XSLaren edukia

Landareen Ekofisiologia

Ikastegia
Zientzia eta Teknologia Fakultatea
Titulazioa
Biologiako Gradua
Ikasturtea
2024/25
Maila
X
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala3654
Mintegia69
Gelako p.34.5
Laborategiko p.1319.5
Landa p.23

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

Gaitasun espezifikoak



1. Landareak habitat desberdinetara aklimatatzea eta moldatzea ahalbidetzen duten mekanismo morfologikoak eta fisiologikoak ulertzea.

2. Organismoen funtzio eta aktibitateen erregulazio eta integrazioaren, eta ingurunearekiko moldaeren oinarriak identifikatzea esperimentuen diseinuen eta emaitzen interpretazioan aurrera egiteko.

3. Jatorri antropikoko kutsatzaileen aurrean landareen erantzun fisiologikoak ezagutzea.

4. Ingurumen arazoen konponketarako eta baliabide naturalen kudeaketarako fitoteknologien aplikazioak ezagutzea.

5. Ingurune baldintza desberdinetan landareen egoera fisiologikoaren ebaluazioa ahalbidetzen duten bioindikatzaileak ezagutzea.

6. Landareen ekofisiologian ohikoak diren gai eta teknika instrumentalen ezagumenaren erabilera (in vivo teknikak eta teknika suntsitzaileak).



Zeharkako gaitasunak



1. Behaketatik eta neurketatik eratorritako datuak prozesatzea eta interpretatzea eredu esplikagarriak erabiliz.

2. Diziplina honetako irakaskuntzarako eta difusiorako beharrezkoak diren biologia-ezaguerak egokitasunez komunikatzea heziketa-gradu guztietan.

3. Analisi biologikoentzako oinarrizko tresneria erabiltzea.

4. Era autonomoan ikasitako ezaguerak kreatiboki osatzea, metodo zientifikoaren erabilpenaren bidez arazo biologikoei erantzuna ematea posible eginez.

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

PROGRAMA TEORIKOA

1. Sarrera. Landareen ekofisiologia. Landare-garapenaren faktore mugatzaileak. Estres kontzeptua. Landareen erantzuna estresaren aurrean.

2. Estres oxidatzailea: Oxigenoaren especie erreaktiboak (ROS). ROS-en eraketa. Babes-mekanismoak; entzimatikoak eta ez-entzimatikoak.

3. Eguzki argia. Eguzki-erradiazioa lurrean. Erradiazio-estresa. Argiaren eskasia. Argi-landareak eta itzal-landareak. Gehiegizko argia: Fotoinhibizioa. Fotobabes-mekanismoak.

4. Ur-defizita. Ur-estresaren eragin fisiologikoak. Lehortearekiko tolerantzia-mekanismoak eta moldaketak. Ur-egoeraren parametro adierazgarriak.

5. Ingurune gaziak. Gazitasun-estresaren osagaiak: osmotikoa eta ionikoa. Landare halofito eta glikofitoen tolerantzia eta jarkikortasun mekanismoak.

6. Landareen erantzunak istilduraren aurrean. Lurzoruaren egitura eta anaerobiosia. Hipoxia eta anoxia. Eragin fisiologikoak. Moldapen fisiologikoak eta anatomikoak istilduraren aurrean.

76. Hozte-estresa. Biziraupenerako muga-tenperaturak. Hotzaren eraginak. Tolerantzia-mekanismoak eta moldaerak tenperatura baxuen aurrean.

8. Izozte-estresa. Izozte prozesua. Desoreka metabolikoa eta fisiologikoa. Izoztearekiko egokitzapena, toleratzia eta jarkikortasuna. Superhoztea.

9. Tenperatura altuak. Bero-kolpeak. Eragin fisiologikoak. Landareen erantzunak.

10. Estres antropogenikoa. Klima-aldaketa. Negutegi efektua. CO2 emendioaren eragina landareetan. Ozonoa. euri azidoa. Metal astunak.

11. Estres biotikoa. Gaixotasun-motak. Gaixotasunaren garapenean eragina duten faktoreak. Landareen erantzunak eta babes-mekanismoak gaixotasunen aurrean.

MINTEGIAK

Mintegien bidez, ikasleak bilaketa bibliografikoarekin, pentsamendu kritikoarekin eta beste ikaskide batzuekiko elkarreraginarekin lotutako gaitasunak eskuratuko ditu, eta horrek ikaskuntza kooperatiboa erraztuko du. Mintegietarako hautatutako gaiak azaltzeak eta defendatzeak garapen intelektual eta profesionalerako beharrezkoak diren zeharkako beste gaitasun batzuk ematen dizkie. Mintegiek, gainera, irakaslearen eta ikaslearen arteko elkarrekintza arinagoa eta estuagoa errazten dute.

