Asset Publisher

Irune Corres Medrano

Assistant Professor

Telephone

Electronic mail

Academic data

<ul>

<li>Degree in Psychology, specialising in Clinical Psychology (2005).</li>

<li>Master in Psychoanalytic Clinic with children and adolescents. University of Barcelona (2005- 2007).</li>

<li>Postgraduate in Psychoanalytic Clinic with children and adolescents. School of Clinical Psychoanalytic Clinic with Children and Adolescents (Barcelona) (2007-2009).</li>

<li>Qualification as General Health Psychologist (Basque Government, Department of Health, 2013).</li>

<li>PhD in Psychology. University of the Basque Country (2022).</li>

</ul>

CV summary

She has a degree in Psychology (2005) and PhD (2022) from the University of the Basque Country, defending her doctoral thesis called The segregated school and its consequences for children's development. In favor of the protection of students at risk of psychosocial vulnerability. Child and youth psychotherapist (University of Barcelona, UB, 2010) and General health Psychologist (Basque Government, 2013). As a psychotherapist she has worked in the field of child abuse and neglect for 15 years. She has also given training courses related to child abuse and neglect. She has been a lecturer at the University of the Basque Country since 2016. In the period 2016-2018 she has been a lecturer in the Department of developmental and Educational Psychology, in the Faculty of Education and Sport (University of the Basque Country). From 2018 to the present she teaches courses in the area of Developmental and Educational Psychology in the department of Basic Psychological Processes and their Development at the Faculty of Psychology (University of the Basque Country). She also teaches on two master's degrees (Master's Degree in Early Childhood Care and Master´s Degree in General Health psychology). Her research interests are related to socio-emotional child and youth development; child and youth neglect; prevention and intervention in child and youth development; school segregation; school; inclusive education and human rights.

Research lines

<ul>

<li>Developmental psychology in childhood and adolescence.</li>

<li>Development of basic needs and maltreatment/neglect (protection and lack of protection for children and adolescents).</li>

<li>Prevention and intervention in educational contexts (family, school, etc.)</li>

<li>Inclusive school</li>

</ul>


Scientific journals

Books and chapters

Teaching

Degree

  • Psicología del Desarrollo (euskera y castellano)
  • Prevención e intervención en contextos educativos (euskera y castellano).
  • Introducción al Practicum de Psicología de la Educación (euskera y castellano).
  • Tutora Prácticas externas obligatorias (euskera y castellano).
  • Tutora Prácticas externas voluntarias (euskera y castellano).

Post degree

  • Máster de Atención Temprana (titularidad propia). Universidad del País Vasco/ Euskal Herriko Unibertsitatea.

Asignatura: Desarrollo infantil y factores de riesgo (Sección: Desarrollo cognitivo y factores de riesgo). Castellano. Desde 2019/2020- Hasta actualidad.

  • Master Psicología General sanitaria. Universidad del País Vasco/ Euskal Herriko Unibertsitatea.

Asignatura: Intervención en situaciones de violencia y victimización. Euskera. Desde 2021/2022- Hasta actualidad.

External teaching

2022

  • Título: Haur eskolaren antolaketa eta baliabide, pertsona eta talde kudeaketa (Organización de la escuela infantil y gestión de los recursos, las personas y los grupos).

Organizado por: Udako Euskal Unibertsitatea (UEU).

Fecha: 10 de enero de 2022- 16 de febrero de 2022

Número de horas: 25.

  • Título: Haur eskolaren antolaketa eta baliabide, pertsona eta talde (Organización de la escuela infantil y gestión de los recursos, las personas y los grupos).

Organizado por: Udako Euskal Unibertsitatea (UEU).

Fecha: 28 de febrero de 2022- 06 de abril de 2022.

Número de horas: 25.

2021

  • Título: Giza baliabideen kudeaketa Haur Eskolan. Kudeaketa eraginkorrerako funtsezko faktoreak (Gestión de los recursos humanos en las escuelas infantiles. Principales factores para una gestión eficaz).

Organizado por: Udako Euskal Unibertsitatea.

Fecha: 01 de febrero de 2021-10 de marzo de 2021.

Número de horas: 25

  • Título: Giza baliabideen kudeaketa Haur Eskolan. Kudeaketa eraginkorrerako funtsezko faktoreak (Gestión de los recursos humanos en las escuelas infantiles. Principales factores para una gestión eficaz).

Organizado por: Udako Euskal Unibertsitatea.

Fecha: 19 de abril de 2021- 26 de mayo de 2021.

Número de horas: 25

2019

  • Ponente invitada en la IV. Jornada de Comunicación e Infancia "La violencia contra los niños y niñas. El papel de los medios", organizada por Save the Children y UNICEF Comité País Vasco, celebrada en Bilbao, el jueves 9 de mayo del 2019.
  • Ponente invitada en Jornada de Acoso escolar, organizada por Amnistía Internacional, en Vitoria-Gasteiz, el 22 de junio del 2019.