Ernesto G. Vadillo
Full Professor
Ingeniero Industrial (Mecánico) y Doctor Ingeniero Industrial (1983). Catedrático de Universidad desde 1992. Director del Departamento de Ingeniería Mecánica de la UPV/EHU hasta 2006. Autor de publicaciones relacionadas principalmente con el ruido y en particular con el ruido ferroviario y sus fuentes mecánicas en el contacto rueda-carril. Desde 1988 ha colaborado principalmente con Euskotren, con Euskal Trenbide Sarea – Red Ferroviaria Vasca (ETS-RFV) y con diversas ingenierías en proyectos de investigación sobre el ruido ferroviario y su disminución. Fue líder del Programa de Seguridad e Impacto Ambiental del Transporte, del Plan de Ciencia, Tecnología y Sociedad (2005-2008) y miembro del Panel de Transportes que diseña la Estrategia Nacional de Ciencia y Tecnología y el Plan Nacional de I+D+i 2008-2011. Miembro fundador de la European Rail Research Network of Excellence, EURNEX. Miembro del “Academia Permanent Advisory Group” de la “European Rail Research Advisory Council” (ERRAC). Miembro de la Red Europea de Investigación Railenium2020. Asesor del Parlamento Europeo para el 4º Paquete Ferroviario, sobre interoperabilidad, seguridad y nuevas responsabilidades para la Agencia Ferroviaria Europea. Miembro independiente del Consejo de Administración de ETS-RFV. Su equipo de trabajo obtuvo el V Premio TALGO a la Investigación Tecnológica por el desarrollo de un modelo para prevenir la aparición de desgaste ondulato de onda corta en carriles.
Email: ernesto.garciavadillo@ehu.es
Doctoral Thesis on wheel-rail contact. Teaching experience in Railway Engineering for the last thirty three years. Head of the Mechanical Engineering Department of the University of The Basque Country until 2006. Author of publications on noise and specifically on railway noise and its mechanical sources in wheel-rail contact. Since 1988 he has collaborated mainly with Euskotren, with Euskal Trenbide Sarea - Basque Railway Network (ETS-RFV) and with various engineering companies in research projects on railway noise and its suppression. He was the leader of the Transportation Environmental Safety and Impact Program, Science, Technology and Society Plan (2005-2008) and member of the Transport Panel that designs the National Science and Technology Strategy and the National R & D Plan 2008-2011. Founding member of the European network of excellence in railway research, EURNEX. Member of the Permanent Academia Group of the European Railway Research Advisory Council (ERRAC). Member of the European Research Network Railenium2020. Advisor to the European Parliament regarding the 4th Railway Package, on interoperability, safety and new responsibilities for the European Railway Agency. Member of the Board of Directors of ETS-RFV. His work team was awarded the V TALGO Technological Research Prize, for the development of a model to prevent the appearance of a short wave corrugation on rails and the suppression of that rolling noise source.