Current Members
PRAXIS Research Group
Andoni Ibarra

Departamento de Filosofía
Universidad del País Vasco, UPV/EHU
De. Tolosa, 70 años.
20018Donostia
España
Tel.: +34 94 301 5487
Fax.: +34 94 301 5470
correo electrónico: andoni.ibarra@ehu.eus
Bio
Degree in Philosophy (Universidad Autònoma de Barcelona), PhD in Philosophy (Universidad del País Vasco UPV/EHU). My main research interests focus on Philosophy of Science, Science and Technology Studies, with major interest in Open and Responsible Science Studies, and History of Science in the 20th Century. Currently, I am Director of the Miguel Sánchez-Mazas Chair, as well as Principal Investigator of the PRAXIS Research Group. I am also Editor-in-Chief of Theoria. An international journal of theory, history and foundations of science.
Currículum Vitae completo > |
Selected Publications
- Urueña, Sergio, Rodríguez, Hannot, Ibarra A. (2021), “Prospectiva e innovación responsable: Apertura y cierre en heurísticas anticipatorias”. Futuros 134(2021), 102852.
- Rodríguez, Hannot, Urueña, Sergio, Ibarra A. (2020), “Innovación responsable anticipatoria. Construcción de futuros frente al imperativo tecnoeconómico”, NOvation - Estudios Críticos de Innovación 2, 127-146.
- Rodríguez, H., Eizagirre, A. e Ibarra, A. (2019). Dinámica de la constitución de la innovación responsable en la política de investigación de la UE: tensiones, posibilidades y limitaciones. En R. von Schomberg y J. Hankins (Eds.), Manual internacional sobre innovación responsable: un recurso global (págs. 167-180). Cheltenham y Northampton, MA: Edward Elgar Publishing.
- Eizagirre, A., Rodríguez, H. e Ibarra, A. (2017). Politizar la innovación responsable: la responsabilidad como gobernanza inclusiva. Revista Internacional de Estudios de Innovación, 1 (1): 20-36
- Ibarra, A. (2012). "La interpretación estructuralista del ‘Statement View'". In L.M. Peris-Viñé (Ed.), Filosofía de la ciencia en Iberoamérica: metateoría estructural (pp. 82-102). Madrid: Tecnos.
- Ibarra, A., T. Mormann (2006). Las representaciones científicas como representaciones intervinientes. Teoría , 21(55): 21-38.