XSLaren edukia

Didaktika Orokorra

Ikastegia
Hezkuntza eta Kirol Fakultatea
Titulazioa
Haur Hezkuntzako Gradua
Ikasturtea
2024/25
Maila
1
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Euskara

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala3654
Gelako p.2436

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

Gaitasunak:



E1. Eskola inklusibora iritsi arteko hezkuntza-sistemaren eraldatze-prozesu historikoa eta soziala aztertzea

- Bazterketa, integrazioa eta inklusioa azaldu (ikasketa emaitza)

- Aurreiritziak eta estereotipoak identifikatu (ikasketa emaitza)



E2. Aniztasunaren arretari buruzko arau- esparrua aztertzea, baita eskolari laguntzeko zerbitzuen sarearen eginkizunak ere

Aniztasunaren arretari buruz indarrean dagoen araudia interpretatu.



- Eskolari laguntzeko zerbitzuak eta profesionalak identifikatu (ikasketa emaitza)



-Etapako behar eta errealitateari beharrezkoa diren laguntza egokituak eskaintzea (ikasketa emaitza)



E3. Ikaskuntzako gaitasun eta erritmo askotara egokitutako hezkuntza- erantzunak egitea. Adituekin lankidetzan aritzea hezkuntza-premiei erantzuteko.



-Ikasgelako aniztasuna modu zabalean ulertu eta adierazi (ikasketa emaitza)



- Neurri arruntak eta ezohiko neurrien mailaketa ezberdindu (ikasketa emaitza)



- Defizitaren eredua gainditu eta gaitasunetan oinarritutako hezkuntza ereduan kokatu (ikasketa emaitza)



- Praktika inklusiboak adituen iturriak erabiliz proposatu (ikasketa emaitza)



T1. Hezkuntza–prozesuaren aldagai nagusiak identifikatzea eta beharrezkoak diren baliabideak eskuratzea, ikasgelan eta zentroan esku-hartze egokia egiteko, ikasleen beharrei eta ikaskuntzako zailtasunei inklusiozko irizpideen arabera erantzunez



-Hezkuntza-arrakastazko praktikak identifikatu hezkuntza inklusiboa izateko (ikasketa emaitza).

- Ikasgelan hezkuntza arrakastazko praktika batzuk diseinatu (ikasketa emaitza)



T2. Ezagutza praktikoa eskuratzea, behaketa teknikak erabiliz, datuak bilduz, aztertuz eta ebaluatuz, bai haur hezkuntzako gelan, zein eskola inguruan.



1. Egoera desberdinak aztertzeko bilketarako teknika ezberdinak erabili.



T.3. IKTak erabiltzea, norberaren eta elkarlanaren ikaskuntzako eta ezagutza eraldatzeko tresna gisa, askotariko baliabide grafikoak eta multimedia- baliabideak erabilita



1. Proposamenaren diseinuan eta aurkezpenean informazio eta komunikatzeko teknologia berriak aplikatu.



E. Irakasgaiaren Berariazko Gaitasunak

T. Zeharkako Gaitasunak



Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

1. GAIA:

Eskola aniztasunaren aurrean: kontzeptuen eta eskolaratzeko jardueren bilakaera. Eskola Inklusiboa

2. GAIA:

Hezkuntza-premiei erantzuteko araudi-esparrua. Eskolari laguntzeko zerbitzuak, programak eta profesionalak.

3. GAIA:

Hezkuntza-premiei eman beharreko erantzuna. Curriculuma erantzunaren erreferentzia.

4. GAIA

Hezkuntza-laguntza berariazko premiei erantzuna eskola inklusiboaren ikuspegitik. Neurri ohikoak eta ezohikoak.

5. GAIA:

Eskolako hainbat ikasle edo talderen parte-hartzea edo ikaskuntza eragozten duten egoerak aztertzea, eta egoera horiei aurre egiteko erantzun inklusiboak proposatzea.



MetodologiaToggle Navigation

Metodologia anitza izango da eta batuko ditu:

•Hainbat taldekatze: talde handia, talde txikia/lan taldea, eta banakako jarduera

•Hainbat eszenategi: gela, tutoretzak eta beste batzuk

•Hainbat jarduera mota: aurrez aurrekoak eta ez presentzialak

Jarduera motak, beste batzuren artean, hurrengo hauek izango dira:

•Irakasleak egingo dituen gaien sarrerak eta azalpenak, saio magistral eta partizipatiboak erabiliz

•Irakasleak zuzenduko dituen taldeko eta banakako lanak:

oIrakurketak, solasaldiak, hausnarketa kritikoak

oLan idatziak

oAhozko aurkezpenak

•Hainbat eratako aplikazio jarduerak eta lanak, eta zenbait metodologiaren erabilpena

Burutzeko eta emateko lanak hurrengoak izango dira:

•Gai zehatzei buruzko banakako edo eta taldeko lan laburrak

•Unitate didaktiko baten planifikazioa. Lan taldeka, emandako egoera baterako eta emandako irizpide batzuei jarraituz

•Moduluko Diziplinarteko Lana (DAL). Problemetan Oinarrituriko Ikastea(ABP/POI) metodologia erabiliz eta lan taldeka garatuta



Ikasgaiak bere garapenerako eta ikasleen konpetentzien lanketarako behar dituen irakurgaiak, bideoak, irakaslearen azalpenak, ikasleen azalpenak, ikasleen talde lanak... eGelaren bitartez landuko ditugu eta bertan eskuragarri izango ditugu egoerak hala eskatuko balu.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

Ikasleriak funtsean bere kalifikazioa OHIKO etengabeko ebaluazio sistemaren bitartez lortzen du.

A. ETENGABEKO EBALUAZIOA:

Azken kalifikazioa lauhilabeteko osoan zehar ikasleak burututako froga guztien balorapenaren menpe egongo da eta irakasgaia gainditzeko derrigorrezkoa da atal guztiak gaindituak izatea.

• Garatu beharreko proba idatzia (%): 30

• Praktikak egitea (entregak eta parte-hartzea) (%): 20

• Talde lanak (arazoen ebazpenak, proiektuen diseinuak,K4) (%): 50

Ikasleek eskubidea izango dute azken ebaluazio bidez ebaluatuak izateko, etengabeko ebaluazioan parte hartu zein ez hartu. Horretarako, ikasleek kasuan kasuko irakasgaiaren irakaskuntza aldia bukatu baino, gutxienez, hilabete lehenago egin beharko dute eskaria. Eskari hori idatziz aurkeztu beharko zaio irakasgaiaren ardura duen irakasleari.



Ebaluazio jarraia, egoerak hala eskatuko balu, eGelaren bitartez egingo da; hau da, bai ebaluazioarako beharrezkoak diren materialak elkartrukatuz (entregagaiak, praktikak...), feedback emateko dauden erramintak emanez, baita kalifikazioa eman ere.



B. AZKEN EBALUAZIOA:

Azken kalifikazioa azterketa garaian gauzatuko den froga baten bitartez lortzen da. Froga horrek hurrengoko entregagaiak ditu:

- Froga idatzia %70

- Programazio didaktikoa %30

Irakasgaia gainditzeko derrigorrezkoa da atal guztiak gaindituak izatea.

Azken proba egin behar duten ikasleek eGela bidez egingo dute, aurrez aurre egiterik ez badago.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Ikasturtearen garapenean zehar, irakasagaian lan egiteko beharrezkoak izango diren baliabideen zerrenda ezagutaraziko zaie ikasleei. Matrikulatutako ikasleak, E-gela plataforman irakasgaiari dagokion kurtsoan, aukera izango du baliabide horietara heltzeko.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S. & West, M. (2013). Promoviendo la equidad en educación. Revista De Investigación en Educación, 11(3), 44-56.

Arnaiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: Cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XXI: Revista De La Facultad De Educación, 30(1), 25-44.

Arnaiz, P., Haro, R. D. & Azorín, C. M. (2018). Redes de apoyo y colaboración para la mejora de la educación inclusiva. Profesorado: Revista De Curriculum Y Formación Del Profesorado, 22(2), 7-27.

Aróstegui, I., Darretxe, L. & Beloki, N. (2013). La participación de las familias y de otros miembros de la comunidad como estrategia de éxito en las escuelas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(2), 187-200.

Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R. & Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Hipatia.

Azorín, C. (2018a). Abriendo fronteras para la inclusión: la ecología de la equidad. Revista de Educación Inclusiva, 11(1), 213-228

Azorín, C. (2018b). Percepciones docentes sobre la atención a la diversidad: propuestas desde la práctica para la mejora de la inclusión educativa. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 33(1), 173-188.

Azorín, C., Arnaiz, P., & Maquilón, J. J. (2017). Revisión de instrumentos sobre atención a la diversidad para una educación inclusiva de calidad. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 22(75), 1021-1045.

Booth, T. & Ainscow, M. (2005). Hezkuntza ebaluatzeko eta hobetzeko gida: Eskoletako ikaskuntza eta partaidetza garatuz. Eusko Jaurlaritzaren Argitalpen Zerbitzu Nagusia.

Booth, T. & Ainscow, M. (2015). Guía para la Educación Inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. OEI/FUHEM.

Booth, T., Ainscow, M. & Kingston, D. (2007). Index para la Inclusión. Desarrollo del juego, el aprendizaje y la participación en Educación Infantil. CSIE

Calderón, I., & Verde, P. (2018). Reconocer la diversidad. Textos breves e imágenes para transformar miradas. Octaedro.

Casanova, M.A. (2017). Educación inclusiva en las aulas. La Muralla.

Casanova, M. A. (2018). Educación inclusiva: ¿Por qué y para qué? Revista Portuguesa De Educação, 31(Especial), 42-54.

Couto, C. eta Aretxaga, L. (2017) Ikaskuntza Diseinu Unibertsala. Arbela, 49, 55-64.

Darretxe, L. & Aróstegui, I. (2022). Hezkuntza inklusiboa eskubide gisa. https://ikasmaterialak.ehu.eus/hezkuntza/hezkuntza-inklusiboa-eskubide-gisa

Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Narcea, S.A.

Echeita, G., & Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho: Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 12, 26-46.

Etxabe, E., López-Velez, A.L., & Soria, L. (2018). Eskola Inklusiboa. Egin bat erronkarekin. Fevas Plena Inclusión Euskadi.

Fernández-Blázquez, M., Echeita, G., & Simón, C. (2022). Hacia culturas, políticas y prácticas escolares más inclusivas. Termómetro para la inclusión. Plena Inclusión.

FEVAS (2018). Eskola Inklusiboa. Egin bat erronkarekin. FEVAS Plena inclusión Euskadi. https://fevas.org/wp-content/uploads/2023/09/Eskola-inklusiboa.-Egin-bat-erronkarekin.pdf

FEVAS (2018). Irisgarritasun kognitiboa. Egin bat erronkarekin. FEVAS.

Hernández Artigas, A. (2017). Opresión e interseccionalidad. Dilemata, 26, 275-284.

Hik Hasi (2015a). Familiak eta eskola norabide berean. Hik Hasi Euskal Heziketarako egitasmoa, 196, 30-31. http://zaharra.hikhasi.eus/Artikuluak/20150301/familiak-eta-eskola-norabide-berean

Hik Hasi (2015b). Familiak ikasgelaren parte direnean. Hik Hasi Euskal Heziketarako egitasmoa, 205, 26-29. http://zaharra.hikhasi.eus/Artikuluak/20151201/pi-del-soldat-familiak-ikasgelaren-parte-direnean

León, I., Gamito, R. eta Vizcarra, M. T. (2021). El cuerpo transfeminista hacia la educación infantil. Cuadernos de Pedagogía, 525, 118-133. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8151801

Leon, I., Martínez, J., Gamito, R. eta Vizcarra, M. T. (2020). Haur Hezkuntzan genero ikuspuntutik egiten den lanketa. Uztaro. Giza eta gizarte-zientzien aldizkaria, 112, 41-61. https://doi.org/10.26876/uztaro.112.2020.3

López-Vélez, A. L., Amor, A. y Fernández-Blázquez, M. L. (2022). Educación 2030. Viaje hacia la inclusión. Plena Inclusión.

Meana, M. (2018). Reflexiones de una maestra sobre el camino 0-3. Aula de Infantil, 96, 14-17.

Moriña Díez, A. (2004). Teoría y práctica de la educación inclusiva. Aljibe.

Moriña, A. (2008). La escuela de la diversidad: Materiales de formación para el profesorado. Síntesis.

Moya Maya, A. (2002). El profesorado de apoyo: ¿Dónde?, ¿cuándo?, ¿cómo?... realiza su trabajo. Aljibe.

Moya, A., Martínez, J., & Ruiz, J.M. (2005). Una alternativa de apoyo en los centros: El modelo de apoyo curricular. Aljibe.

Parrilla, Á. (2002). Acerca del origen y sentido de la educación inclusiva. Revista de Educación, 327, 11-29.

Parrilla, A., Martínez, M. E., & Zabalza, M. A. (2012). Diálogos infantiles en torno a la diversidad y la mejora escolar. Revista De Educación, 359, 120-142.

Parrilla, A., Sierra, S., & Fiuza, M. J. (2018). Lecciones esenciales sobre el trabajo en red inter- escolar. Profesorado: Revista De Curriculum Y Formación Del Profesorado, 22(2), 29-4

Parrilla, A., Sierra, S., & Muñoz, M. A. (2013). Proyectos educativos con vocación comunitaria. Revista de investigación en educación, 3(11), 15-31.

Pastor, C.A., Sánchez-Serrano, J. M. eta Ainara Zubillaga del Río, A. (2014). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) Pautas para su introducción en el currículo. https://www.educadua.es/doc/dua/dua_pautas_intro_cv.pdf

Pedreira, P. (2018). Intervenir, no interferir: el adulto y los procesos de aprendizaje. Aula de Infantil, 96, 9-13.

Sánchez Alías, A. eta Jiménez Sánchez, M. (2013). Exclusión Social: Fundamentos teóricos y de la intervención. Trabajo Social Global. Revista de Investigaciones en Intervención Social, 3 (4), 133-156.

Sensat, R. (2021). Documentar la vida de los niños y las niñas en la escuela. Octaedro.

Simón, C. (2016). Presentación escuela, familia y comunidad: Una alianza necesaria para una educación inclusiva. Revista Latinoamericana De Educación Inclusiva, 10(1), 17-22.

Slee, R. (2012). La escuela extraordinaria. Exclusión, escolarización y educación inclusiva.

Morata.

Stainback, S. & Stainback, W. (2004). Aulas inclusivas: Un nuevo modelo de enfocar y vivir el currículo. Narcea, S.A. Ediciones.

Zugazaga, A., Uribe, A., Rodríguez, A & Aróstegui, I. (2013). Grupos interactivos al final de la etapa. Aula de Infantil, 70, 18-21.



LEGERIA/AGIRI OFIZIALAK:



118/1998 Dekretua ekainaren 23koa, hezkuntza-premia bereziak dituzten ikasleei eman beharreko hezkuntza-erantzuna eskola muinbakar eta integratzailearen esparruan antolatzen duena (EHAA, 1998-07-13).



Eusko Jaurlaritza (2019). Eskola Inklusiboa garatzeko esparru-plana 2019-2022. Vitoria-Gasteiz: Eusko Jaurlaritzako Argitalpen Zerbitzu Nagusia.



3/2020 Lege Organikoa, abenduaren 29koa, Hezkuntzari buruzkoa (LOMLOE).



75/2023 Dekretua, maiatzaren 30ekoa, Haur Hezkuntzako curriculuma zehaztu eta Euskal Autonomia Erkidegoan ezartzekoa (EHAA, 2023-06-09)



13/2016 Dekretua, otsailaren 2koa, Euskal Autonomia Erkidegoko Arreta Goiztiarreko esku-hartze integralari buruzkoa (EHAA, 2016-03-07).

Gehiago sakontzeko bibliografia

Bolívar, A., & Domingo, J. (eds.) (2007). Prácticas eficaces de enseñanza. Madrid: PPC, Editorial y Distribuidora, S. A.
Brubacher, J. W., Case, Ch. W., & Reagan, T.G. (2000). Cómo ser un docente reflexivo. La construcción de una cultura de la indagación en las escuelas. Barcelona: Gedisa.
Dahlberg, G., Moss, P., & Pence, A, (2005). Más allá de la calidad en educación infantil. Barcelona: Graó.
David, M., & Appell, G. (2010). Lóczy, una insólita atención personal. Barcelona: Octaedro
Gimeno, J. (1988). El currículo: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
Gimeno, J. , & Pérez, A. (1992). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
Marqués, P. (2006). Nuevos entornos, nuevos modelos didácticos. Cuadernos Pedagogía, 363, 80-89.
Requena, M.D., & Sainz De Vicuña, P. (2010). Didáctica de la Educación Infantil. Madrid: Editex.
Rodríguez, G., Gil, J., & García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Barcelona: Aljibe.
Zabalza, M.A. (2004). Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional. Madrid: Ed. Narcea.

Aldizkariak

Aula de Infantil. Graó Educación. Barcelona. [Aldizkari elektronikoa] http://aulainfantil.grao.com/
Aula de Innovación Educativa. Graó Educación. Barcelona. [Aldizkari elektronikoa] http://aula.grao.com/
Cuadernos de Pedagogía. Editorial Fontalba. Barcelona. [Aldizkari elektronikoa] http://www.cuadernosdepedagogia.com/Content/Inicio.aspx
Educar. Universitat Autónoma de Barcelona. Barcelona. [Aldizkari elektronikoa] http://educar.uab.cat/
Hik hasi. Lasarte-Oria: Xangorin. [Aldizkari elektronikoa] http://www.hikhasi.com/
Infancia. Educar de 0 a 6 años. Revista de la Asociación de Maestros Rosa Sensat. [Aldizkari elektronikoa] http://www2.rosasensat.org/revistes/in-fan-cia
Revista de Educación. MEC. Madrid. [Aldizkari elektronikoa] http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado. [Aldizkari elektronikoa] http://www.aufop.com/aufop/home
Revista Española de Pedagogía. (CSIC) Madrid. [Aldizkari elektronikoa] http://revistadepedagogia.org/
Tantak: Euskal Herriko Unibertsitateko Aldizkaria. UPV/EHUko Publicaciones periódicas. [Aldizkari elektronikoa] http://www.ehu.es/ojs/index.php/Tantak/indexAtal hau erabat berritu daiteke.

TaldeakToggle Navigation

46 Teoriakoa (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
16-18

16:00-18:00

17-31

16:00-18:00

Irakasleak

Azterketa

  • Ekain : 2025-06-02 15:30
  • Ekain : 2025-06-26 15:30

Ikasgela(k)

  • eAULA 1-1 - HEZKUNTZA ETA KIROL FAKULTATEA
  • eAULA 1-1 - HEZKUNTZA ETA KIROL FAKULTATEA

46 Gelako p.-2 (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
19-30

16:00-18:00

Irakasleak

Azterketa

  • Ekain : 2025-06-02 15:30
  • Ekain : 2025-06-26 15:30

Ikasgela(k)

  • eAULA 2-4 - HEZKUNTZA ETA KIROL FAKULTATEA

46 Gelako p.-1 (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
19-31

16:00-18:00

Irakasleak

Azterketa

  • Ekain : 2025-06-02 15:30
  • Ekain : 2025-06-26 15:30

Ikasgela(k)

  • eAULA 1-1 - HEZKUNTZA ETA KIROL FAKULTATEA

47 Teoriakoa (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
16-18

17:00-19:00

16-31

16:00-18:00

Irakasleak

Azterketa

  • Ekain : 2025-06-02 15:30
  • Ekain : 2025-06-26 15:30

Ikasgela(k)

  • eAULA 2-3 - HEZKUNTZA ETA KIROL FAKULTATEA
  • eAULA 2-3 - HEZKUNTZA ETA KIROL FAKULTATEA

47 Gelako p.-1 (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
19-31

17:00-19:00

Irakasleak

Azterketa

  • Ekain : 2025-06-02 15:30
  • Ekain : 2025-06-26 15:30

Ikasgela(k)

  • eAULA 2-3 - HEZKUNTZA ETA KIROL FAKULTATEA