs). Laginketa, aurretratamendua eta tratamendua, neurketa analitikoa.
4. GAIA. KONPOSATU ORGANIKO LURRUNKORREN ANALISIA (VOCs). Laginketa, aurretratamendua eta tratamendua, neurketa analitikoa.
II BLOKEA. Landare Biologia:
5. GAIA. LANDAREAK ETA KUTSADURA (EFEKTUAK ETA ERANTZUNAK): atmosferikoak (nitrogeno eta sufre oxidoak, ozonoa, konposatu organiko lurrunkorrak), lurrekoak eta urekoak (metal astunak, organikoak). Ibai baten kutsaduraren kasu praktiko baten analisia. Ur-bazterreko eta uretako landaredian oinarritzen diren uraren kalitatearen indizeen erabilera.
6. GAIA. LANDAREAK INGURUMEN BIO-INDIKATZAILE BEZALA. Adierazleak diren eta monitorizatzeko erabiltzen diren organismoak. Erantzunaren parametroak. Kutsaduraren ebaluazio eta diagnostikoa landareekin egindako biosaiakuntzetan bio-indikatzaileak erabiliz (toxikotasuna Lemna minor–en eta letxugaren sustraiaren elongazioa).
III BLOKEA. Zoologia eta Animalia Zelulen Biologia:
7. GAIA. URAREN KALITATEAREN ADIERAZLE BIOLOGIKOAK. Uraren Esparru Zuzentaraua eta indize biotikoak. Ur gezaren egoera ekologikoaren sailkapena. Uraren kalitatearen adierazle biologikoak. IBMWP indizea. IBMWP indizean jasotzen diren familia eta talde faunistikoen identifikazioa. Praktikaren garapena eta lortutako emaitzak jasotzen dituen artikulu formatua duen txosten tekniko bat egitea.
MetodologiaToggle Navigation
Irakasgai honen helburua ingurumen kutsadurarekin erlazionatuta dauden arazoen ebazpen teoriko eta praktikoa da eta irakaskuntza metodologia aktiboak eta metodologia tradizionala erabiliz garatuko dira. Honela, ikasleek kasu praktiko desberdinak ebatzi beharko dituzte. Helburu horrekin, zenbait banakako zein taldeko zenbait aktibitate planteatuko dira, eta ikasleek irakaslearen feed-back-a jasoko dute. Ikasleek zeregin hauek aurrera eraman ditzaten, oinarrizko edukien eskola-ordu magistralak emango dira, eta ikasleak ikasleen parte-hartzea sustatzeko galdera eta eztabaidak planteatuko ditu.
Laborategi eta landa-praktikek garrantzi handia daukate irakasgai honetan. Ikasleek laborategian lan egiteko beharrezkoak diren ezagutzak eta trebezia garatzeko zenbait lan esperimental burutu beharko dituzte.
Ebaluazio-sistemakToggle Navigation
Etengabeko ebaluazio-sistema:
1. Ebaluazio jarraieko jarduerak: irakasgaiaren notaren %60a.
Jarduera hauetan Ikaslearen Gidan zehaztuko diren bakarkako eta taldeko lan desberdinak egin beharko dira.
2. Azken idatzizko proba: irakasgaiaren notaren %40a. Irakasgaiaren eduki guztiak ebaluatuko dituen proba idatzia izango da. Proba hau hiru ataletan bereiziko da: Zoologia eta Animalia Zelulen Biologia, Landareen Biologia eta Kimika Analitikoa. Proba honen kalifikazioa hiru atalen notaren batezbestekoa izango da, beti ere atal bakoitzean gutxienez 10 puntutatik 5 lortzen badira. Irakasgaia gainditzeko bakarkako amaierako proba gainditzea beharrezkoa da.
Ebaluazio emaitzak eta irizpideak Ikaslearen Gidan zehaztuko dira.
Azken ebaluazio-sistema:
Graduko Titulazio Ofizialetako Ikasleen Ebaluaziorako Arautegiaren arabera (2016ko abenduaren 15eko UPV/EHUko Gobernu Kontseiluaren erabakia, EHAAan 2017ko martxoaren 13an argitaratua) ikasleek eskubidea izango dute azken ebaluazioaren bidez ebaluatuak izateko. Eskubide hori izateko, ikasleak etengabeko ebaluazioari uko egiten diola jasotzen duen idatzi bat aurkeztu beharko dio irakasgaiaren ardura duen irakasleari eta, horretarako, bederatzi asteko epea izango du lauhilekoa hasten denetik kontatzen hasita, ikastegiko eskola egutegian zehaztutakoaren arabera. Ikasle hauek irakasgaiaren gaitasunak menderatzen dituztela bakarkako amaiera proba bat edo batzuen bidez egiaztatu beharko dute non irakasgaiaren eduki teoriko eta praktiko guztiak ebaluatuko diren.
Azterketa hiru ataletan bereiziko da: Zoologia eta Zoologia eta Animalia Zelulen Biologia, Landareen Biologia eta Kimika Analitikoa. Proba honen kalifikazioa hiru atalen notaren batez bestekoa izango da, beti ere atal bakoitzean gutxienez 10 puntutatik 5 lortzen badira.
Deialdiari uko egitea:
Deialdiari uko egiten dioten ikasleek “aurkezteke” kalifikazioa jasoko dute. Etengabeko ebaluazioaren kasuan, deialdiari uko egin nahi dioten ikasleek irakasgaiaren ardura duen irakasleari eskaria idatziz aurkeztu beharko diote irakasgaiaren irakaskuntza aldia bukatu baino, gutxienez, hilabete lehenago. Azken ebaluazioaren kasuan, azterketa egun ofizialean egin beharreko probara ez aurkezte hutsak automatikoki deialdiari uko egitea ekarriko du.
Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation
Laborategiko mantala, kalkulagailu zientifikoa.
BibliografiaToggle Navigation
Oinarrizko bibliografia
Rallo, A. y otros autores. 1992. Caracterización hidrobiológica de la red fluvial de Álava y Gipuzkoa. Gobierno Vasco.
Orive, E. y Rallo, A. 1997. Bizkaiko Ibaiak ¿ Ríos de Bizkaia. Ed. Diputación Foral de Bizkaia.
J.V. IRIBARNE AND H.R. CHO, ATMOSPHERIC PHYSICS, D.REIDEL PUBLISHING COMPANY
W. Wang, J.L. Schnoor, J. Doi, 1996, ASTM, USA. Volatile Organic Compounds in the Environment
C. Orozco, A. Perez, M.N. Serrano, Contaminación Ambiental, Thomson, 2005
Basra A.S, Basra R.K. (Ed) (1997). Mechanisms of Environmental stresss resistance in plants. Harwood Academic Publishers. ISBN 1905702036X.
Jones, H.G.; Flowers, T.J. & Jones, M.B. (ed). 1992. Plants under stress. Cambridge Univ. Press ISBN 0521-34423-9.
Larcher W. (ed). 1995. Physiological plant ecology. Springer ISBN 0-387-58116-2.
McKersie, B.D. & Leshem, Y. 1994. Stress and stress coping In cultivated plants. Kluwer Academic Publishers. ISBN 0-7923-2827.
Reigosa, M; Pedrol N y Sánchez-Moreiras A. La EcofisiologíaVegetal. Ed. Thomoson Paraninfo.
Aldizkariak
Science Direct. Ed. Elsevier. www.sciencedirect.com/ gunean eskuragarri.
Web of Knowledge. Ed. Thomson Reuters. https://apps.webofknowledge.com/ gunean eskuragarri.
5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation
- GOICOLEA ALTUNA, MARIA ARANZAZU
- UNCETA ZABALLA, NORA
- VALLEJO RUIZ, ASIER
TaldeakToggle Navigation
16 Teoriakoa (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
16-16 | 10:00-12:00 | ||||
16-18 | 10:00-12:00 | ||||
18-18 | 10:00-12:00 | 14:00-15:00 | |||
19-19 | 14:00-15:00 | ||||
20-20 | 14:00-15:00 | ||||
22-22 | 11:00-12:00 12:00-13:00 |
Irakasleak
Ikasgela(k)
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 2.3 - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 2.7 - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 2.6 - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 2.6 - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 2.6 - FARMAZIA FAKULTATEA
16 Gelako p.-1 (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
17-17 | 10:00-12:00 | ||||
19-19 | 10:00-12:00 | ||||
22-22 | 09:00-10:00 | ||||
23-23 | 11:00-12:00 | ||||
25-25 | 09:00-13:00 | ||||
27-27 | 10:00-12:00 |
Irakasleak
Ikasgela(k)
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 2.6 - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 2.6 - FARMAZIA FAKULTATEA
16 Laborategiko p.-1 (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
19-19 | 10:00-13:00 | ||||
20-20 | 10:00-12:00 | 10:00-12:00 | |||
21-21 | 10:00-12:00 | 10:00-12:00 | |||
22-22 | 10:00-13:00 | ||||
23-23 | 09:00-12:00 | 09:00-11:00 | |||
27-27 | 10:00-12:00 | 10:00-12:00 | |||
28-28 | 10:00-12:00 | 10:00-12:00 |
Irakasleak
Ikasgela(k)
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
16 Landa p.-1 (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
26-26 | 09:00-12:00 | 09:00-12:00 |