LABORATEGIKO PRAKTIKAK

Praktiken bidez, ikasleek estresari aurre egiteko landareen funtzionamendu- eta garapen-mekanismoak ulertzeko beharrezko tresnak eskuratzen dituzte. Ikasgelan eskuratutako ezagutza teorikoetan oinarritutako saiakuntzak egiten dira, ikasgaiaren berariazko ekipamenduarekin eta tresneriarekin ohituz. Laborategian toxikotasun edo estres saiakuntzak egiten dira (gazitasuna, lehortea edo tenperatura) eta estres horren bioadierazle ezberdinak aztertzen dira.

MetodologiaToggle Navigation



Metodologia irakaskuntzako hainbat modalitateren konbinazioa izango da: klase magistralak, mintegiak, laborategiko, landako eta gelako praktikak. Mintegietara eta praktiketara (ikasgela, landa eta laborategia) joatea nahitaezkoa izango da.

Klase teorikoetan zein irakaskuntza-mota desberdinetan, azalpenak metodologia parte-hartzaile eta aktiboekin konbinatuko dira.

Ikasgelako praktiketan, "Kasuak aztertzea" ariketa praktikoak, argitaratutako artikuluak, aldez aurretik argitaratutako ikerketa-lanak eta abar egingo dira, klase magistraletan ikusitako kontzeptuak aplikatuta.

Mintegietan arazoak konpondu eta gai teoriko errazak azalduko dira, irakasle-taldearen eta ikasle-talde txiki baten arteko elkarreragina erraztuz.

Laborategiko praktiketan, esperimentazioa, zehaztapen analitikoak eta fisiologikoak egingo dira, talde txikian, laborategi bateko hainbat azpiegitura erabilita.

Gainera, campusaren ingurura, ikerketa-zentrora eta abarrera irteerak egingo dira, eta bertan, klase teorikoetan eta praktikoetan ikusitako kontzeptuak behatuko dira.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

Ebaluazioa modu haztatuan egingo da, atal metodologikoen arabera. Ikasleak, irakasgaiaren zati bakoitzerako, gutxienez 5 puntu lortu beharko ditu 10etik teoria, mintegi eta praktiken ataletan. Jarduera praktikoen eta mintegien notak ikasturte osoan gordeko dira.

A. Idatzizko proba (%70): test motako galderak (%35) eta galdera laburrak (%35), kontzeptuen zatiari eta aplikatutako ariketei buruzkoak, klase magistraletan, ikasgelakoetan eta mintegietan ikusitako kontzeptuekin bat etorriz. Galdera laburrak ebaluatzeko irizpideak: kasu errazak, grafikoak, taulak, eskemak edo definizioak interpretatzea, eta, bertan, erantzunen zuzentasuna eta zehaztasuna, terminologia zientifikoaren erabilera egokia, definizioak eta kontzeptuak, eta diskurtsoaren adierazpenaren, logikaren eta arrazoiketaren argitasuna balioestea.

B. Laborategiko praktikei buruzko txostenak (%25). Honako hauek baloratuko dira: behatzeko gaitasuna, analisia, hipotesia planteatzea, metodologiaren jarraipena eta ulermena, unitate zientifikoen erabilera zuzena eta horien esanahia, emaitzen irudikapen egokia eskema, grafiko edo tauletan, eta emaitza garrantzitsuenen analisia eta deskribapena. Horien eztabaida eta interpretazioa, integratzeko eta laburtzeko gaitasuna, inplikazioen deskribapena eta esperimentazioaren ibilbidearen mugak.

C. Mintegien aurkezpena eta defentsa (%10). Informazioaren antolamendua, gaiaren sakontasuna eta lanaren egitura, azalpenaren argitasuna, komunikatzeko eta informazioa transmititzeko gaitasuna, eta lankideen zalantzak argitzeko gaitasuna ebaluatuko dira.

Laborategiko praktikak eta landa-irteerak egitea edo proba batean dagozkien ezagutzak egiaztatzea ezinbesteko baldintza da ikasleak gainerako jardueretan ebaluatzeko.

Ikasleek azken ebaluazio-sistemaren bidez ebaluatzeko eskubidea izango dute, etengabeko ebaluazio-sisteman parte hartu duten ala ez kontuan hartu gabe. Horretarako, graduko titulazioetako ikasleen ebaluazioa arautzen duen araudia bete behar da (EHAA ez. 2017ko martxoaren 50a, 13a). Ikasleek idatziz aurkeztu beharko diote irakasgaiaren irakasle-taldeari ebaluazio jarraituari uko egiten diotela, lauhilekoa hasi eta 9 asteko epean.

Azken probara aurkezten ez bada, uko egingo zaio ebaluazio-deialdiari, eta aurkeztu ez den bat izango da.

Ebaluazio-probak egiten diren bitartean, debekatuta egongo da ikasleek liburuak, oharrak edo apunteak erabiltzea, bai eta gailu edo gailu telefonikoak, elektronikoak, informatikoak edo bestelakoak erabiltzea ere. UPV/EHUko ebaluazio-probetako eta lan akademikoetako praktika desonestak edo iruzurrezkoak prebenitzeko eta etika akademikoari buruzko protokoloan xedatutakoa aplikatuko da.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Laguntzeko plataforma birtualak.
e-Gela: ikasleek eskola teorikoetan, praktikoetan eta mintegietan ikusitako material didaktikoak eskuragarri dituzten plataforma, bai eta ikasturtean zehar izango duten informazio osagarri guztia ere.
Materialak:
Laborategiko txabusina eskola praktikoetan
Irakasle-taldeak egindako praktiken protokoloak
Koloretako arkatzak, kalkulagailua eta erregela ikasgelako eta laborategiko taldeetan eta azterketa teoriko-praktikoan klase praktikoak egiteko.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Ahmad P, Wani MR. Physiological Mechanism and Adaptacions Strategies in Plants Under Changing Environments. Vol. 1. Springer. 2014.

Amils R, Ellis-Evans C, Hinghofer-Szalkay. Life in Extreme Environments. Springer. 2007.

Azcón-Bieto J, Talón M. Fundamentos de Fisiología Vegetal. McGraw-Hill/Interamericana. Madrid. 2008.

Basra, AS, Basra RK. Mechanisms of Environmental Stress Resistance in Plants. Harwood Academic Publishers. 1997.

Buchanan BB, Gruissem W, Jones RL. Biochemistry and Molecular Biology of Plants. American Society of Plant Physiologists. Rockville, Maryland. 2000

Fitter AH, Hay RKM. Environmental Physiology of Plants. 3rd Ed. Academic Press. 2002.

Chawla HS. Introduction to Plant Biotechnology. 3rd Ed. Oxford & IBH Publishing Company Pvt. Limited. 2009.

De la Barrera E, Smith WK. Perspectives in Biophysical Plant Ecophysiology. A tribute to Park S. Nobel. Universidad Autónoma de Mexico. 2009.

Dennis DT, Turpin DH, Lefebvre DD, Layzell DB. Plant Metabolism. Prentice Hall College Div; 2nd Ed. 1997.

Hall DO, Scurlock JMO, Bolhâr-Nordenkampf, Leegood RC, Long SP. Photosynthesis and production in a changing environment. Field and Laboratory Manual. Champman and Hall.1993,

Hirt H. Plant Stress Biology. From Genomics to systems biology. Wiley-Blackwell. 2009.

Jenks MA, Hasegawa PM. Plant Abiotic Stress. Blackwell Publishing. 2005.

Lambers H, Colmer TD.Root Physiology: from Gene to Function: From Gene to Function. Springer. 2005.

Lambers H, Chapin III FS, Pons TL. Plant Physiological Ecology. 2nd. Ed. Springer. 2008.

Larcher, W. Physiological Plant Ecology. 4th Edition. Springer-Verlag. 2003.

Leclerc JC. Plant Ecophysiology. Science Publishers, Inc. Enfield (NH) Plymouth, UK. 2003.

Lüttge U. Physiological Ecology of Tropical Plants. Springer-Verlag. 2008.

McKersie BD, Lesheim Y. Stress and Stress Coping in Cultivated Plants. Springer, 1994

Nobel PS. Physicochemical and Environmental Plant Physiology (4th ed). Elsevier Academic Press. 2009

Prasad MNV. Plant Ecophysiology. John Wiley and Sons. 1997.

Press MC, Scholes JD, Barker MG. Physiological Plant Ecology: 39th Symposium of the British Ecological Society. Blackwell Science. 1999.

Pugnaire FI, Valladares F. Handbook of Functional Plant Ecology. 2nd Ed. CRC Press. 2007

Pugnaire F I, Valladares F. Functional Plant Ecology. Marcel Dekker Inc. New York. 1999.

Reigosa, MJ, Pedrol N, Sánchez A. La Ecofisiología Vegetal: una ciencia de síntesis. Thomson. 2004

Reigosa Roger MJ. Handbook of Plant Ecophysiology Techniques. Kluwer Academic Publishers. 2001.

Rojas-Garcidueñas M. Fisiología Vegetal Aplicada. 4ª Ed. Interamericana-McGrawHill. 1993.

Salisbury FB, Ross C. Fisiología de las Plantas. 1. Células: agua, soluciones y superficies. Paraninfo-Thomson Learning. 2000.

Salisbury, FB, Ross, C. Fisiología de las Plantas. 2. Bioquímica vegetal. Paraninfo-Thomson Learning. 2000.

Salisbury FB, Ross C. Fisiología de las Plantas. 3. Desarrollo de las plantas y fisiología ambiental. Paraninfo-Thomson Learning. 2000.

Schulze ED, Beck E, Müller-Hohenstein K. Plant Ecology. Springer-Verlag. 2002.

Taiz L, Zeiger E. Plant Physiology (5th ed). Sinauer Associates, Inc. 2010.

Taiz L, Zeiger E. Landare-Fisiologia. UOV/EHUko Euskara Zerbitzua 2014.

Tuteja N, Gill SS. Plant Acclimatations to Environmental Stress. Springer. 2013.

Vicente Córdoba C, Legaz González ME. Fisiología Vegetal Ambiental. Ed. Síntesis. 2000.

Wilkinson, RE. Plant-Environment Interactions. 2nd Marcel Dekker, Inc. 2000.

Gehiago sakontzeko bibliografia

Baker NR. Photosynthesis and the Environment. Kluwer Academic Publishers. Dordrecht. 1996.
Blankenship RE. Molecular mechanisms of photosynthesis. Blackwell Publishing. 2002
De Bruijin FJ. Molecular Microbial Ecology of the Rhizosphere. Vol. 2. Wiley Blackwell. 2013
Iason GR, Dicke M, Hartley SE. The Ecology of Plant Secondary Metabolites. From Genes to Global Processes. British Ecological Society. Cambridge University Press. 2012.
Koch GW, HA Mooney. Carbon Dioxide and Terrestrial Ecosystems. A volume in Physiological Ecology Academic Press. 1996.
Kramer PJ, Boyer JS. Water Relations of Plants and Soils. Academic Press. San Diego. 1995.
Korner C, Bazzaz FA. Carbon Dioxide, Populations, and Communities. Academic Press. 1996.
Kirkham MB. Elevated Carbon Dioxide. Impacts on soils and wáter relations. CRC Press. 2011.
Körner C. Alpine Plant Life. Functional Plant Ecology of High Mountain Ecosystems Second Edition, Springer. 2003.
Grigore MN, Ivanescu L, Toma C. Halophytes: An integrative Anatomical Study. Springer. 2014
Schumann Gl, Dárcy CJ. Essential Plant Pathology. 2nd. Ed. APS Press. USA. 2010
Sherameti I, Varma A. Soil Heavy Metals. Soil Biology Vol. 19. Springer-Verlag, 2010.
Smith SE, Read DJ. Mycorrhizal Symbiosis. 3rd Ed. Academic Press Elsevier. 2008.
Pessarakli, M. Handbook of Plant and Crop Stress. 3rd Edition. 2011.
Wink M. Functions of Plant Secondary Metabolism. Annual Plant Reviews. Wiley Blackwell. 2010
Wink M. Functions of Plant Secondary Metabolism. Metabolites and their explotation in Biotechnology. Annual Reviews, Vol. 3. 1999.

Aldizkariak

AOB Plants
BMC Plant Biology
Current Opinion in Plant Biology
Current Plant Biology
Frontiers in Plant Science
Functional Plant Biology
International Journal of Plant Biology and Research
International Journal of Plant Science
Journal of Experimental Botany
Journal of Plant Nutrition
Journal of Plant Growth Regulation
Journal Of Plant Biology
Journal of Plant Biology & Soil Health
Journal of Plant Physiology
New Phytologist
Photosynthetica
Photosynthesis Research
Physiologia Plantarum
Phytochemistry
Photochemistry and Photobiology
Plant and Cell Physiology
Plant Molecular Biology
Plant Cell Reports
Plant and Soil
Plant Physiology
Plant Physiology and Biochemistry
Plant Science
Planta
Plants
Trends in Plant Science

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-5

10:30-11:30

1-13

10:30-11:30

10:30-11:30

7-8

10:30-11:30

10-11

10:30-11:30

11-11

08:30-09:30

13-13

10:30-11:30

01 Mintegia-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
14-15

10:30-11:30

10:30-11:30

10:30-11:30

01 Mintegia-2 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
14-15

08:30-09:30

08:30-09:30

08:30-09:30

01 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
6-12

10:30-11:30

01 Laborategiko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
13-13

17:00-19:00

15:00-19:00

15:00-19:00

15:00-18:00

01 Laborategiko p.-2 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
12-12

17:00-19:00

15:00-19:00

15:00-19:00

15:00-18:00

01 Laborategiko p.-3 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
10-10

15:00-19:00

15:00-19:00

15:00-19:00

15:00-18:00

01 Landa p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
13-13

15:00-17:00

01 Landa p.-2 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
12-12

15:00-17:00