XSLaren edukia

D Hizkuntza III: Galiziera

Ikastegia
Letren Fakultatea
Titulazioa
Itzulpengintza eta Interpretazioko Gradua
Ikasturtea
2024/25
Maila
X
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Galiziera

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Ordenagailuko p.6090

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

Ikasturtean zehar landuko diren konpetentziak/emaitzak honako hauek izango dira:

. Ahozko hizkuntzaren eta hizkuntza idatziaren ezaugarriak ulertzea eta ezagutzea.

. Galizierazko ahozko eta idatzizko testuen ulermena eta ekoizpena sustatzeko oinarrizko teknikak eta baliabideak ezagutzea.

. Galizieraren berezko bokal-soinuak eta kontsonante-soinuak (bokal irekiak eta itxiak, sudur-kontsonante belarra, etab.) zuzen eta egoki ahoskatzea eta ahoskatzea.

. Galiziar estandarraren ezaugarriekin koherenteak diren diskurtsoak egiteko gaitasuna lortzea, maila fonetikoan eta prosodikoan.

. Galiziera aztertzeko gaur egun dauden baliabide informatikoak eta bibliografikoak (hiztegiak, gramatikak, datu-baseak, etab.) erabiltzeko gaitasuna eskuratzea.

. Hizkuntzaren eta hizkuntzaren nozioak bereiztea, baita gramatikaren ikuspegi deskriptibo eta preskriptiboak ere.

. Hizkuntzaren ideia finkatzea, deskribapen objektibo, zehatz eta baztergarria izan dezaketen hainbat aldaeraren (diasistema) multzo gisa.

. Elkarrizketaren bidez ahozko adierazpenaren trebetasunen garapena sustatzea, ideiak konposizio- eta adierazpen-tekniken bidez transmititzeko gaitasuna hobetzea eta ahozko diskurtsoa eremu eta erregistro desberdinetara egokitzea sustatzea.

. Galiziera hizkuntza-aniztasun berezi gisa eratzeko prozesua aztertzea testuinguru erromanikoaren barruan, jatorritik gaur egunera arte, eta arreta jartzea hizkuntza-aldaketarako mekanismo nagusiei, latinak jasandako aldaketei eta Gallaeciatik Erdi Aroko erromantze galego-portugesera latin arruntetik igarotzea azaltzen duten dinamika fonetiko nagusiei.

. Aurrekoarekin lotuta, galiziera eremu erromanikoko beste hizkuntza batzuekin alderatzea sustatu behar da, batez ere genetikoki hurbilen daudenekin (portugesa, gaztelania) edo antzeko egoera soziolinguistikoa dutenekin (euskara, katalana, okzitaniera, sardiniera...).

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

Edukiak:

a. Eduki komunikatiboak: iritziak, interesak, sentimenduak, nahiak adieraztea; aginduak, eskaerak eta aholkuak helaraztea; beste pertsona batzuek esandakoa aipatzea (estilo zuzena eta zeharkakoa); argudioak kontraargudiatzea eta sekuentziatzea; hipotesiak eta usteak egitea; gertaerak kontatzea; baldintzak, ondorioak eta ohartarazpenak.

b. Eduki gramatikalak: erlatiboak, superlatiboa, adjektiboaren aldatzaileak, izenordain atonoen kokapena, lokailuak, denborazko partikulak, aditz pronominalak, infinitibo konjugatua, perifasia.

c. Eduki lexikoak: komunikabideak (telebista, egunkariak, irratia, internet, sare sozialak...), kazetaritzaren esparrua (musika/kirol/gizarte kronikak...), esparru akademikoa, aisia eta turismoa, ingurumena, kirola, artea.

d. Eduki sozio-kulturalak: galizieraren prestakuntza eta historia, galegoaren barneko hizkuntza-barietateak, fraseologia.



Programa:



A. Gramatika:

- Erlatiboak

- Superlatiboa

- Adjektiboaren aldatzaileak

- Izenordainak jartzea

- Konektoreak

- Denborazko partikulak

- Estilo zuzena eta zeharkakoa

- Aditz pronominalak

- Infinitibo konjokatua

- Perifasia

- Parte-hartze irregularrak

- Ahots pasiboa

- Aditz-denboren konbinazioa



B. Lexikoa:

- Komunikabideak (telebista, egunkariak, irratia, Internet, sare sozialak...)

- Esparru akademikoa

- Ingurumena

- Kirola

- Artea eta literatura



C. Eduki soziokulturalak:

- Galizieraren prestakuntza eta historia

- Galizieraren barneko hizkuntza-barietateak

- Fraseologia

- Literatura

MetodologiaToggle Navigation

Irakasgaia garatzeko, azalpen teorikoa eta ariketak eta jarduera praktikoak konbinatuko dira. Prozesu praktikoa banaka nahiz taldean egingo da, eta beti saiatuko da irakaslearen eta ikasleen arteko elkarrekintza aktiboa lortzen.



Jarduera hauek egingo dira, besteak beste:

- Ahozko eta idatzizko ulermeneko jarduerak.

- Ahozko eta idatzizko adierazpeneko jarduerak.

- Gramatika-ariketak ebaztea eta lexikoa eskuratzea.

- Hiztegiak, eskuliburuak, Interneteko baliabideak eta abar ezagutzea.



Jarduera osagarriak:

- Estudos Galegos Zentroak proposatutako jardueretan parte hartzea (erakusketak, hitzaldiak, hitzaldiak, filmen proiekzioak, errezitaldi poetikoak, etab.).



Ulermen- eta komunikazio-trebetasunen garapena eskolen lan praktikoan oinarritzen da, kontsulta-bibliografia eta ikus-entzunezko hainbat baliabide erabiliz, Galiziako errealitatearen eta kulturaren alderdi erakargarrienetara (musika, zinema, literatura, etab.) eta, bereziki, Galizieraren Historiara eta Galiziako Historiara hurbiltzen gaituztenak. Era berean, ikaskuntza indartu egingo da Estudo Galegoen Zentroak (CEG) egiten dituen jardueren bidez. Jarduera horiek nahitaez joan beharko dute, eskola-orduetan egiten direlako.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

ETENGABEKO EBALUAZIOA

Bereziki baloratuko da ikasgaiaren jarraipen erregularra eta etengabeko ahalegina, bai ikasgelan egindako lanetan (banakakoak eta kolektiboak), bai aurrez aurrekoak ez diren zereginetan eta Estudos Galegos Zentroak garatutako jardueretan. Beraz, azken nota atal hauen azken zenbaketatik aterako da:

- Idatzizko azterketa ofiziala: % 40.

- Ahozko azterketa ofiziala: % 20 ahozkoa. Ahozko azterketa grabatu egingo da, kalifikaziorako eta ikasleek berrikusteko ebidentzia bat edukitzeko.

- Parte-hartzea eta ariketak egitea: % 30.

- Estudo Galegoen Zentroak antolatutako jardueretara joatea eta horietan parte hartzea: % 10.



AZKEN EBALUAZIOA

Graduko titulazio ofizialetako ikasleen ebaluazioa arautzen duen araudiaren 8.3 artikuluaren arabera (2018-19 ikasturtean aplikatua): Nolanahi ere, ikasleek azken ebaluazio-sistemaren bidez ebaluatzeko eskubidea izango dute, ebaluazio jarraituaren sisteman parte hartu duten ala ez alde batera utzita. Horretarako, ikasleek idatziz aurkeztu beharko diete irakasgaiaren ardura duten irakasleei ebaluazio jarraituari uko egiten diotela. Horretarako, 9 asteko epea izango dute lau hileko irakasgaiek eta 18 astekoa urteko irakasgaiek, lauhileko edo ikasturtearen hasieratik kontatzen hasita, ikastetxearen egutegi akademikoaren arabera.



Azken ebaluazioaren kalifikazio-ehunekoa honako hau izango da:

- Ahozko azterketa ofiziala (azken notaren % 30).

- Idatzizko azterketa ofiziala (azken notaren % 70).

Zati bakoitza gainditu beharko da irakasgai osoa gainditu ahal izateko.



Modalitate jarraituan zein finalean, PROBAK MODU PRESENTZIALEAN EGIN EZIN BADIRA, bide elektronikoz egingo dira:

- Idatzizko azterketa ofiziala eGela galdetegien bidez egingo da. Hori ezinezkoa bada, ikasleei galdesortak bidaliko zaizkie artxibo digital batean, erantzunak epe jakin batean bidal ditzaten.

- Ahozko azterketa ofiziala bideo-dei bidez egingo da.



OSO GARRANTZITSUA:

- Edozein ebaluazio-modalitatetako (jarraitua edo amaierakoa) eta edozein deialditako (ohikoak edo ezohikoak) kalifikatu daitezkeen proba eta zeregin guztietan, AHOZKO ETA IDATZIZKO ADIERAZPENA EBALUATUKO DA ETA AKATS ORTOGRAFIKOAK ETA GRAMATIKALAK ZIGORTUKO DIRA.

- Ebaluazio-modalitateetako (jarraitua edo amaierakoa) eta deialdietako (ohikoak edo ezohikoak) edozein proba, ariketa edo lan ETENtzat hartuko da IRUZURREZKO EKINTZAREN bat ikusten bada (kopia edo plagio gisa). Iruzur akademikotzat hartzen da praktika deszintzoa eta ez-etikoa, azterketa edo idatzizko proba batean kopiatzea, testuak bereganatzea eta egile-eskubideak urratzea (plagioa eta/edo ziberplagioa), identitatea ordeztea edo lan akademikoak erosi eta saltzea.

- Ebaluazio-proba bat egiten den bitartean, debekatuta egongo da ikasleek liburuak, oharrak edo apunteak erabiltzea, bai eta gailu telefonikoak, elektronikoak, informatikoak edo bestelakoak erabiltzea ere. Proba erabiltzeak proba etetea ekarriko du beti.

- Edozein ebaluazio-proba egitean, ikasleei IDENTIFIKATZEKO eska dakieke (NAN, pasaportea edo unibertsitate-txartela).

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

. Chamorro, Margarita / Ivonete da Silva / Xaquín Núñez (2009): Aula de Galego 3. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
. Dicionario castelán-galego. Editorial Rinoceronte. https://rinoceronte.gal/dicionario/
. Fernández Fernández, Isaac (2010): Dicionario Galego-Éuscaro/Euskara-Galiziera. Vigo: Universidade de Vigo.
. González González, Manuel (dir.): Dicionario da Real Academia Galega. A Coruña: Real Academia Galega. https://academia.gal/dicionario

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

. VV.AA(2006): Proxecto Artello. Léxico 1. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.

. VV.AA (2006): Proxecto Artello. Ortografía 1. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.

Gehiago sakontzeko bibliografia

. Álvarez Blanco, Rosario / Xosé Xove (2002): Gramática da lingua galega. Vigo: Galaxia.
. Fernández Rei, Francisco (1990): Dialectoloxía da lingua galega. Vigo: Xerais.
. Instituto da Lingua Galega / Real Academia Galega (2012): Normas ortográficas e morfolóxicas do idioma galego (23ª edición). Vigo: Galaxia. https://publicacions.academia.gal/index.php/rag/catalog/book/252
. López Carrera, Anselmo (2016). Historia de Galicia. Vigo: Xerais.
. López Viñas, Xoán / Cilha Lourenço Módia / Marisa Moreda Leirado (2010): Gramática práctica da lingua galega. Comunicación e expresión. A Coruña: Baía.
. Mariño Paz, Ramón (1998): Historia da lingua galega. Santiago de Compostela: Sotelo Blanco.
. Monteagudo, Henrique (1999): Historia social da lingua galega. Vigo: Galaxia.
. Monteagudo, Henrique / Loredo, Xaquín / Vázquez, Martín (2016). Lingua e sociedade en Galicia. A evolución sociolingüística 1992-2013. A Coruña: Real Academia Galega.
. Regueira, Xosé Luís (dir.): Dicionario de pronuncia da lingua galega. Santiago de Compostela: Instituto da Lingua Galega. http://ilg.usc.gal/pronuncia/
. Vilavedra, Dolores (1999): Historia da literatura galega. Vigo: Galaxia.

Aldizkariak

Faltan contenidos

TaldeakToggle Navigation

97A (Galiziera - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala