XSLaren edukia

Historia Garaikidea I25709

Ikastegia
Letren Fakultatea
Titulazioa
Historiako Gradua
Ikasturtea
2023/24
Maila
3
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara
Kodea
25709

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4060
Gelako p.2030

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

XVIII.mendeko azken laurden eta XIX.mendeko hirugarren laurdenaren arteko garaian, bai munduko eskalan bai Espainiako eskalan, prozesu eta gertakizun nagusien oinarrizko ezaguera erdiestea, haien artean erlazionatuz eta oraingo garaiaren azalpen kritikoa erraztuz.

Halaber, helburua da ezaguera eta kontzeptuetako, teorietako eta ikasketa historikoetako adar desberdinen funtsezko gaietako erabilera zorrotza eskaintzea.

Irakasgaia komuna da Historia graduko ikasle guztientzat. Hau sartzen da nahitaezko irakasgaiko graduaren moduluan eta hirugarren ikasturtean eta, bestealdetik, Historia Garaikideko oinarrizko irakasgaia egitea eskatu behar izaten da. Honek bultzatzen ditu metodoak eta teknikak ikerketa historikoaren oinarrizko aplikazioak, ahozko eta idatzitako adierazpen zuzena eta iturri historikoen tratamendua sartzen duten eta historia-ezaguerak eskatzen dituzten jarduera profesionaletarako prestaketa.

Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

Moduloarekiko konpetentziak:

M01 Ezaguera nahikoa eta ulermen prozesu nagusietako eta historia unibertsalaren gertaeretako egokitutako, nazioa eta eskualdekoa, perspektiba diakronikoan, bere alderdi desberdinetan (ekonomia, gizarte, politika, kultura) eta gaurko gizarteekiko bere erlazioan, frogatzea.



M02 Ikuspegi desberdinak eta denboran eta garai historiko bakoitzeko kulturarekiko bere erlazioan gertatu diren perspektiba historiografikoak identifikatzea.



M03 Metodoak eta ikerketa historikoko oinarrizko teknikak ezagutzea eta lortzeko, antolatzeko eta material desberdinak eta iturriak aztertzeko ahalmena erakustea.





M04 Ahozko eran aurkezteko gai eta/edo zuzenketarekin eta terminologia egokiarekin idatzita izatea, gutxienez gaia edo ikerketa historikoko arazoa, iturri historikoen erabilera egokirako bere trebetasuna erakusteko moduan.



Graduari dagozkion konpetentziak:

G001, G002, G003 y G004 aipatutakoak antzekoak.

G005 Hierarkizatzeko eta historiak irakaskuntzaren eremuetan landutako diskurtso zientifikoa sekuentziatzeko ahalmena, dibulgazioa eta komunikazioa erakustea.

G007 Lortzea eta erlazio interpertsonaleko trebetasunak talde-lanerako, berezko diziplinan eta interdiziplinazko jardueretan erakustea.



MEC-i dagozkion konpetentziak:

MEC1 Ikasleek 2. Hezkuntzaren ikasketa arloan oinarritutako ezagupenak adierazi behar dituzte. Era berean testu aurreratuak eta ikasketa arloaren banguardiari dagozkion alderdiak ezagutu behar.



MEC 2 Ikasleek jakin behar dute bere ezaguerak bere lanari era profesionalean ematen. ikasleek eduki behar dituzte lantzearen eta argudio-defentsaren bidez frogatzen diren konpetentziak eta bere ikerketa-area barruan arazo erabakia.



MEC 3 Ikasleek izan behar dute biltzeko eta izaera sozial, zientifiko edo etikoko gai nabarmenei buruzko gogoeta sartzen duten iritziak igortzeko datu nabarmenak interpretatzeko ahalmena.



MEC 4 Ikasleek transmititu behar dituzte informazioa, ideiak, arazoak eta ez espezializatutako publiko espezializatuentzako konponbideak



MEC 5 Ondorengo ikasketeei autonomiarekin ekiteko gaitasunak garatu behar dituzte ikasleek.



Irakasgaia ikastearen emaitzak honako hauek dira:



1. Ikasleek ezaguera nahikoa froga dezatela XVIII. mendeko azken laurden eta XIX. mendeko hirugarren laurdenaren arteko garaian munduko eskualde desberdinetan eta Espainian gizarteen bilakaerari buruz.



2. Ikasleek historia unibertsalaren eta nazionalaren prozesu nagusiak eta gertaerak identifikatzen jakin dezatela, perspektiba diakronikoan, alderdi ezberdinetan (politikoa, soziala, ekonomikoa eta kulturala) eta gaurko gizarteekiko beraien erlazioan.



3. Ikasleek ikasitako garaiari buruz izan diren ikuspegi historiografiko ezberdinak identifikatzen eta baloratzen jakin dezatela.



4. Ikasleak irakasgaiaren edukiekin erlazionatutako materialak eta iturriak lortu, antolatu eta aztertzeko gai izan daitezela, ikerketa historikoaren oinarrizko metodoak eta teknikak kontuan hartuz.



5. Ikasleek gutxienez irakasgaiarekin erlazionatutako gai bat edo ikerketa historiko bat planteatzen ikas dezatela, bai ahoz bai idatziz eta terminologia aproposa erabiliz.

Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

1. Politika eta gizarte/komunitate munduko eskualdeetatiko XVIII. mendeko bigarren erdian.

2. Iraultza eta kontrairaultza (1789-1830) eta bere inplikazioak.

3. Estatuak, inperialismoa, gerrak, aldaketa sozial eta kulturalak (1830-1870).

4. 1880ko hamarkadako masa gizarterako trantsizioa.

MetodologiaToggle Navigation

•Zuzeneko irakaskuntzan (M), programaren edukinaren aurkezpena eta azalpena ematea.

•Zuzeneko irakaskuntzan praktikekin gelan (GA), testu historikoen eta historiografikoen iruzkinak egitea, euskarri ezberdinak erabiliz eta eGela plataforma aprobetxatuz; lanen antolaketa eta koordinazioa, programaren atal bereziak garatzeko (tematikoak, kronologikoak edo lurraldekoak), eta ahozko aurkezpenak egitea.

•Irakaskuntza-gida hau 2020ko uztailean grabatu zen. Covid '19k sortutako pandemiaren ondoriozko egoerak unibertsitateak irakaskuntza ez-presentzial batera itzultzeko erabakia hartzera behartzen badu, ezarritako ebaluazioa egoera berrietara egokitu ahal izango da, aldez aurretik ikasleei jakinarazita

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Ebaluazio Jarraituaren Sistema
  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Garatu beharreko proba idatzia (%): 40
    • Praktikak egitea (ariketak, kasuak edo buruketak) (%): 10
    • Lanen, irakurketen... aurkezpena (%): 10
    • Idatzizko lanak/Entregas escritas (%): 40

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Irakasgaiaren ebaluazioa etengabea da: azken kalifikazioan, irakasgai osoaren proba idatziak %40 balio izango du eta ikasturtean zehar egindako derrigorrezko ariketa praktikoek (banakako lana eta talde lana) %60.

Azken proban notaren %10 idatzizko gaitasunari dagokio.

Azkeneko proban aurkezten ez den ikasleari ez aurkeztua nota jarriko dio irakasleak.

Wikipedia eta mota honetako tresnak erabiltzea onartuta dago. Halako iturriak aipatu behar dira lan guztietan. Lanak kopiatzen badira, ebaluazioan ikasleak gutxiegi izango du.

Kasu espezifikoak:

1.- Ikasleak, indarrean dagoen araudia ezarrita, ebaluazioa etengabea jarraitu beharrean bere burua azken probara aurkeztu nahi duenak irakasleari idatziz esan bekarko dio lauhilabeteko lehenengo 9 aste pasatu aurretik. Bestela, ebaluazio etengabea sistemaren arabera ebalutuko du irakasleak.

Azken ebaluazioa irakasgai osoaren gaineko azterketa batean gehi ariketa praktikotan datza. Azken proban, notaren %10 idatzizko gaitasunari dagokio.

2.- Ikasle salbuetsiak. Letren Fakultateak arautegi bat sortu du -web-orrian eskuragarri dagoena- klasera etortzearen baldintzak azalduz eta salbuespen ziurtatuak izan litezkenak adieraziz. Ikasle salbuetsiek azken ebaluazio sistema jarraituko dute.

Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Indarrean dagoen araudiaren arabera, ezohiko deialdian irakasgaiaren ebaluazioa

Azken ebaluazioa sistemaren bitartez egingo da.

Azken ebaluazioaren proba irakasgai osoaren gaineko azterketa batean

datza. Ebaluazio etengabea jarraitu ez dutenentzat ariketa praktikoak

ere egongo dira. Ebaluazio etengabea jarraitu dutenek, eta ohiko

deialdiaren proba idatzia suspenditu dutenek edo bere burua aurkeztu ez

dutenek (idatzizko uko egitearen bitartez), ikasturtean zehar egindako

ariketa praktikoen notak mantenduko dituzte eta azken proba

irakasgaiaren gaineko azterketa bat izango da.







Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Kurtsoaren zehar eta eGela plataformaren bidez proposatuko diren testu historiko-sortaren derrigorrezko irakurketa.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

-Bayly, C.A.: El nacimiento del mundo moderno 1780-1914. Conexiones y comparaciones globales, Siglo XXI, Madrid, 2010.

-Osterhammel, Jürgen: La transformación del mundo. Una historia global del siglo XIX, Crítica, Barcelona, 2015.

-Hobsbawm, Eric J.: La era de la revolución, 1789-1848, Crítica, Barcelona, 1997.

-Id.: La era del capital, 1848-1875, Crítica, Barcelona, 1998 [ambos de los 1960s].

-VV.AA.: Historia contemporánea de España 1808-1923, Akal, Madrid, 2011.





Gehiago sakontzeko bibliografia

-Aróstegui, Julio; Buchrucker, Cristian y Saborido, Jorge: El mundo contemporáneo: historia y problemas, Crítica, Barcelona, 2001.
-Artola, Miguel y Pérez Ledesma, Manuel: Contemporánea. La historia desde 1776, Alianza, Madrid, 2005.
-Bardet, Jean Pierre y Dupaquier, Jacques (eds.): Historia de las poblaciones de Europa, vol. II (1750-1914), Síntesis, Madrid, 2001.
-Beckert, Sven: El imperio del algodón. Una historia global, Crítica, Barcelona, 2016.
-Bengtsson, Tommy et al.: Life under pressure. Mortality and living standards in Europe and Asia, 1700-1900, MITT Press, Cambridge (Massachussets), 2009.
-Corbin, Alain, Courtine, Jean-Jacques et Vigarello, Georges (eds.): Histoire des émotions II. Des Lumières à la fin du XIXe siécle, Seuil, Paris, 2016.
-Fauve Chamoux, A. and Ochiai, E. (eds.): The Stem Family in Eurasian Perspective. Revisiting House Societies, 17th-20th centuries, Peter Lang, Bern, 2009.
-Flandrin, J.-L. y Montanari, M. (dirs.): Historia de la alimentación, Trea, Gijón, 2011.
-Fogel, Robert William: Escapar del hambre y la muerte prematura 1700-2100. Europa, América y el Tercer Mundo, Alianza, Madrid, 2009.
-Fradera, Josep Mª: La nación imperial. Derechos, representación y ciudadanía en los imperios de Gran Bretaña, Francia, España y Estados Unidos (1750-1918), 2 vols., Edhasa, Barcelona, 2015.
-Fradera, Josep Mª y Millán, Jesús (eds.): Las burguesías europeas del siglo XIX. Sociedad civil, política y cultura, Biblioteca Nueva, Madrid, 2000.
-Hobsbawm, Eric J.: Naciones y nacionalismo desde 1780, Crítica, Barcelona, 2000.
-Hudemann-Simon, Calixte: La conquista de la salud en Europa, 1750-1900, Siglo XXI, Madrid, 2017.
-Kumar, Krishan: Imperios. Cinco regímenes imperiales que moldearon el mundo, Pasado & Presente, Barcelona, 2018.
-Lario, Ángeles (ed.): Historia contemporánea universal. Del surgimiento del Estado contemporáneo a la Primera Guerra Mundial, Alianza, Madrid, 2010.
-Lucena, Manuel: Breve historia de Latinoa

Aldizkariak

Alcores
Ayer
Cuadernos Dieciochistas
Diacronie
Hispania
Historia Contemporánea
Historia Social
Historia y Política
Illes i Imperis
International Review of Social History
Jerónimo Zurita
Le Mouvement Social
Past & Present
Revue d’histoire du XIXe siécle
Revue d’histoire moderne et contemporaine
Social History
The Journal of Modern History

Web helbideak

Asociación de Historia Social española (asociacionhistoriasocial.org.es)

Biblioteca Nacional de España (bne.es)

Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes (cervantesvirtual.com)

Centre d’Histoire du Travail (cht-nantes.org)

Club Antígona/Foros de Debate (clubantigona.com)

Consorcio de Bibliotecas Universitarias de Cataluña (cbuc.cat)

El Colegio de México (colmex.mx) [especialmente interesante biblioteca.colmex.mx/revistas]

Institute of Historical Research of University of London (history.ac.uk) [especialmente interesante las reseñas de libros, history.ac.uk/reviews]

Red Europea de Información y Documentación sobre América Latina (red-redial.net)

Sobre el mundo mediterráneo (storiamediterranea.it)

Società italiana per lo studio della storia contemporánea (sissco.it)

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-35

09:00-11:00 (1)

09:00-09:30 (2)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 0.15 - LETREN FAKULTATEA - ERAIKIN I (1)
  • AULA 0.15 - LETREN FAKULTATEA - ERAIKIN I (2)

01 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-35

09:30-11:00 (1)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 0.15 - LETREN FAKULTATEA - ERAIKIN I (1)

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-35

09:00-11:00 (1)

09:00-09:30 (2)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 204 - ELURRETA ERAIKINA (1)
  • AULA 204 - ELURRETA ERAIKINA (2)

31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-35

09:30-11:00 (1)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 204 - ELURRETA ERAIKINA (1)