|
|
HELBURUAK
-
Doppler-efektua aztertzea.
-
Uhin bat medio biren arteko mugara iristean
gertatzen diren fenomenoak: zurgapena, transmisioa, islapena eta
errefrakzioa.
-
Difrakzioaren
fenomenoa aztertzea.
-
Erradiazioa ezagutzea.
-
Oihartzuna eta
Erreberberazioa bereiztea.
|
Doppler-efektua
Doppler-efektua
soinu uhinetan hau da: jasotako maiztasuna eta igorritakoa ez dira
berdinak, eta maiztasunaren aldaketa soinu igorleak edota behatzaileak
medioarekiko duten higiduraren menpekoa da. Frekuentzia handitzen da
igorlea eta hartzailea hurbiltzen ari direnean eta gutxitu egiten da
urruntzen ari direnean.
|
Zurgapena
Soinu-uhin
bat horma zurrun batera iristen denean (horma ideala) guztiz islatzen da, horma
ez delako mugitzen eta ez duelako uhinaren energiarik zurgatzen. Horma
errealak ordea, ez dira erabat zurrunak eta uhin erasotzaileen energiaren
parte bat zurga dezakete.
|
Islapena
eta errefrakzioa. Transmisioa
Uhin
bat muga batera iristen denean (muga da bi medio ezberdin banatzen dituen
gainazala), uhinaren parte bat islatu egiten da, beste bat disipatu eta
beste bat transmititu. Uhinen propagazio-abiadura, v, aldatu egiten da
medio batetik bestera pasatzerakoan, baina w maiztasuna
ez da aldatzen.
Uhin
erasotzailea mugara iristean, angelu jakin batez erasotzen badu, uhin
transmitituaren norabidea ez da jatorrizkoaren berdina, normaletik
hurbilago edo urrunago baizik. Uhinaren desbideraketa honi errefrakzio
deritzo.
|
|
Difrakzioa
Uhinek
oztopoak inguratu eta gainditu egin ditzakete eta irekigune txikietatik
ere pasa daitezke: hauxe da Difrakzioa. Fenomeno hau orokorra da, hau da,
uhin-mota guztietan gertatzen da baina nabarmenagoa da uhinaren
uhin-luzera eta oztopo edo irekigunearen tamaina antzekoak direnean.
Irekigune bat (edo oztopoa) handia bada uhin-luzerarekin konparatuta,
difrakzioaren efektua oso apala da eta uhina ibilbide zuzenean propagatzen
da, edo izpietan, partikula-sorta batek egiten duen antzera. Baina
irekigunearen tamaina (edo oztopoarena) uhin-luzeraren antzekoa bada,
difrakzioaren efektua nabarmena da eta uhina ez da soilik zuzenki
propagatzen, dispertsatu ere egiten da irekigunea iturri puntual bat
bailitzan.
Soinu entzungaiaren
uhin-luzerak 3 cm eta 12 m bitartekoak dira eta normalean handiak izaten
dira ohizko oztopo eta irekiguneekin konparatuta (adibidez ateak eta
leihoak), horregatik soinua desbideratu egiten da eta oztopoak inguratzen
ditu.
|
|
Erradiazioa
Iturburu
bibratzaile baten energia airea bezalako medio batera igortzea
ahalbidetzen duen prozesuari Erradiazioa deritzo.
|
|
Oihartzuna
eta erreberberazioa
Soinu baten sentsazioa
desagertu eta gero, berriro ere entzuten denean oihartzuna deritzo, eta
gertatzen da, adibidez, soinua horma batean perpendikularki islatzen denean.
Giza belarriak denboran bereiz ditzake iraunkortasun-denbora baino
separatuagoak diren soinuak: 0.1 segundo, musika soinuetan eta 0.07
segundo soinu idorretan (hitzetan). Beraz belarriak soinu bat zuzenean jaso
ondoren eta iraunkortasun-denbora baino geroago islatutako soinua jasotzen
badu, oihartzunaren efektua nabarituko du. Oihartzuna nabaritzeko horma
islatzailea soinu-iturritik 17 metrora egon behar da soinu musikaletarako,
eta 11.34 metrora soinu idorretarako.
Erreberberazioa
ordea, islatutako soinua uhin zuzena bukatu baino lehen iristen denean
gertatzen da, hau da, soinuaren iraunkortasun-denbora baino lehenago.
Fenomeno hau oso garrantzitsua da soinua entzun behar den aretoetan.
Entzuleak ez du soilik uhin zuzena jasotzen, hormetako islapen ezberdinak
ere bai. Efektu hau kontuz kontrolatuz, aretoetako baldintza akustikoak
hobetu nahi izaten dira, adibidez antzokietan, hitzaldi edo
kontzertu-aretoetan, eta
orokorrean areto-mota askotan. Areto baten erreberberazioa deskribatzen
duen magnitudea aretoaren erreberberazio-denbora da: soinu baten intentsitatea
bere hasierako balioaren milioirena izatera jaisteko behar duen
denbora.
|
|
|
Doppler-efektua
Ondorengo
simulazioan Doppler-efektua azter daiteke. Soinu-igorle batek etengabe
emititzen du, baina irudian uhin-fronte kontsekutiboak soilik irudikatzen
dira, hau da, periodo bakoitzean igorleak emititzen duen frontea
zirkularki bere inguruan hedatuz, baina igorlea mugitzen ari dela.
Laborategiko esperientzian ur-ontzi batean ere gauza bera beha
daiteke.
Instrukzioak
Soinuaren abiadura medioan
finkoa da eta unitatetzat hartu da: vs = 1,
eta uhinen periodoa ere unitatea da. Horregatik uhin-fronte kontsekutiboak
periodo batean luzera-unitate bat desplazatuta daude, hau da, igorritako
uhin-luzera ere unitatea da: le=
1.
-
Behatzailea
geldi (vo = 0)
Kasu sinpleenetik hasiko
gara, behatzailea geldi dagoenean (simulazioan behatzaile bat igorlearen
ezkerrean eta beste bat eskuman). Igorlearen abiaduraren arabera, kasu
ezberdinak azalduko dira:
-
Igorlearen
abiadura kontrolean, idatz ezazu abiadura baina betiere soinuaren
abiadurarekiko dela gogoratuz eta ondorengo kasuak kontutan hartuta:
-
Simulazioa
hasteko, gelditzeko eta pausoka ikusteko Hasi, Geldi eta
Pausu botoiak klikatu behar dira.
-
Igorlea
geldi (ve = 0)
Azter
ezazu nolakoak diren uhin-fronte kontsekutiboak: zirkunferentziak, denak
igorlean zentratuta eta uhin-luzera bateko distantziaz. Zirkunferentzia
bakoitzaren erradioa handituz doa, igorri denetik pasatako denbora eta
soinuaren abiaduraren arteko biderkadura delako.
Egiazta
ezazu igorleak eta behatzaileak neurtutako uhin-luzera (uhin-fronte
kontsekutibo biren arteko distantzia) berbera dela: unitate bat le
= lo
= 1.
-
Igorlea
mugitzen (ve < vs)
Lehenik
igorlearen abiadura, ve , uhinen abiadura medio horretan, vs, baino
txikiago dela suposatuko dugu (ve
< 1).
Egiazta ezazu igorlearen
higidura ezkerretik eskumara bada (abiadura positiboak), eskumako
behatzaileak neurtutako uhin-luzera unitate bat baino txikiagoa da, eta
ezkerreko behatzaileak neurtutako uhin-luzera unitate bat baino handiagoa
dela,
Uhin-luzeraren
eta frekuentziaren arteko erlazioa alderantzizkoa denez: l
= v/f
Uhina soinua bada eskumako
behatzaileak entzungo duen soinua zorrotzagoa edo altuagoa da, eta
ezkerreko behatzaileak entzungo duen soinua grabeagoa edo baxuagoa. Beste
modu batean esanda, behatzaileak entzungo duen soinua igorlea hurbiltzen
ari zaionean zorrotzagoa izango da, eta igorlea urruntzen ari zaionean
grabeagoa.
Pausu
botoia klikatu uhin-fronteak geldiarazteko eta saia zaitez irudia paperean
errepikatzen erregela eta konpasa erabilita. Adibidez, igorlearen abiadura ve = 0.5 kasurako, periodo
batean uhin-frontea uhin-luzera bat desplazatu da (unitate bat) eta
igorlea ordea, denbora berean uhin-luzera erdia (unitate erdia).
Pausu
botoia klikatu behin eta berriro, eta neur ezazu behatzaile bientzat
uhin-fronte kontsekutibo biren arteko denbora-tartea, edo periodoa.
Neurtutako kantitatearen alderantzizkoa maiztasuna da, bai ezkerreko zein
eskumako behatzailearentzat.
-
Igorlea
mugitzen (ve = vs)
Konproba
ezazu igorlearen abiadura, ve, uhinen abiaduraren, vs-ren,
berdina denean (ve = 1), eskumako behatzailearentzat neurtutako
uhin-luzera nulua dela. Igorlea hegazkin bat bada, soinuaren abiaduraz
mugitzen ari dena, uhin-fronte guztiak hegazkinaren muturrean pilatzen
dira.
-
Igorlea
mugitzen (ve > vs)
Ikus
ezazu igorlearen abiadura, ve, uhinen abiadura, vs,
baino handiagoa denean (ve > 1), uhin erresultantea konikoa
dela, igorlea bere erpinean duena, uhin-fronte kontsekutiboen
inguratzailea delako. Uhin-mota honi talka-uhin edo Mach-en uhin deritzo,
eta hegazkin supersonikoek osatzen duten berbera da, bat-bateko soinu
bortitza. Itsasontziek ere uraren gainazalean ur-olatuena baino abiadura
handiagoaz mugitzen direnean uhara edo estela konikoa uzten dute bere
atzean.
|
-
Behatzailea
mugitzen (ve < vs eta vo<
vs)
Bai
igorlearen eta bai behatzailearen abiadurak, biak, uhinak medio horretan
duena baino txikiagoa dela kontsideratuko dugu.
-
Idatzi
Igorlearen abiadura bere kontrolean, eta Behatzailearen
abiadura dagokion kontrolean. Zenbaki biek unitatea baino
txikiagoak izan behar dute, balio absolutuan, baina positiboa
igorlearentzat eta negatiboa zein negatiboa behatzailearentzat.
-
Egiazta ezazu igorlea eta
behatzailea abiadura berberaz eta noranzko berean mugitzen direnean
Doppler efektua ez dela existitzen (abiadura biak erlatiboak idazten
ditugulako, hau da, uhinaren abiadurarekiko).
-
Geldi/Jarraitu
eta Pausu botoiak erabiliz, neur ezazu behatzaileak bi
uhin-fronte kontsekutiboren artean neurtutako denbora, eta konpara
ezazu igorleak emititutakoarekin (unitate bat dena). Berdinak al dira
bi denborak?
|
Ondorengo
simulazioan soinu-igorle batek ibilbide zirkularra deskribatzen du, R
erradioduna, eta w
abiadura angeluar konstanteaz. Hemen behatzailea geldi dago
zirkunferentziaren puntu batean eta Doppler-efektua behatuko du.
-
Soinu-igorleak
deskribatutako zirkunferentziaren R erradioa finkoa da eta
unitatetzat hartu da: R = 1.
-
Soinuaren
abiadura ere unitatean finkatu da: vs = 1
-
Igorlearen
soinuaren frekuentzia f = 4.
Instrukzioak
-
Igorlearen
abiadura kontrolean idatz
ezazu errotazio-abiadura
angeluarra, w,
0 eta 1 bitarteko zenbaki bat.
-
Hasi
botoia klikatu.
-
Beha
ezazu soinu-igorlearen mugimendua: habe grisaren ertzeko puntu gorria,
zirkulu bat deskribatzen ari dena eta bitartean soinua emititzen,
gorriz irudikatutako uhin-fronte zirkularrez. Behatzailea geldi dago
igorlearen hasierako posizioan puntu urdin batez adierazita.
-
Ikus
ezazu uhin-fronte harmonikoaren (gorrien) mozketa igorlea eta
behatzailea lotzen dituen zuzenarekin (beltzarekin), gainera
leihatilaren beheko aldean xehetasunez erakusten da. Kasu honetan, ve
ez da igorlearen ωR
abiadura osoa, baizik eta abiaduraren proiekzioa igorlea eta
behatzailea lotzen dituen zuzenean. Horregatik, behatzaileak jasoko
duen frekuentzia, f ', proiekzio horren menpekoa da. Bektoreak
irudikatuz adierazten dira igorlearen abiadura (beltza) eta bere
proiekzioa (gorria).
-
Behatzaileak
jasotako f ' frekuentzia igorlearen q
posizio angeluarraren menpe idatz daiteke eta horixe da
simulazioaren eskuinaldean adierazten dena, f ' q-ren
menpe edo ωt-ren
menpe. Egiazta itzazu ondoko kasuak:
-
Igorlea
behatzailearen kontrako posizioan dagoenean:
ωt = (2k+1)π, k = 0, 1, 2, 3… frekuentzia f
’= f = 4.
-
Igorlea
behatzailearen ondotik pasatzen denean: ωt = 2kπ, k= 0,
1, 2, 3… f ’ frekuentzia maximotik minimora pasatzen da
bat-batean.
|
Uhinen
Islapen eta Transmisioa
Ondorengo
simulazioan soka bi adierazten dira, masa-dentsitate lineal ezberdinekoak,
biak elkarri lotuta koordenatuen jatorrian baina tentsio berberaz. Uhin
bat propagatzen ari denean soka batetik bestera pasatzen bada, abiadura
aldatzen zaio, baina ez maiztasuna. Lehen eskualdean, zurian, uhin
erasotzailea (arrosa) eta islatutakoa (gorria) ikus daitezke, eta bien
gainezarmena ere bai (urdina). Bigarren eskualdean, arrosa kolorekoan,
transmitituriko uhina bakarrik ikusten da (urdina). Aipatzekoa da mugan,
hau da, jatorrian, uhinaren funtzioa jarraia dela.
Simulazioaren
azpialdean uhin guztien koloreak azalduta daude.
Instrukzioak
-
Uhinaren
maiztasuna Frekuentzia kontrolean idatzi.
-
Idatz ezazu 1 medioko
abiadura kontrolean uhinak ezkerreko medioan duena: v1
, eta 2 medioko abiadura kontrolean uhinak
eskumako medioan duena: v2 .
-
Hasi botoia
klikatu animazioa hasteko.
-
Aipatzekoa da uhin
transmititua eta uhin erasotzailea fasean daudela beti, uhin islatua
ordea, erasotzailearekin fasean edo fase-oposaketan egon daiteke
bigarren medioko abiadura lehenengo mediokoa baino handiagoa bada eta
alderantziz.
-
Geldi
botoia klikatu animazioa gelditzeko, eta horrela uhin luzerak neur
daitezke: erasotzailea, islatua, eta transmititua. Botoi berbera
klikatu, Jarraitu izena du orain, animazioa ikusten
jarraitzeko.
-
Pausu
botoia klikatuz behin eta berriz, uhinaren nodoak astiro-astiro mugi
daitezke erregelaren zenbaki osoetan jartzeko, horrela bere
uhin-luzera errazago neurtzeko.
-
Egiazta
bedi medio bietako uhin-luzeren arteko erlazioa eta
propagazio-abiaduren erlazioa berdinak direla: l1/l2
= v1/v2
-
Geldi
botoia klikatuz animazioa berriro gelditu eta uhinen anplitudeak
neurtu: erasotzailea, islatua eta transmititua.
-
Egiazta
ezazu uhin transmitituaren eta erasotzailearen anplitudeen arteko
erlazioa hau dela: 2v2/(v1 + v2).
-
Eta
egiazta ezazu uhin islatuaren eta erasotzailearen anplitudeen arteko
erlazioa hau dela: (v1-v2) / (v1+v2).
|
Errefrakzioa
Ondorengo
simulazioan errefrakzioaren Snell-en legea egiazta daiteke. S iturritik
irtendako izpi bat P behatzaileraino doa. Lehen tartea, SO tartea alegia,
izpiak A medioan zehar deskribatu du v1 abiaduraz. Bigarren
tartea, OP tartea, izpiak B medioan zehar deskribatu du v2
abiaduraz. Izpiak ibilbide osoa, SOP ibilbidea, betetzeko behar den t
denbora, O puntuaren x posizioaren menpekoa da. Eta t(x) funtzioa
aztertuz, t-ren deribatua eginez x-ekiko, funtzio horrek minimo bat duela
ondorioztatzen da, eta minimo horrek betetzen duen baldintza, hain zuzen,
Snell-en errefrakzioaren legearen baliokidea da.
Instrukzioak
-
Idatzi
uhinaren abiadura 1 medioan, v1, A Abiadura
kontrolean. Adibidez, v1 = 1.0.
-
Idatzi
uhinaren abiadura 2 medioan, v2, B Abiadura
kontrolean. Adibidez, v2 =
4.0.
-
Klikatu
Berria botoia.
-
Bi puntu aleatorio
agertzen dira: S, iturria (puntu urdina goiko aldean) eta P puntua (puntu
urdina behealdean). Berria botoia klikatzen dugun bakoitzean
posizio ezberdin bi agertzen dira.
-
Marraztu botoia
klikatuz SOP bidea marrazten da, eta uhinak tardatuko duen denbora
kalkulatu eta goian adierazten da. Hasieran O puntua, mugan dagoen
karratu txiki gorria, x=0 posizioan dago.
-
Alda ezazu O puntuaren
posizioa, punteroarekin eramanda ezkerrera edo eskumara; Marraztu
botoia berriro klikatzean uhinak tardatutako denbora berria idazten da
eta aurreko aukerakoa ere bai, biak konparatu ahal izateko. Denbora
minimoa duen ibilbidea atzematen denean, hauxe da uhinak benetan
jarraituko duen SOP bidea, eraso-angelua eta errefrakzio-angelua
irudikatuta agertzen dira eta euren balioak ematen dira.
-
Egiazta ezazu Snell-en
legea betetzen dela.
|
Eraman ezazu punteroarekin karratutxo gorria
|
Difrakzioa
Difrakzioa eta
interferentzia
dira uhin fenomeno tipikoenak. Difrakzioa uhinak oztopo bat gainditzen
duenean behatutako distortsioa da, baina nabarmena izateko oztopoaren
eta uhin-luzeraren tamainak antzekoak izan behar dira. Kasurik sinpleena
Fraunhofer-en difrakzioa da, behatzailea oztopoaren ondorenetik eta urruti
kokatzen denean. Oztopotzat irekigune estu eta luze bat hartuko da,
norabide bateko ertzak bakarrik kontsideratu ahal izateko. Suposatuko dugu
uhinak irekigunearen planoaren perpendikularki erasotzen duela.
Huygens-en printzipioaren
arabera, uhinak irekigunea atzematen duenean plano horretako puntu guztiak
iturri sekundario bihurtzen dira, uhin berriak igorriz. Uhin berrien
gainezarmenak uhin-fronte berria osatzen du eta horixe izango da uhin
difraktatua. Hortaz, difrakzioa irekigunearen planoan kokatuta dauden
infinitu puntuen igorpenen interferentzia edo gainezartzea ere kontsidera
daiteke.
Instrukzioak
-
Irekigunearen
zabalera aukeratu Irekigunearen Zabalera izeneko
desplazamendu barran kurtsorearekin mugituz. Adibidez: 10.
-
Uhin
luzera aukeratu Uhin luzera izeneko desplazamendu barran
kurtsorearekin mugituz. Adibidez: 40.
-
Irekigunearen
barnean kontsideratuko diren iturri sekundarioen kopurua hautatu Iturri-kopurua
kontrolean; Adibidez: 20. Zenbat eta handiagoa izan iturri
sekundarioen kopurua errealagoa izango da lortutako difrakzio-patroia,
baina ordenadoreak ere denbora gehiago beharko du kalkuluak burutzeko.
-
Irudia botoia
klikatu. Ur-uhinen ontzi bateko argazkia bezalako irudia erakusten da:
uhin planoak erakusten dira irekigunearen ezkerretik perpendikularki
erasotzen, eta ondoren, difraktatutako uhina. Eskumarago eta goitik
behera, grisen eskalan adierazita, x=200 posizioko intentsitatea
(ur-uhinen ontziaren bukaeran) intentsitate maximoa zuriz eta nulua
beltzez. Eskuinean intentsitate berorren adierazpen grafikoa posizio
bertikalaren menpe.
-
Kontutan izan
Fraunhofer-en difrakzioan behatzailea urruti egon behar dela irekigunearen
tamainarekin konparatuta, eta simulazio honetan baldintza hau ez da ondo
betetzen. Hala ere, gure helburu nagusia ez da difrakzioaren minimoak
zehaztasunez kalkulatzea, horren ordez, erakutsi nahi duguna da
funtsean difrakzioa eta interferentzia fenomeno bera direla.
| |
GALDERAK
a
Soinu-uhinen maiztasuna txikiagotu egiten da,
igorlea
eta hartzailea
-
medioarekiko
pausagunean daudenean
-
hurbiltzen
direnean
-
urruntzen
direnean
-
medioarekiko
mugitzen daudenean
b
Horma batek zurgatutako intentsitatea,
-
uhin
erasotzailearen intentsitatearen eta islatutako intentsitatearen
batura.
-
uhin
erasotzailearen intentsitatearen eta islatutako intentsitatearen
kendura.
-
uhin
erasotzailearen intentsitatearen eta disipatutako intentsitatearen
kendura.
-
uhin
erasotzailearen intentsitatearen eta disipatutako intentsitateen
kendura
c
Errefrakzioan, Snell-en legearen arabera:
-
eraso
eta errefrakzio angeluak ezberdinak dira.
-
eraso
eta errefrakzio angeluak berdinak dira.
-
eraso
eta errefrakzio angeluen sinuen zatidura 1 da.
-
islapen
eta errefrakzio angeluak berdinak dira.
d
Hizlariak ikusi gabe ere, elkarrizketa bat leiho ireki batean zehar
entzutea posiblea da, honako fenomenoaren bidez:
-
oihartzuna
-
erreberberazioa
-
absortzioa
-
difrakzioa
e
Bibrazio bat iturri bibratzaile batetik medio batera transmititzen da
ondoko fenomenoaren bidez:
-
erradiazioa
-
absortzioa
-
difrakzioa
-
errefrakzioa
Emaitzak:
a3 b2 c1
d4 e1
|
|
ESTEKAK
Beste
instituzio batzuen helbide edo baliabideak ezagutu nahi badituzu bisita
itzazu ondoko esteka honetan ageri direnak:
|
Akustika-Ikastaroa,
GA-k egina © Copyright 2003.
Eskubide guztiak erreserbatuta. Harremanak:
acustica@lg.ehu.es
| |