XSLaren edukia

Fotointerpretazioa eta Teledetekzioa28355

Ikastegia
Letren Fakultatea
Titulazioa
Geografiako eta Lurralde Antolakuntzako Gradua
Ikasturtea
2024/25
Maila
X
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Euskara
Kodea
28355

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala1827
Ordenagailuko p.3755.5
Landa p.57.5

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

"Fotointerpretazioa eta Teledetekzioa" Geografia eta Lurralde Antolaketa Graduko aukerako ikasgaietako bat da. Zeharkako jakintzak eta teknikak izeneko moduluaren barruan dago. Zeharkako gaiak biltzen ditu, hau da, helburu praktiko eta aplikatua duten hainbat eremutako informazioa erabiltzeko tresnak ematen dituztenak.

Ikasgai honetan, aireko argazkigintzaren eta teledetekzioaren oinarri teorikoak garatzen dira, eta aireko argazki estereoskopikoak eta irudi satelitalak tratatzeko eta interpretatzeko tresnak eta oinarrizko teknikak maneiatzeko oinarriak ezartzen dira, lurrazala ikuspegi geografiko batetik behatzeko eta aztertzeko iturri gisa.

Moduluko gainerako irakasgaiekin osatzen da, bereziki Informazio Geografikoko Sistemekin, Informazio Geografikoko Sistemen Sakontzearekin eta Kartografia Tematikoarekin. Irakasgai nagusiki instrumentala denez, oso lagungarria da aplikatutako beste irakasgai batzuk garatzeko, hala nola Lurralde Antolamendurako Modulukoak.

"Fotointerpretazioa eta Teledetekzioa" zailtasun handirik gabe garatu ahal izateko, kartografiaren oinarriak ondo ezagutzea komeni da, hala nola proiekzioak eta koordenatu-sistemak, orokortze kartografikoko prozesuak eta elementu kartografikoen digitalizazioa. Gainera, ezinbestekoa da formatu guztietan eskuragarri dagoen kartografia erabiltzen eta aztertzen jakitea: papera, digitala, IDEak.

Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

Gaitasunak:



M04CM01: informazio geografikoa lortzeko, biltegiratzeko, tratatzeko, aztertzeko eta grafikoki eta kartografikoki adierazteko teknikak ezagutzea eta aplikatzea.

M04CM03: kartografia orokorra, kartografia tematikoa, fotointerpretazioa eta teledetekzioa egiteko, aztertzeko eta interpretatzeko behar diren oinarriak eskuratzea.



IKASKUNTZA EMAITZAK

1.- Urruneko pertzepzioaren kontzeptu teorikoak ezagutzen eta maneiatzen ditu.

2.- Ingurumen-intereseko lurreko estalki nagusien espektro-portaera eta espektroko eskualdeak identifikatu, bereizi eta ezaugarritzen ditu.

3.- Plataforma eta sentsore satelitalak ezagutzen ditu eta bereizten daki, baita izan ditzaketen erabilerak eta aplikazioak ere.

4.- Banda anitzeko satelite-irudiak eta aireko argazkiak bisualki irudikatzeko eta interpretatzeko teknika nagusiak ezagutzen eta aplikatzen ditu.

5.- Satelite-irudiak zuzentzeko, nabarmentzeko eta digitalki aztertzeko teknika nagusiak ezagutzen eta aplikatzen ditu, eta horietatik abiatuta, lurrazaleko ezaugarri jakin batzuen kartografia egiten du.

6.- Aireko eta sateliteko irudien tratamenduaren bidez ingurumen-dinamiken jarraipenarekin eta ebaluazioarekin lotutako problemak ebazten ditu.

7.- Ikasleak droneak erabiltzen ditu eremu geografiko espezifikoen mapa zehatzak sortzeko, printzipio kartografikoak aplikatuz eta informazio espaziala zehaztasunez irudikatzeko gaitasuna hobetuz.

8.- Droneen erabilerarekin lotutako tokiko eta Europako araudiak ezagutzen ditu, baita datu geografikoak biltzearekin lotutako kontsiderazio etikoak ere, praktika seguruak eta arduratsuak bermatuz.

Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

1.- Urrutiko pertzepzioaren hastapenak

2.- Teledetekzioaren printzipio fisikoak

3.- Informazioa biltzeko prozedurak: sentsoreak eta plataformak

4.- Urrutiko sentsoreen irudiak: maneiuaren ezaugarriak eta oinarriak

5.- Aireko argazkien eta satelite-irudien analisi bisuala

6.- Aireko eta sateliteko irudien tratamendu digitala

7.- Drone bidezko fotogrametriaren oinarrizko kontzeptuak

MetodologiaToggle Navigation

- Eskola magistralak

- Kasuen azterketa

- Banakako praktika tutorizatuak

- Landa-praktika



Irakaskuntza-ikaskuntza metodologia hainbat ikuspegitan oinarritzen da. Alde batetik, klase magistralek gaiaren oinarri kontzeptualak ezartzen dituzten alderdi teorikoen azalpenari erreparatzen diote, eta ordenagailuko praktikak egiteko lagungarri dira. Horretarako, hainbat baliabide audiobisual erabiltzen dira, hala nola multimedia aurkezpenak, irudien analisi espezializaturako softwarea eta plataforma interaktibo hezitzaileak, kontzeptu teoriko eta praktikoen ulermena errazten dutenak.

Bestalde, modu autonomoan eta irakaslearen gainbegirapean egingo diren ariketa praktikoek hainbat jarduera hartuko dituzte barne, hala nola eskuratutako ezagutzak osotasunean aplikatuko diren kasu zehatzen azterketak. Ariketa hauek funtsezkoak dira argazki aerien eta satelite irudien tratamendu eta interpretazio teknika oinarrizkoak ulertzeko eta aplikatzeko.

Landa-praktikek klasean diseinatutako informazio-bilketa hainbat misio lurrean burutzean datza, droneen bidez. Horrek operazioak burutzeko beharrezko baimenak kudeatzea barne hartzen du. Ondoren, datu hauek fotogrametria ereduak 3Dtan egiteko erabiliko dira, bai lurraldekoak bai ondare arkitektonikoko elementuenak. Gainera, ortofotomosaikoak egingo dira eta haien kalitatea ebaluatuko.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Ebaluazio Jarraituaren Sistema
  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Test motatako proba (%): 30
    • Praktikak egitea (ariketak, kasuak edo buruketak) (%): 60
    • TRABAJO DE CAMPO (%): 10

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

EBALUAZIO JARRAITUKO SISTEMA:

Test motako proba: % 30(*)

Praktikak egitea (ariketak, kasuak edo problemen ebazpena): %60

Landa-lana: %10

AMAIERAKO EBALUAZIO-SISTEMA:

Test motako proba: % 35(*)

Praktikak egitea (ariketak, kasuak edo arazoak): % 65

(*) AESAren azterketaren bidez A1/A3 kategoria irekiko UASko pilotu-ziurtagiria lortzeak edo edukitzeak test motako azken azterketaren notaren % 20 lortzea bermatzen du, eta UASen araudiari eta erabilerari dagozkion galderak egitetik salbuesten du.

Ikasle guztiek, prestakuntzaldian zehar, gelan egindako jarduera praktiko multzo baten eta landa-lanaren bidez ebaluatuko dira. Jarduera horiek osatzeko, azterketa bat egingo da horretarako ezarritako data ofizialean.

Landa-lana txosten bidez jaso eta ebaluatuko da; irteeretan parte hartu dutenek baino ezin izango dute egin.

Irakasgaia gainditzeko, bost puntuko batez besteko nota lortzea eskatuko da eta, lan praktikoen eta azterketaren arteko batez bestekoa egin ahal izateko, gutxienez lau puntu lortu beharko dira hamarretik, alde guztietan. Landa-laneko praktika eta txosten bakoitza 10 punturen gainean puntuatuko da. Jarduera praktiko eta landa-txosten bakoitzeko gutxieneko nota 3 puntu izango da gutxienez.

Ikasgaiaren zatiren bat (azterketa, praktika-multzoa edo landa-lana) ohiko deialdian gaindituta badago, nota hori ezohiko deialdirako gordeko da (baina ez hurrengo ikasturterako).

OHIKO DEIALDIA: ORIENTAZIOAK ETA UKO EGITEA

Ebaluazio Irizpideak

1.- Test motako azterketa teorikoa: a) Erantzundakoak bat etorri behar du galdetutakoarekin.

2.- Praktikak: a) Informazio-iturriak erabiltzen jardutea; b) Ahozko zein idatzizko azalpenen eta azalpenen kalitatea (zehaztasuna, egokitasuna, koherentzia, egituraketa, hizkuntza-aberastasuna); c) Espazio- eta lurralde-analisiaren kalitatea, airetiko argazkien eta irudien bidez; d) Zuzentasuna eta egokitasuna ikasgaiaren kontzeptu espezifikoak erabiltzean; e) Laneko jarrera eta jarduna. f) Lanen aurkezpenaren kalitatea (aurrez zehaztutako estandarretara zenbateraino egokitzen den).

3.- Landa-lana: a) Landa-lanaren plangintza egokia: helburuak, hegaldi-plana, ekipoen prestaketa, baimenen kudeaketa; b) Landa-lana planifikazioarekin bat etorriz egitea: check list bat betetzea, gai hauei buruzko alderdiak jasoko dituena: hegaldien iraupena, estaldura, hartutako irudien kopurua, kalitatea eta bereizmena, segurtasun-neurrien betetzea, gorabeherak, c) Txostenaren edukia: edukien egitura argia eta logikoa, prozesuen deskribapena, datuen prozesamenduan lortutako emaitzen azterketa, emaitzen interpretazioa, egon daitezkeen akatsen eztabaida eta ondorioak.

Ikasleen Ebaluaziorako Arautegia

8. artikulua.- Ebaluazio sistemak

3.- Ikasleek eskubidea izango dute AZKEN EBALUAZIO BIDEZ EBALUATUAK IZATEKO, etengabeko ebaluazioan parte hartu zein ez hartu. Eskubide hori baliatzeko, ikasleak etengabeko ebaluazioari uko egiten diola jasotzen duen idatzi bat aurkeztu beharko dio irakasgaiaren ardura duen irakasleari eta, horretarako, bederatzi asteko epea izango du lauhilekoko irakasgaien kasuan edo 18 astekoa urteko irakasgaienean, ikastegiko eskola egutegian zehaztutakoarekin bat lauhilekoa edo ikasturtea hasten denetik kontatzen hasita. Irakasgaiaren irakaskuntza gidan epe luzeagoa ezarri ahal izango da.

12. artikulua.- Deialdiari uko egitea

1.- Deialdiari uko egiten dioten ikasleek «aurkezteke» kalifikazioa jasoko dute.

2.- Etengabeko ebaluazioaren kasuan, azken probaren pisua bada irakasgaiko kalifikazioaren %40 baino handiagoa, nahikoa izango da proba horretara ez aurkeztea azken kalifikazioa "aurkezteke" izan dadin. Aldiz, azken probaren pisua bada irakasgaiko kalifikazoaren % 40 edo hori baino txikiagoa, deialdiari uko egin nahi dioten ikasleek kasuan kasuko irakasgaiaren irakaskuntza aldia bukatu baino, gutxienez, hilabete lehenago egin beharko dute eskaria. Eskari hori idatziz aurkeztu beharko zaio irakasgaiaren ardura duen irakasleari.

3.- Azken ebaluazioaren kasuan, azterketa egun ofizialean egin beharreko probara ez aurkezte hutsak ekarriko du automatikoki kasuan kasuko deialdiari uko egitea.



Ikasleak azken ebaluazioko sistema aukeratzen badu, ebaluazioak honako hauek bilduko ditu:

- Ebaluazio jarraituko sistemaren test motako proba bera

- Proba-egunean, ikasturtean egindako praktiken baliokide diren praktikak aurkeztea. Kontuan hartuko dira uko egin aurretik eman direnak.

- Ikasleak landa-praktiketara joan ahal izan badu eta beharrezko txostenak aurkezteko moduan badago, azken ebaluazioan kontuan hartzeko aukera izango du.

Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Deialdi bereziaren amaierako ebaluazio-probak deialdi arruntean erabilitako ebaluazio-jarduera berak izango ditu. Irakasgaiaren bi zatietako bat (azterketa edo praktikak) deialdi arruntean gaindituta badago, ohiz kanpoko deialdirako gordeko da notaren zati hori. Ikasleak etendako zatia bakarrik egin beharko du.

Nolanahi ere, deialdi arrunta eten duen ikasleak uko egin ahal izango dio irakasleari, baldin eta ez badu nahi alderdi praktikoan edo teorikoan lortutako nota gordetzea. Horretarako, idazki bat bidali beharko dio irakasleari, azterketa berezia egin baino 7 egun lehenago gutxienez. Idazki horretan, ebaluazio jarraituan lortutako kalifikazioei uko egiten diela eta irakasgaiaren kalifikazioaren % 100 lortzeko aukera emango dion azken proba bat egin nahi duela jakinaraziko du. Ezohiko deialdiari uko egiteko, nahikoa izango da deialdira ez aurkeztea.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Kanpoko memoria eta Dropbox edo antzerako datuak hodeian biltegiratzeko sistema
Ordenagailu pertsonala (ahal izanez gero portatila)

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Chuvieco, E. (2008). Teledetección ambiental: La observación de la Tierra desde el espacio (3ª ed.). Ariel Ciencia.



Fernández García, F. (2000). Introducción a la fotointerpretación. Ariel Geografía.



Martín López, J. (1995). Fotointerpretación y fotogrametría. Escuela Universitaria de Ingeniería Técnica Topográfica, Universidad Politécnica de Madrid.



Martínez Vega, J., & Martín Isabel, M. P. (2010). Guía didáctica de teledetección y medio ambiente. Red Nacional de Teledetección Ambiental.



Pellicer, F. (1998). Cuadernos técnicos de ciencias ambientales: 1. Introducción a la fotografía. Ed. Azara.



Pérez Gutiérrez, C., & Muñoz Nieto, A. L. (Eds.). (2006). Teledetección: nociones y aplicaciones (3ª ed.).

Gehiago sakontzeko bibliografia

Aber, J. S., Marzolff, I., Ries, J., & Aber, S. E. W. (2019). Small-format aerial photography and UAS imagery: Principles, techniques and geoscience applications. Academic Press.

Arnold, R. (1997). Interpretation of airphoto and remotely sensed imagery. Prentice Hall.

De Dios Centeno, J. (1994). Geomorfología práctica. Ejercicios de Fotointerpretación y Planificación Geoambiental. Rueda.

Higueras Martín, A. (1982). "Fotografía aérea y su interpretación elemental." Boletín de la Asociación Española de Amigos de la Arqueología, (15), 49-57.

Liang, S., & Wang, J. (Eds.). (2019). Advanced remote sensing: terrestrial information extraction and applications. Academic Press.

Aldizkariak

International Journal of Remote Sensing. (n.d.). Taylor & Francis. Honetatik
berreskuratua: https://www.tandfonline.com/journals/tres20

Canadian Journal of Remote Sensing. (n.d.). Canadian Aeronautics and Space Institute. Honetatik
berreskuratua: https://www.tandfonline.com/journals/ujrs20

Remote Sensing of Environment. (n.d.). Elsevier. Honetatik berreskuratua: https://www.sciencedirect.com/journal/remote-sensing-of-environment

Web helbideak

Copernicus Data Space. (n.d.). Honetatik berreskuratua https://dataspace.copernicus.eu/

Image Hunter. (n.d.). Apollo Mapping. honetatik berreskuratua: https://imagehunter.apollomapping.com/

Landsat Science. (n.d.). Honetatik berreskuratua http://landsat.gsfc.nasa.gov/
EOPROC. (n.d.). Honetatik berreskuratua https://api-01.eoproc.com/cat-01/dev-online.html?&config=aws-01

Satellite Imaging Corporation. (n.d.). Honetatik berreskuratua https://www.satimagingcorp.com/

Allmetsat. (n.d.). Honetatik berreskuratua https://es.allmetsat.com/index.html

Earth Online. (n.d.). ESA. Honetatik berreskuratua https://earth.esa.int/eogateway/catalog

NOAA GOES Satellite. (n.d.). Honetatik berreskuratua http://www.goes.noaa.gov/

Meteored. (n.d.). Honetatik berreskuratua http://www.meteored.com/satelites/

Centro Nacional de Información Geográfica. (n.d.). Honetatik berreskuratua https://centrodedescargas.cnig.es/CentroDescargas/index.jsp

TaldeakToggle Navigation

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-36

13:30-15:00 (1)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • LABORATORIO 1.43 - LETREN FAKULTATEA - ERAIKIN I (1)

31 Ordenagailuko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-36

13:00-15:00 (1)

13:00-13:30 (2)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • LABORATORIO 1.43 - LETREN FAKULTATEA - ERAIKIN I (1)
  • LABORATORIO 1.43 - LETREN FAKULTATEA - ERAIKIN I (2)