XSLaren edukia

Ingeniaritza Kimikoko Esperimentazioa II

Ikastegia
Vitoria-Gasteizko Ingeniaritza Eskola
Titulazioa
Industria Kimikaren Ingeniaritzako Gradua
Ikasturtea
2024/25
Maila
3
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Laborategiko p.6090

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

GAITASUN ESPEZIFIKOAK



TEQI3. Aplikaturiko esperimentazio-prozedurak diseinatzeko eta kudeatzeko eta bero-transferentziarekin lotutako ekipoak eta sistemak kudeatzeko gai izatea, bero-trukagailuak erabiliz.



TEQI8. Metodologia zientifikoaren estrategiak aplikatzea. Sortzen diren arazoak kualitatiboki eta kuantitatiboki aztertzea. Ingeniaritza kimikoko problemak ebazteko hipotesiak eta irtenbideak planteatzea.



TEQI9. Ingeniaritza kimikoaren alorreko ezagutzak, prozedurak eta emaitzak behar bezala komunikatzeko gai izatea, hiztegi eta terminologia espezifikoak erabiliz.



TEQI11. Legeria, zehaztapenak, arauak eta nahitaezko arauak ezagutu, ulertu eta aplikatzea.



TEQI12. Irakasgaian egindako praktiketako bakoitzean neurketak, kalkuluak eta azterketak egitea eta txostenen bidez jasotzea.



ZEHARKAKO GAITASUNAK



C12. Lanean jarrera arduratsua, ordenatua eta ikasteko gogoa hartzea, beharrezko etengabeko prestakuntzak suposatuko duen erronka kontuan hartuta.



FB9. Taldean modu eraginkorrean lan egitea, ingeniaritza arloan erabakiak hartzeko trebetasunak eta ezagutzak integratuz.



FB10. Lanean jarrera arduratsua, antolatua eta ikasteko gogoa hartzea, lan autonomorako baliabideak garatuz.





IRAKASKUNTZA EMAITZAK



RA1. Kimika industrialaren munduan ezagutzea, ulertzea eta aplikatzea zinetika kimikoarekin, erreaktoreekin eta partikula solidoen karakterizazioari lotutako guztia.



RA2. Metodologia zientifikoaren estrategiak aplikatzea: problemak kualitatiboki eta kuantitatiboki aztertzea, ingeniaritza kimikoaren arloan sortzen diren arazoak ebazteko hipotesiak eta irtenbideak proposatzea.



RA3. Ezagutzak modu egokian komunikatzea industria-kimikako ingeniaritzako hiztegia eta terminologia erabiliz.



RA4. Legeria, zehaztapenak, arauak eta nahitaezko arauak ezagutu, ulertu eta aplikatzea.



RA5. Irakasgaian egindako praktiketako bakoitzaren neurketak, kalkuluak, azterketak eta txostenak egitea, zehar eta amaieran.

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

1. Praktika. Bero-trukagailuak

Hodi-trukagailuak. Plaka-trukagailuak. Truke eraginkortasuna. Fluxuen eragina. Bero-transferentzia-koefizienteen kalkuluak.



2. Praktika. Kjeldahl nitrogenoaren determinazioa

Elikagai ezberdinen konposizioaren analisia.



3. Praktika. Adsortzio Isotermak

Kutsatzaileen xurgapena karbono aktiboan.



4. Praktika. Zinetika kimikoa

Tenperaturak erreakzioaren zinetikan duen eragina aztertzea.



5. Praktika. Nahaste bitarren likido-likido erauzketa

Disolbagarritasun-parametroak, erauzketa sinple eta anizkoitza.



6. Praktika. Nahaste hirutarren likido-likido erauzketa balantzea

Erauzketa-balantze-diagramak. Banaketa-lerroak. Haltzak konjugatu kurba.



7. Praktika. Solido-likidoen erauzketa edo lixibiazioa

Oreka diagramak, Soxhlet erauzgailua, atxikipen-kurba.



8. Praktika. Polimeroen sintesia eta karakterizazioa

Izaera ezberdineko polimeroen sintesia eta polimerizazio erreakzioak.



9. Praktika. Edateko uraren karakterizazioa.

Edateko uraren parametro bereizgarri desberdinak zehaztea eta aztertzea.



10. Praktika. Jar-test eta sedimentazioa.

Hondakin Uren Araztegien (EDAR) jarraipen-probak.



11. Praktika. Plater-zutabeen errektifikazioa.

Etapa teorikoen kopurua zehaztea. Errefluxu-erlazio minimoaren kalkulua. Plaken eraginkortasuna eta benetako etapa kopurua.



12. Praktika. Artikulu zientifiko bat prestatzeko Kimika Analitikoko irakasgaiarekin elkarlanean egindako proiektuaren (erronka) lan esperimentalaren garapena.

MetodologiaToggle Navigation

JARDUERA PRESENTZIALAK



LABORATEGI PRAKTIKAK (GL) (60 h)



Irakaskuntza asteko 4 orduko saio bakarrean banatzen da eta bertan programatutako praktika egiten den, baita laborategiko txostenen parte diren kalkuluak eta emaitzen eztabaida ere.



