XSLaren edukia

Musika, Kultura eta Gizartea25737

Ikastegia
Letren Fakultatea
Titulazioa
Artearen Historiako Gradua
Ikasturtea
2024/25
Maila
2
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara
Kodea
25737

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4060
Gelako p.2030

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

Musika, Kultura eta Gizartea irakasgaia Artearen Historiako Graduko 2. mailakoa da, eta Musika moduluari dagokio, prestakuntza emanez graduko bigarren zikloko hautazkoa den “Egungo musika” irakasgairako. Musikaren oinarrizko sarrera orokor bat egiten da hemen artearen historiaren testuinguruan, derrigorrezko erreferentzia izanik artearen historiako gradu batean.



Irakasgai honetan, arreta berezia eskaintzen zaie musika-sorkuntza eta berrinterpretazio prozesuei, eta bereziki, adibidez, haren denborazkotasuna, diakronia eta historikotasuna. Musikaren berezitasunetan azpimarratzen da, eta batez ere jendeak esleitzen dizkion esanahietan. Horregatik, musika kultura forma berezi gisa ikusten da, produktu sozial gisa.



Hori guztia, noski, Artearen Historiako lizentziatura baten testuinguruan gaudela ahaztu gabe, beraz, arreta berezia jarriko zaio historian zehar musika-gertaeren eta arte plastikoen arteko harremanari, bai musika-berezitasunei dagokienez, bai haien artean. beste gertakari artistiko batzuekin kointzidentzia.



Irakasgai honetan ikus-entzunezko hedabideen laguntzarekin lan egiten da. Beraz, irakasgaia egiteko ez da beharrezkoa aldez aurretik musika-notazioa irakurtzeko eta idazteko ezagutza espezifikoak izatea edo jadanik musikaren hiztegi teknikoa maneiatzen jakitea. Horren ordez, musikaren izaera tenporalarekiko jarrera irekia beharrezkoa da.



Horrela, irakasgaiaren amaieran ikasleak modu generikoan musika-gertaeraren ibilbide historikoa bere testuinguru sozialean markatzen duten bektoreak ezagutzea espero da.

Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

Tituluko gaitasunak:



G001: Gai izatea mendez mende izan diren prozesu artistikoak analizatzeko eta interpretatzeko, eta estilo-segida, artisten zeregina eta arteen teoria baloratzea.



G002: Gai izatea sailkatzeko eta era integralean aztertzeko (estiloa eta ikonografia) arkitektura, eskultura, pintura, zinema, musika eta beste arte-adierazpide batzuetako lanak, beren garai historiko eta artistikoan, arte- artediziplina bakoitzeko hizkuntza espezifikoekin. .



G003 Gai izatea diziplinaren alderdi praktikoak aukera profesional berrietan aplikatzeko; hala nola Kultura-hedapenean, Ondare historiko-artistikoaren kudeaketa, azterketa eta hedapenean, edota Museologian.



G004 Gai izatea prozesu historikoak artelanaren bidez aztertzeko, artelana gizarte- eta kultura-historiaren dokumentu garrantzitsutzat hartuz, beste lekukotasun dokumental eta material batzuekin batera.



G006 Gai izatea ahozko eta idatzizko adierazpena garatzeko, unibertsitate-gradura eta artearen historiaren diziplinari egokitua.





Moduluko gaitasunak: (11 modulua)



CM01: Gai izatea musika-lanak beren garai historiko eta artistikoan sailkatzeko, eta haien soinu- eta gizarte-ezaugarriak aztertzeko, zerikusia duen diziplina artistiko bakoitzaren hizkuntza espezifikoekin erlazionatuz.



CM02: Gai izatea diziplinaren alderdi praktikoak aukera profesional berrietan aplikatzeko; hala nola Kultura-hedapenean eta Ondare historiko-artistikoaren kudeaketa, azterketa eta hedapenean.



CM03: Gai izatea prozesu historikoak musika-lanaren bidez aztertzeko, lan hori gizarte- eta kultura-historiaren dokumentu garrantzitsutzat hartuz, beste lekukotasun dokumental eta material batzuekin batera.



CM04: Unibertsitate-gradura egokitutako ahozko eta idatzizko adierazpena eskuratzea.





Irakasgaiaren gaitasunak:



- Ekintza musikalak haien giro kulturalean identifikatzea eta analizatzea. (G001, G002, G004) (CM01, CM03)



- Beraiei dagozkie iturriak ezagutzea, fenomeno musikalen berezitasunei partikularki begira (G004) (CM03)



- Hizkuntza musikalen ezaugarri nagusiak aurkitzea eta azaltzea, hiztegi berezia modu zuzenean erabiliz. (G006) (CM04)



- Ekintza musikala bere ekoizpen-prozesuan kokatzea (G003) (CM02)



- Material musikalei dagozkien ahozko eta idatziko adierazpen egokiak erabiltzea. (G006) (CM04)



Irakasgaiaren ikaskuntza emaitzak:



-Bere ingurune kulturaleko musika-gertaerak identifikatzen eta aztertzen ditu, irizpide teknikoetatik abiatuta, eta bere ingurune sozialean kokatzen ditu.



-Musika-adierazpenaren berezitasunak ezagutzen ditu, eta batez ere bere izaera performatiboa, historikotasuna eta interpretazioaren beharra



-Musika-hizkuntza teknikoa zuzen erabiltzen du ahozko eta idatzizko adierazpenean.

Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

- Musikaren elementu tekniko batzuk:

Gaian espezialista ez den ikaslearentzat ezinbestekoak direnak, baina diziplinaz behar bezala hitz egiteko aukera ematen diotenak.



- Musikaren berezitasunak arte plastikoei begira: interpretazioaren saihestezintasuna, musikaren denboraltasuna eta historikotasuna, bere izaera performatiboarekin lotuta. Forma kontzeptua.



- Musikaren berezitasunak arte plastikoei dagokienez: interpretazioaren saihestezina, musikaren denboraltasuna eta historikotasuna, bere izaera performatiboarekin lotuta. Forma kontzeptua.



- Mendebaldeko musika eruditua: estilo, forma eta genero nagusiak.



- Edukin hauek ez dira modu honetan emango: historiako gaiak besteekin txandakatuko dira.

MetodologiaToggle Navigation

1.Saio teorikoak: Irakasleak irakasgaiaren edukin teoriko nagusiak adieraziko ditu. Ikasleak klasean duen parte-hartze aktiboa baloratuko da galdera, iradokizun eta abarren moduan.



2.Derrigorrezko saio praktikoak:

Ikasgelan saio praktiko presentzialak: Ikasleak, irakasleak lagunduta, irakasgaiaren edukiekin zerikusi duten jarduera batzuk egingo dituzte, hauen artean aukeraturik:

- Entzuketen eta ikus-entzunezko materialen iruzkinak: lehen gelan egingo dira eta gero banan-banan azalduko dira

- Iturrien edo testuen iruzkinak: Irakasleak irakasgaiarekin zerikusia duten iturri eta testuen irakurketa proposatuko du. Lana banan-banan gauzatuko da.

- Irakasleak proposatuko dituen beste ariketa batzuk egingo dira, musika-produkzioari buruzko ekintzak hain zuzen



Ikasgelatik kanpoko praktika presentzialak: Musika-produkzioa, musika-dokumentazioa, musika-zabalkundea edota musika edo musika-objektuak zaintzen dituzten lekuak bisitatuko dira.

- Zuzenean eginiko kontzertuak edo entseiuak proposatuko dira, baita musika-ondarea zaintzen duten lekuen bisitak. Irakasleak ekintza zehatz bat proposatuko du eta ikasleek banan-banan egingo dute.



3. Tutoretzak

Irakasleak ikasleari ematen dion arreta pertsonalizatua, ikaslearen hezkuntza-prozesuak orientatu eta errezteko asmoz.



4. Jarduera ez presentzialak

- Ikaslearen lan pertsonala, irakaslearen laguntzaz beharrezkoa denean (tutoretzak)

- Ikasleak egin behar dituen lanen prestakuntza on line bitarte informatikoak erabiliz

Bereziki baloratuko da ikasleak egela plataforman jartzen dituen materialekin, eta bereziki bertan jasotzen dituen bideoekin, egindako lana.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Ebaluazio Jarraituaren Sistema
  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Garatu beharreko proba idatzia (%): 50
    • Hainbat motatako probak eta mota ezberdinetako proba idatziak barne hartzen dituztenak, hala nola, bideo-iruzkinak, idazlanak edo lan laburrak eta/edo lan praktikoak. Gelako jarduera ere ebaluagarritzat jotzen da, parte-hartzearen, lankidetzaren eta irakasgaiaren helburu orokorretarako ekarpenaren kalitatea barne. (%): 50

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Irakasgaia etengabe ebaluatzen da, azken proba idatzi batekin baina beste lan batzuk eta ikasleak klasean duen parte-hartze aktiboa ere kontuan hartuta. Nahikoa izango da azken proba honetara ez agertzea azken kalifikazioa ez aurkeztea izateko. Ez da ezinbestekoa proba bakoitzean gutxieneko nota bat gainditzea edo lortzea, baina ezinbestekoa da azken nota nahikoa izatea. Proba partzialek inola ere ez dute azken azterketako materiala kentzen, eta bertan emango den material guztia jasoko da.

Proba partzialen ehunekoa notaren % 40 da, % 10 klasean parte hartzeko eta egela plataforma erabiltzekoa, % 50 amaierako azterketaren emaitza izanik. Nahikoa izango da proba horretara ez aurkeztea azken kalifikazioa "aurkezteke" izan dadin.



Ebaluazio-irizpideak irakasgaiaren gaitasunei dagozkie, eta ikaslearen gidan azaltzen dira. Ikasleek eskubidea izango dute azken ebaluazio bidez ebaluatuak izateko, etengabeko ebaluazioan parte hartu zein ez hartu. Eskubide hori baliatzeko, ikasleak etengabeko ebaluazioari uko egiten diola jasotzen duen idatzi bat aurkeztu beharko dio irakasgaiaren ardura duen irakasleari eta, horretarako, bederatzi asteko epea izango du lauhilekoko irakasgaien kasuan.

Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Idatzizko azken proba baten bidez egingo da soilik, eta, bertan, eduki praktikoak eta teorikoak deialdi arruntean ebaluatu zirenaren pareko moduan baloratuko dira. Ikaslearen ulermenaren kalitatea, sintesi-ahalmena eta ekarpen pertsonala baloratuko dira.



Ikasleek ikasturtean zehar eskuratutako emaitza positiboak gorde ahal izango dira. Aldiz, ikasturtean zehar egindako etengabeko ebaluazioaren emaitzak negatiboak badira, emaitzok ezin izango dira ezohiko deialdirako mantendu eta deialdi horretan ikasleek kalifikazioaren % 100 eskuratu ahal izango dute

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografian aipaturiko irakasgaiaren eskuliburuak
Musika-hiztegiak eta erreferentziak diren obrak
Grabaketa bideofonografikoak eta haien erreproduzitzaileak
Software berezia, behar bada
Zerrenda zehatz-mehatz agertzen da ikaslearen gidan.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Blacking, John, ¿Hay música en el hombre? Alianza Editorial, Madrid, 2006 (1973).

Blanning, Tim, El triunfo de la música: los compositores, los intérpretes y el público desde 1700 hasta la actualidad, Acantilado, Barcelona, 2011 (2008).

Burkholder, J. P, Grout, Donald J; Palisca, Claude V, Historia de la música occidental, Alianza Ed, Madrid, 2011 (2006).

Cook, Nicholas, De Madonna al canto gregoriano: Una muy breve introducción a la música, Alianza Editorial, Madrid, 2001.

Michels, Ulrich, Atlas de música, Alianza Ed, Madrid, 1982.

Sadie, Stanley, Guía Akal de la Música, Akal, Madrid, 1994.

Sadie, Stanley (ed.): The new Grove dictionary of music and musicians. London, Macmillan, 1995.



Gehiago sakontzeko bibliografia

Aro klasikoa eta Erdi Aroa
Caldwel, John (1984): La Música Medieval. Madrid: Alianza Editorial.
Cattin, Giulio (1986): Historia de la Música. El Medioevo. Primera parte. Madrid: Turner.
Comotti, Giovanni (1986): Historia de la Música. La música en la cultura griega y romana. Madrid: Turner.
Gallo, Alberto F. (1986): Historia de la Música. El Medioevo. Segunda parte. Madrid: Turner.
Hoppin, Richard H. (1991): Música Medieval. Madrid: Akal.

Errenazimentuko musika
Atlas, Allan W. (2002): La Música del Renacimiento. La música en la Europa occidental, 1400-1600.
Gallico, Claudio (1986): Historia de la Música. La época del Humanismo y del Renacimiento. Madrid: Turner.
Reese, Gustav (1988): La Música en el Renacimiento. Madrid: Alianza Editorial.

Baxu jarraiko garaia
Bukofzer, Manfred (1986): La música en la etapa barroca: de Monteverdi a Bach. Madrid: Alianza Editorial.
Hill, John Walter (2007): La musica barroca. Música en Europa occidental 1580-1750. Madrid:Akal.

Klasizismoa eta garai aurreklasikoa
Rosen, Charles (1986): El estilo clásico: Haydn, Mozart, Beethoven. Madrid: Alianza.
Downs, Philipp G. (1998): La música clásica. La era de Haydn, Mozart y Beethoven. Madrid: Akal.

Erromantizismoa
Einstein, Alfred (1986): La música en la época romántica. Madrid: Alianza.
Plantinga, L. (1992): La música romántica. Madrid: Akal.

XX. mendea
Austin, William W.(1985): La música en el siglo XX. Madrid: Taurus.
Morgan, Robert P. (1991): La música del siglo XX. Una historia del estilo musical en la Europa y la América modernas. Madrid: Akal.

Aldizkariak

Codalario: www.codalario.com

Doce notas: www.docenotas.com

Melómano Digital: www.melomanodigital.com

Mundo Clásico: www.mundoclasico.com

Scherzo: www.scherzo.es

Web helbideak

http://www.youtube.com

http://www.classiccat.net/



TaldeakToggle Navigation

16 Teoriakoa (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-36

17:00-19:00 (1)

15:00-15:30 (2)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 0.08 - LETREN FAKULTATEA - ERAIKIN I (1)
  • AULA 0.08 - LETREN FAKULTATEA - ERAIKIN I (2)

16 Gelako p.-1 (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-36

15:30-17:00 (1)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 0.08 - LETREN FAKULTATEA - ERAIKIN I (1)

46 Teoriakoa (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-36

15:00-17:00 (1)

13:00-13:30 (2)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 0.08 - LETREN FAKULTATEA - ERAIKIN I (1)
  • AULA 0.08 - LETREN FAKULTATEA - ERAIKIN I (2)

46 Gelako p.-1 (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-36

13:30-15:00 (1)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 0.08 - LETREN FAKULTATEA - ERAIKIN I (1)