XSLaren edukia

Espainiako Zinemaren eta Ikus-entzunezko beste Arte batzuen Historia25757

Ikastegia
Letren Fakultatea
Titulazioa
Artearen Historiako Gradua
Ikasturtea
2024/25
Maila
X
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Kodea
25757

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4060
Gelako p.2030

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

Espainiako Zinemaren eta beste ikus-entzunezko beste arte batzuen historia irakasgaia, Artearen Historiaren graduko 3. eta 4. kurtsoetako hautazko irakasgaia da. Bere asmoa da graduan dauden ikus-entzunezko arteetan sakontzea, XX. mendean garatutako masa kulturaren inguruko modu artistiko hauek kontuan izanik. Estatuko zinemaren historiari buruzko irakasgaia da bere asmoa izanda osatzea ikasleak hartu duen formazioa mundu maileko enborrezko irakasgaian.



Irakasgai honetan espainiar zinemaren ekoizpen prozesu kronologikoa ikasten da, beti testuinguru industrial baten barnean, baina berezko ikus-entzunezko hizkuntza kontuan izanik. Bestaldetik, arte honekin lotuta dauden zinegileei buruz eta haien ezaugarri estilistikoei buruz hitz egiten da. Ez ditugu ahaztu behar arte zinematografikoaren beste aspektu. Banaketaren mekanismoak sortaratu dituzte estilo desberdinekin lotutako ikono eta baldintzak. Era honetan ikasleak modu orokor batean zinemaren munduaren funtzionamenduaren mekanismoak ezagutuko dituzte, ekoizpena, filmaketa, banaketa, interpretazioa eta beste aspektu batzuk kontuan hartuta.



Modu horretan irakasgaia amaitzean ikasleak gai izango dira modu orokor batean Espainiar zinemaren ezaugarri nagusiak ulertzeko denborarekin lotutako garapena kontuan izanik









Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

Tituluko gaitasunak:



G005 Gai izatea obra eta gai historiko-artistikoei buruzko testu, dokumentu eta beste material batzuen analisi kritikoak egiteko.



G006 Gai izatea ahozko eta idatzizko adierazpena garatzeko, unibertsitate-gradura eta artearen historiaren diziplinari egokitua.



G007 Gai izatea graduaren jakintza espezifikoa hurbil dauden beste arlo eta diziplina batzuekin erlazionatzeko, eta arlo horietan aplikatzeko.



G001 Gai izatea mendez mende izan diren prozesu artistikoak analizatzeko eta interpretatzeko, eta estilo-segida, artisten zeregina eta arteen teoria baloratzea.



G002 Gai izatea sailkatzeko eta era integralean aztertzeko (estiloa eta ikonografia) arkitektura, eskultura, pintura, zinema, musika eta beste arte-adierazpide batzuetako lanak, beren garai historiko eta artistikoan, arte--diziplina bakoitzaren hizkuntza espezifikoen bitartez.



G004 Gai izatea prozesu historikoak artelanaren bidez aztertzeko, artelana gizarte- eta kultura-historiaren dokumentu garrantzitsutzat hartuz, beste lekukotasun dokumental eta material batzuekin batera.



Moduluko gaitasunak:



CM01. Gai izatea Zinemaren Historiako lerro nagusiak ulertu eta aztertzeko, sortu zenetik gaurdaino.



CM02. Gai izatea ikus-entzunezko lanak aztertzeko, mugimendu, korronte eta joera zinematografikoak ulertzeko, eta lan horiek aurreko, beren garaiko eta ondorengo beste obra batzuekin alderatzea.



CM03. Gai izatea zinemaren eta historiaren arteko erlazioa aztertu eta ulertzeko, filmen bitartez, kontuan izanik pelikulen gizarte-, politika- eta historia-testuingurua eta haien garaiak.



CM04 Gai izatea ikus-entzunezko obrak artelan gisa baloratzeko, konparazioak eginez beste diziplina artistiko eta metodologia batzuekin.



Ikasgaiaren gaitasunak



CM01. Gai izatea Zinemaren Historiako lerro nagusiak ulertu eta aztertzeko, sortu zenetik gaurdaino. (G001, G002, G004, G005)



CM02. Gai izatea ikus-entzunezko lanak aztertzeko, mugimendu, korronte eta joera zinematografikoak ulertzeko, eta lan horiek aurreko, beren garaiko eta ondorengo beste obra batzuekin alderatzea. (G001, G002, G004, G005).



CM03. Gai izatea zinemaren eta historiaren arteko erlazioa aztertu eta ulertzeko, filmen bitartez, kontuan izanik pelikulen gizarte-, politika- eta historia-testuingurua eta haien garaiak. (G004, G007)



CM04 Gai izatea ikus-entzunezko obrak artelan gisa baloratzeko, konparazioak eginez beste diziplina artistiko eta metodologia batzuekin. (G001, G002, G003, G005)





Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

0. Sarrera: Irakasgaiaren aurkezpena.

1. Espainiar zinema hasieratik 40. hamarkadaren bukaerara arte

2. Jarraitzaile eta berritzaileak. Aldaketen hasiera 50. Hamarkadan.

3. José Antonio Nieves Conde

4. Luis García Berlanga

5. Juan Antonio Bardem

6. Fernando Fernán Gómez, Marco Ferreri eta este batzuk

7. Genero zinema 50. hamarkadan

8. Luis Buñuel eta Viridiana

9. 60. hamarkada eta EZBaren sorrera

10. Carlos Saura

11. Telebistaren garapena



MetodologiaToggle Navigation

1. Saio teorikoak: irakasleak irakasgaiaren funtsezko eduki teorikoak azalduko ditu eskola presentzial eta/edo birtualetan, osasun egoerak hala eskatzen badu.



2. Nahitaezko saio praktikoak, indarra duen araudiaren arabera: Ikasleek filmak eta bestelako ikus-entzunezko materialak aztertuko dituzte irakaslearen laguntzarekin. Eztabaida sortu eta ikasleen espiritu kritikoa sustatuko da aztertutako ikus-entzunezko lanen aurrean. Ikasgelan aztertutako filmen sekuentzia eta zatiei buruzko ahozko eta idatzizko iruzkinak egingo dira. Aztertutako lanei buruzko iturri idatzi eta teorikoak ere kontuan hartuko dira, baita beste diziplina artistiko batzuetako lanak ere: pintura, eskultura edo arkitektura, landutako ikus-entzunezko lanekin erlaziona daitezkeenak. Ez da ahaztuko literaturaren eta ikus-entzunezkoaren arteko harremana gidoi-analisiei edo filmen erreferentziei aurre egitean. Kasu horietan, emandako ariketa praktikoetan emaitzen eraginkortasuna eta kalitatea ebaluatuko dira. Ikus-entzunezko eztabaida eta azterketa taldekako jarduera izango da, baina berariazko ariketak bana-banako lana izango da.



3. Kanpoko jarduerak. Sekuentzien eta filmen film-analisia: Talde-lana film baten sekuentzia bati buruz. Ikasleek taldeak osatu beharko dituzte, ikasgaiarekin zerikusia duen film baten sekuentzia aukeratu eta horren azterketa eta lan idatzi labur bat egin beharko dute. Azterketa hori gelan aurkeztu beharko da, poster gisa, edo modu birtualean, osasun-egoerak hala eskatzen badu. Gainerako ikasleek taldeen erakusketak ikusiko dituzte, eta, 15 minutu baino gehiago iraungo ez duen erakusketa bakoitzaren ondoren, beste 15 minutu izango dira aurkeztutakoari buruz eztabaidatzeko eta hausnartzeko. Ikasleek, halaber, bakarka, ikasturtea zehar banakako bi lan entregagarri prestatuko dituzte, aurrerago zehaztuko direnak.



4. Jarduera ez-presentzialak.

- Tutoretzak

- Lanak eta entregatzekoak prestatzea ikasleen bidez, banaka edo taldeka, irakaslearekiko tutoretzak erabiliz, beharrezkoa bada.

- Idatzitazko azken proba prestatzea.





Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Ebaluazio Jarraituaren Sistema
  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Garatu beharreko proba idatzia (%): 60
    • Ahozko defentsa (%): 10
    • Banakako lanak (%): 20
    • alde lanak (arazoen ebazpenak, proiektuen diseinuak) (%): 10

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Ikasleak azken ebaluazioko sistemaren bidez ebaluatzeko eskubidea izanen du, ebaluazio jarraituko sisteman parte hartu duen edo ez kontuan hartu gabe. Horretarako, interesdunek idatziz aurkeztu beharko diete irakasgaiaren ardura duten irakasleei etengabeko ebaluazioari uko egiten diotela, eta horretarako 9 asteko epea izanen dute, lauhilekoa hasten denetik hasita.



Osasun-larrialdi-egoera berriak ebaluazio presentzialeko probak deskribatutako parametroetan garatzea galarazten badu, zaude egingo dute lineakoa aipaturiko zirkunstantzietara moldatuz.



Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Aparteko deialdietako irakasgaien ebaluazioa azken ebaluazioko sistemaren bidez eginen da, non ikasleek kalifikazioaren% 100 lortzen ahalko baitute. Deialdi bereziaren azken ebaluazioko probak azken proba teorikoaren bi zatiak izanen ditu:

- Idatzizko 1. proba. 20 galdera labur

- Idatzizko 2. proba. Ikasgelan ikusitako film baten sekuentzia aztertzea.



Ikasleak deialdi arruntetik badatoz, taldeko praktikaren aurkezpenaren nota eta entregatzekoak gordeko zaizkie, azken kalifikazioaren %40 osatuko dutenak. Beste %60a proba idatziaren bi zatiak gaindituz lortuko da, bakoitza azken notaren %30a baita. Ikasleak aurreko kurtso batetik badatoz, idatzizko probaren bi zatien balioa% 50era igoko da.



Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Funtsezko hurrengo filmen ikuskatua:

01. Esa pareja feliz (1951), Luis García Berlanga eta Juan Antonio Bardem
02. Surcos (1951), de José Antonio Nieves Conde
03. Bienvenido Mister Marshall (1952), de Luis García Berlanga
04. Muerte de un ciclista (1955), Juan Antonio Bardem
05. Calle Mayor (1956), de Juan Antonio Bardem
06. El cochecito (1960), de Marco Ferreri
07. Plácido (1961), de Luis García Berlanga
08. Viridiana (1961), de Luis Buñuel
09. El verdugo (1963), de Luis García Berlanga
10. El extraño viaje (1964), de Fernando Fernán Gómez
11. La caza (1965), de Carlos Saura

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

- BORAU, J.L. Diccionario del cine español. Alianza. Madril 1998.

- CEBOLLADA, P. , RUBIO GIL, J.M. Enciclopedia del cine español. Cronología. Ediciones del Serbal. Madril 1996.

- DELGADO CASADO, J. La bibliografía cinematográfica española. Aproximación histórica. Arco Libros. Madril 1993.

- GASCA, L. Un siglo de cine español. Planeta. Bartzelona 1998.

- GOROSTIZA, J. Directores artísticos del cine español. Cátedra. Madril 1996.

- GUBERN, R. Eta beste batzuk Historia del cine español. Cátedra. Madril 1995.

- LLINÁS, F. Directores de fotografía del cine español. Filmoteca Española. Madril 1989.

- MARTÍNEZ TORRES, A. Diccionario del cine español. Espasa. Madril 1994.

- MERINO, A. Diccionario de directores de cine español. JC. Madril 1994.

- PÉREZ PERUCHA, J. (ed.) Antología crítica del cine español 1906-1995. Catedra/Filmoteca Española. Madril 1997.

- RIAMBAU, E. y TORREIRO, C. Guionistas en el cine español. Quimeras, picarescas y pluriempleo. Catedra/Filmoteca Española. Madril 1998.

- RIAMBAU, E. y TORREIRO, C. Productores en el cine español. Estado, dependencias y mercado. Catedra/Filmoteca Española. Madril 2008.

- SÁNCHEZ NORIEGA, J.L. Historia del cine. Alianza. Madril 2006.



Gehiago sakontzeko bibliografia

DEL AMO GARCÍA, A. Catálogo general del cine de la Guerra Civil. Cátedra/Filmoteca Española. Madril 1996.
GONZÁLEZ, P., CANOVAS BELCHÍ, J. Catálogo del cine español. Películas de ficción 1921-1930. Filmoteca Española. Madril 1993.
HEREDERO, C.F. Las huellas del tiempo. Cine español 1951-1961. Valentzia 1993.
HOPEWELL, J. El cine español después de Franco. Madril 1989.
- HUESO, A.L. Catálogo del cine español. Películas de ficción 1941-1950. Cátedra/Filmoteca Española. Madril 1998.
- RÍOS CARRATALÁ, J.A. La ciudad provinciana. Literatura y cine en torno a Calle Mayor. Universidad de Alicante 1999.
- SÁNCHEZ NORIEGA, J.L. Trayectorias, ciclos y miradas del cine español (1982-1998). Laertes. Madril 2017
- SÁNCHEZ VIDAL, A. Luis Buñuel. Cátedra. Madril 2004.
- SOJO GIL, K. Americanos os recibimos con alegría. Una aproximación a Bienvenido Mister Marshall. Notorious. Madril 2009.
- SOJO GIL, K. El verdugo. Guía para ver y analizar. Naullibres. Valentzia 2016
- SÁNCHEZ VIDAL, A. Luis Buñuel. Cátedra. Madril 2004.
- VIDAL, N. El cine de Pedro Almodóvar. Destino. Bartzelona 1990.

Aldizkariak

Dirigido
Cuadernos cinematográficos
Cahiers de cinema
Secuencias
Vértigo
Nosferatu
Fotogramas
Imágenes de actualidad
Bandaparte
Plano corto
Acción
Cinerama

Web helbideak

Datu baseak:

fii.chadwyck.co.uk/home (Film Index International-sare korporatibotik bakarrik)
www.imdb.com (Internet Movie Database)

Baliabideak (recursos)

http://www.xtec.cat/~xripoll/ecine0.htm (historia básica del cine)
http://recursos.cnice.mec.es/media/cine/bloque1/index.html (historia básica del cine)
http://www.uhu.es/cine.educacion/cineyeducacion/historiadelcine.htm (historia del cine)
https://books.google.es/books/about/Historia_del_cine_mundial.html?id=mphsR8d-ZagC&hl=es (historia del cine mundial, de G. Sadoul)
http://motion.kodak.com/motion/uploadedFiles/plugins_acrobat_es_motion_newsletters_filmEss_22_GLOSSARY.pdf (glosario básico de términos cinematográficos)
http://www.akal.com/libros/Diccionario-tEcnico-Akal-de-cine/9788446019022# (diccionario técnico Akal de cine, de I. Konigsberg)

Aldizkari elektronikoak

www.caimanediciones.es
www.cineuropa.org
www.cinerama.es
www.miradas.net/archivo.html (“Miradas de cine”, 2013ko abendura arte)
www.miradasdecine.es (“Miradas de cine”)
www.filmaffinity.com
www.muchocine.net

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-36

11:00-13:00 (1)

11:00-11:30 (2)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 207 - ELURRETA ERAIKINA (1)
  • AULA 106 - ELURRETA ERAIKINA (2)

01 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-36

11:30-13:00 (1)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 106 - ELURRETA ERAIKINA (1)