Bilaketa aurreratua

Ogi apurrak

Egungo Euskararen Hiztegia (EEH)

berbaitan 1 adlag intrintsekoki.

Beraz, "mundua (esperientzian) errepresentazioa da" esaldia bigarren esaldi batekin osatu beharra dago, alegia: mundua nahimena da (berbaitan edo esentzian).  Askoren artean   «Filosofiako gida», 2004 - 86. orr.

Autore espainolek, alde batetik arraza bat berbaitan suposatzen baitute, bestetik hizkuntza eta kultura bat aparte, arraza hari ahalmen bat eta "izpiritu" bat hizkuntzaurrekoa suposatu beharra daukate, hizkuntza bat ala bestetik eta ekintza kultural bat ala bestetik menpegabea; hots, izpiritua eta kultura baino lehenagoko izpiritu eta kultura bat.  Joxe Azurmendi   «Espainiaren arimaz», 2006 - 128. orr.

Bat bakarrak izan behar du beti egiazkoa (berbaitan egiazkoa).  Joxe Azurmendi   «Euskal Herria krisian», 1999 - 49. orr.

Haatik -Kanten aurka-, horrek ez du esan nahi mundua berbaitan zer den horren inolako ideiarik ez daukagula.  Askoren artean   «Filosofiako gida», 2004 - 85. orr.

Ezagutu ahal izango dena ez da inoiz izango gauza bera berbaitan den gisa, subjektuaren mende egon gabe, baizik eta gure motako ezagutzaileari [...] ematen ahal zaion tankerako fenomeno edo agerpena.  Askoren artean   «Filosofiako gida», 2004 - 83. orr.

Metafisikariaren analisiak bi osagai oso ez-uniformeetan banatzen zuen apriorizko ezagutza hutsa, hots, gauzen osagaiak agerpenak diren aldetik eta gauzen osagaiak berbaitan diren aldetik.  Ibon Uribarri   «Arrazoimen hutsaren kritika» - Immanuel Kant, 1999 - 285. orr.

Horrela ni neu berbaitan zer naizen ezagutzen dudalarik, analogo moduan balia nezake mundua berbaitan zer den argitzeko; eta horrela igartzen dut, ni neu bezala (ez bainaiz mundua besterik) mundua ere nahimena dela berbaitan, eta nahimenaren agerpenak baizik ez fenomenoak.  Askoren artean   «Filosofiako gida», 2004 - 86. orr.

2 berbaitako (orobat bergaitango) intrintsekoa.

Herriaren izpiritua, hortakoz, zerbait berbaitako eta hizkuntzaren aurretikoa suposatzen da; eta hura osatua izan eta haren geroko ekoizpena, hizkuntza.  Joxe Azurmendi   «Espainiaren arimaz», 2006 - 136. orr.

Berbaitango gauzek edo objektu transzendentalak sentsuen gain inpresioa egiten dutela dioen aurresuposiziorik gabe ezin dela Kanten sisteman sartu, baina era berean aurresuposizio horrekin ezin dela bertan geratu.  Ibon Uribarri   «Arrazoimen hutsaren kritika» - Immanuel Kant, 1999 - 11. orr.

Beraz, espazioa eta denbora berbaitango gauzen (substantzien eta beren egoeren) elkarloturaren forma inteligibleak ziren.  Ibon Uribarri   «Arrazoimen hutsaren kritika» - Immanuel Kant, 1999 - 132. orr.

Objektua (hirukia) berbaitango zerbait balitz, subjektuarekin harremanik ez duen zerbait, bada, orduan nola esan ahal zenezaketen hirukia eraikitzeko baldintza subjektiboan datzana era berean hirukiari bere baitan ere halabeharrez legokiokeela?  Ibon Uribarri   «Arrazoimen hutsaren kritika» - Immanuel Kant, 1999 - 51. orr.

Zeren arima esanahi berean hartu baitut esakune biotan, hots, oro harrezko gauza gisa (berbaitango gauza gisa), eta aurretik kritikarik egin gabe ezingo nuke honela baino hartu.  Ibon Uribarri   «Arrazoimen hutsaren kritika» - Immanuel Kant, 1999 - 27. orr.

Gure adimenak hedapen negatibo bat jasotzen du, h[au] d[a], bera ez da sentimenagatik zedarriztatua, baizik, aitzitik, berak zedarriztatzen du sentimena berbaitango gauzei (ez agerpen gisa kontsideratuta) noumeno deituz.  Ibon Uribarri   «Arrazoimen hutsaren kritika» - Immanuel Kant, 1999 - 127. orr.

 



Nodoa: liferay1.lgp.ehu.eus