2019

2019 ARTÍCULOS EN REVISTAS

Aizpitarte, A., Atherton, O. E., Zheng, L. R., Alonso‐Arbiol, I., & Robins, R. W. (2019). Developmental precursors of relational aggression from late childhood through adolescence. Child development, 90(1), 117-126. https://doi.org/10.1111/cdev.13166 

Alonso-Arbiol, I., Fontaine, J., Ziegler, M., & Greiff, S. (2019). Fons van de Vijver, 1952–2019. European Journal of Psychological Assessment, 35(3), 448-449. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000550   

Arnoso, M., Arroyo, J., Bobowik, M., Arnoso, A., & Zumeta, L. (2019). Babesa Bilatzen Duten Pertsonen Harreran Inplikatutako Jarrerak eta Prozesu Emozionalak: Europar Identitatea eta Sentsibilizaziorako Neurriak. Uztaro, 110, 63-82. https://doi.org/10.26876/uztaro.110.2019.4    

Blanco-Donoso, L.M., Amutio, A., Moreno-Jimenez, B., Yeo, M.C., Hermosilla, D., & Garrosa, E. (2019). Incivility at Work, Upset at Home? Testing the Cross-Level Moderation Effect of Emotional Dysregulation among Female Nurses from Primary Health Care. Scandinavian Journal of Psychology, 60, 3, 267- 276. https://doi.org/10.1111/sjop.12535  

Bobowik, M., Páez, D., Slawuta, P., & Basabe, N. (2019). How framing past political violence affects reconciliation through responsibility attributions and ingroup victimhood: the Basque case. The International Journal of Restorative Justice, 2(2), 235-259. https://doi.org/10.5553/IJRJ/258908912019002002004   

Bouchat, P., Licata, L., Rosoux, V., Allesch, C., Ammerer, H., Bilewicz, M., Bobowik, M., …& Klein, O.. (2019). Greedy Elites and Poor Lambs: How Young Europeans Remember the Great War. Journal of Social and Political Psychology, 7(1), 52-75. https://doi.org/10.5964/jspp.v7i1.781    

Bretaña, I., Alonso-Arbiol, I., Lavy, S. & Zhang, F. (2019). Apego, Resolución de Conflictos, Satisfacción Marital, y Cultura en Mujeres [Attachment, Conflict Resolution, Marital Satisfaction, and Culture in Women]. Acta de Investigación Psicológica/Psychological Research Records 9(3), 67-79. http://dx.doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2019.3.323     

Castro, A., Hernández, Z., Riquelme, E., Ossa, C., Aedo, J., da Costa, S., & Paéz, D. (2019). Nivel de sesgos cognitivos de representatividad y confirmación en estudiantes de Psicología de tres universidades del Bío-Bío. Propósitos y Representaciones, 7(2), 210-224. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.245                                                      

Celenk, O., van de Vijver, F. J., & Alonso-Arbiol, I. (2019). Estrategias de Resolución de Conflictos, Preferencias de Aculturación y Satisfacción de Pareja en los Grupos Étnicos de los Países Bajos. Acta de investigación psicológica, 9(3), 114-128. http://dx.doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2019.3.327 

Conejero, S., Apodaca, P., Pascual, A., Etxebarria, I., & Ortiz, M. J. (2019). Moral pride only under the positive gaze of others? Effects of praise and criticism on moral pride and guilt. Revista de Psicología Social, International Journal of Social Psychology, 34, 3, 439-478. https://doi.org/10.1080/02134748.2019.1639341 

Cova, F., Garcia, F., Oyanadel, C., Villagran, L., Páez, D., & Inostroza, C. (2019). Adaptive Reflection on Negative Emotional Experiences: Convergences and Divergence Between the Processing-Mode Theory and the Theory of Self-Distancing Reflection. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/FPSYG.2019.01943

Da Costa, S., Oriol, X., Etchebehere, G., & Hermosilla, D. (2019). Factores favorables y constrictores de la creatividad e innovación en organizaciones socio-educativas de España y Sud-América. Veritas & Research, 1(2), 71–83. http://revistas.pucesa.edu.ec/ojs/index.php/VR/article/view/12 

Espinosa, A., Cueto, R. M., & Páez, D. (2019). Reflecting upon the years of political violence in Peru: An experimental study to promote a culture of peace in higher education. Journal of Prevention & Intervention in the Community, 1-12. https://doi.org/10.1080/10852352.2019.1664710 

Etxebarria, I., Conejero, S., Pascual, A., Ortiz, M. J. y Apodaca, P. (2019). Moral pride, more intense in girls tan in boys? The Journal of Moral Education, 48(2), 230-246. https://doi.org/10.1080/03057240.2018.1469478  

Franco, C., Amutio, A., Mañas, I., Sánchez,L.C., & Mateos, E. (2019). Improving psychosocial functioning in mastectomized women through a mindfulness-based program: Flow Meditation. International Journal of Stress Management, 27(1), 74-81. http://dx.doi.org/10.1037/str0000120 

Gámez-Guadix, M., & Mateos-Pérez, E. (2019). Longitudinal and reciprocal relationships between sexting, online sexual solicitations, and cyberbullying among minors. Computers in Human Behavior, 94, 70-76. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2019.01.004 

Gonzalez-Burboa, A., Luarte-Martinez, S., Villaseca Silva, P., Manriquez Vidal, C., Muller Ortiz, H., Pedreros Rosales, C., Menendez- Ansejo, A.A., Otero Puime, A., Páez Rocviara, D., & Vera-Calzaretta, A. (2019). Effectiveness of Mindfulness-based interventions to improve control of type 2 diabetes mellitus: A systematic review and preliminary meta-analytic integration [Efectividad de intervenciones basadas en Mindfulness para mejorar el control de la Diabetes Mellitus tipo 2: Una revisión sistemática e integración metanalitica preliminar]. Terapia Psicologíca, 37(1), 53-70. https://doi.org/10.4067/S0718-48082019000100053

Gonzalez-Burua, A., Acevedo Cossio, C. Vera-Calzaretta, A., Villaseca-Silva, P. Müller-Ortiz, H., Páez Rovira, D. , Pedreros Rosales, C., Mealberquilla Néndez-Asenjo, A., & Otero Puime, A. (2019). ¿Son efectivas las intervenciones psicológicas para mejorar el control de la Diabetes Mellitus tipo 2 en adultos?: una revisión sistemática y metaanálisis. Revista Médica de Chile, 147 (11), 1423-1436. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872019001101423   

Gozalo, R. G., Tarrés, J. F., Ayora, A. A., Herrero, M. A., Kareaga, A. A., & Roca, R. F. (2019). Application of a mindfulness program among healthcare professionals in an intensivecare unit: Effect on burnout, empathy and self-compassion. Medicina Intensiva, 43(4), 207-216.  https://doi.org/10.1016/j.medin.2018.02.005 

Gracia, R.M., Ferrer, JM., Ayora, A., Alonso, M., Amutio, A., & Ferrer, R. (2019). Aplicación de un programa de mindfulness en profesionales de un servicio de medicina intensiva. Efecto sobre el burnout, la empatía y la autocompasión. Medicina Intensiva, 43(4), 207-216. https://doi.org/10.1016/j.medin.2018.02.005  

Gracia-Leiva, M., Puente-Martínez, A., Páez Rovira, D. y Ubillos-Landa, S. (2019). Violencia en el noviazgo on line y riesgo de suicidio en mujeres jóvenes. Femicide, Vol. IX, Cyber Crimes Against Women & Girls. Pp. 50-55. Published by UN Studies Association (UNSA) Web: www.unstudies.org / www.femicide-watch.org

Gracia-Leiva, M., Puente-Martínez, A., Ubillos-Landa, S., & Páez-Rovira, D. (2019). La violencia en el noviazgo (VN): una revisión de meta-análisis./Dating violence (DV): a systematic meta-analysis review. Anales de Psicología, 35(2), 300-313. https://doi.org/10.6018/ANALESPS.35.2.333101

Hasbún López, P., Martinović, B., Bobowik, M., Chryssochoou, X., Cichocka, A., Ernst‐Vintila, A., Franc, R., Fulop, E, Ghilani, D., Kochar, A., Lamberty, P., Leone, G., Licata, L. & Zezelj, I. (2019). Support for collective action against refugees: The role of national, European, global identifications, and autochthony beliefs. European journal of social psychology, 49(7), 1439-1455. http://dx.doi.org/10.1002/ejsp.2608 

 

Jimeno, A. P., & López, S. C. (2019). Regulación emocional y afrontamiento: Aproximación conceptual y estrategias/Emotional Regulation and Coping: Conceptual Approach and Strategies. Revista Mexicana de Psicología, 36(1), 74-83. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243058940007 

López-González, L., Herrero-Fernández, D., Amutio, A., Santamaría, T., & Van Gordon, W. (2019). Validation of a Scale for Assessing Social Validity in Mindfulness-Based Educational Programs. Mindfulness. 1-13. http://dx.doi.org /10.1007/s12671-019-01138-2 

Mateos-Perez, E., & Calvete, E. (2019). Interaction between different cognitive factors in the prediction of depressive symptoms. Behavioral Psychology-Psicologia Conductual, 27, 1, 21-39. 

