XSLaren edukia

Hirugarren Hizkuntza II: Galiziera

Ikastegia
Letren Fakultatea
Titulazioa
Euskal Ikasketetako Gradua
Ikasturtea
2024/25
Maila
X
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Galiziera

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Ordenagailuko p.6090

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

Gaitasun/emaitza hauek landuko dira ikasturtean zehar:

. Ahozko hizkuntzaren eta hizkuntza idatziaren ezaugarriak ulertzea eta ezagutzea.

. Galegoko ahozko eta idatzizko testuak ulertzea eta sortzea sustatzeko oinarrizko teknikak eta baliabideak ezagutzea.

. Galizieraren berezko bokal- eta kontsonante-soinuak (bokal irekiak eta itxiak, zaindu beharreko sudur-kontsonanteak, etab.) behar bezala eta testuinguru egokietan ezagutzea eta ahoskatzea.

. Maila fonetikoan eta prosodikoan Galiziako estandarraren ezaugarriekin koherenteak diren diskurtsoak egiteko gaitasuna eskuratzeko.

. Gaur egun galiziera ikasteko dauden baliabide informatikoak eta bibliografikoak (hiztegiak, gramatikak, datu-baseak, etab.) erabiltzeko gaitasuna eskuratzea.

. Hizkuntzaren eta hizkuntzaren nozioak bereiztea, baita gramatikaren ikuspegi deskribatzaileak eta preskribatzaileak ere.

. Hizkuntzaren ideia sendotzea, deskribapen objektiboa, zehatza eta aurreiritzirik gabea izan dezaketen hainbat barietateren (diasistema) multzo gisa.

. Elkarrizketaren bidez ahozko adierazpeneko trebetasunen garapena sustatzea, konposizio- eta adierazpen-tekniken bidez ideiak transmititzeko gaitasuna hobetzea, eta ahozko diskurtsoa eremu eta erregistro desberdinetara egokitzea sustatzea.

. Galiziera hizkuntza-aldaera berezi gisa eratzeko prozesua aztertzea testuinguru erromanikoaren barruan, jatorritik gaur egun arte, hizkuntza-aldaketarako mekanismo nagusiei, latinak jasandako eraldaketei eta Gallaeziatik Galiziako erromantze galiziar-portugesera igarotzea azaltzen duten dinamika fonetiko nagusiei erreparatuta.

. Aurrekoarekin lotuta, galiziera eremu erromanikoko beste hizkuntza batzuekin aldera dadin sustatzea, eta, batez ere, genetikoki hurbilen dauden hizkuntzekin (portugesa, gaztelania) edo antzeko egoera soziolinguistikoa dutenekin (euskara, katalana, okzitaniera, sardoa...).

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

Edukiak:

a. Eduki komunikatiboak: iritziak adieraztea, gaitasunak edo ezintasunak, gustuak eta lehentasunak deskribatzea, iraganeko eta etorkizuneko gertaerak kontatzea.

b. Gramatika-edukiak: kuantifikatzaileak, erlatiboak, aditz irregularrak, bokal-alternantziak dituzten aditzak, kopreteritua, lehenaldia, aurre-iragana, adberbioak, preposizioak.

c. Eduki lexikoak: osasuna, helbideak, hiri-altzariak, garraiobideak, eguraldia.

d. Eduki fonetikoak eta ortografikoak: galizieraren bokal- eta kontsonante-sistema, azentuazioa, ortografia (erabilera: y, de e, de, etab.).

e. Eduki soziokulturalak: Galiziako egoera soziolinguistikoa, Rosalía de Castroko literatura galegoz.



Programa:

A) Gramatika

1. Zaintzaileak. Formak eta uzkurdurak

2.Verboak (erregularrak eta irregularrak)

3.Inperatiboa

4.Indikazioak, posizioak eta helbideak

5. Tokiko dokumentuak

6. Erretzea (kopreteritua, lehenaldia eta lehenaldi aurrekoa)

7. Denbora-baimenak

8. Konparazio-egiturak (berdintasuna, nagusitasuna, gutxiagotasuna)

9.Futuroa

10.Preposizioak



B) Lexikoa

1.Oroduktuak eta bidaiak

2. Eraikinak eta hiri-altzariak

3. Garraiobideak

4. Denbora kronologikoa

5. Atmosfera mota

C) Eduki soziokulturalak:

1. Galiziar literatura: Rosalía de Castro

2. Galiziako egoera soziolinguistikoa

MetodologiaToggle Navigation

Irakasgaia garatzeko, azalpen teorikoa eta ariketa eta jarduera praktikoak egingo dira. Prozesu praktikoa banaka zein taldeka egingo da, eta irakaslearen eta ikasleen arteko interakzio aktiboa lortzen saiatuko da beti.

Besteak beste, jarduera hauek egingo dira:

- Ahozko eta idatzizko ulermen-jarduerak.

- Ahozko eta idatzizko adierazpeneko jarduerak.

- Gramatika-ariketak eta lexikoa eskuratzeko ariketak ebaztea.

- Hiztegiekin, eskuliburuekin, Interneteko baliabideekin eta abarrekin ohitzea.



Jarduera osagarriak:

- Centro de Estudos Galegos zentroak proposatutako jardueretan parte hartzea (erakusketak, hitzaldiak, hitzaldiak, filmen proiekzioak, errezitaldi poetikoak, etab.).



Ulermenezko eta komunikaziozko trebetasunen garapena eskolen lan praktikoan oinarritzen da, kontsultarako bibliografia eta ikus-entzunezko hainbat baliabide erabiliz, Galiziako errealitatearen eta kulturaren alderdi erakargarrienetara (musika, zinema, literatura, etab.) eta, bereziki, Galiziako Historiara eta Galiziako Historiara hurbiltzen gaituztenak. Era berean, ikaskuntza indartu egingo da Centro de Estudos Galegos (CEG) zentroak egiten dituen jardueren bidez. Jarduera horiek nahitaez joan beharko dute, eskola-orduetan egiten direlako.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

ETENGABEKO EBALUAZIOA

Bereziki baloratuko da ikasgaiaren jarraipen erregularra eta etengabeko ahalegina, bai ikasgelan egindako lanetan (banakakoak eta kolektiboak), bai aurrez aurrekoak ez diren zereginetan eta Centro de Estudos Galegos zentroak garatutako jardueretan. Beraz, azken nota honako atal hauen azken zenbaketatik aterako da:

- Idatzizko azterketa ofiziala: % 40.

- Ahozko azterketa ofiziala: % 20 ahoz. Ahozko azterketa grabatu egingo da, ebidentzia bat edukitzeko, bai kalifikatzeko, bai ikasleek berrikusteko.

- Parte hartzea eta ariketak egitea: % 30.

- Centro de Estudos Galegos zentroak antolatutako jardueretara joatea eta horietan parte hartzea: % 10.



AZKEN EBALUAZIOA

Graduko titulazio ofizialetan ikasleen ebaluazioa arautzen duen araudiaren 8.3. artikuluaren arabera, 2018-19 ikasturtean aplikatua: Nolanahi ere, ikasleek eskubidea izango dute amaierako ebaluazio-sistemaren bidez ebaluatzeko, ebaluazio jarraituko sisteman parte hartu duten ala ez alde batera utzita. Horretarako, ikasleek idatziz aurkeztu beharko diete irakasgaiaren ardura duten irakasleei ebaluazio jarraituari uko egiten diotela. Horretarako, 9 asteko epea izango dute lauhileko irakasgaietarako eta 18 astekoa urtekoetarako, lauhilekoaren edo ikasturtearen hasieratik zenbatzen hasita, hurrenez hurren, ikastetxeko egutegi akademikoaren arabera.



Azken ebaluazioaren kalifikazio-ehunekoa honako hau izango da:

- Ahozko azterketa ofiziala (azken notaren % 30).

