XSLaren edukia

Eboluzioa eta Jokabidea

Ikastegia
Psikologia Fakultatea
Titulazioa
Psikologiako Gradua (Plan berria 2024)
Ikasturtea
2024/25
Maila
1
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4060
Mintegia23
Gelako p.46
Ordenagailuko p.46
Tailerra1015

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

Ezagutzak edo edukiak:



RCO1. Prozesu psikologiko desberdinen oinarrizko legeak ezagutzea eta ulertzea.



RCO2. Portaeraren eta prozesu psikologikoen oinarri neurofisiologikoak, genetikoak eta ebolutiboak ezagutzea.



RCO3. Giza psikologia funtzionamenduan eragiten duten oinarri antropologikoak, historikoak eta soziokulturalak ezagutzea.



Gaitasunak:



RC2. Bere ikasketa arloan datu esanguratsuak biltzeko eta interpretatzeko gai izatea, gai sozial, zientifiko edo etikoen inguruko hausnarketa barne hartzen duten epaiketak egiteko.



RC4. Gizakiaren oinarri psikologikoa osatzen duten elementuak identifikatzeko eta integratzeko gai izatea.



Tituluarekin lotutako trebetasunak:



RHT1. Psikologiaren ezagutza teorikoak eguneroko bizitzako egoeretan eta fenomenoetan aplikatzeko gai izatea.



RHT2. Banakako eta taldeko aldagaien (kognitiboak, emozionalak, psikobiologikoak, portaerazkoak eta psikosozialak) deskribatu eta neurtzeko, eta horiek interpretatzeko gai izatea, tresna egokiak hautatuz eta administratuz.



Espektro zabaleko trebetasunak:



RHE1. Ahoz eta idatziz behar bezala komunikatzeko gai izatea.



RHE5. Informazioa bilatzeko, kudeatzeko, aztertzeko eta modu kritikoan sintetizatzeko gai izatea, informazio eta dokumentazio iturri espezializatuetatik abiatuta.



RHE8. Modu autonomoan ikasteko gai izatea eta ikasketa jarraituaren garrantzia baloratzea, profesioa behar bezala betetzeko beharrezkoak diren gaitasunak eta ezagutzak eguneratuta mantentzeko eta ezagutzan laguntzeko.

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

1. gaia. Jokaeraren analisi eboluzionistarako sarrera: ikuspegi historikoa.

2. gaia. Genetika

3. gaia.- Eboluzio-mekanismoak eta jokabidearen eboluzioa

4. gaia: Hominizazio-prozesu biologikoak: primateen ordena eta giza espeziearen eboluzioa

5. gaia. Gizarte-antolaketa eta prosozialitatearen eboluzioa

6. gaia. Talde-bizitzarako egokitzapenak

7. gaia. Komunikazioa

8. gaia. Ugalketa eta bikoteratze-estrategiak eta bizi-historiak.

9. gaia. Jokabide agonistikoa

10. gaia: Nahasmendu psikologikoen analisi eboluzionista

MetodologiaToggle Navigation

Edonola ere, ezinbestekoa izango da liburu bat edo monografia bat irakurtzea, zerrenda batetik aukeratu ondoren, eta liburu horren bi folioren laburpena egitea. Liburu hori irakurtzea eta entregatzea ezinbesteko baldintza izango da irakasgaia gainditu ahal izateko.



Irakasgaiaren eduki teorikoen ebaluazioa (A zatia, 1., 2. eta 4. irakasgaiko gaitasunak) proba misto baten bidez egingo da, test motako aukera anitzeko galderekin eta galdera ireki batekin edo batzuekin. Galdera horietan, gai bakoitzak pisu haztatua izango du, bere

garrantzia eta horri dagozkion orduen karga. Proba horretan ikasleek eboluzioaren teoriari buruz, jokabidearen oinarri genetikoei buruz, giza jokabidearen analisi eboluzionistari buruzko paradigma nagusiei buruz eta eboluzioaren teoria analisi-tresna gisa erabiliz azter daitezkeen jokabideen espektro zabal bati buruz (altruismoa, bikotea aukeratzea, erasoa, etab.) dituzten ezagutzak aztertuko dira.

Zati horretan, gehienez ere, 70 puntu emango dira (100 puntu guztira), eta zati praktikoari 30 puntu gehitu ahal izango zaizkio (B zatia, ikus gida honen 4.2 atala). Bi zatietan (A +B) lortutako puntuazioa batzeko, gutxienez zati bakoitzean lor daitezkeen puntuen % 40 lortu beharko da.



Alderdi praktikoaren ebaluazioa. Praktikekin gehienez 30 puntu lortu ahal izango dira, eta puntu horiek nota teorikoari gehituko zaizkio, betiere gutxienez 12 puntu lortu badira ( % 40). Ebaluazioa bi modutan egin ahal izango da (aukeran): modu jarraituan edo amaierako azterketan. Ebaluazio jarraituak honako hauek ekarriko ditu: banakako txosten bat (5 puntu), ikasleek praktiketan zehar osatuko dituzten zortzi galdesorta (horietatik lau ebaluatuko dira (10 puntu), eta egindako praktiken koadernoa eskuz entregatuko da. Gainerako 15 puntuak (gehienez 30) test motako galdera espezifikoei erantzunez lortu ahal izango dira azken azterketan, saio praktiko bakoitzean landutako irakurketei buruz. Azken ebaluazioaren modalitatean, azken azterketan test motako galdera espezifikoez gain, saio praktiko bakoitzean landutako irakurketei buruz (15 puntu), galdera ireki batzuei erantzun beharko zaie, baita saio praktiko bakoitzean landutako irakurketei buruz ere (15 puntu).

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

Irakasgai honen ebaluazioa Ebaluazio Mistoaren (A) edo Azken Azterketaren (B) bidez egin ahal izango da.



Edonola ere, ezinbestekoa izango da liburu bat edo monografia bat irakurtzea, zerrenda batetik aukeratu ondoren, eta liburu horren bi folioren laburpena egitea. Liburu hori irakurtzea eta entregatzea ezinbesteko baldintza izango da irakasgaia gainditu ahal izateko.



(A) Ebaluazio mistoa. Oinarri hauek izango ditu: banakako lan idatzi bat entregatzea, egindako praktiken koadernoa eta praktiketan zortzi galdetegi egitea. Horietatik lau ebaluatuko dira. Entrega horiekin eta horien ebaluazioarekin, azken kalifikazioaren % 15 lortu ahal izango da. Azken azterketa teorikoarekin batera egin beharreko praktiken irakurketei buruzko galdetegi batek azken kalifikazioaren % 15 lortzeko aukera emango du. Amaierako azterketa teorikoak azken notaren % 70eko balioa izango du, eta test motako zatiak 55 puntuko balioa izango du, eta galdera ireki batek 15 puntuko balioa.



(B) Azken azterketa. Ikasle guztiek izango dute irakasgaiaren amaierako azterketara (teoriko-praktikoa) aurkezteko eta bertan kalifikazioaren % 100 lortzeko eskubidea. Amaierako azterketa honek, eduki teorikoez gain, praktiketarako egindako irakurketetan erabilitako irakurketa guztiak izango ditu helburu.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Irakasgai honek ez du nahitaezko materialik

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

(Sig. = Referencia en Biblioteca)



- Boyd, R. y Silk, J.B. (2001). Cómo evolucionaron los humanos. Barcelona: Ariel. Sig. 572.17.4

- Buss, D.M. (2011). Evolutionary psychology: The new science of the mind. Boston: Allyn and Bacon.

Sig. 159.922 EVO

- Carranza, J. (Arg.)(1994). Etología. Introducción a la ciencia del comportamiento. Cáceres, Espainia: Universidad de Extremadura. Sig. 591.5

- Cartwright, J. (2018). Evolution and human behaviour: Darwinian perspectives on the human condition. Red Globe Press (Macmillan International Higher Education).

- Crawford, C. y Krebs, D. (eds.)(2008). Foundations of evolutionary psychology. New York: Lawrence.

- Relethford,J.B. (2011). Giza espeziea. Bilbo: UPV/EHU Argitalpen Zerbitzua.



Gehiago sakontzeko bibliografia

Alcock, J. (2001). Animal behavior. Sunderland, MA: Sinauer Associates. Sig. 591.5 ANI
- Axelrod, R. (1986). La evolución de la cooperación. Madrid, Alianza. Sig. 316.47
- Brüne, M. (2008). Textbook of evolutionary psychiatry: the origins of psychopathology. Oxford: Oxford University Press. Sig. 616.89 TEX
- Buss, D.M. (2004). La evolución del deseo. Estrategias del emparejamiento humano. Madrid,
Alianza. Sig. 392.6 EVO
- Coppens, Y. y Picq, P. (eds.) (2004). Los orígenes de la humanidad I. De la aparición de la vida al hombre moderno. Madrid: Espasa. Sig. 572.1/.4 ORI/I
- Dunbar, R.I.M. y Barret, L. (ed.) (2007). The Oxford handbook of evolutionary psychology. Oxford:Oxford University Press. Sig. 159.922 OXF
- Fisher, E.H. (1994). Anatomía del amor. Historia natural del adulterio, la monogamia y el divorcio. Barcelona, Anagrama. Sig. 392.6 FIS
- García Leal, A. (2005). La conjura de los machos. Una visión evolucionista de la sexualidad humana. Barcelona: Tusquets. Sig. 613.88 CON
- Goodenough, J., McGuire, B. y Wallace, R. (2001). Perspectives on animal behavior. New York: WW.
Norton and Company. Sig. 591.5 PER
- Guillén-Salazar, F. (ed.)(2005). Existo, luego pienso. Los primates y la evolución de la inteligencia. Madrid: Ateles. Sig. 591.51 EXI
- Montagner, H. (1988). L'enfant et la communication. Paris, Stock/Laurence Pernod. Sig. 159.922.7
- Pinker, S. (2003). La tabla rasa. La negación moderna de la naturaleza humana. Barcelona: Piadós.
Sig. 159.922.3 TAB
- Ridley, M. (2004). Qué nos hace humanos. Madrid, Taurus. Sig. 159.922.3QUE

Aldizkariak

- Human Behavior and Evolution
- Evolutionary Psychology
- Brain and Behavioral Sciences
- Animal Behavior

TaldeakToggle Navigation

01 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala

02 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala

31 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala

32 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala