|
|
HELBURUAK
-
Uhin
harmonikoen gainezarmenaren zenbait kasu aztertzea.
-
Ohizko
fenomeno batzuk ulertzea: interferentzia eraikitzailea eta
ezabatzailea, batidoak eta uhin geldikorrak.
-
Uhin
geldikorrak zehaztasunez aztertzea: soketan, gas-hodietan,
hagatxoetan, eta xafla bibratzailetan.
|
DESKRIBAPENA
Bi
uhinek espazioko puntu edo eskualde batean topo egiten dutenean, uhin
berri bat osatzen dute, justu jatorrizko bi uhinen batura dena.
Aurrerantzean uhin harmonikoak soilik kontsideratuko ditugu. Uhin
harmoniko bi edo gehiagoren gainezarmenari interferentzia deritzo.
|
Batidoak
Fenomeno
hau interferentziaren kasu berezi bat da. Bi uhinek anplitude bera eta ia
frekuentzia berdina dutenean espazioko eskualde batean gainezartzen
badira, osatzen duten uhinaren anplitudea bera ere aldakorra da denboran
zehar. Soinu-uhinak badira, anplitudearen aldakuntza hauek entzutearen
aldakuntza gisa nabariko dira, edo beste moduan esanda,
soinu-intentsitatearen handipen eta beherapen periodikoak. Efektu honi
batido edo pultsazio deritzo.
|
Uhin
geldikorrak
Fenomeno
hau interferentziaren kasu berezi bat da. Uhin bat muga batera iritsi eta
islatzen denean ematen da.
|
Uhin geldikorren zenbait kasu
ezberdin daude: soka tentsu batean sortzen direnak (piano edo gitarra
batekoak bezalakoak) edota gas-hodi batean sortzen direnak (musikako
haize-instrumentuetakoak bezalakoak).
|
|
Batidoak
Pultsazioak lortzeko
frekuentzia bereko diapasoi bi erabil daitezke, eta bietako bat pixka bat
aldatu, adibidez argizari pixka bat itsatsita. Lehenago diapasoi biek
frekuentzia identikoak ematen zituzten, baina orain frekuentziak
ezberdinak direnez pultsazioak osatuko dituzte. Adibidez, diapasoiak 242
eta 244 Hz-ko frekuentziak emititzen badituzte, entzungo den soinua 243
Hz-koa izango da eta 2 Hz-ko batidoa osatuko dute, hau da, soinua nabaritu
eta isildu egingo da alternatiboki segundo bakoitzeko bi aldiz.
Frekuentzia biak zenbat eta berdintsuagoak izan batidoaren frekuentzia
gero eta txikiagoa da, eta berdinak direnean batidoa ez da nabaritzen.
Fenomeno
hau edozein frekuentzia-bikoterekin sor daiteke, gainezarritako
frekuentziak ezberdinagoak direnean batidoak bizkorragoak dira, baina giza
entzumenak bereizi ahal ditzan uhin bien frekuentziak oso antzekoak izan
behar dira, zeren bestela bizkorregiak suertatzen zaizkio (giza entzumenak
10 pultsazio segundoko bereiz ditzake). Hala ere batidoak modu kontzientean
bereizten ez badira ere, gainezarmenaren tinbrean nabari daitezke.
Pultsazioak
musika-tresnak afinatzeko erabili ohi dira. Adibidez, pianoko soka bat eta
diapasoia biak batera emititzen dutenean batidoak sortuko dituzte, eta
zenbat eta batidoen frekuentzia txikiagoa izan, sokaren frekuentzia
eta diapasoiaren frekuentzia berdinagoak izango dira.
Pultsazioak
frekuentzia-aldaketa txikiak neurtzeko ere erabili ohi dira; adibidez, automobilen
abiadura neurtzen duten radarrek izpi bat bidaltzen dute, autoan islatu
eta gero Doppler efektuagatik frekuentzia aldaketa txiki bat gertatzen da.
Frekuentzia-aldaketa hau autoaren abiaduraren proportzionala da, eta
jatorrizko izpia islatutako izpiarekin konbinatzen denean batidoak neurtuz
abiadura kalkula daiteke.
|
Soka
bateko uhin geldikorren jatorria
Uhin geldikorra honelako
interferentzia gisa kontsidera daiteke: uhin harmoniko bi, anplitude eta
uhin-luzera berekoak, bata ezkerretik eskumarantz propagatzen ari dena eta
bestea eskumatik ezkerrerantz propagatzen ari dena. Uhin erresultantea ez
da bidaiaria, geldikorra baizik.
Ondorengo simulazioan
propagazio-abiadura finkatu egin da: v = 1. Hortaz uhin-luzera λ = 1/f.
Instrukzioak
Frekuentzia kontrolean
uhin harmonikoaren frekuentzia, f, edo maiztasuna idatzi behar da:
-
Behatu
uhin geldikorra uhin harmoniko biren gainezarmenaz sortzen dela, biak
frekuentzia berekoak baina kontrako noranzkoez propagatzen ari
direnak, bata uhin erasotzailea eta bestea islatutakoa.
-
Egiazta
ezazu uhin erasotzailea koordenatuen jatorrian (x=0) islatzen denean,
bere fase-aldaketa π dela.
|
Uhin
geldikorrak mutur biak finko dituen soka batean
Kontsidera
dezagun mutur biak finko dituen soka bat. Sokak bibrazio-modu berezi
batzuk ditu, bakoitza frekuentzia edo maiztasun konkretua duena.
Ondorengo
simulazioan interferentzia erakusten da, ezkerretik eskumara propagatzen
ari den uhin erasotzailea eta eskumatik ezkerrera propagatzen ari den uhin
islatuaren artean, biak anplitude eta uhin-luzera berekoak. Simulazioan
uhin luzera finko mantentzen da (l = 1)
eta sokaren luzera da alda daitekeena bibrazio-modu ezberdinak behatzeko.
Lortzen diren modu posibleek honako erlazioa betetzen dute: l = 2L/n,
eta hemen, n =
1,2,3....
Instrukzioak
Sokaren luzera
kontrolean honako aukera posibleak idatz daitezke: 0.5, 1, 1.5,
2, ...eta bibrazio-modu ezberdinak beha daitezke.
-
Nodo
kontsekutibo biren arteko distantzia uhin-luzeraren erdia da, hau da,
0.5 unitate.
-
Lehen bibrazio-modua
(n=1) sokaren luzera L=0.5 denean osatzen da.
-
Bigarren bibrazio-modua
(n=2) sokaren luzera L=1 denean osatzen da.
-
Hirugarren bibrazio-modua
(n=3) sokaren luzera L=0.5 denean osatzen da.
-
Gainerako bibrazio-moduak
ere egiaztatu.
|
Bibrazio-moduak
mutur biak finko dituen soka batean
Uhin geldikorrak ez dira uhin
bidaiariak, soka baten bibrazio-modu ezberdinak baizik. Ondoren,
laborategiko praktika bat simulatuko dugu soka tentsu batek dituen
bibrazio-moduak lortu eta behatzeko: soka horizontal batek mutur bat
finkoa dauka eta beste muturretik platertxo bat eskegita dauka bere
tentsioa aldatu ahal izateko. Hagatxo batek soka zirikatu egiten du
maiztasun kontrolatu batekin, bibrazio-generadore baten bitartez.
Generadorearen frekuentzia, eta beraz hagatxoarena, sokaren bibrazio-modu
batekin egokitzen bada, bibrazioaren anplitudea nabarmen handitzen da
(erresonantzia gertatzen da). Simulatutako esperimentua ez da zehazki
laborategian egiten den berbera, ez delako sokaren T tentsioa zuzenean
kontrolatzen, uhinen v propagazio-abiadura baizik. Dena den, bi
magnitudeen arteko erlazioa honako hau da: v = (T/rl)1/2,
non rl
sokaren masa-dentsitate lineala den. Simulatutako esperimentuan sokaren
luzera unitatetzat hartu da, eta beraz, bibrazio-modu ezberdinen
frekuentziak honakoak izango dira: v/2, v, 3v/2,
2v... non v sokako uhinen propagazio-abiadura den.
Instrukzioak
Propagazio-abiadura kontrolean
idatz ezazu dagokion zenbakia; adibidez, idatz bitez
segidako abiadurak: 4, 8, 12, etab
-
Indar oszilatzailearen
frekuentzia idatzi Frekuentzia (Hz) kontrolean.
-
Klikatu ezazu Hasi
botoia.
-
Irudiaren eskala, edo
anplitudea, aldatu
egin daiteke zehaztasun handiagoaz behatzeko edota oszilazioak
handiegiak direnean leihatilatik irteten direlako. Horretarako Eskala
izeneko kontrolean eskala berria idatzi eta Hasi botoia
berriro klikatu edota azpian daukan desplazamendu-barra kurtsorearekin
ezker-eskumara eraman.
-
Ohartu zaitez,
simulazioan uhinaren abiadura aldatzen dugunean, platertxoaren gaineko
pisua aldatu egiten dela eta beraz sokaren tentsioa. Uhin
geldikorraren nodoak, hau da, anplitude nuluko puntuak gezi
gorriekin erakusten dira.
-
Aurki
bedi lehen bibrazio-moduaren frekuentzia.
-
Gainerako bibrazio-moduen
frekuentzia ere aurki bedi, eta egiazta bedi bigarren moduaren
frekuentzia lehen moduaren frekuentziaren bikoitza dela,
hirugarrenarena hirukoitza, eta abarrekoek ere segida osatzen
dutela.
|
Uhin
geldikorrak tutu irekietan edo itxietan
Ondorengo
simulazioan tutuetan sortutako soinuaren frekuentziek dituzten legeak
egiazta daitezke.
-
Tutuan
sortutako soinuaren frekuentzia, tutu barruko gasean soinuak duen v
abiaduraren zuzenki proportzionala da.
-
Tutuan
sortutako soinuaren frekuentzia, tutuaren L luzeraren alderantziz
proportzionala da.
-
Tutu
ireki batean sortutako soinuaren frekuentzia fundamentala, edo
oinarrizkoa, f1 = v/2L da, eta harmonikoak fn=
n f1 dira, non, n = 1, 2, 3, 4, ...
-
Tutu
itxi batean ordea, sortutako soinuaren frekuentzia fundamentala, f1 =
v/4L da, eta harmoniko bakoitiak bakarrik f2n-1 = (2n-1) f1,
non n = 1, 2, 3,
4,...
-
Gas berbera duten bi tutu
identiko, bata itxia eta bestea irekia, irekian sortzen den soinuaren
frekuentzia fundamentala tutu itxiaren bikoitza da: f1irekia =
2 f1itxia
Instrukzioak
Simulatuko diren soinu-tutuek
L=1m luzera dute, eta airea dute barnean (soinuaren propagazio-abiadura
airetan: vs = 340
m/s).
Tutu
irekia:
-
Aktiba
bedi Mutur bietatik irekita laukitxoa, eta jarraian klikatu Berria
botoia.
-
Egiazta bedi modu
fundamentalaren frekuentzia f1 = 170
Hz dela.
-
Klika
ezazu Hurrengoa botoia eta egiazta ezazu harmonikoen
frekuentziak fundamentalaren multiplo osoak direla: 340 Hz, 510 Hz, etab.
Tutu
itxia:
-
Aktiba
bedi Mutur batetik irekita laukitxoa, eta jarraian klikatu Berria
botoia.
-
Egiazta bedi modu
fundamentalaren frekuentzia f1 =
85 Hz dela (tutu irekiaren erdia)
-
Klika
ezazu Hurrengoa botoia eta egiazta ezazu harmonikoen
frekuentziak fundamentalaren multiplo bakoitiak direla: 255 Hz, 425 Hz,
eta abar.
|
Uhin
geldikorrak hagatxo batean, mutur bat lotuta bestea askea.
Hurrengo simulazioan
hagatxo baten lehenengo bost bibrazio-moduen formak erakusten dira,
mutur bat lotuta eta bestea aske daudenean. Bertan ikus daiteke
sobretono altuetan hagatxoaren forma soka baten bibrazio-moduetako
funtzio sinusoidalaren antzekoa dela, bere nodoak mutur askerantz
desplazatuta. Sokaren kasuan bezalaxe, n ordenako funtzioak n-1 nodo
ditu. Simulazioan, modu fundamentalaren frekuentzia unitatetzat hartu
da. Pantailan ageri den bibrazio-moduaren frekuentzia goiko-ezkerreko
erpinean erakusten da.
Instrukzioak
Programa
hasteko Berria botoia klikatu behar da, eta lehen ordenako
bibrazio-moduaren funtzioa ikusten da. Hurrengoa botoia
klikatuz ordena bat gehiago duen bibrazio-moduaren funtzioa ikusten
da, eta Aurrekoa botoia klikatuz ordena bat gutxiago duen
bibrazio-moduarena.
-
Berria botoia klikatu,
eta lehen ordenako bibrazio-moduaren funtzioa behatu. Zenbat puntu
nodal ditu?
-
Hurrengoa
botoia klikatu bigarren ordenako bibrazio-moduaren funtzioa
ikusteko. Zein da bere frekuentziaren eta frekuentzia
fundamentalaren arteko erlazioa? Zenbat puntu nodal ditu?
-
Klikatu
Hurrengoa botoia
berriro hirugarren, laugarren eta bosgarren ordenako
bibrazio-moduen funtzioak ikusteko. Zein erlazio dute modu
bakoitzaren frekuentziak eta frekuentzia fundamentalarenak? Zenbat
puntu nodal dituzte?
|
Uhin
geldikorrak bi dimentsiotan
Ondorengo argazkiak
laborategian hartu dira. Uhin geldikor bidimentsionalak aztertzeko
xafla zirkular edo karratu bat behar da, funtzio-generadore bat,
kitzikatzaile bat, eta hondar super-xehea (edo kortxo-hautsa).
Instrukzioak
-
Xaflaren zentroan
kitzikatzailea kokatu.
-
Kitzikatzailea
martxan jarri ondoren, frekuentzia handitzen joan baxuenetik
hasita. Hautsa nodoetan pilatzen joango da, lerro nodalak osatuz,
eta uhin geldikorren bibrazio-modu ezberdinen irudi ikusgarriak
osatuko dituzte.
-
Erresonantzia-maiztasunak
lortu eta frekuentzia bakoitzerako bibrazio-moduak behatu eta
aztertu.
Xafla zirkular baten
zenbait bibrazio-modu zirkular.
Xafla karratu baten
zenbait bibrazio-modu.
|
|
GALDERAK
a
Uhin harmoniko bi, anplitude, frekuentzia eta uhin-zenbaki berekoak badira,
euren arteko interferentzia zein magnituderen menpekoa da?:
-
periodoaren
menpekoa.
-
uhin-luzeraren
menpekoa.
-
uhinen
arteko fase-diferentziaren menpekoa.
-
frekuentziaren
menpekoa.
b
Uhin harmoniko bi
fasean badaude edo euren arteko fase-diferentzia 2p-ren
multiplo osoa bada, euren arteko interferentzia nolakoa da:
-
ezabatzailea
-
eraikitzailea
-
nulua
-
minimoa
c
Batido bat sortzen denean,
bere frekuentzia zein da?:
-
Gainezartzen
ari diren uhin bien frekuentzien kenketa.
-
Gainezartzen
ari diren uhin bien frekuentzien batura.
-
Gainezartzen
ari diren uhin bien frekuentzien kenketaren erdia.
-
Gainezartzen
ari diren uhin bien frekuentzien baturaren erdia.
d
Soka baten kasuan, mutur biak lotuta baditu, sokaren luzerak uhin geldikorraren
uhin-luzera nola baldintzatzen du?:
-
Sokaren
luzera uhin geldikorraren uhin-luzeraren multiplo oso bat da.
-
Sokaren
luzera uhin geldikorraren uhin-luzeraren erdiaren multiplo oso eta
bakoiti bat da.
-
Sokaren
luzera uhin geldikorraren uhin-luzeraren laurdenaren multiplo oso eta
bakoiti bat da.
-
Sokaren
luzera uhin geldikorraren uhin-luzeraren erdiaren multiplo oso bat da.
e
Soinu-hodi itxi batean, nolako uhin geldikorrak sortzen dira?:
-
nodo
bat mutur irekian eta antinodo bat mutur itxian.
-
nodo
bat mutur itxian eta nodo bat mutur irekian.
-
nodo
bat mutur itxian eta antinodo bat mutur irekian.
-
antinodo
bat mutur irekian eta antinodo bat mutur itxian.
Emaitzak: a3 b2 c1
d4 e3
|
|
ESTEKAK
Beste
instituzio batzuen helbide edo baliabideak ezagutu nahi badituzu bisita
itzazu ondoko esteka honetan ageri direnak:
|
Akustika-Ikastaroa,
GA-k egina © Copyright 2003.
Eskubide guztiak erreserbatuta. Harremanak:
acustica@lg.ehu.es
|
|