Miranda, R., Oriol, X., & Amutio, A. (2019). Correlates of bullying victimization and Sexual Harassment: Implications for Life Satisfaction in Late Adolescents. The Journal of School Nursing, 1059840519863845. INSS: 1059-8405, EISSN: 1546-8364.  IF: JCR (2019) 1.694 Nursing Q2.    https://doi.org 10.1177/1059840519863845  

Miranda, R.,  Oriol, X., & Amutio, A. (2019). Risk and protective factors at school: Reducing bullies and promoting positive bystanders' behaviors in adolescence. Scandinavian Journal of Psychology, 60, 2, 106-115. http://dx.doi.org/10.1111/SJOP.12513 

Miranda, R., Oriol, X., Amutio, A., & Ortúzar, H. (2019). Adolescent Bullying Victimization and Life Satisfaction: Can Family and School Adult Support Figures Mitigate this Effect?. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 24(1), 39-45. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2018.07.001  

Nozaki, Y., Puente-Martínez, A., & Mikolajczak, M. (2019). Evaluating the higher-order structure of the Profile of Emotional Competence (PEC): Confirmatory factor analysis and Bayesian structural equation modeling. PloS One, 14(11). http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0225070 

Páez Rovira, D., Ubillos Landa, S., Puente Martínez, A., Gracia Leiva, M., González Castro, J.L., Nieto, S., Arias Rodríguez, G., Tobón González, E., Oliveros Granados, M.A., & Goiburu Moreno, E. (2019). Afrontamiento y regulación emocional en mujeres para la mejora de su bienestar individual y comunitario dentro del contexto del conflicto armado colombiano. Unidad de Igualdad, p. 19. Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea. https://www.ehu.eus/es/web/berdintasuna-direccionparalaigualdad/-/kolonbiako-liderren-egoera  

Paez, D., Delfino, G., Vargas-Salfate, S., Liu, J. H., Gil De Zúñiga, H., Khan, S., & Garaigordobil, M. (2019). A longitudinal study of the effects of internet use on subjective well-being. Media Psychology, 1-35. https://doi.org/10.1080/15213269.2019.1624177 

Pascual, A. & Conejero, S. (2019). Regulación emocional y afrontamiento: Aproximación conceptual y estrategias. Revista Mexicana de Psicología, 36(1), 74-83. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243058940007 

Pascual, A., Conejero, S., Zabala, J., Mendia, J., & Etxebarria, I. (2019). Ba al dute erru sentimenduak, lotsak eta harrotasunak funtzio positiborik?. Gogoa, 20. 3-12. https://doi.org/10.1387/gogoa.21192 

Puente-Martínez, A., Ubillos-Landa, S., García-Zabala, M., & Páez-Rovira, D. (2019). “Mouth Wide Shut”: Strategies of Female Sex Workers for Coping With Intimate Partner Violence. Journal of Interpersonal Violence, 34(16), 3414–3437. https://doi.org/10.1177/0886260516670180  

Reyes, C., Grondona-Opazo, G., Rodríguez, M., & Páez, D. (2019). Posttraumatic Growth of Victims Informed by the Truth Commission of Ecuador. Revista Interamericana de Psicología /Interamerican Journal of Psychology , 52(3), 79-388. 

Ubillos, S., García Otero, R. & Puente, A.  (2019). Validación de un instrumento para la medición del dolor crónico en centros asistenciales de la tercera edad [Validation of an instrument for measuring chronic pain in nursing homes]. Anales del sistema sanitario de Navarra, 42(1), 19-30. https://doi.org/10.23938/ASSN.0390    

Ubillos-Landa, S., Puente-Martínez, A., Arias-Rodríguez, G., Gracia-Leiva, M., & González-Castro, J. L. (2019). Coping Strategies Used by Female Victims of the Colombian Armed Conflict: The Women in the Colombian Conflict (MUCOCO) Program. Sage Open, 9(4), 1-13. https://doi.org/10.1177/2158244019894072 

Zickfeld, J. H., Schubert, T. W., Seibt, B., Blomster, J. K., Arriaga, P., Basabe, N., Blaut, A., Caballero,A., Carrera, P., Dalgar, I., Ding, Y., Dumont, K., Gaulhofer, V., Gračanin, A., Gyenis, R., Hu, C.-P.,Kardum, I., Lazarević, L. B., Mathew, L., Mentser, S., Nussinson, R., Onuki, M., Páez, D., Pásztor, A.,Peng, K., Petrović, B., Pizarro, J. J., Schönefeld, V., Śmieja, M., Tokaji, A., Vingerhoets, A., Vorster,A., Vuoskoski, J., Zhu, L., & Fiske, A. P.  (2019). Kama Muta: Conceptualizing and Measuring the Experience Often Labelled Being Moved Across 19 Nations and 15 Languages. Emotion, 402-424. https://doi.org/10.1037/EMO0000450