Carlos Santamaría y su obra escrita
Índice
Solasaldien lehen testuinguru orokorra (1947-1953)
Lehenengo gerraostea (1937-1946)
Nazioartean, bakarrik (1945-1953)
Intelektualen bakartzea (1939-1950)
— Talde intelektual lehiakideak
— Teologiaren berrikuntza noizko?
Asmoaren sustatzaileak (1935. 1947)
Erakundetze osagarria (1954-1959)
Solasaldien berariazko nortasuna
Solasaldien lan-prozedura, eta haiekiko iritziak
Solasaldiekiko iradokizun eta kritika
— Zenbait lagun atzerritarren usteak
Solasaldien oihartzun politiko-ideologikoak
— Atzerri Ministerioaren iritzia?
— Falangea, La Voz-etik (1951)
— Oposizioen jarrerak eta lekua
— Maritain baietz, Maritain ezetz
Solaskideen xehetasun orokorrak
Prentsa eta aldizkarietako oihartzunak
— Astekari eta hilabetekari orokorrak
— Kultura-aldizkari berezituak
— Testuinguru ideologiko hurbilean
— Garaiko gai sorta eredugarri bat
— Gai-programa osoa (1935-36. 1947-1959)
— Gaien analisia: txosten-banaketa (1954 eta 1959)
– «Obedientzia eta askatasuna Elizan» (1954)
Argitalpen-bilduma: Documentos (1949-1956)
Iritziak iritzi: askatasuna eta zentsura
Azken epealdiko arazo aldartetsuak (1953-1959)
— Nuntzio berriaren urruntasuna
— Apezpikuen eta teologoen hurbiltasunak
— Erromara lehen bidaia (1955)
— Erromara bigarren bidaia (1958)
Lanerako arauen arazoa (1955-1959)
Solasaldiei segida bilatzen (1959)
— Berriro Erromara, hirugarrenez (1958ko udazkena)
— Erromara azken bidaia (1959ko apirila)
— Teologoen Batzordearen ibilera aldartetsua (1955-59)
– Batzordea nahi, eta ezin (1956-1958)
– Batzordekideen iritzia 1959ko Solasaldiez
Bukatu da Solasaldien garaia (1959)
Solasaldien baliospen historikoa
1.1. Ikastaroaren sorrera-agiria (1934-1935)
1.2. Solasaldien sorrera-agiriak (1947)
1.3. Solasaldien berreraketa-agiria (1954)
1.4. Solasaldien berreraketa-agiria (1956)
2.1. Ofizio Santuaren lehen oharra (1955)
2.2. Gutuna, Aita Santuaren izenean (Dell'Acqua, 1957)
2.3. Ofizio Santuaren bigarren oharra (1958)
3. Zuzendaritza eta Idazkaritzen agiriak
3.5. Juntaren akta: Maritainen kasua (1951-52)
3.6. Ofizio Santuaren oharraren betearazpena (1956)
3.7. Ofizio Santuari deskargua (K. Santamaria, 1958)
3.8. Krisialdiko agiri argigarri bat (Akta, 1959-01-04)
3.9. Solasaldien barne-arautegigaia (1959)
4. Beste zenbait agiri jakingarri
4.1. Eusko Erresistentziak banaturiko testua (1949)
4.2. Elkarrizketaren lan-moldeak (1954)
4.3. A. de Bovis, S.J.: historia eta iritziak (1955)
4.4. J.M. Bochenskiren zalantzak (1957)
4.5. Teologoen Batzordeaz (1956)
4.6. Solasaldien atzerapenaz gutuna (1958)
4.7. Teologoen Batzordearen azken akta (1959)
Prentsa eta aldizkarietako oihartzunak
Solasaldietako «barnetegia» aipatu dugu: ez dago horrelakorik. Egia da talde mugatu batean lan egiten zela, baina antolatzaileak betidanik arduratu ziren taldean esandakoei komunikabideetara bide egiteko. Bi modutan lortu zen hori: prentsa eta aldizkariak gogoan izanik, urteroko solaskideak aukeratzean lehenengo, eta gero, bilerak egitean prentsarentzat oharrak eta albistari argitaragarriak eskaintzean.