Praktikak binaka/hirunaka egiten dira lan karga eta hainbat zeregin aldi berean egiteko beharra kontuan hartuta, baita ikasleen arteko lankidetza-lana bultzatzeko ere. Praktika bakoitzaren gidoia eta kasu bakoitzean behar den material osagarria (grafikoak, artikulu zientifikoak, eranskinak...) eGela-n daude eskuragarri.



Praktika bakoitzaren hasieran, talde bakoitzak gidoiaren irakurketaren ondoren (jarduera ez presentziala) burututako eskema erabiliz eguneko praktika azaltzen dio irakasleari . Bestalde, saio bakoitzaren amaieran taldeak laborategian egindako lanari buruzko hausnarketa galdetegia bete beharko du.



Laborategiko lehen saioan, laborategiko segurtasunari eta hondakin arriskutsuen kudeaketari buruzko ikastaroa ematen da (edo, halakorik ezean, ildo bereko jarduera egiten da). Arlo honetan lortutako ezagutzak laborategiko bigarren saioaren hasierako 30 minutuetan ebaluatzen dira.



TUTORETZAK



Tutoretza, banakakoa zein taldekoa, zalantzak konpontzeko, lanak eta arazoak bideratzeko, ikaslearen egoera ebolutiboa irakasgaiaren barruan kokatzeko, errendimendu akademikoa areagotzeko hobekuntzak proposatzeko, etab. Oro har, borondatezko jarduera da (bakarkakoa edo kolektiboa) eta ikasleek hala eskatuta egiten da. Tutoretza egutegia GAURen eguneratuta dago eta tutoretza online egiteko aukera dago irakasleak eta ikasleak aldez aurretik adostutako unean.



PRESENTZIALA EZKO JARDUERAK (90 ordu)



- Praktika bakoitzerako gidoi-eskema aldez aurretik irakurri eta prestatu

- Lanaren emaitzak/kalkuluak egitea/txostena idatzi

- Praktika bakoitzeko galdetegiari erantzun

- Praktika bakoitzerako aurkezpenak prestatu



Saio praktikoaren ostean, ikasleek astebeteko epea izango dute txosten praktikoa eta ebatzitako galdetegia aurkezteko. Txosten hori, praktikaren garapena bezala, taldekakoa izango da.



*Osasun-egoerak irakaskuntza ez-presentziala egitera behartzen badute, UPV/EHU-k dituen baliabide informatikoak erabiliko dira (Teams, eGela, etc.).

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

Ebaluazio jarraiaren kasuan, azken kalifikazioa honako jarduera hauetako bakoitzean lortutako kalifikazioen batez besteko ponderatu gisa lortuko da:



Laborategiko txostenak eta galdetegiak entregatzea (taldearen ebaluazioa): azken kalifikazioaren % 50.



Saio praktikoaren ondoren, ikasleek astebeteko epea dute txosten praktikoa aurkezteko. Txosten hau, praktikaren errendimendua bezala, taldeko lana da. Praktika bakoitzaren txostenak atal hauek jaso beharko ditu gutxienez: helburua(k), oinarri teorikoa eta erabilitako materialaren eta ekipoen deskribapena. Era berean, lortutako emaitzak eta azken ondorioak zuzen eta ordenatuta bildu behar ditu.



Ebaluazio-irizpideak: irakasgaiaren edukiak menderatzea, erabilitako ekipoen deskribapenean zehaztasun-maila, kalkuluak egiteko erabilitako prozedura, emaitzen interpretazioa, analisi kritikoa, arazoen diagnostikoa, zehaztapen eta estandarrak aplikatzea, sintesi gaitasuna. eta idatzizko adierazpena (egitura koherentea, aurkezpen ona).



Landutako gaitasunak: TEQI3, TEQI8, TEQI12, C4 eta FB9.



Ahozko proba (taldeka/bakarkako ebaluazioa): azken kalifikazioaren % 35.



Ahozko proba 2 proba partzialek osatzen dute: lehenengo partziala 4 praktika burutu ostean egiten da eta bigarren partziala Eskolak deialdi arruntaren ezarritako epearekin bat egiten du.



Egindako praktiken ahozko aurkezpenean datza proba, ekipoen eta instalazioen funtzionamendua azalduz, baita lortutako emaitzak ere. Proba honen ebaluazioa jarraian zehazten da:



- Laguntza-materiala (aurkezpena, bideoak, laginak edo muntaiak, besteak beste): % 35 (taldearen balorazioa).

- Ahozko aurkezpena: % 30 (bakarkako balorazioa).

- Irakasleak zein gainontzeko ikasleek egindako galderei erantzunak: %25 (bakarkako ebaluazioa).

- Gainontzeko taldeen balorazioa: %10 (banaka).



Ebaluazio-irizpideak: ahozko/idatzizko adierazpenean argitasuna, kontzeptu-akatsik eza, azalpen eta justifikazio zuzenak, komunikatzeko gaitasuna, teknika eta gorputz-hizkuntza egokia, denboraren kudeaketa egokia, eztabaidan parte-hartze aktiboa eta zehatza.



Landutako gaitasunak: TEQI9.



Asistentzia, jarrera eta portaera laborategian (bakarkako ebaluazioa): azken notaren % 10.



Saio praktiko guztietara joatea derrigorrezkoa da. Horrez gain, laborategiko jarrera eta portaera ebaluatzen dira.



Ebaluazio-irizpideak: jarrera arduratsua hartzea, lanean ordenatua eta ikasteko gogoa, denbora eta baliabideak ondo kudeatzea, talde-lana antolatzea eta parte-hartze aktiboa.



Landutako gaitasunak: TEQI12, C12, FB10 eta C4.



Taldearen funtzionamenduaren ebaluazioa (bakarkako ebaluazioa): amaierako notaren %5.



Ebaluazio-irizpideak: taldeen jarraipena egiten da bileren bidez eta talde barruan norberaren parte-hartzeari eta gainerako kideen ekarpenari buruzko galdetegiak banaka betetzen dira. Era berean, praktika bakoitzaren amaieran burutzen den talde-hausnarketa ere kontuan hartzen da, zeinetan “Zer joan da ondo/txarto?”, “Zer sentitu zara?” bezalako galderak. edo “Zer egin dezakezu konpontzeko/hobetzeko?”, besteak beste.



Landutako gaitasunak: FB9 eta C4.



Irakasgaia gainditzeko BALDINTZAK:



- Aurretiazko ezagutza proba gainditzea: hondakin kimiko arriskutsuen segurtasuna eta kudeaketa.

- Laborategiko praktika guztiak egin. Laborategiko praktika guztietara joatea derrigorrezkoa da. Behar bezala justifikatutako hutsunea gertatuz gero, irakasleak ikaslearekin adostuko du nola osatu saioa.

- Praktiken txosten guztiak, praktika osteko hausnarketa dokumentuak eta ebaluazio txostenak aurkeztea.

- Ahozko 2 probak egin.

- Azken kalifikazioan ≥5 kalifikazioa lortzea (4 ebaluazio-jarduerei dagozkien kalifikazioen batez besteko haztatu gisa lortutakoa: Laborategiko txostenak, Ahozko proba, Asistentzia, laborategian jarrera eta portaera eta Taldearen funtzionamenduaren ebaluazioa).

- Ebaluazio-jardueretako 4 jardueretako bakoitzean ≥4 10eko nota lortu.



Baldintza hauetakoren bat betetzen ez duten ikasleei 4,0 (gehienez) kalifikazioa emango zaie dagokion aktan, lortutako azken nota edozein dela ere.



DEIALDIARI UKO EGITEA



Saio praktikoetara joaten ez diren edo 7 saio praktiko baino gutxiago egin dituztenek (ezarritako epeetan hala eskatzen badute) dagokien aktan «Ez aurkeztu» agertuko dira.



AZKEN PROBA



o Jarduera praktikoa (azken notaren % 30): laborategiko praktika ezberdinetan landutako edukien ebaluazioa.



o Ahozko proba (azken notaren % 70): laborategiko praktika bat egitea eta horren ahozko defentsa (aurkezpena egitea).



Irakasgaia gainditzeko BALDINTZAK



Amaierako kalifikazioan ≥5 kalifikazioa lortzea (jarduera praktikoari eta ahozko probari dagozkion kalifikazioen batez besteko haztatu gisa lortua, atal bakoitzean gutxienez 10eko 4ko nota lortzea beharrezkoa izanik).



OHIKO DEIALDIARI UKESPENA



Azken proba (proba idatzia eta azterketa praktikoa) egiten ez duten ikasleak “Aurkeztu gabe” gisa erregistratuko dira dagokion erregistroan.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

- Vitoria-Gasteizko Ingeniaritza Eskolako Ingeniaritza Kimikoa eta Ingurumen Ingeniaritza Saileko laborategi ezberdinetan eskuragarri dagoen laborategiko materiala.

- Praktiketako gidoiak, eGela-n eskuragarri.

- Gailu eta ekipoen eskuliburuak, Vitoria-Gasteizko Ingeniaritza Eskolako Ingeniaritza Kimikoa eta Ingurumen Ingeniaritza Saileko Ingeniaritza Kimikoko Laborategian eskuragarri.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

- McCabe, W.L. Operaciones unitarias en ingeniería química. Ed.McGraw-Hill, 2007.

- Libro web de Química del NIST (National Institute of Standards and Technology):

- http://webbook.nist.gov/chemistry/

Gehiago sakontzeko bibliografia

- FOGLER, H.S. Elementos de ingeniería de las reacciones químicas. Pearson Education, 2001.
- LEVENSPIEL, O. Ingeniería de las reacciones químicas. Libro electrónico, 2010.
- CALLEJA, G. Introducción a la ingeniería química. 1999.
- SAWYER, C.N. y col. Química para ingeniería ambiental. McGraw-Hill, 2001.
- PERRY, R.H. y col. Manual del Ingeniero Químico. McGraw-Hill, 1992.

Aldizkariak

- Journal of Chemical Education (ACS)
- Chemical Engineering Journal (Elsevier)
- International Journal of Science Education (Taylor and Francis online)

TaldeakToggle Navigation

01 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala