Karlos Santamaria eta haren idazlanak
Aurkibidea
Problemak: ikerketa biologikoan, adibidez
Problemak: ikerketa nuklearrean
Ezker berria edo zinismo zaharra
Marxisten eta kristauen elkarrizketa
Kristautasuna eta humanismoa (natura eta grazia)
Aldagarria eta aldagaitza Elizan
Nazioaren kontzeptu pertsonalista
Hizkuntza subjektu bat da: nortasun bat
Unibertsalaz eta partikularraz
Euskalgintza, herrigintza (etorkinen arazoa)
Euskara, kultura-hizkuntza modernoa
Euskara prentsan: egunkariaren premia
Langile ikasleak, ikasle langileak
Hezkuntza unibertsalista bakerakoa
«Herriari, herriaren onez, herriak»
Egia norberak bilatzeko eskubidea
Bakea (II)
Gudu bat konpontzeari zuzenean baino lehen eta gehiago, bakezaleak, pertsonen mailan, guduzalearen kontzientzia iraultzeari begiratu behar dion legez, baldintza sozialen mailan, gudua eragiten duten egoerei behar die aitzinamenduz kasu egin, eztanda-perila aurreikusteko eta jarraikizunak aldez aurretik saihesteko. «Il est très difficile qu'une action pacifiste puisse réussir lorsque les passions ont déjà été déchaînées»[1]. Beraz, zuzentasunaren adina efikaziaren amoreagatik,
... l'homme qui aime la paix doit regarder vers l'avenir et tâcher de prévoir les conflits futurs et les désamorcer à leur racine même. Là où il existe une injustice collective, l'oppression de l'homme par l'homme, la violation des droits naturels des individus et des communautés, on peut assurer que la violence ne tardera pas à pousser [...]. On ne doit pas attendre que la violence éclate[2].
Beraz, gartutako gerra gero itzaltzen baino, hura pitz ez dadin beharko luke haboro ahalegindu bakezaleak, hau da, bakea egiten eta edukitsu-edukitsua egiten, eta hasteko, bada,
... reeducar a los hombres en el sentido de una solidaridad humana mucho mayor que la actual. Este es el trabajo que realiza el Movimiento Pax Christi. Y hay todavÃa algo más que esto: como la verdadera paz es, según el viejo aforismo, obra de la justicia, para lograrla hay que atacar las mil formas de la injusticia en que se vive y acabar con ellas dentro de lo posible. Una paz sin justicia no es sino una apariencia de paz[3].
Mundua ez zaigu ematen bakea/ez-bakea bi zati sinpletan, bakea eta gerra. Ia esan daiteke, aitzitik, gure aldian mundua ez gerra eta ez bake badaezpadako puntu batean dagoela etengabe, aski izaten baita estakuru ñimiño baten bultzada burrunbaz gerrara amilarazteko. Ez-bakea edo bake gabezia ez da gerra bakarrik. Baina, gainera, gerra bera, teknologia modernoekin, zeharo konplexutu egin da zer den. Bereiztea komeniko da zer den ez-bakea, bortxakeria oro har, eta zer den gerra eta gerrak.
Indarkeria naturan ere badago, baina ez indarkeria, bortxa. Izadian bortxa, biolentzia, gizakiak sartzen du, bere besteekikotasuna, hots, harreman eta eginkizunen ordena gizartean berak bere kabuz delibera dezakeen animalia bakarrak. Izadiak bere ordena dauka eta, jeneralean, ez indarkeria gutxirekin. Baina beti bere ordenari lotzen zaio. Ez du galbideratzen bere ordena, hots, finean berdin baita, bere natura.
Notemos que sólo en nosotros y por nosotros los hombres penetra la violencia en el mundo [...]. En el llamado reino de la naturaleza la violencia no existe, ya que toda violencia propiamente dicha implica siempre, por definición, referencia a cierto orden preestablecido. En la naturaleza hay, eso sÃ, fuerzas, acciones, reacciones, impulsos, movimientos, generación, construcción y destrucción. Pero nada de eso constituye violencia real. AsÃ, por ejemplo, un terremoto no hace violencia al hombre, pero la coacción, en cambio, sà se la hace, porque obliga al hombre a realizar por la fuerza actos que sólo debieran ser fruto del convencimiento y de la libre aceptación[4].
Indarkeriak pertsonaren natura —naturaz baita hori librea— bihurritzen eta bortxatzen du. Definizio hau eman du Santamariak Jakin-eko Nota labur batean:
Biolentzia zera da, alegia, gizon bati edo gizarte bati, zuzenbidearen, borondatearen, arrazoiaren, moralaren eta eskubidearen bitartez eskatu beharko litzaiokeena, bortxaz, gogorkeriaz, bildurraren eta gezurraren bitartez bertatik ateratzea. Pertsona bat edo komunitate bat gauzatzat edo animaliatzat erabili eta hartaz baliatzea da biolentzia[5].
Gizarte eta etxe barruetan ikusi ahal izango bagenu axala baino barrenago gizakien arteko harremanetan zenbat liskar, aharra, zapa, bortxa dagoen, ohartu ahal izango genuke —hala irakurtzen da Santamariaren hitzaldi bateko transkripzioan[6].
DescubrirÃamos multitud de conflictos interiores a esas sociedades, conflictos de todas clases: diferencias entre pueblos ricos y pobres, entre pueblos muy desarrollados y pueblos infradesarrollados, luchas y odios raciales; enormes diferencias de clase, grandes injusticias. Desigualdad de oportunidades ante la vida, paÃses en que la vida media es de veinticinco años [...]. Y todo eso mantenido bajo situaciones aparentemente de orden, pero en realidad de violencia. En ese sentido ha dicho Péguy que la violencia del orden es peor muchas veces que la violencia del desorden[7].
Ordena, beraz, ez da bakea.
Indarkeria[8] oro ez da hartu behar bortxa (biolentzia). Indarkeria, naturan bezalaxe, giza harremanetan ere zuzen asko eman daiteke eta guztiz positiboa izan[9]. Bortxa, ostera, kidearen pertsonatasuna aintzat hartzen ez duen indarkeria da.
Violencia es toda iniciativa que priva al otro de reflexión, de juicio, de posibilidad de diálogo y de poder legÃtimo de decisión, y le obliga por la coacción fÃsica o por la coacción sicológica, por la amenaza, por el temor o por la fuerza, a someterse a decisiones extrañas a él mismo, y que debieran ser fruto del propio convencimiento[10].
Bortxakeria, fisikoa izan daiteke, ekonomikoa, sexuala; hemen —Santamariarekin— politikoa bakarrik axola zaigu. Konta ezin ahala izen omen baitu, gaur egun, honek berak:
... guerra, opresión, guerra revolucionaria, terrorismo, crimen polÃtico, represión, guerrilla, imperialismo del dinero, intimidación policÃaca, tortura, dictadura, explotación, segregación social[11].
Gertatzen da, ordea, hori da negargarria,
... que muchas personas no ven este panorama de la violencia completa, sólo ven algunos aspectos exteriores de la violencia. Ven la violencia en un hombre que maneja un fusil o una ametralladora, pero no la ven en una situación de injusticia o de opresión o de miseria, que ha llevado a ese mismo hombre a la desesperación[12].
Tortura bezalako basatikeria nabarmenak utzita[13], gero erantzuneko bortxa askoren piztailea da bortxakeria «ikusezina»,
... que no viene de unas personas determinadas, de la cual no se puede culpar a persona determinada, sino que viene de las estructuras mismas de la sociedad [...], esas estructuras son un producto de la historia[14].
Egitamu sozialak berak hala hertsatuak dira, beltzak Estatu Batuetan, eta abarretan, ageriki; baina, merkatu mundialaren egitura da antonomasiaz hertsakorra gure aldian, atertu gabe bortxakeria enplegatzen eta sortzen ari dena lur osoan, denok harrapatzen gaituela. «La violencia está envolviéndonos»[15]. Ez zaigu aukerarik uzten bortxaren eta bortxarik ezaren artean. Bortxa artean, edo bortxapean, edo bortxarekin ari gara bizitzen gure zibilizazio ederrean.
Una gran parte del mundo vive sumergida en una forma de violencia y otra al amparo de la violencia opuesta. Un ciudadano que vive pacÃficamente en Washington, en Caracas o en Bruselas puede hacerse la ilusión de estar al margen de la violencia; puede incluso condenar la violencia con toda su alma. Pero esta condenación es quizás pura teorÃa, porque ese mismo hombre vive y prospera bajo la protección de un sistema de violencia, más o menos visible, que se desarrolla a dos pasos de su casa o a veinte mil kilómetros de ella[16].
Indarkeria motak bezala —eta bakezale motak dauden bezalaxe[17]— Santamariak gerraren, bortxaren forma nabarmenenaren motak bereizi izan ditu, alde guztietatik problemak planteatzen dituztelako, moralak nahiz praktikoak. Lau tipo bereizten ditu, zuzen kausitu badut:
1. Gerra klasikoa, Estatuen artean egiten dena, «instituzio juridiko bat», hots, printzipioz behintzat legezkotasuna eta zuzentasuna omen duena nazioarteko zuzenbidean[18].
2. Gerra iraultzailea (askotan gerrilla).
Guerra en sentido clásico y guerra revolucionaria son, en efecto, dos fenómenos sustantivos distintos, que el vocabulario debiera separar de modo más terminante. En la hora presente la guerra revolucionaria es un combinado de terrorismo, guerrilla, subversión, marxismo, acción psicológica e insurrección popular, que nada tiene que ver con la idea clásica de la guerra[19].
3. Gerra nuklearra.
La invención de la bomba atómica introdujo al mundo en una nueva era estratégica en la que el concepto de guerra experimenta una profunda transformación. La guerra nuclear no es ya una guerra en el sentido clásico. Una guerra nuclear entre las dos superpotencias no podrÃa ser la continuación de la polÃtica por otros medios, sino el fin de toda polÃtica. Tampoco podrÃa servir, como algunos pretenden, para favorecer la justicia y la libertad en la vida de los pueblos[20].
4. Gerra postnuklearra.
Las armas posnucleares no debieran figurar en la historia del progreso del arma nuclear. Se salen manifiestamente del dominio de ésta. Su novedad es radical [...]. El tipo de guerra al que este nuevo género de armas conducirá en el futuro será, en efecto, completamente distinto de una guerra nuclear, tal como entendemos ahora esta expresión[21].
«La guerra es un mal para los cuerpos y para las almas. Hay que tratar de evitarla por todos los medios legÃtimos compatibles con la justicia»[22].
Amets bat? Ez, lan bat. Horretarako —aipatua dugu— kontzientziak sentikortu beharko dira[23], mentalitateak zabaldu, eta abar, eraspen nazionalistak gainditu gure lurtxoari edo taldetxoari. Ez al dugu esan, bada, «aberriaren» atxikimendu hori naturala eta ongarria zuela espirituak, kasik sakratua duela? Eta gizakia —pertsona— komunitatean gauzatzen dela? Edozein kosmopolitismo amorfotatik oso urrun dabil Santamaria. Pertsonak, eta jendeak, herriak, ez dira zenbaki eta multzo matematikoak. Aberetasunak bezala gizatasunak bere legeak ditu, gizakia «lotu» ez ezik, askatu eta burutzen laguntzen diotenak. Mundu osoa ez da sekula inoren aberria izango (zabaltasun posibilitate hagitz estuagoak dituelako espiritu zabalenak ere), baina giza anaitasun unibertsalaren ezagutza eta kontzientzia horregatik despertsonalizatu gabe, denok eskuratu eta landu genezake.
Bien entendu, il y a des lois sociologiques qui obligent les hommes à se grouper selon leurs opinions, leurs affinités, leurs goûts. Les unités particulières ainsi formées ont d'ailleurs tendance à se renforcer de plus en plus par opposition aux autres[24].
Santamariak ez ditu lege horiek batere gutxietsi nahi, beharbada liberalismo indibidualista —atomista— batek errazegi nahi zuen antzera, ez arrisku gutxirekin. Gizakia ez da abstrakzio kopurutxo baten (bozemaile, produktore, erosle, eta abarren) bilgunea. Baina mutur bat nahi ez izateak ez du esan nahi beste muturra nahi denik, bere arrisku ez gutxiago guztiekin.
Il serait aussi chimérique de vouloir supprimer ces lois, que de vouloir modifier les lois physiques. Mais le fait d'accepter la loi de la pesanteur comme vraie, ne nous oblige pas à tomber dans tous les précipices qui se présentent devant nous. Nous pouvons éviter ces précipices ou y descendre tranquillement, s'il le faut[25].
Diferentziak ez du nahitaez gerra agintzen.
Gerra gerrari egin nahita, Santamariaren gogoetak urteetan zehar erronka partikular bat eduki duela ematen du, «gerra justuarekin». Moralista kristauen doktrina tradizionala da gerra justuarena[26]. Santamariak onartu beti egin du, baina gustura ez da egundaino geratu, antza. 1949an jada auzia golkoak irabiatzen zebilen:
Cinco son las condiciones de una guerra justa[27], según los pensadores católicos: causa justa, limpieza de intención, recurso previo a la solución amigable, medios lÃcitos y probabilidad de alcanzar un bien mayor que los males que la guerra misma origina [...]. De acuerdo con estos principios cabe formular esta pregunta: ¿Puede existir hoy una guerra justa?[28].
Donostiako Solas Internazionaletan, 1951n, berriro jartzen du puntua:
La cuestión de la guerra justa parece claramente resuelta en lo que se refiere a la guerra defensiva [...]. No asà en lo que se refiere a la guerra de agresión en sus formas más o menos encubiertas[29].
Eta 1985ean kezka berdinei bueltaka aurkitzen dugu oraindik: zer aplikazio eduki lezake moral katoliko tradizionalak, proportzioaren arauak adibidez[30], gerra nuklear batean?[31].
Santamariak deritzo moralistek batez ere bi arrazoirengatik eusten diotela gerra justuaren doktrinari: «iragana defendatzeagatik»[32], eta, gerra ezin baitugu lurrazaletik ezabatu, Estatuaren erantzuneko politikoak ez uzteagatik eskuak lotuta etsai armatuen aurrez aurre[33]. Mundua mundu, gerraren batek zilegi izan behar du, irentsiko ez bagaituzte. Baina zer argitzen dugu horrekin?
La idea de que, en el actual contexto histórico, la guerra ya no puede ser nunca justa ni legÃtima se va extendiendo cada vez más [...].
En nuestro tiempo, la guerra es realmente un fenómeno nuevo con relación al pasado. Han ocurrido cosas que cambian radicalmente el planteamiento de su justicia o injusticia.
Hay que contar, en efecto, en primer término, con la existencia de una Sociedad internacional organizada. Los moralistas atribuÃan a todo poder soberano la facultad de declarar la guerra para reparar un atropello. Cualquier soberano podÃa, de esta guisa, erigirse en defensor de la justicia.
Pero desde el momento en que existe ya una Sociedad internacional suprapolÃtica ningún Estado puede abrogarse tal derecho ni puede tampoco tomarse la justicia por su mano.
Cuando los teólogos, desde Vitoria hasta Taparelli, se planteaban el problema de la legitimidad de la guerra no existÃa tampoco el servicio militar obligatorio. La guerra la harÃan militares profesionales y voluntarios. Hoy, en cambio, la guerra se ha hecho total. No solamente pueblos enteros son encuadrados en los ejércitos, sino que éstos se fijan objetivos de carácter económico e industrial, destrucción de vÃas de comunicación, centros vitales del contrario, etc. Ningún Estado Mayor puede renunciar al empleo de estos procedimientos, ya que ello equivaldrÃa a entregarse en manos del enemigo.
Lo más grave de todo es que las armas quÃmicas, biológicas y atómicas son en cierto modo incontrolables. No se puede prever con exactitud su alcance ni las consecuencias funestas que el empleo de las mismas acarrearÃa a zonas muy extensas de la población humana.
Estas y otras causas justifican la actitud de los que piensan que el problema de la guerra presenta aspectos nunca vistos en la historia y que las doctrinas elaboradas por los sociólogos y moralistas de otros tiempos, en las que se admitÃa la existencia de guerras justas y se consideraba la guerra como un instrumento jurÃdico moralmente aceptable, no son ya aplicables en sà mismas a la situación contemporánea[34].
Santamariak ikusten du, alde batetik, zentzurik ez duela gerra ororen zeharoko gaitzespenak, «pazifismo absolutuak»[35]; baina, bestetik, honezkero arras gainditua dagoela gerra justuaren planteamendu eta doktrina klasiko guztia[36]. Ez dela egungo errealitatearekin ahokatzen.
Gerra ezinezko bihurtzen ahalegintzea da kristauari geratzen zaion guztia.
Gerra gainditzeko bide bakarra gerra dela ebazten du Mao Zedongek[37]; eta bakea lortzeko bide bakarra bakea dela osteratzen du beti Santamariak. Bi tesi kontrako buruz buru eta, azken batean, Santamariak esango du diferentzia ez dela arrazoizkoa, «fedezkoa» baizik.
Aurretik: tesi edo fede zaharra da bakearen defentsa hoberena armak direla, «si vis pacem para bellum» esakune latindarrean klasikoki adierazia[38]. Santamariak onartzen ez duen printzipioa da hori:
Los romanos decÃan desde muy antiguo: «Si quieres la paz, prepara la guerra» [...]. Ha llegado la hora de preguntarse si no habrÃa que reemplazar el principio latino por este otro más cristiano y seguramente más razonable: Si quieres la paz, prepara la paz[39].
Bortxazko iraultzara itzuliz: auzitan ez dago, ez gaitezen nahas, haren printzipiozko haizutasuna, moralki (edozein gerra justuren baldintzetan, noski)[40] nahiz politikoki; haren «arrazoizkotasuna» baizik, xokagarri samar esateko, hau da, haren balioa, efikazia, herri zapalduak askatzeko eta justizian eta askatasunean bakea eraikitzeko. Che Guevararen handitasun morala[41], eta abar, ez daude inola eztabaidan. Santamariak ez-bortxazko borroka hobesten badu ere, puntu batean ez digu zalantzarik uzten:
Lo que sà está claro es que cualquiera de estas dos posturas, la de Che Guevara y la de Luther King, siempre será mejor que la de los que, arrellanados en su comodidad, no quieren hacer nada por un lado ni por el otro. Hay algo que debe ser radicalmente condenado en todo esto, y es la postura de los eternos neutrales de la comodidad y del egoÃsmo[42].
Bortxazko iraultzaren ideiaren azpian, edo historiaren azpian, fedea dago beti jokoan[43]. Are bortxari buruzko fede ilun eta mitologia bezalako bat, franko zabaldua dagoena, fetitxismoraino[44]. Despota bortxazale bat bortxaz erailtzen dutenean, adibidez, «merezi» zuen bezala hil dela pentsatzen du askok, historiak, agintariek nola hiltzea merezi duten baleki bezala.
Este lugar común de que los partidarios de la violencia deben morir a mano armada, mientras una muerte pacÃfica se halla reservada a los hombres justos y pacÃficos, no está comprobada por los hechos y responde, además, a una interpretación demasiado ingenua de la historia. Semejante principio equivaldrÃa a atribuir a la historia un carácter demasiado razonable, demasiado lógico y moral. Y desgraciadamente la historia ni es moral, ni es lógica, ni es razonable[45].
Bortxa justiziazkoaren alboan bortxa kreatzailearen mitoa, Santamariak ikusten jarraitzen duena dekabrista errusiarrengandik Mikhail Bakuninengana —«La pasión de la destrucción es la pasión creadora por excelencia»—, eta handik iraultza armatu oraindarretara garatzen[46].
Frente al irracionalismo visceral del terrorismo clásico, los promotores de la guerra revolucionaria presentan esta como una acción cientÃfica, perfectamente calculada desde el punto de vista de la acción psicológica y dirigida hacia fines polÃticos subversivos bien determinados[47].
Gainera, marxismoaren kasuan, bortxa batere problemarik gabe altzora dezakeen historiaren filosofia batekin kontatzen da.
Para el marxista la historia tiene un sentido; es decir, que en nuestra fase histórica el progreso tiene una meta, que es la destrucción de esta sociedad estructuralmente mal construida, para construir una sociedad más justa. Hay una meta clara, y entonces naturalmente el marxista no tiene el menor reparo y hace perfectamente, con arreglo a su hipótesis, en aplicar la violencia para lograr salvar ese obstáculo. Para destruir esta sociedad injusta y construir otra, hay que emplear la violencia[48].
Bortxan fedeak eskala luzea eduki lezake, bortxakeriak bezala, katastrofismotik («cuanto peor, mejor»)[49], «castrismo» eztabaidagarri batetik pasatu[50], eta Aita Santuari atentatu absurdo bat egiterainokoa[51]. Horretan sartu gabe, Santamariak «revolucionarios por lógica» jotzen dituenekin, beharbada hobe «konbentzimenduzko iraultzaileekin», geratuko gara[52].
Beste biderik ez dagoela eta borroka armatua badela bide bat konbentziturik iraultzari lotu zaizkionok ez diote bortxari bortxagatik onirizten, helburu positibo baten izenean baizik (bortxa ezinbesteko baliabide gisa bakarrik dago onartua). Hautu oinarrizko horren gainean, gero, hartutako jarrera termino kristauetan arrazoitu daiteke (Camilo Torres) ala, maizago, marxistetan (Che Guevara)[53]; problema ez da hori, esan dugu-eta jarrera horren printzipiozko haizutasun morala ez dagoela auzitan[54]. Hautu horri Santamariak ez-bortxazko borroka oposatzen dio. Abiapuntuan bi fede daude; eta bi fedeon iturburuan (maiz), pertsonaren bi kontzeptu, Santamariaren iritzian.
En realidad el partidario de la revolución violenta parte de un acto de fe, la fe en la violencia, la fe en la victoria de las armas, lo mismo que el partidario de los métodos de la no-violencia activa parte de una fe, la fe en el triunfo de los medios pacÃficos [...]. Por la lógica nadie podrá demostrarnos con razones históricas que la guerra y la violencia hayan sido eficaces para implantar la justicia en el mundo[55].
Alderatzen baditugu orain hautu bion erreferentzia nagusi bezala ikusi ohi diren autore bien pertsonaren kontzeptuak, hau ageri zaigu:
Gandhi y Marx tienen en común su constante preocupación por los oprimidos, los hambrientos y los proletarios, que constituyen la mayor parte de la humanidad. Un mismo deseo de justicia mueve a ambos, pero luego sus caminos divergen extraordinariamente. Gandhi cree en una vida trascendente, presente en todas partes en el universo, la cual da sentido a la existencia toda. El humanismo marxista es inmanente[56].
Santamariak ez dauka bortxazaleen fede hori: «¿Quién me dice que los cañones justos serán más poderosos que los cañones injustos?»[57]. Fedeak fede —fedeak apenas baitago eztabaidatzerik—, esperientzia historikoen barrutian bakarrik higi daiteke eztabaida erreala:
... [Martin Luther King] no muere con las armas en la mano, no muere matando como Camilo Torres, sino que este hombre muere absolutamente inerme, completamente desprovisto de armas. Y nadie puede decir que su acción haya sido menos efectiva ni mucho menos que la de Camilo Torres[58].
Santamariak bere fedea dauka, eta hortik arrazoitzen du berak: «Sólo las revoluciones pacÃficas son constructivas»[59].
ETA hor dagoen zerbait da eta, dagoen denak bezala, egoteko bere zioak dauzka (ez da esaten: «justifika-zioa»). Aurrenekoa, egon nola dagoen, ulertzea izango da.
Analisi ahigarri baten asmorik gabe, Santamariak hainbat arrazoi-edo seinalatu ditu. Hasteko, Euskadin gutxienez hiru bortxa mota daude batera: «la violencia de las fuerzas de orden público», «la violencia armada de signo nacionalista español», «la violencia armada independentista y revolucionaria, violencia insurreccional»; eta, gainera, «existen en Euskadi todas las formas de violencia tÃpicas de una sociedad moderna, una sociedad industrializada con un fondo sumamente conflictivo de lucha de clases». Hemengoa espezifikoago:
Es causa importante de violencia el trauma que ha dejado en el PaÃs Vasco la represión cultural y polÃtica ejercida durante muchos años por la dictadura franquista. Contra esta dictadura luchó encarnizadamente el pueblo vasco desde que se inició el Movimiento. Han quedado muchos restos de esta lucha y de ese largo perÃodo de feroz represión. AsÃ, por ejemplo, las fuerzas armadas que hoy [1980] tienen la misión de mantener el orden en el PaÃs Vasco son las mismas que ejercieron esa represión. En la mente de muchas personas son lo mismo y representan lo mismo. Algo análogo puede decirse del aparato administrativo y de los funcionarios. Una gran parte del pueblo vasco sigue viendo en todo el aparato legal un instrumento de opresión y de destrucción de la nacionalidad.
La crisis de las ideas religiosas no ha dejado de tener importantes consecuencias en las posturas de los jóvenes, dando pie a que la violencia se justifique moralmente, e incluso sea presentada de modo apologético.
Cada acto de violencia, las noticias que corren en relación con detenciones y torturas, multiplican la tensión y favorecen el desarrollo de la violencia, porque la violencia engendra violencia. La violencia armada debe ser vista e interpretada dentro de este contexto[60].
Egoera horren aurrean, aise igar lezake edozeinek Santamariaren jarrera, baina hona hemen berak formulatu legez:
Debo decir que soy completamente contrario a la actual violencia armada en el PaÃs Vasco. Lo soy ante todo por motivos religiosos y éticos, y también, en segundo lugar, por motivos polÃticos que no trataré aquÃ. Pero no sólo a la violencia armada en el PaÃs Vasco, sino en cualquier otra parte del mundo, y no sólo contra la violencia armada insurreccional, sino también contra la violencia armada institucional: es decir, que repugnan a mi conciencia las guerras, la preparación de las guerras, los ejércitos, el servicio militar obligatorio, los armamentos y todo ese horrible aparato sobre el que se apoya la violencia armada.
Ahora bien, no dejo de ser lo suficientemente realista para reconocer que en el mundo actual las ideas puras de rechazo total de la violencia armada y de la guerra no son inmediatamente aplicables, ni lo serán acaso hasta dentro de cientos de años, o quizás nunca [...]. Mi interpretación del no matarás no me permite favorecer ni animar ningún género de violencia armada; pero, en conciencia, tampoco puedo juzgar ni menos condenar, a los que eligen el camino de la violencia. Me someto, pues, al deber de tolerancia y aplico el no juzguéis[61].
Planteamendu praktiko batean: Santamariak Gobernuagandik itxaron du negoziazioa abiatzea, noizbait bakera iristeko[62]. Bi, kondena moralek ez dute deus balio[63]; hiru, bakezaleek halere ETArekin hizketa lezakete eta egin behar dute «efikaziaren moralaren» aldetik[64], hau da, borroka armatu bat eraginkortasun ezak moralgabe agerrarazten edo bihurtzen duen zentzuan. (Santamariak berak ETAren ekintza batzuk maila honetan kritikatu izan ditu: «¿Matar por cálculo? Peor aún cuando el cálculo está equivocado»)[65].
La eficacia es aquà condición necesaria, aunque no suficiente, para la legitimidad de la guerra [...]. Es en este terreno —repito— donde los pacifistas podrÃamos tal vez dialogar con los partidarios de ETA. Es también en ese mismo terreno donde aparecerÃan algunas de las grandes responsabilidades y la ineficacia del régimen polÃtico actual al no haber valorado a tiempo la gravedad y profundidad del problema, y al haber aplicado al mismo tácticas dilatorias que no han servido más que para acrecentar y enconar la violencia[66].
Arma atomikoaren kalteak eta arriskuak mila eratakoak dira. Esperimentuen ondorioak, inork ez baitaki zein izango diren ere luzarora (biologiko, atmosferiko, etab.)[67]. Arma lasterketaren kostu ekonomikoa dago gero, zeinek
... exige el empleo de gigantescos recursos económicos que la Humanidad necesitarÃa para resolver sus necesidades materiales cada dÃa mayores por causa del crecimiento de la población [...]. El precio de la paz armada resulta pues astronómicamente caro y se está pagando con la miseria y el hambre de una gran parte del género humano[68].
Kalte politikoa: mundua bloke bitan zatitu da, bakoitzean potentzia atomiko bat buru dagoela, horrela gizadi osoa bi «anaia nagusi» omen horien diktadura azpian estekatuta geratuz[69].
De esta manera, la suerte de la Humanidad se halla en manos del duopolio, sin que las demás naciones puedan hacer nada para librarse del eventual 'apocalipsis' que se les echa encima. Desgraciadamente, lo que está ocurriendo ahora es, por completo, opuesto a un orden internacional democrático[70].
Ondorio gaiztoena gerra-arriskua da, halere. Baliabide atomikoak eroren baten eskuetan erortzeko arriskua, adibidez: «¿Qué ocurrirÃa en el caso de un nuevo Hitler, de un Hitler nuclearizado, que tuviese en sus manos la posibilidad de emplear las armas atómicas?»[71]. Gerra-arrisku bakarra ez da hipotesi halabeharrezko hori:
El peligro mayor que implica la situación actual es el de la velocidad que la técnica moderna imprime a los acontecimientos históricos. En una época como la nuestra la eventualidad de una guerra nuclear puede desatarse bruscamente, inesperadamente, con la velocidad del rayo, por causa de un simple accidente, de un error, de una simple equivocación en los mandos[72].
Gaitz guztiokin ere, bakezale askok proposatzen ei duen desarme aldebakarraren tesia «de una simplicidad paradisÃaca» iruditzen zaio[73]. Izan ere, gerra nuklearraren aitzinean geratzen den auzi bakarra eta eginkizun guztia ez da justua izan ote litekeen, etab., baizik edozein modutan ere nola ekidin hura. Eta, orain arte, gerra nuklearra saihesteko modu ziurki efikaza disuasioa egiaztatu da[74], gibelaraztea. Dirudienez, kasu horretan, bestela hain estimatu «indar morala» ere, epe laburrera bederen, hutsaren hurrengotsu iruditzen zaio Santamariari, hain dago arazoa deabrutsuki konplikatua. Ez da «borondate on» kontu soila.
No está en manos de los polÃticos ni de los militares rusos o americanos el modificar el actual contexto nuclear. Nadie, o casi nadie, cree en la efectividad inmediata de un pacto de desarme atómico. Al contrario, se estima que todo intento prematuro de desnuclearización aumentarÃa enormemente el riesgo de agresión por cualquiera de las dos partes. Los pacifistas del género sentimental no tienen cabida en este cÃrculo. Los técnicos opinan que las condenaciones y las protestas verbales, asà como las manifestaciones más o menos multitudinarias contra el arma atómica, no sirven para nada, si no es para producir algún débil impacto en la conciencia pública y algunos efectos polÃticos de corto alcance. Consideran que una acción de esa clase resulta casi tan inoperante como pudiera serlo el manifestarse con pancartas contra el cáncer, contra la poliomielitis o contra la muerte misma.
En suma, el único medio que hasta ahora se ha descubierto para combatir el riesgo de guerra nuclear, consiste en la polÃtica de 'mutua disuasión'. Cada uno de los poseedores del arma nuclear sabe que todo intento de utilizarla equivaldrÃa a un suicidio simultáneo[75].
Gibelarazteak bere papera bete du denboraldi batez. Bitartean, hori ere krisian dagoela gertatzen da, edo agian porrot egina[76]. Etengabeko lasterketa eta armen betegintasun geroz handiagoak, arriskua gutxitu ordez, areagotu egiten duela[77]. Eta, gainera, estrategia hori moralki oso dudagarria iruditzen zaiola jende geroz gehiagori[78].
Hona hemen Santamariak zer proposatuko lukeen, beraz:
Una actitud semi-gandhiana, que para mà serÃa la más convincente, podrÃa expresarse asÃ: [a] Hay cosas y causas por las cuales vale la pena de hacer la guerra, pero en casi todos los casos, los medios no-violentos, aplicados con inteligencia y a todos los niveles, son más efectivos que el empleo de las armas.
[b] Ante la tremenda amenaza de guerra nuclear somos muchos los que adoptamos la postura de repulsa total a esta clase de armamentos, que podrÃan acabar, de hecho, con la civilización y con la misma Humanidad[79].
Indar morala aski ez izateak ez du esan nahi indar moralezko borroka ez dela egiazko bidea bakea lortzeko: bere eskasiarekin, dagoen bide bakarra bera da halere, bortxazkoak inolako bideak ez dira eta, Santamariaren aburuan.
Bestalde, aski ez izateak (bihar bertan gerra abolitzeko) ez du esan nahi asko egin ez dezakegunik, ez gaitezkeenik eginez-eginez joan, alegia, poliki-poliki, eta bortxaz baino eraginkor eta sakonkiago, epe luzera batik bat, bakezko mundua prestatzeko, zenbat indar moral gehiago bildu eta hainbat lehenago.
El camino de las causas justas suele ser por lo general un largo calvario en el que muchos hombres tienen que ser sacrificados antes de que la verdad resplandezca. La mayor parte de sus grandes defensores mueren con la sensación de que han fracasado: las luminarias de la victoria no brillan para ellos en este mundo[80].
Hegelen harribitxi urruna sumatzen dugula esango litzateke: «Los hombres históricos no han sido lo que se llama felices»[81].
Santamaria behin eta berriro saiatu da indar moralez asko eragin litekeela erakusten, konkretuki (fede gutxi dagoela baita indar moralaren efikaziaren auzian aurreneko problema). Adibide batzuk jasoko ditugu.
1. Nork bere inguruan pertsonalki egin dezakeena dago aurrenik.
Imaginad el caso de un sacerdote, un profesor, un periodista, un escritor, un polÃtico, un estudiante o un obrero, que se emplea a fondo al servicio de la idea de la paz. ¡Cuántas posibilidades y cuán diversas![82].
2. Berebiziko garrantzia ematen dio beti Santamariak iritzi publikoari.
Nuestra época se caracteriza justamente por el advenimiento de las masas en el dominio del pensamiento y de la acción polÃtica, y esto sobre todo en razón del progreso técnico y de la difusión de la cultura. En este tiempo nuestro, la opinión pública cuenta, y tanto los problemas de la paz cuanto los de la guerra no pueden ser tratados a puertas cerradas; los secretos de cancillerÃa son hoy más relativos que nunca[83].
3. Efikazia borroka iraultzailean (sakrifizioaren eta indar moral pertsonalaren eragin hedakorra:
Nadie puede decir que su acción [Martin Luther Kingena] haya sido menos efectiva ni mucho menos que la de Camilo Torres. Esa acción ha tenido una resonancia histórica extraordinaria y culminará probablemente con el triunfo, porque la fuerza moral que está realizando, no sólo en América sino fuera de América, es extraordinaria[84].
4. Efikazia borroka antinuklearrean: «la primera gran victoria del pacifismo antinuclear» Santamariak esan ohi du Berlingo krisialdikoa izan zela (1948), eta bigarrena Koreako Gerran MacArthur jeneralak Txinari bonba atomikoz eraso nahi izan zionekoa (1950)[85]. Vietnamgo Gerran ere presio moralak eragotzi bide zuen arma atomikoaren erabilera:
Si los Estados Unidos actualmente no aplastan al Vietnam, definitivamente no es porque no tengan fuerza fÃsica para hacerlo, porque la tienen cien veces más y mil veces más que la necesaria [...]. ¿Por qué no lo hacen? ¿Quizá por miedo a su adversario? Yo no lo creo. Es toda la presión de la humanidad, la que se lo impide. Y esa fuerza moral empieza por los discursos del Papa y por las declaraciones de los hombres famosos, sabios y literatos, y termina por la actitud de millones de personas desparramadas por el mundo, que a pesar de todo, aún siguen llamando a la injusticia por su nombre. Esa fuerza moral es a mi juicio la que impide que se emplee el armamento atómico. Esa fuerza moral es la que tienen que poner en juego principalmente y sobre todo, todos aquellos amantes de la justicia, todos aquellos que tienen hambre y sed de justicia, y por eso padecen[86].
Bortxa eta mehatxu arteko mundu honetan, bakea lortzeko, epe laburrera borroka semigandhiano bat eta luzarora iraultza kristaua besterik ez da sartzen.
El cristianismo es, sin duda, un fermento revolucionario, capaz de realizar la transformación del mundo actual, pero su acción es del orden espiritual y, en cierto modo, misteriosa e invisible. Su influjo se realiza muchas veces de un modo oculto a través de fuerzas diversas, utilizadas por Dios para la realización de su planes. Por otra parte las actitudes revolucionarias son, en el fondo, bastante ingenuas, pues por mucho que pretendan profundizar en la realidad social, las revoluciones nunca llegan a mudar ontológicamente la Historia. En este sentido, acaso el cristianismo deba ser considerado como la única revolución verdadera, la única que haya podido y pueda alcanzar los estratos más profundos del vivir histórico[87].
Morala moral, bakezaletasunak orain indar horrekin eragin politikoa nola bortiztu organizatu behar du Alderdien, Parlamentuen, Gobernuen gainean. Horixe izan da Santamariaren azken urteetako kezka, gorago esan bezala.
SerÃa necesario que el pacifismo se constituyera en una especie de meta-partido que declarase paladinamente su propósito de controlar a los gobiernos y a los partidos, obligándoles a actuar en favor de la paz y el desarme. La manera de proceder de esta organización dependerÃa de la situación de cada momento, pero serÃa netamente y declaradamente polÃtica. AsÃ, por ejemplo, el movimiento pacifista podrÃa negar el voto de sus seguidores a los candidatos de los partidos [...] que se negasen a aplicar ciertas medidas concretas presentadas por el propio meta-partido [...], si este no incluye en su programa electoral tal o cual medida determinada que el pacifismo considera necesario imponer en este momento[88].
Hau da, bakezaletasunak efikazki bakea jartzeko bitarteko politikoak asmatu eta indartu behar ditu. Indar morala indar politiko bihurtu.
Gerrak «ezinbesteko gaitzak» direla iraganeko istorioa da Santamariarentzat.
En la situación actual, el recurso a la guerra no se justifica por cuestiones de prestigio nacional, ni siquiera por la defensa de derechos que, aunque legÃtimos, no compensan el riesgo de hacer estallar un incendio mundial con todas sus tremendas consecuencias espirituales y materiales[89].
Indar morala soilik aski ez izaki, alabaina, tinko eragozteko gerrak; botere zinezkoz hornituriko nazioz gaindiko erakunde bat egon dadin dago beharra, eta egun badago posibilitatea ere egon dadin.
El desarrollo de la técnica y de los medios de comunicación entre los pueblos hace sumamente necesaria la pronta institución de un mecanismo efectivo de seguridad y justicia internacional[90].
Nolabait badago jada erakunde hori, teorian behintzat: Nazio Batuen Erakundea (NBE). Baina ez du behar adina burujabetasun eta mendetasun falta Estatu subiranoekiko[91], ez aski bere-bere eskuarte eta manu. Santamaria konbentzitzeko, Hirugarren Mundu Gerrari itzurtzekotan ezinbestekoa dela Nazio Batuak ahaltzea, paradigmatikoak izan dira Hungariako eta Suezeko krisiko gertaerak; hots, NBEri bietan jokatzea zegokion papera eta bietan ikusi zen haren ahuleria.
Hay que reforzar la organización de las Naciones Unidas, liberándola del derecho al veto que la ahoga y dotarla de una fuerza regular de policÃa internacional con gran prestigio moral y facultades supranacionales, que pueda interponerse siempre que sea necesario entre agresores y agredidos e imponer el cumplimiento de los fallos de justicia internacional. En suma, ha llegado el momento de que la violencia sea eliminada del plano jurÃdico internacional, como lo fue de la esfera de las relaciones privadas y sociales al implantarse los procedimientos judiciales. Ha de darse al concepto de soberanÃa una interpretación adecuada para que en un futuro próximo ningún Estado pueda 'tomarse la justicia por su mano' sin que recaigan sobre él graves consecuencias materiales[92].
1965 mugimendu bakezaleen manifestaldi eta azantza zalapartatsuen urtea izan zen mundu guztian, hegazkineria amerikarraren bonbardaketa masiboak hasi zirenean Vietnamen. Bi gazte estatubatuarrek beren buruak kiskalduz immolatu zituzten protestan (kristau militante bakezaleak biak)[93]. Santamariak ez du ikusten horrek inora garamatzanik, haien kontzientzien errespetu guztiarekin ere. Hona hemen haren iruzkina (zati bat), Santamariaren ikuskeraren agerpen erosoa, bere alderdi errealistenekin eta beharbada zalantzagarriren batzuekin.
Sin embargo, hablando objetivamente, hay que reconocer que actos de esta naturaleza no ayudan a la implantación de una paz futura. Ciertamente sirven para impresionar y despertar las mentes, para dar testimonio de una voluntad abnegada de paz, frente a los poderes y a las instituciones de este mundo [...]. Pero el problema de la paz no puede reducirse a una cuestión de sentimientos y de buenas voluntades. Este problema debe ser pensado con el cerebro y no con el corazón, como intentan hacerlo la mayorÃa de los pacifistas.
Dentro del mecanismo del equilibrio bélico, del juego de las fuerzas armadas, del afrontamiento de los bloques, no pudo reprocharse a Rusia que interviniera otrora en HungrÃa, ni a China que trate ahora de fabricar la bomba atómica. No puede acusarse tampoco a los Estados Unidos de que mantengan la guerra en el Vietnam, como si este episodio fuese un fenómeno aislado y un simple capricho imperialista. Las cosas son mucho más complicadas que eso, todos lo sabemos, y quienes pretenden hacer como que lo ignoran merecerÃan ser tratados de hipócritas. Lo que impera hoy es la dura ley de la guerra y del poder más fuerte, en la que, querámoslo o no, el mundo está instalado. De poco valen las inmolaciones personales y las manifestaciones de los pacifistas si no se encuentra una vÃa institucional para la supresión de las guerras. Esta no puede ser otra que la implantación de una autoridad polÃtica mundial, dotada del prestigio moral y de la fuerza suficiente para imponer sus decisiones. La guerra cesará completamente de ser justa y deberá ser moralmente repudiada el dÃa, quizás no lejano, en que ese poder internacional llegue a establecerse, del mismo modo que el establecimiento del orden jurÃdico en el seno de los Estados excluyó la legitimidad de los actos destinados a tomarse la justicia por su mano[94].
Arrisku nuklearra, gibelaraztea eta duopolioa analizatu dituelarik ere, konklusio berera heldu da beti:
Si los pueblos han de ser efectivamente libres, si ha de reinar una paz aceptable en el mundo, es necesario que en el futuro exista un ente supranacional, cuyo poder se halle por encima del de las dos superpotencias[95].
[1] «Action pour la Paix et réalisme politique», Mission et charité, 1962-07, 295.
[2] Ib., 296.
[3] «DÃa de la paz», El Diario Vasco, 1958-05-18.
[4] «La violencia», El Diario Vasco, 1968-03-31. Ikus, orobat, «El ecologismo», El Diario Vasco, 1980-06-08.
[5] Jakin 30, 1968, 43. Hurrengo oin-oharrean [6.] aipatu hitzaldian, ia hitzez hitz berdin adierazten da: «¿Cuando, pues, hay violencia? Cuando se ejerce sobre un hombre o sobre una colectividad para arrancarles aquello que ni la palabra, ni el diálogo, ni la razón, ni el derecho, ni la moral permitirÃan obtener de ellos. Por la fuerza se les arranca algo que no se les podrÃa arrancar por el convencimiento ni por la razón, ni tampoco respetando las exigencias de la moral. Se hace violencia a un hombre cuando se le trata como a una cosa; es decir, como a un objeto material, como a un simple instrumento para obtener algo que se desea, y no como a una persona, no como a un ser libre y responsable que tiene su propia esfera de autonomÃa y de acción».
[6] «Marxistas y Cristianos ante la violencia. Texto magnetofónico de la conferencia pronunciada por Carlos Santamaria en el Centro Parroquial de la Florida (Hernani) el 25-IV-68». Hemendik aurrera «MyC - Violencia» siglekin aipatuko da; orrialderik ez da adieraziko, argitaratu gabeko lan mekanografiatu soila izanik.
[7] MyC - Violencia [ikus 6. oin-oharra hementxe].
[8] Fuerza, empleo de la fuerza.
[9] «La fuerza es necesaria en las relaciones humanas. Los padres tienen que hacer cierta fuerza sobre sus hijos; los gobernantes tienen que hacer, en toda clase de sociedades, cierta fuerza sobre los gobernados. Lo demás el aparato social no podrÃa subsistir; esa fuerza establece la cohesión del aparato social, y esa fuerza es necesaria. La fuerza, por sà misma, no es violencia; una fuerza justamente aplicada no es necesariamente violenta».
[10] Ib. Ikus daitekeenez, indarkeriaren (edo: Boterearen) eta bortxaren arteko diferentzia maiz tratatu eta gutxitan argituari, Santamariak, ohi duen planteamendu moduarekin (ontologiko edo «metafisikoarekin», alegia), mugarri objektibo bat bilatu nahi dio, eta —pertsonalista ondoriokor den bezalakoa bera— (pertsonaren) naturan ezartzen du hori. J.L. Arangurenek, adibide gisa bera aipatzearren, beste honela heldu dio arazoari planteamendu genetiko edo historiko-prozesual (soil) baten eran: «Una historia implacablemente realista muestra o parece mostrar que la violencia se halla en el origen mismo del poder del Estado, que es inseparable de él. ¿En qué se diferencian violencia y poder? En el comienzo, en la implantación de todo Régimen, el poder es pura y simplemente —visto desde la situación anterior— violencia. Pero el régimen, una vez establecido, se autolegitima. Con ello, la violencia desnuda, primaria, elemental, deja de ejercerse, pues el poder legitimado se considera purificado de violencia». Denborarekin, hasierako indarkeria ahaztu egiten bide da indarkeria zenaz bezainbatean, heroiko eta loriatsu bihurtzen da, eta «la autolegitimada violencia de cada dÃa aparece, pura y simplemente, como enforcement de la Ley, como defensa del orden público» (cfr. El Futuro de la Universidad, 1973, 144). Problema korapilotsu horri buruz literatura ugaria dago, eta esan behar da, apika, Santamariaren saioak, batez beste, ez dirudiela desbideratuena, inola ere.
[11] Ib. Ikus, halaber, «La violencia», El Diario Vasco, 1968-03-31. «En el terreno polÃtico la violencia se manifiesta fundamentalmente en tres campos: La guerra, violencia armada de naciones contra naciones. La opresión, violencia más o menos larvada del fuerte contra el débil, del dominante contra el dominado. Y la revolución, violencia del oprimido contra el opresor, que le lleva a veces a convertirse en un nuevo opresor».
[12] Ib.
[13] Ikus «La tortura», El Diario Vasco, 1980-12-28; «La tortura», El Diario Vasco, 1981-02-15; «Amnesty Internacional», El Diario Vasco, 1982-05-16.
[14] MyC - Violencia. Ikus, baita ere, Jakin 30, 1968, 43.
[15] Ib. «No se trata en general de elegir entre la violencia por una parte y por la otra el orden, la tranquilidad, la justicia, etc., porque si esta elección fuera asÃ, ¿quién podrÃa dudar de elegir [...]?. Por desgracia en las situaciones humanas casi siempre se trata de elegir entre dos formas de violencia».
[16] «La violencia», El Diario Vasco, 1968-03-31.
[17] Cfr. «Bakea I» kap., 30. oin-oharra.
[18] «Guerras fantasmas», El Diario Vasco, 1958-01-26.
[19] «Viet-Nam», El Diario Vasco, 1965-07-18.
[20] SantamarÃa, C., La amenaza de guerra nuclear, Donostia, 1985, 233. Alegia, gerra iraultzaileari oraindik legitimazioren bat posible geratzen baldin bazitzaion teorian, «para favorecer la justicia y la libertad en la vida de los pueblos», gerra nuklearrarentzat zentzugabeko bilakatzen da hori ere.
[21] Ib., «El campesino de Garona», 139.
[22] «La responsabilidad de los católicos ante los acontecimientos actuales», Pax Christi, 1957-01.
[23] «Comment former une conscience de l'unité du monde», 195. or. eta hur.
[24] Ib., 202.
[25] Ib., 202-203.
[26] Filosofia kristauan, estreinako, San Agustinek irakatsi du gerra justuaren teoria (De Civ. Dei XV, 5; XIX, 7), «ongiaren» beharragatik, nolabait; baina San Isidoro Sevillakoaren baitan jada beharrak printzearena dirudi gehiago: «Iustum est bellum quod ex edicto geritur de rebus repetendis aut propulsandorum hostium causa». San Tomas Aquinokoak justiziaren irizpideok eskatu ditu: printzearen autoritatea deklaratzaile, kausa justua (gudukatuek merezi egin behar dute gudukatuak izatea; beraz, «errudun» behar dute izan), eta asmo zuzena (ongia egiteko edo gaizkia aldentzeko «intentio recta», horrela berriro ongiaren zio agustindarra berreskuratzen duela). Aita Vitoriarentzat, praktikan, ez dago beste gerra justurik «jasandako kalteagatik» baino (defentsa justua), eta hori bera komunitateari kalte baino onura gehiago ekartzeko baldintzarekin, gainera (De jure belli 13), eta ez printzeak, herriak iritziz gero baizik justua (Ib., 20). H. Grotius izan da gerraren kontzeptu moderno batekin haren justizia planteatu duen teoriko nagusia eta klasikoa, «De jure belli ac pacis» (1625) tratatuaz, iusnaturalismoan oinarrituta.
[27] Ikus in «MyC - Violencia» baldintza horien irakurketa, «iraultza justu» baten arazorako.
[28] «La polémica de la guerra justa», La Voz de España, 1949-07-14.
[29] «El pacifismo cristiano», Documentos, 1951, 78.
[30] «Es muy difÃcilmente concebible que un bombardeo nuclear, por ejemplo, pueda ser realizado con respeto de los principios de proporcionalidad y de controlabilidad. Ciertos medios de guerra convencionales utilizados en el transcurso de la Segunda Guerra Mundial —coventrización, bombardeos de poblaciones civiles, etc.— traspasaban ya los lÃmites de la ética».
[31] La amenaza de la guerra nuclear, loc. cit., 247. or. eta hur. («La moral católica ante las armas nucleares» kapitulua).
[32] Printze eta gudari kristau, are santuen ekintzak ez kondenatzearren, dio Santamariak: baina badago besterik ere agian, nik uste, eta da gerra oro negatiboki balioesteak, egungo Estatuak oro, esaterako, justifikazio historiko oso txarrarekin uztea litzatekeela eta, ondorioz, ezarritako errealitate politiko guztia.
[33] «Comment former une conscience de l'unité du monde», 191: «Il est trop évident que le danger de guerre ne pouvant pas être supprimé dans l'état actuel des choses et que les hommes politiques sont obligés de prendre des décisions en fonction de cette réalité indiscutable».
[34] «Novedad de la guerra», El Diario Vasco, 1957-10-27.
[35] «Los pacifismos», El Diario Vasco, 1983-08-28.
[36] Ikus, orobat, «Guerra limitada y moral lÃmite», Pax Christi, 1960-03; «Moralidad de la guerra», El Diario Vasco, 1960-05-01.
[37] «Del empleo de los fusiles», El Diario Vasco, 1968-05-12. «Para suprimir la guerra no hay más que un medio: oponer la guerra a la guerra».
[38] «Bakerik nahi baduk, hago prest gerrarako», Kintanaren itzulpenaren arabera, Hiztegian. Vegetius-en (IV. p. C.) «qui desiderat pacem, praeparet bellum»-etik biribildua omen da sententzia bortitz hori.
[39] «DÃa de la paz», El Diario Vasco, 1958-05-18.
[40] Ikus MyC - Violencia.
[41] «Galdera zenbait Che Gevara ta kristau-konzienziaz», Jakin, 1967.
[42] «Del empleo de los fusiles», El Diario Vasco, 1968-05-12.
[43] Santamariak ez du ukatzen bere planteamenduaren azpian orobat fedea dagoela: bakarrik, garrantzizkoa iruditu zaio, nonbait, eztabaidaren hasierarako bestearenganako fedea seinalatzea, hark maiz bere tesiak zientifiko bezala aurkezten zituenean.
[44] «Dimitri Stafendas», El Diario Vasco. «Es evidente que en el asesinato polÃtico hay siempre mucho de fetichismo. Deshaciéndose del fetiche, es decir, dando muerte al hombre que encarna una ideologÃa aborrecida, el asesino polÃtico pretende destruir o dar muerte a esa ideologÃa».
[45] Ib.
[46] «El terrorismo puro», El Diario Vasco, 1980-11-09. Dekabrista (edo dezenbrista) errusiarrak, Armadako ofizial, aristokrata eta intelektual gazteak ziren, XIX. mendeko 20ko urteetan erreforma liberalen aldeko beren gogo beroa atentatuez eta, Alexandro I.aren heriotzakoan (1825eko abenduan), putsch militar batez garaitarazi nahi izan zutenak.
[47] Ib. «Todo el mundo está de acuerdo en admitir que la genealogÃa de la guerra revolucionaria pasa no solamente por Marx, sino también y sobre todo por Clausewitz. En tiempos inmediatamente anteriores la ciencia militar veÃa en la guerra un asunto básicamente técnico y confiado a especialistas. Según este punto de vista el militar será netamente apolÃtico [...]. Clausewitz en cambio verá la guerra como un tipo de acción sustancialmente polÃtico, y la acción militar como una forma de hacer polÃtica, la más decisiva e importante que existe».
[48] MyC - Violencia.
[49] «Catastrofismo», El Diario Vasco, 1967-12-17.
[50] «Iraultzaile ortodoxoek» (komunistek) ez dutela ontzat eman «castrismoa» —gerrilla iraultzailea— gogoratzen digu Santamariak (alegia, ez dutela hartan «sinetsi»).
[51] «Violencia en la plaza de S. Pedro», El Diario Vasco, 1981-05-17.
[52] «Catastrofismo», El Diario Vasco, 1967-12-17. «Y ésta es, indiscutiblemente, la verdadera manera de ser revolucionario. Pero se puede serlo, también, por simplismo, por pasión, o por necesidad cuasi-fÃsica de explotar».
[53] MyC - Violencia.
[54] Santamariak berak ez du erreparorik Camilo Torres Isaias profetaren eta San Mateoren testuekin elkartzeko, cfr. MyC - Violencia.
[55] «Del empleo de los fusiles», El Diario Vasco, 1968-05-12.
[56] «Gandhi y Marx», El Diario Vasco, 1967-11-19. Gogoeta honek ez du uzten edozein kasutarako unibertsalizatzen (esan bezala, posible da kristautasun profetiko batetik armen hartzerako urratsa).
[57] MyC - Violencia. Hor, hainbat objekzio egiten zaio, gainera, bortxazko iraultzari, beti «efikazia» mailan: kontrairaultzaileen jazarpena gogorragotzen duela, jende xumeenaren hainbat oinaze eragin, eta abar, garaipen ez-seguru baten fede soilez.
[58] Ib.
[59] «Catastrofismo», El Diario Vasco, 1967-12-17.
[60] Herria 2000 Eliza 28, 1980, 11. [Artikulu hau egiaz hitzaldi bat da jatorrian, ez izkribu bat: Santamariak berak «este texto es el de mi intervención en la semana Fe y Secularidad en setiembre 1980. Herria 2000 Eliza lo pescó y lo publicó sin contar conmigo en su Nº 28 Hazilla 80» oharra idatzi zuen eskuz, nire iker-materialak miatu zituenean].
[61] Ib. Ikus Santamariaren adierazpenak in «Arriskua amerikarren defentsa planean dago», Argia, 1985-03-10: «Pakea edozein preziotara, ez, bere gainetik justizia dagoelako. Ez dut pakea onartzen Euskal Herrian: kuzkurtzen gara guztiok eta 'no queremos guerra, no queremos ETA...', eta justizia non jartzen dugu? Pakearen gainetik dago justizia. Eta guk dakigula, inbasoreagandik defenditu egin behar da. Badakit bide horretatik jarrera belizista ikaragarrietara iritsi naitekeela, konforme, baina esaten dudana da pakea ezin dela beste edozeren gainetik jarri [...]. Gandhizalea izan naiz oso, eta zinez Gandhi ere ez zegoen Gandhirekin horretan: lagun biolento asko zituen eta ongi egiten zutela zioen, ez zela bere bidea baina ongi ari zirela. Horregatik, jarrera negatibo eta utopikoetan dabilen pazifismoarekin ez nator ados».
[62] «Vencer un imposible», El Diario Vasco, 1983-01-23. «Aún en el supuesto de que a través de la negociación ni siquiera se lograra una frágil tregua, no se habÃa perdido el tiempo con ello. Se habrÃa empezado a empezar y esto ya es enorme de por sû.
[63] Herria 2000 Eliza, loc. cit., 13. «Las condenaciones morales de la violencia armada no nos llevarán a ninguna parte si los que la practican se apoyan sobre otra moral distinta de la nuestra; por ejemplo, sobre una 'moral marxista' (dando por válida esta expresión discutible)».
[64] «La violencia armada», El Diario Vasco, 1980-07-06. «Por justa que sea la causa —decÃan ['los viejos teólogos cristianos']— no se puede imponer a un pueblo la dura carga de una lucha armada sin que exista una gran probabilidad de que ésta pueda triunfar. La guerra que se va a perder es siempre una guerra injusta».
[65] «Las matanzas inútiles», El Diario Vasco, 1982-09-26. «Pues bien, razones morales y humanitarias aparte, yo me inclino a creer que los hombres de ETA han hecho esta vez, y están haciendo desde hace tiempo, cálculos equivocados sobre el efecto de sus acciones en la vida del pueblo vasco». Ikus, orobat, «El terrorismo puro», El Diario Vasco, 1980-11-09. (Baina aipatu ETA ez dela sartzen hor «terrorismo puru» edo nihilistan, ikus Herria 2000 Eliza, loc. cit., 12: ETAkoak «no son irracionalistas, en lucha contra todo el orden social, sino racionalistas exaltados...»).
[66] Herria 2000 Eliza, loc. cit., 13.
[67] «Un mundo nuevo», El Diario Vasco, 1959-02-08.
[68] «A prueba de bomba», El Diario Vasco, 1966-04-03.
[69] La amenaza de guerra nuclear, loc. cit., 177.
[70] Ib., 178. Ikus «Granada y no-intervención», El Diario Vasco, 1983-11-06, Anaia Handi bien esku-hartze militarrez menpeko Estatu txikietan (AEB: Granada; SESB: Txekoslovakia).
[71] Ib., 234.
[72] «A prueba de bomba», El Diario Vasco, 1966-04-03.
[73] «Los pacifismos», El Diario Vasco, 1983-08-28.
[74] Ingel.: deterrence; frants.: dissuassion.
[75] «Estrategia nuclear», El Diario Vasco, 1966-03-13. «La defensa de un Estado nuclear consiste precisamente en la posesión de un armamento atómico abundante, diseminado y dispuesto para su pronta utilización, de modo que el adversario sepa a ciencia cierta que un ataque atómico recibirÃa una inmediata respuesta del mismo tipo, y de un alcance tan grande que no permitirÃa obtener ninguna utilidad al paÃs agresor. Al mismo tiempo, los Estados nucleares se ven obligados a mantener su armamento clásico para hacer frente a los posibles ataques de tipo convencional. Lo único que, según parece, está salvando al mundo de la guerra nuclear es, pues, el terror mutuo».
[76] «El fracaso de la disuasión», El Diario Vasco, 1983-10-09.
[77] La amenaza de la guerra nuclear, loc. cit., 121: «Se produce en este caso una paradoja que volvemos a encontrar repetidas veces en la historia del arma nuclear: lo que a primera vista puede parecer una moderación del peligro nuclear favorece, en realidad, el aumento de la inestabilidad y el riesgo de guerra atómica».
[78] «La legitima defensa», El Diario Vasco, 1983-07-24. «Muchos moralistas y entre ellos los obispos católicos alemanes, lo mismo que los americanos, se han planteado ahora la cuestión de si la estrategia de disuasión, asà concebida, puede encajar en la teorÃa clásica de la legÃtima defensa».
[79] «Los pacifismos», El Diario Vasco, 1983-08-28. Ikus goian 61. oin-oharra, orobat.
[80] «Negros y blancos», El Diario Vasco, 1965-05-09.
[81] Hegel, G.W.F., Lecciones sobre la filosofÃa de la historia universal, Madril, 1985, 93.
[82] «La acción personal del cristiano en favor de la paz», Criterio [Buenos Aires] 1.251, 1956, 9. «No es cierto que una acción real en favor de la paz sea imposible por parte de los simples ciudadanos; se podrÃa hacer un largo catálogo y será bueno que un dÃa u otro lo haga Pax Christi, de los medios de pacificación realmente eficaces, a largo o a corto plazo, al alcance de todos».
[83] Ib., 8-9.
[84] MyC - Violencia. Ikus, baita ere, «Negros y blancos», El Diario Vasco, 1965-05-09. Santamariak uste du Kennedyren hilketak ere halako zartada katartiko bat eragin zuela iparramerikar gizartean. «Tal puede ser la razón de que los métodos no-violentos sean hoy admitidos y propugnados por un gran número de personas en la lucha antisegregacionista americana».
[85] Herria 2000 Eliza 80, 1986, 34. La amenaza de la guerra nuclear, loc. cit., 22-30.
[86] MyC - Violencia.
[87] «La revolución cristiana», Documentos, 1952.
[88] Herria 2000 Eliza, loc. cit., 35.
[89] «SoberanÃas», El Diario Vasco, 1957-02-17.
[90] Ib.
[91] Ib. «El mayor obstáculo que hoy se opone a la realización de esta organización pacÃfica es una concepción desaforada de la soberanÃa estatal, expresión de egoÃsmos colectivos que no son menos condenables que los egoÃsmos individuales».
[92] «Necesidad de organización supranacional con medios adecuados», Ya, 1956-11-16.
[93] «Egunetik egunera», Zeruko Argia, 1965-11-21.
[94] «Suicidas por la paz», El Diario Vasco, 1965-11-14.
[95] La amenaza de guerra nuclear, loc. cit., 180. Ikus, orobat, «X. Estatua» kapituluan «Erakunde naziogaindikoak» atala.
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