XSLaren edukia

Softwarearen Kalitatea

Ikastegia
Informatika Fakultatea
Titulazioa
Informatikaren Ingeniaritzako Gradua
Ikasturtea
2024/25
Maila
X
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4050
Laborategiko p.2020

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

Atal honetan, irakasgaia ikastearen emaitzak laburbiltzen dira. Emaitzak hauek Ingeniaritza Informatikoko Gradurako ezarritako gomendioetan oinarritzen dira. Hau da, sistema informatiko sendo, seguru, eraginkor eta adimendunak eraikitzeko gaitasunekin lotuta daude, bereziki softwarea garatzeko lankidetza eta prototipo azkarren sorkuntza sistematiko eta automatizatua erraztuko duen azpiegitura teknologiko bat osatzearekin, prototipoak diseinatzeko, garatzeko, mantentzeko eta hobetzeko baliabideak emango dituena bezeroen eskakizunak kudeatuz eta arazoa aztertuz.

Laburbilduz, lauhilekoa amaitzean, ikasleak honako ikastearen emaitza hauek lortuko ditu (IE):

- IE1: Software-eskakizunen Zehaztapen bat egiten jakitea, bereziki eskakizun ez-funtzionaletan enfasi berezia jarriaz. Softwarea garatzeko prozesua arrakastatsua izan dadin eta kalitatezko produktu bat lor dadin duen garrantzia ulertzea.

- IE2: Softwarea garatzeko prozesuak definitzeko eta aplikatzeko modua ezagutzea.

- IE3: Metodologia arinak aplikatzea talde txiki eta handietan, fase bakoitzean beharrezkoa den informazioa adieraziz.

- IE4: Softwarea garatzen duten erakundeetan kalitatea neurtzeko eta hobetzeko metodoak ezagutzea.

- IE5: Aplikazio informatikoen kalitatea neurtzeko metrikak eta adierazleak azaleratzea, eta softwarea bezeroaren negozio- edo zerbitzu-mailaren hobekuntzarekin lotzea.

- IE6: Auditoretza bat egiten jakitea, benetako software batek ezarritako neurketa-esparrua betetzen duen jakiteko.

- IE7: Software sendoa egiteko eta eraikitzeko erabiltzen diren metodoen eta tresnen oinarrizko kontzeptuak ezagutzea.

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

1. Softwarearen kalitatearen betekizunak eta kalitate-ereduen hedapenaren eta ezarpenaren egungo egoera.

1.1. Softwarearen kalitatearen egoera mundu mailan.

1.2. Bezeroen eskariak eta kontuan hartu beharreko estandarrak.

1.3. Ereduak eta kalitate-arauak.

1.4. Garapen-prozesua gidatzen duten metodologiak eta laguntza-tresnak.

1.5. Proiektu handietan eta txikietan garapen-prozesu sistematikoa ezartzeko estrategiak.

Gai honetan, gure inguruko softwarearen kalitatearen egungo egoera aztertuko da, kontuan hartu beharreko estandarrak eta ereduak barne. Dagokion proiektuan, talde bakoitzak egoera horri buruzko txosten labur bat egingo du. Talde bakoitzaren emaitzak ikasgelan aurkeztuta, ikasgaiaren arloak zer esan nahi duen eta lanbide-ingurunean nola aplikatzen den ikusiko dugu.

2. Bezeroen beharrak identifikatzea: eskakizunen ingeniaritza.

2.1. Betekizunen ingeniaritza: definizioak, helburuak, betekizun motak eta onurak.

2.2. Eskakizun ez-funtzionalak.

2.3. Software-eskakizunen Zehaztapenak.

2.4. ISO 25000 arauak.

Gai honetan, eskakizunak ondo atzematearen garrantzia aztertuko da, fase honetako akats batek eragin larria izan baitezake gainerako garapenean. Dagokion proiektuan, talde bakoitzak domeinu bat aukeratuko du, eta aplikazio erreal baten eskakizunak atzemateko simulazioa egingo du. Aplikazio horretan, irakasleak bezeroaren rola hartuko du. Talde bakoitzaren emaitzak ikasgelan aurkeztu ondoren, domeinu bakoitzaren beharrak aztertuko dira.

3. Software-garapena sistematizatzea: prozesuetan oinarritutako prozesuen eta sistemen ingeniaritza.

3.1. Prozesuen motibazioa, definizio sistematikoa eta etengabeko hobekuntza.

3.2. Bizi-zikloak.

3.3. Softwarea garatzeko prozesuak modelatzeko lengoaiak: BPMN eta SPEM

3.4. Erakundeetako prozesuak hobetzea: ISO 90003.

Gai honetan, software bat garatzeko orduan izan daitezkeen bizi-zikloak deskribatuko dira, baita garapen-prozesua softwarearen berezitasunetara egokitzeko beharra ere. Prozesu-ingeniaritza erakundeetan nola kudeatzen den ere ikusiko da. Dagokion proiektuan, talde bakoitzak definituko du aurreko proiektuan definitutako baldintzak betetzen dituen aplikaziora egokitutako garapen-prozesua. Talde bakoitzaren emaitzak ikasgelan aurkeztu ondoren, ikusiko da domeinu bakoitzaren ezaugarriek definitzen dutela prozesuak nolakoa izan behar duen.

4. Kalitatezko softwarea garatzea

4.1. Mantengarritasuna eta hedagarritasuna: Kode garbia.

4.2. Zor teknikoa: ordaindu beharreko kostua.

4.3. Metrikak eta adierazleak: neurketa-estandarrak.

4.4. Auditoretzak.

Gai honetan, software baten kalitatea nola definitzen den, metrikak definitzeko beharra eta proiektu handietan nola gauzatzen diren ikusiko da. Dagokion proiektuan, talde bakoitzak erakunde jakin baten open source proiektu bat aukeratuko du, eta auditoretza-prozesu bat egingo dio, kalitatea ziurtatzeko atalase egokiak betetzen dituen ebaluatzeko. Ikasgelan emaitzak aurkeztu ondoren, domeinu desberdinetan erabiltzeko eraikitako softwarearen kalitate-ezaugarriak ikusiko dira.

5. Sistema kritikoen (safe) definizioa eta eraikuntzaren oinarriak.

5.1. Sistema kritikoetara sarrera.

5.2. Sistema kritikoen garapena.

Azken gai honetan, sistema sendoen/kritikoen (safe) ezaugarriak aztertuko dira. Izan ere, sistema horiek askoz ere eskakizun zorrotzagoak dituzte, funtzionamenduan akatsen bat izanez gero gizakiak gal baitaitezke. Dagokion proiektuan, talde bakoitzak mota horretako sistemak garatuko dituen domeinu bat aukeratuko du, eta sistema horiek bete behar dituzten ezaugarrien analisia egingo du, askotan legediak ezartzen dituenak. Emaitzen aurkezpenei esker, domeinu guztien baldintzak partekatu ahal izango dira.

MetodologiaToggle Navigation

Eskola magistraletan, kontzeptuak aurkezteko saioak lan-saioekin txandakatuko dira. Lehenengoetan testuingurua aztertuko da, adibideak, tresnak eta produktuak aurkeztuta. Bigarrenetan, banaka edo taldean, ikasleek praktikan jarriko dute teoria.

Ikasleek ikastearen emaitzak lor ditzaten, proiektuetan oinarritutako ikaskuntza-metodologia erabiliko da. Proiektuak taldeka antolatu, garatu, dokumentatu eta aurkeztuko dira, beste talde batek jarraitu ahal izateko.

Saio praktikoek % 70eko balioa izango dute, eta ikasleek hainbat proiektu garatuko dituzte. Irakasleek gidatuko dute ikasleen lana, eta bezeroaren eta hornitzailearen arteko harremanaren rol desberdinak jokatuko dituzte.

EBALUAZIO-SISTEMA

Irakasgai honetan ebaluazio jarraituko sistema lehenesten da, baina azken ebaluazioko sistema eskatu ahal izango da.

Kopia modu frogagarrian egiaztatzen bada, graduko titulazio ofizialetan Ikasleen Ebaluazioa arautzen duen Araudiaren 11.3 artikulua aplikatuko da (https://www.ehu.eus/es/web/graduak/normativa/evaluacion-del-alumnos/en-las-titulaciones-oficiales-de-grado).

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

Irakasgaia ebaluazio jarraituaren edo amaierako ebaluazioaren bidez gainditu ahal izango da. Ebaluazio hori irakasgaiaren hasieran aukeratu ahal izango da, eta behin betiko berretsi ahal izango da adierazten diren epeetan (irakasgaiaren % 60 eta % 80 bitartean ebaluatu ondoren), ikasleek eskatuta edo irakasleek ikaslearen errendimendua egiaztatuta.

EBALUAZIO JARRAITUA:

- Lehenengo ebaluazio teoriko-praktikoa: lehen aste trinkoa arte (% 10 teoria + % 25 praktikoa = % 35).

- Bigarren ebaluazio teoriko-praktikoa: bigarren aste trinkoa arte (% 10 teoria + % 21 praktikoa = % 31).

- Hirugarren ebaluazio teoriko-praktikoa: deialdi arruntaren egunera arte (% 10 teoria + % 24 praktikoa = % 34).

Ebaluazio jarraituaren baldintzak:

- Kalifikazioaren % 30 eduki teorikoei dagokie, eta gainerakoak proiektu praktikoei.

- Azterketa teoriko bakoitzean gutxienez % 33ko kalifikazioa lortu behar da ebaluazio jarraituan jarraitu ahal izateko.

- Azterketa teoriko bakoitzarekin batera, egindako talde-proiektuei buruzko banakako galdagarritasun-proba bat (antidoping) egingo da. Gainditzen ez bada, proiektuen kalifikazioa ez zaio azken notari gehituko.

- Proiektu bakoitzean kalifikazioaren % 50 lortu behar da gutxienez.

- Proiektuak kalifikazioaren % 50era iristen ez badira, ikasleek bertsio hobetua zuzendu eta aurkeztu beharko dute irakasleek ezarritako epean.

AZKEN EBALUAZIOA:

Ebaluazio-modalitate honetako kalifikazioak bi zati ditu:

- % 30 eduki teorikoak.

- % 70 proiektu praktikoak. Egindako lan horiek banakako ahaleginaren emaitza izango dira, eta azterketa egin aurretik emango dira, irakasleekin adostutako plangintzari jarraituz. Eduki praktikoetako puntuak lortzeko, proiektu praktikoen ebaluazio positiboa izateaz gain, banakako galdagarritasun-proba gainditu beharko da (antidoping).

Zati praktikoan lortzen diren kalifikazioak ikasturtean zehar gordeko dira, baina ez hurrengoan.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Ikasgaiaren eGela gela

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

- M. Piattini, F. García, I. García, F. Pino. Calidad de Sistemas de Información basada en estándares internacionales. AQC Lab. 2022.

- R. Martin. Clean Code. Pearson Education. 2009.

- P. Bourque and R.E. Fairley, eds., Guide to the Software Engineering Body of Knowledge, Version 3.0, IEEE Computer Society, 2014; www.swebok.org.

Gehiago sakontzeko bibliografia

- CMMI Product Team. 2010. CMMI for Development, Version 1.3 (Technical Report CMU/SEI-2010-TR-033). Pittsburgh: Software Engineering Institute, Carnegie Mellon University. http://resources.sei.cmu.edu/library/asset-view.cfm?AssetID=9661.
- ISACA-CMMI. Guia de adopción y transición de CMMI v2.0. CMMI Insitute, 2018. https://cmmiinstitute.com/getattachment/30f259b3-af78-498c-be5e-72e60525fd36/attachment.aspx.
- Quality Software Project Management, Robert Furtell, Donald Shafer, and Linda Shafer, Prentice Hall, 2001.
- Handbook of Software Quality Assurance. G. Gordon Schulmeyer. 2008.
- Software Process Improvement: Practical Guidelines for Business Success, Sami Zahran, Adison Wesley, 1998.
- Leadership, Teamwork, and Trust: Building a Competitive Software Capability. Watts S. Humphrey. Addison-Wesley, Reading, MA. 2011.

Aldizkariak

- Software Quality Journal. ISSN: 0963-9314 (print version), ISSN: 1573-1367 (electronic version). http://www.springer.com/computer/swe/journal/11219. Open Access.

- ACM Transactions On Software Engineering And Methodology. http://tosem.acm.org/

- Advances In Engineering Software. http://www.journals.elsevier.com/advances-in-engineering-software/

- Automated Software Engineering. http://www.springer.com/computer/ai/journal/10515

TaldeakToggle Navigation

16 Teoriakoa (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
16-30

17:00-18:30

15:30-17:00

Irakasleak

16 Laborategiko p.-1 (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
16-30

14:00-15:30

Irakasleak

16 Laborategiko p.-2 (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
18-32

15:30-17:00

Irakasleak

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
16-30

12:00-13:30

10:30-12:00

Irakasleak

31 Laborategiko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
16-30

09:00-10:30

Irakasleak

31 Laborategiko p.-2 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
16-30

10:30-12:00

Irakasleak