XSL Content

Organization and Management of Educational Processes, Services and Institutions26282

Centre
Faculty of Education, Philosophy and Anthropology
Degree
Bachelor's Degree in Social Education
Academic course
2024/25
Academic year
2
No. of credits
6
Languages
Spanish
Basque
Code
26282

TeachingToggle Navigation

Distribution of hours by type of teaching
Study typeHours of face-to-face teachingHours of non classroom-based work by the student
Lecture-based3654
Applied classroom-based groups2436

Teaching guideToggle Navigation

Description and Contextualization of the SubjectToggle Navigation

La materia denominada “Organización y gestión de procesos, servicios e instituciones educativas” está contemplada dentro del plan de formación del alumnado de Grado de Educación Social y de Pedagogía, concretamente forma parte del módulo 3: “Fundamentación de procesos educativos”, correspondiente al segundo curso del plan de estudios.

Esta materia permite profundizar en aspectos más estructurales de las entidades educativas con objeto de favorecer los procesos educativos que en ellas tienen lugar. Por eso, los contenidos de la materia desarrollarán competencias en torno a la organización, gestión y dirección de procesos y servicios educativos en contextos sociales y culturales diferentes.

Skills/Learning outcomes of the subjectToggle Navigation

1.-Eredu ekologikoaren esparruak identifikatzea eta aztertzea, hezkuntza erakundeen ikuspegi orokorra sendotzeko.

2.-Irakasgaian egin beharreko zereginak taldean lantzea, ikasleen arteko kooperazioa eta elkartasuna bultzatzeko.

3.-Taldeak diseinaturiko lan plangintzarekin inplikatzea eta konpromisu aktiboa hartzea, ikaslearen ardura eta erantzukizuna sendotzeko.

4.-Hezkuntza egoera ezberdinen diagnostiko zehatzak egitea, planifikazio, kudeaketa eta erabakiak hartzeko gaitasunak lantzeko.

5.-Arazoak eta gatazkak ebaztea ekimena, sormena eta hobekuntza prozesuak landu ahal izateko.

Theoretical and practical contentToggle Navigation

1. Gaia: Hezkuntza Sistema eta egungo gizartea. Apunteak eskatu

2. Gaia: Planteamendu instituzionalak. Erakundearen Dokumentuak.

3. Gaia: Erakundeen egitura.

4. Gaia: Lidergoa erakundeetan.

5. Gaia: Erlazio sistema: Erabaki hartzeko prozesuak hezkuntza erakundeetan.

6. Gaia: Gatazka eta negoziazioa erakundeetan.

7. Gaia: Hezkuntza prozesuak eta kalitatea.

8. Gaia:. Hezkuntza Zentruen garapena: Berrikuntza.

MethodologyToggle Navigation

Estrategia metodologikoa kasu azterketa izango da. Irakasleak arazo bat planteatuko du eta ikasgaiaren edukiak eta konpetentziak buruketa honen ebazpenaren baitan egingo da.

Assessment systemsToggle Navigation

  • Continuous Assessment System
  • Final Assessment System
  • Tools and qualification percentages:
    • Oral defense (%): 40
    • Individual works (%): 30
    • Team projects (problem solving, project design)) (%): 15
    • AIM (%): 15

Ordinary Call: Orientations and DisclaimerToggle Navigation

Hiru ebaluazio mota egongo dira:

▪Hasierako ebaluazioa: ikasleriari gaiari buruzko espektatibak zeintzuk diren baloratuko da.

▪Prozesuaren ebaluazioa: Lauhilabetean zehar egin beharreko lan praktikoak.

▪Amaierako ebaluazioa: Azterketa.



Lan praktikoek kalifikazioaren %25 (2,5 puntu) balio dute.

Azterketak %50 (5 puntu).

Partizipazioa %25 (2,5 puntu).

Extraordinary Call: Orientations and DisclaimerToggle Navigation

-Convocatoria extraordinaria: 80% prueba y 20% AIM.



-Renuncia a derecho de examen: Basta con no presentarse.

Compulsory materialsToggle Navigation

Dossier de la asignatura.

BibliographyToggle Navigation

Basic bibliography

ARAMENDI, P. (2011) Erakundeen Antolakuntza eta Kudeaketa. Donostia: Ibaeta Pedagogia.

ARAMENDI, P. eta BUJAN, K. (2005). Eskola Antolaketa. Bilbao. Udako Euskal Unibertsitatea.

In-depth bibliography

-AAVV (1996). Manual de organización de instituciones educativas. Madrid: Escuela Española.
-AAVV (1998). V Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas. Madrid: Universidad Complutense.
-AAVV (2002). Retos educativos para la próxima década en la Unión Europea y sus implicaciones organizativas. Bilbao: Universidad del País Vasco.
-ARAMENDI, P. (2000). El proceso de matriculación en los centros educativos. En ICE DEUSTO. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. El liderazgo y las organizaciones que aprenden, ppss 937-946. Bilbao: Mensajero.
-ARAMENDI, P. (2000). Técnicas directivas I. San Sebastián: Erein.
-ARAMENDI, P. (2004). Organizaciones socioeducativas y competencias profesionales. San Sebastián: Universidad del País Vasco.
-BALL, S. (1989). La micropolítica de la escuela. Barcelona: Piadós/MEC.
-D ´ONOFRIO, A. (2008) The Leadership Dimensions of Education Deans, en Journal of Teacher Education, volumen 59, número 2, pp 153-169.
-GAIRÍN, J. y ARMENGOL, C. (2003). Estrategias de formación para el cambio organizacional. Barcelona: Praxis.
-GAMAGE, D. y ADAMS, D. (2008) A study of leadership effectiveness in a large VET institution in Australia. En International Journal of Educational Management, volumen 22, número 3, pp 214-228.
-LORENZO, M. (2004). La Organización y Dirección de Redes Educativas. Granada: Grupo Editorial Universitario.-MARTÍN, Q. (2006). Organización y dirección de centros educativos innovadores. El centro educativo versátil. Madrid. McGraw-Hill.
-MONK, D.H. (2008). Reflections and Commentary From the Field: Connecting the Reform of Administrador Preparation to the Reform of Teacher Preparation. Educational Administration Quarterly, volumen 44, número 2, pp 282-306.
-WRIGLEY, T. (2007). Escuelas para la esperanza. Madrid: Morata.

Journals

http://www.behatokia.info/boletin.php
http://www.cuadernosdepedagogia.com/
http://www.revistaeducacion.mec.es/
http://www.uned.es/educacionXX1/
http://revistadepedagogia.org/

Web addresses

http://www.eduso.net/
http://dialnet.unirioja.es/
http://www.cis.es/cis/opencms/ES/index.html
http://www.ararteko.nethttp://www.ararteko.net
http://www.siis.net/es/

GroupsToggle Navigation

01 Teórico (Spanish - Mañana)Show/hide subpages

Calendar
WeeksMondayTuesdayWednesdayThursdayFriday
1-3

11:00-13:00 (1)

09:00-11:00 (2)

4-15

11:00-13:00 (3)

Teaching staff

Classroom(s)

  • 0.6-2 - FACULTAD DE EDUCACION, FILOSOFIA Y ANTROPOLOGIA-EDIFICIO I (1)
  • 0.6-2 - FACULTAD DE EDUCACION, FILOSOFIA Y ANTROPOLOGIA-EDIFICIO I (2)
  • 0.6-2 - FACULTAD DE EDUCACION, FILOSOFIA Y ANTROPOLOGIA-EDIFICIO I (3)

01 Applied classroom-based groups-1 (Spanish - Mañana)Show/hide subpages

Calendar
WeeksMondayTuesdayWednesdayThursdayFriday
4-15

09:00-11:00 (1)

Teaching staff

Classroom(s)

  • 0.6-2 - FACULTAD DE EDUCACION, FILOSOFIA Y ANTROPOLOGIA-EDIFICIO I (1)

31 Teórico (Basque - Mañana)Show/hide subpages

Calendar
WeeksMondayTuesdayWednesdayThursdayFriday
1-3

11:00-13:00 (1)

09:00-11:00 (2)

4-15

11:00-13:00 (3)

Teaching staff

Classroom(s)

  • 2.1 - FACULTAD DE EDUCACION, FILOSOFIA Y ANTROPOLOGIA-EDIFICIO I (1)
  • 2.1 - FACULTAD DE EDUCACION, FILOSOFIA Y ANTROPOLOGIA-EDIFICIO I (2)
  • 2.1 - FACULTAD DE EDUCACION, FILOSOFIA Y ANTROPOLOGIA-EDIFICIO I (3)

31 Applied classroom-based groups-1 (Basque - Mañana)Show/hide subpages

Calendar
WeeksMondayTuesdayWednesdayThursdayFriday
4-15

09:00-11:00 (1)

Teaching staff

Classroom(s)

  • 2.1 - FACULTAD DE EDUCACION, FILOSOFIA Y ANTROPOLOGIA-EDIFICIO I (1)

32 Teórico (Basque - Mañana)Show/hide subpages

Calendar
WeeksMondayTuesdayWednesdayThursdayFriday
1-3

09:00-11:00 (1)

09:00-11:00 (2)

4-15

09:00-11:00 (3)

Teaching staff

Classroom(s)

  • 2.2 - FACULTAD DE EDUCACION, FILOSOFIA Y ANTROPOLOGIA-EDIFICIO I (1)
  • 2.2 - FACULTAD DE EDUCACION, FILOSOFIA Y ANTROPOLOGIA-EDIFICIO I (2)
  • 2.2 - FACULTAD DE EDUCACION, FILOSOFIA Y ANTROPOLOGIA-EDIFICIO I (3)

32 Applied classroom-based groups-1 (Basque - Mañana)Show/hide subpages

Calendar
WeeksMondayTuesdayWednesdayThursdayFriday
4-15

09:00-11:00 (1)

Teaching staff

Classroom(s)

  • 2.2 - FACULTAD DE EDUCACION, FILOSOFIA Y ANTROPOLOGIA-EDIFICIO I (1)