- Idatzizko azterketa ofiziala (azken notaren % 70).

Zati bakoitza gainditu beharko da irakasgai osoa gainditu ahal izateko.



Bai modalitate jarraituan, bai amaieran, PROBAK AURREZ AURRE EGIN EZIN BADIRA, bide elektronikoz egingo dira:

- Azterketa ofizial idatzia eGelako galdetegien bidez egingo da. Hori ezinezkoa bada, galdetegiak fitxategi digital batean bidaliko zaizkie ikasleei, erantzunak epe jakin batean bidal ditzaten.

- Ahozko azterketa ofiziala bideodei bidez egingo da.



OSO GARRANTZITSUA:

- Edozein ebaluazio-modalitatetan (jarraitua edo amaierakoa) eta edozein deialditan (ohikoak edo ezohikoak) kalifika daitezkeen proba eta zeregin guztietan, AHOZKO ETA IDATZIZKO ADIERAZPENA EBALUATUKO DA ETA ORTOGRAFIA- ETA GRAMATIKA-AKATSAK ZIGORTUKO DIRA.

- Edozein ebaluazio-modalitatetako (jarraitua edo amaierakoa) eta edozein deialditako (ohikoak edo ezohikoak) edozein proba, ariketa edo lan EZ BETETZAT joko da IRUZURREZKO EKINTZAREN BAT ikusten bada (kopia edo plagioa, adibidez). Iruzur akademikotzat hartzen da praktika deszintzoa eta ez-etikoa, azterketa edo proba idatzi baten kopiatik hasita, testuez jabetzea eta egile-eskubideak urratzea (plagioa eta/edo ziberplagioa), identitatea ordeztea edo lan akademikoak erostea eta saltzea.

- Ebaluazio-proba bat egiten den bitartean, debekatuta egongo da ikasleek liburuak, oharrak edo apunteak erabiltzea, bai eta gailu edo gailu telefonikoak, elektronikoak, informatikoak edo bestelakoak ere. Hori erabiltzeak beti ekarriko du proba bertan behera uztea.

- Edozein ebaluazio-proba egitean, ikasleei IDENTIFIKATZEKO eska dakieke (NAN, pasaportea edo unibertsitate-txartela).

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

. Chamorro, Margarita / Ivonete da Silva / Xaquín Núñez (2009): Aula de Galego 2. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
. Dicionario castelán-galego. Editorial Rinoceronte. https://rinoceronte.gal/dicionario/
. Fernández Fernández, Isaac (2010): Dicionario Galego-Éuscaro/Euskara-Galiziera. Vigo: Universidade de Vigo.
. González González, Manuel (dir.): Dicionario da Real Academia Galega. A Coruña: Real Academia Galega. https://academia.gal/dicionario

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

. VV.AA(2006): Proxecto Artello. Léxico 2. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.

. VV.AA (2006): Proxecto Artello. Ortografía 2. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.

Gehiago sakontzeko bibliografia

. Álvarez Blanco, Rosario / Xosé Xove (2002): Gramática da lingua galega. Vigo: Galaxia.
. Instituto da Lingua Galega / Real Academia Galega (2012): Normas ortográficas e morfolóxicas do idioma galego (23ª edición). Vigo: Galaxia. https://publicacions.academia.gal/index.php/rag/catalog/book/252
. López Carreira, Anselmo (2016). Historia de Galicia. Vigo: Xerais.
. López Viñas, Xoán / Cilha Lourenço Módia / Marisa Moreda Leirado (2010): Gramática práctica da lingua galega. Comunicación e expresión. A Coruña: Baía.
. Monteagudo, Henrique (1999): Historia social da lingua galega. Vigo: Galaxia.
. Monteagudo, Henrique / Loredo, Xaquín / Vázquez, Martín (2016). Lingua e sociedade en Galicia. A evolución sociolingüística 1992-2013. A Coruña: Real Academia Galega.

TaldeakToggle Navigation

97A (Galiziera - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala