XSLaren edukia

Kirol Errendimenduaren Analisia25766

Ikastegia
Hezkuntza eta Kirol Fakultatea. Jarduera Fisikoaren eta Kirolaren Zientzietako Atala
Titulazioa
Jarduera Fisikoaren eta Kirolaren Zientzietako Gradua
Ikasturtea
2024/25
Maila
4
Kreditu kopurua
4.5
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara
Kodea
25766

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala3552.5
Gelako p.1015

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

Irakasgai honetan emango diren edukiak kirolen ezaugarriak eta hauek kirol-emaitzan duten inplikazioa aztertzetik abiatuko dira, non lehiaketaren behaketa- eta analisi-metodoak aplikatuz errendimendu-adierazleak identifikatuko diren, lehiaketako errendimendua optimizatzeko helburuarekin entrenamendu-estrategiak aplikatu ahal izateko.

Kirol-analistaren profila gero eta gehiago eskatzen da prestakuntza- eta lanbide-arloan. Entrenatzaile nagusiari laguntzen dio, staff teknikoan parte hartuz, eta ikuspegi sistematiko eta multidimentsional batetik lehiaketa aztertzeko prozesuaren funtsezko gaitasunak menderatu behar ditu.

Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

Gaitasun espezifikoak [GE]

GE 1: kirolaren funtsezko mailetatik eta dimentsioetatik abiatuta, eta testuingurua kontuan hartuta lehiaketaren errendimendua aztertzea.

1. ikaskuntzaren emaitzak: barne-logikatik abiatuta, ikasleek lehiaketako errendimendua ebaluatzeko maila eta dimentsio egokiak hautatuko dituzte, datua testuinguruan kokatuz.

GE 2: Kirol-errendimenduan lehiaketan aplikatutako erregistro-metodoak eta -teknikak ulertzea eta inplementatzen jakitea, modu fidagarri, baliozko eta zehatzean.

2. ikaskuntzaren emaitzak: Ikasleak errendimendua aztertzeko gai izango dira metodo eta teknika egokiak hautatzeko eta aplikatzeko, bai eta horien fidagarritasuna eta baliozkotasuna balioesteko.

GE 3: Kirol-errendimenduaren analisian berrikuntzarako eta ikerketarako oinarrizko prozedurak ezagutzea.

3. ikaskuntzaren emaitzak: Ikasleak gai izango dira errendimendu-kirolaren analisian dauden joera berriak ezagutzeko.



Zeharkako gaitasunak [ZG]

ZG 1: Literatura zientifikoa irakurtzea (lantzen da).

ZG 2: Informazio- eta komunikazio-teknologiak (IKT) aplikatzea (lantzen da).



Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

1. Aurretiko kontzeptuak: zer da kirol baten errendimenduaren analisia?

1.1. Zer da kirol-errendimendua?

1.1.1. Kirol-zientzialariaren figura (Sport Scientist)

1.1.2. Jardutea (jarduna) versus errenditzea (errendimendua) versus arrakasta (emaitza)

1.2. Zer da errendimenduaren analisia?: prozesua

1.3. Kirolaren ezaugarriak

1.3.1. Kirolen barne-logika

1.3.1.1. Jokalarien, taldearen eta elkarrekintzaren jardunean aztertu beharreko mailak

1.3.1.2. Neurriak: erabakizkoa, baldintzazkoa, jokabidezkoa edo teknikoa eta emozionala

1.3.2. Lehiaketaren eskarien azterketa

1.3.3. Dimentsioen eta horiek errendimenduarekin duten loturaren arteko lehenespena eta elkarrekintza



2. Erregistratzeko metodoak, teknikak eta tresnak: nola lortzen da datua?

2.1. Behaketa- eta hautaketa-metodoak

2.2. Behaketa-teknikak, zinetikoak, zinematikoak eta kualitatiboak, dimentsioak eta mailak aztertzeko.

2.3. Datuaren kalitatea: adostasuna, zehaztasuna, fidagarritasuna eta sentsibilitatea.

2.4. Errendimenduaren analisiari aplikatutako teknologiak: aplikazio informatikoak, jarraipen-sistemak, sistema inertzialak eta sentsoreak



3. Datutik informaziora

3.1. Datua eraldatzea, tratatzea eta biltegiratzea

3.2. Datua testuinguruan

3.3. Estatistika deskribatzailea, azaltzailea eta iragarlea: zarata versus seinalea



4. Esku-hartzea eta berrikuntza errendimenduaren analisian: nola hobetzen dut prozesua?

4.1. Txostenak egitea: zein da ikerketa-arazoa?

4.1.2. Grafiko motak

4.1.2. Txosten estatikoak eta dinamikoak

4.2, Datua bistaratzeko aplikazio informatikoak

4.3. Talde teknikoarekin komunikazioa

4.4. Aplikazio praktikoak entrenamendu-prozesuan



MetodologiaToggle Navigation

Saio magistraletan kirol-errendimenduaren azterketarekin, kirolen ezaugarri bereziekin, analisi-eredu eta -prozesuarekin, prozedurekin eta aplikazio praktikoekin lotutako edukiak garatuko dira.

Ikasgelako praktiketan errendimendua aztertzeko hainbat baliabide landuko dira: literatura zientifikoa bilatzea, erregistroetarako teknika desberdinak, datuaren kalitatearen analisia, hala nola informazioa prozesatzea, biltegiratzea eta testuinguruan kokatzea, bistaratzaileetatik abiatuta txostenak egitea eta aplikazio praktikoei buruzko proposamenak egitea. Eduki guztiek arazoetan oinarritutako ikaskuntza-euskarria izango dute.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Ebaluazio Jarraituaren Sistema
  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Ahozko defentsa (%): 20
    • Banakako lanak (%): 50
    • TALDE LANA (%): 30

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Eskoletan modu aktiboan parte hartzea eta praktikak banaka egitea azken kalifikazioaren %50arekin ebaluatuko da. Idatzizko memoria (%30) talde-lanarekin eta ahozko defentsarekin (%20) azken kalifikazioaren %50 izango da.

Ikasgaia gainditzeko, etengabeko ebaluazioaren praktika bakoitza gainditu beharko da, hau da, atal bakoitzeko puntuazioaren % 50 lortu beharko da. Alderdiren bat gainditu ezean, gainditu gabeko alderdi bakoitzaren azken azterketa egingo da.

Ebaluazio jarraituari uko egitea: ikasleek 9 asteko epea izango dute lau hileko irakasgaietarako, eta 18 astekoa urte osoko irakasgaietarako, lauhileko edo ikasturtearen hasieratik zenbatzen hasita, hurrenez hurren, ikastetxearen egutegi akademikoaren arabera.



Egin beharreko lana eta praktikak honako hauek izango dira:

1. Ikasgelan egin beharreko praktikak (banakakoak). Gutxieneko puntuazioa 5 da.

- Artikulu zientifikoak bilatzea, hautatzea eta aztertzea

- Errendimendua aztertzeko dimentsioak hautatzea

- Lehiaketaren erregistroak egitea

- Datuak aztertzea eta aurkeztea

- Datua bistaratzea eta txosten bat diseinatzea

- Aplikazio praktikoak



2. Ikasleek aukeratu beharreko kirol bateko lehiaketaren analisiaren alderdiren bati buruzko lan bat lantzea eta ikasgelan erakustea [banaka, bikoteka edo hirukoteka]. Gutxieneko puntuazioa 5 da. Irizpide hauek errubrika baten bidez baloratuko dira:

- Dokumentu idatziaren formatua: idazketaren zuzentasuna, bai ortografiaren zuzentasunari dagokionez, bai diskurtsoaren koherentziari dagokionez.

- Dokumentu idatziaren edukia: Errendimenduaren azterketari aplikatutako lan sistematiko baten funtsezko alderdiak jasotzen dira: Esparru teorikoa eta metodologia (literatura zientifikoaren berrikuspen eta hautaketa egokia), azterketaren xede den arazoaren identifikazioa, emaitzak, eztabaida eta ondorioak, aipamenak eta erreferentziak, bai eta hobekuntza-prozesuan duen aplikazioa ere.

- Lanaren formatua eta ahozko azalpena: lanaren balorazio orokorra, Power Pointaren (edo azalpenerako erabilitako bitartekoaren) kalitatea, hitzezko eta gorputzeko komunikazioa, bikotearen koordinazioa erakusketan eta gainerako ikaskideen eta irakasleen galderekiko elkarreragina.



Lanak entregatzeko datak, praktiketako memoriak eta abar irakasleek zehaztuko dituzte, ikasleei kontsultatuta eta lauhileko bakoitzeko 9. astea baino lehen zehaztuta.





AZKEN EBALUAZIOA:

Amaierako ebaluazio-sistemak ikaskuntzaren emaitzak ebaluatzeko aukera ematen du, ikasgaiaren notaren % 100 hartzen duen proba baten bidez (ahozkoa eta idatzizkoa).

Azterketa eta ebaluazio-jarduera batek edo gehiagok osatzen dute proba, eta guztiak dira nahitaezkoak, hau da, egin egin behar dira eta gutxienez 5/10 nota lortu behar da horietako bakoitzean irakasgaia gainditzeko. Edukien ezagutzari eta ulermenari buruzko proba idatzia eta ahozkoa, bai eta gaitasunak eskuratzeari buruzkoa ere. Galdera laburrak eta azalpenezko eta argudiozko galderak izan daitezke, hala nola irakasgaiaren eduki praktikoei buruzko galderak edo ariketak. Proba horren zati bat ariketa praktiko gisa egin ahal izango da ordenagailuen gelan. Idatzizko eta ahozko proba azken notaren % 60 da. Azterketa-aldi ofizialean egingo da.

Ikasleek azken ebaluazioa egiteko aukera izan dezaten, praktika guztiak aurkeztu beharko dituzte, bai eta ebaluazio jarraiturako ikaslearen gidan deskribatutako lan guztia ere. Ikasturtean zehar egingo da eta azterketa-eguna baino 10 egun lehenago entregatuko da, eta azken notaren % 40a suposatuko du.



Deialdiari uko egitea.

Ikasleek uko egin ahal izango diote deialdiari, dagokion irakasgaiaren irakaskuntza-aldia amaitu baino hilabete lehenago gutxienez. Uko egite hori idatziz aurkeztu beharko zaie irakasgaiaren ardura duten irakasleei.

Azken ebaluazioa denean, azterketen egun ofizialean ezarritako probara ez aurkezteak dagokion deialdiari automatikoki uko egitea ekarriko du.





PROTOKOLOA UPV/EHUko EBALUAZIO PROBETAN ETA LAN AKADEMIKOETAN JOKABIDE MAKUR ETA

IRUZURREZKOAK ERAGOZTEARI ETA ETIKA AKADEMIKOARI BURUZKOA: Ebaluazioa eta ikasketen ohiko printzipio etikoen urratzea eginez gero, kalifikazioa ZEROz izango da (0,0- SUSPENTSOA).

Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Ebaluazio jarraitua aukeratu duen ikasleak ez badu ataletako bat gainditu, azken azterketan gainditzeko aukera izango du, eta gainditutako atalen notak gordeko dira.

Azken ebaluazioa aukeratu duten ikasleek idatzizko, ahozko eta praktikako azterketa bat izango dute, azken notaren % 60koa, eta gutxienez 5/10 nota lortu beharko dute irakasgaia gainditzeko. Gainerako % 40a etengabeko ebaluaziora aurkeztu ziren ikasleei eskatutako praktikei eta lanari dagokie.

Ebaluazio-deialdiari uko egiteko, nahikoa izango da azken probara ez aurkeztea. Ikasleak ez aurkeztuaren kalifikazioa izango du.



PROTOKOLOA UPV/EHUko EBALUAZIO PROBETAN ETA LAN AKADEMIKOETAN JOKABIDE MAKUR ETA

IRUZURREZKOAK ERAGOZTEARI ETA ETIKA AKADEMIKOARI BURUZKOA: Ebaluazioa eta ikasketen ohiko printzipio etikoen urratzea eginez gero, kalifikazioa ZEROz izango da (0,0- SUSPENTSOA).

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

- Oinarrizko ofimatika: Word, Excel eta Powerpoint edo baliokideak.
- Lehiaketetako errendimendua aztertzeko teknologia eta tresna informatiko espezifikoak aplikatzea eta erabiltzea
- Datua bistaratzeko informatika-tresnak aplikatzea eta erabiltzea

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Buchheit, M. & Carolan, D. (2019). The Noble Ranks of Performance Roles - Who's a king - who's a duke? Link: https://sportperfsci.com/wp-content/uploads/2019/12/SPSR80_Buchheit_191219_final-1.pdf

Buchheit, M., & Simpson, B. M. (2016). Player Tracking Technology: Half-Full or Half-Empty Glass? International Journal of Sports Physiology and Performance, 12(Suppl 2), 235-241.

Davidson, T. K., Barrett, S., Toner, J., & Towlson, C. (2024). Professional soccer practitioners’ perceptions of using performance analysis technology to monitor technical and tactical player characteristics within an academy environment: A category 1 club case study. PloS One, 19(3), e0298346. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0298346

Lacome, M., Simpson, B. M., & Buchheit, M. (2018). Monitoring training status with player-tracking technology. Part 2: Increasing coach “buy-in” with good data visualisation. Aspetar Sports Medicine Journal, 64–66.

Lemmink, K. A. P. M., & Frencken, W. G. P. (2010). Physiological and tactical match analyses in ball team sports: New perspectives. Aportaciones Teóricas y Prácticas Para El Baloncesto Del Futuro, March 2015, 207.

Low, B., Coutinho, D., Gonçalves, B., et al. (2020). A Systematic Review of Collective Tactical Behaviours in Football Using Positional Data. Sports Medicine (Auckland, N.Z.). 50(2):343-385. DOI: 10.1007/s40279-019-01194-7.

Rein, R. & Memmert, D. (2016). Big data and tactical analysis in elite soccer: future challenges and opportunities for sports science. SpringerPlus, 5:1410. DOI 10.1186/s40064-016-3108-2

Seçkin, A. Ç., Ateş, B., & Seçkin, M. (2023). Review on Wearable Technology in Sports: Concepts, Challenges and Opportunities. Applied Sciences (Switzerland), 13(18). https://doi.org/10.3390/app131810399

Teixeira, J. E., Forte, P., Ferraz, R., Branquinho, L., Silva, A. J., Monteiro, A. M., & Barbosa, T. M. (2022). Integrating physical and tactical factors in football using positional data: a systematic review. PeerJ, 10, 1–32. https://doi.org/10.7717/peerj.14381

Torres-Ronda, L., & Curtis, R. (2024). Building the Foundations for Information Communication in Sports Science and Its Use in Decision Making. Strength and Conditioning Journal , 46(1): 74-81, DOI: 10.1519/SSC.0000000000000811

Torres-Ronda, L., & Schelling, X. (2017). Critical process for the implementation of technology in sport organizations. Strength and Conditioning Journal, 39(6), 54–59. https://doi.org/10.1519/SSC.0000000000000339

Torres-Ronda, L., Beanland, E., Whitehead, S., Sweeting, A., & Clubb, J. (2022). Tracking Systems in Team Sports: A Narrative Review of Applications of the Data and Sport Specific Analysis. Sports Medicine - Open, 8(1). https://doi.org/10.1186/s40798-022-00408-z

Torres-Ronda, L., Clubb, J., & Beanland, E. (2022). Tracking Systems in Team Sports: Back to Basics. Sports Performance & Science Reports, Mar(159), 1–9.

Ward, P. & Drust, B. (2023). Science and Soccer: Developing Elite Performers. Edited by A. Mark Williams, Paul R. Ford, and Barry Drust. Utilising training and match load data, (capitulo 19), pp 309-326. New York: Ed. Routledge.

Gehiago sakontzeko bibliografia

Butterworth, A. (2023). Professional Practice in Sport Performance Analysis. New York: Ed. Routledge.
Carling, C., Williams, M., & Reilly, T. (2005). Handbook of soccer match analysis: a systematic approach to improving performance. London and New York: Routledge.
Hughes, M. & Franks, I. (2020). Essentials of performance analysis in sport (3rd Ed.). New York: Ed. Routledge. Hyeans, A. (2016). Sport Data Revolution: L'analyse des données au service de la performance sportive. Paris: Dunod.
Hughes, M., & Franks, I. M. (2004). Notational Analysis of Sport Systems for better coaching and performance in sport. London: Ed. Routledge.
Jayal, A., McRobert, A., Oatley, G. & O'Donoghue, P. (2018). Sports Analytics: Analysis, Visualisation and Decision Making in Sports Performance. New York: Ed. Routledge.
Link, D. (2018). Data Analytics in Professional Soccer: Performance Analysis Based on Spatiotemporal Tracking Data. Springer: Germany.
McGarry, T., O'Donoghue, P. & Sampaio, J. (2013). Routledge handbook of sports performance analysis. New York: Ed. Routledge.
O’Donoghue, P. (2015). An introduction to performance analysis of sport. New York: Ed. Routledge.
O'Donoghue, P. & Holmes L. (2015). Data analysis in sport. New York: Ed. Routledge.
O'Donoghue, P., Holmes L. & Robinson, G. (2017). Doing a research project in sport performance analysis. New York: Ed. Routledge.
Passos, P., Araújo, D. & Volossovitch, A. (2016). Performance Analysis in Team Sports. New York: Ed. Routledge.
Pérez, J. A.; Hughes, M. G., Chinchilla, J. J. y Dancs, H. (2012). Bases del análisis del rendimiento deportivo. España: Wanceulen.
Memmert, D. (2024). Metrics in Soccer. In: Memmert, D. (eds) Sports Technology. Springer Spektrum, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-68703-1_21
Mark Williams, A. M., Ford, P. R., & Drust B. (2023). Science and Soccer: Developing Elite Performers. New York: Ed. Routledge.

Aldizkariak

1.Ergonomics
2.International Journal of Computer Science in Sport
3.International Journal of Performance Analysis in Sport
4.International Journal of Sport Psychology
5.International Journal Of Sports Medicine
6.International Journal of Sports Physiology and Performance
7.International Journal of Sports Science & Coaching
8.J Appl Physiol
9.J Sports Med Phys Fitness
10.Journal of Sport and Exercise Psychology
11.Journal of Sport Behavior,
12.Journal of Sports Sciences
13.Journal of Sports Sciences Medicine
14.Med Sci Sports Exerc
15.Medicine And Science In Sports And Exercise
16.Methodology. European Journal of Research Methods for the Behavioral and Social Sciences
17.Psicothema
18.Quality & Quantity. European Journal of Methodology
19.Research in Sports Medicine
20.Revista de Psicología del Deporte
21.Revista Portuguesa de Ciências do Desporto
22.Sport Medicine
23.Sport Psychologist
24.Sport, Education and Society

Web helbideak

https://www.scimagojr.com/journalrank.php?category=3699
https://www.statsperform.com/opta/
https://cart.wyscout.com/es/optout/
https://fbref.com/es/
https://www.proballers.com/es
https://martin-buchheit.net/

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-10

09:00-10:30 (1)

09:00-10:30 (2)

11-13

09:00-10:30 (3)

Irakasleak

01 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
11-13

09:00-10:30 (1)

14-15

09:00-10:30 (2)

09:00-10:30 (3)

Irakasleak

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-10

10:30-12:00 (1)

12:30-14:00 (2)

11-13

10:30-12:00 (3)

Irakasleak

31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
11-13

12:30-14:00 (1)

14-15

10:30-12:00 (2)

12:30-14:00 (3)

Irakasleak