Horrela, Solasaldiak gertakari mediatiko bilakatu ziren: Mendebaldeko prentsa katolikoak ateak zabalik zituen jardunaldiak hasi aurretik ere, eta prentsa ez-eliztarrarentzat, berriz, erraztasun denak eman ohi ziren prentsa-zerbitzu bat mantenduz. Azkeneko hau eguneroko prentsa da batez ere, eta berorrekin hasiko gara.
Bi motatako lana ikusten da artxiboan gorde diren prentsa-mozkinetan: agentzia bidez zabaldutako eguneroko ohar laburrak, eta egunkari bakoitzak bere kazetarien eskutik egindako erreportajeak. Kasu batzuetan egunerokoak izan ziren: Donostiako La Voz de España edo El Diario Vasco-n eta Bilboko El Correo Español nahiz La Gaceta del Norte-n, Madrileko Ya-n, etab. Donostian bildutako solaskide lankideren batek bidalitako elkarrizketa eta gogoetak behin baino gehiagotan urrunago eramaten zituen albisteak: Bartzelonako El Correo Catalán-en inoiz dozena-erdi bat artikulu idatzi zen, adibidez, edo Herbeheretako De Nieuwe Gids-ek orrialde ederra eskaini zien Solasaldiei.
Prentsa-historia horren guztiaren berri ematen ibili gabe, jardunaldi bateko adibide bat hartuko dugu hemen. Artxiboan 1959ko ohar-orri batek dioenez, Espainiako egunkari askotan eta Europako beste zenbaitetan, izan zen Solasaldien berriren bat (artikulu, prentsa-ohar edo agentzia-testuak):
ABC |
Madril |
59-09-08/9/10/12 |
Diario de Barcelona |
Bartzelona |
59-09-17 |
El Adelantado de Segovia |
Segovia |
59-09-08 |
El Alcázar |
Madril |
59-09-15 |
El Correo Catalán |
Bartzelona |
59-09-05 |
El Correo Español |
Bilbo |
59-09-5/9/10/11/12/13 |
El Diario Montañés |
Santander |
59-09-08 |
El Norte de Castilla |
Valladolid |
59-09-08 |
El Noticiero |
Zaragoza |
59-09-11 |
Hoy |
Badajoz |
59-09-12 |
Ideal |
Granada |
59-09-08 |
Imperio |
Zamora |
59-09-12 |
Informaciones |
Madril |
59-09-09 |
La Gaceta del Norte |
Bilbo |
59-09-11/12 |
La Vanguardia |
Bartzelona |
59-09-09/10 |
La Verdad |
Murtzia |
59-09-08 |
Las Provincias |
Valentzia |
59-09-12 |
Madrid |
Madril |
59-09-08 |
Noticiero Universal |
Bartzelona |
59-08-07/8 |
Nueva Rioja |
Logroño |
59-09-05 |
Pueblo |
Madril |
59-09-08/10/11/15 |
Solidaridad Nacional |
Bartzelona |
59-09-08 |
Ya |
Madril |
59-9-5/10/11/12/12/13 |
|
|
|
Le Monde |
Paris |
59-09-16 |
De Nieuwe Gids |
Amsterdam |
59-09-23 |
La Libre Belgique |
Brusela |
59-09-25 |
Le Figaro |
Paris |
59-09-09/12/13 |
Laukiok Idazkaritzak eskura izan zituen berriemateen aipuak bakarrik jasotzen dituzte, eta guztiak ere, esan bezala, urte bakar batekoak dira; hala ere, berri-hedapenerako egin ohi zenaren zantzu bat bederen badago hor.
Gehienbat kazetari profesionalen eskutik zetozen eguneroko albistari hegalarien ondoan egon zen bestelako jardunik ere: kazetari izanik, solaskide bezala deituena, alegia.
Idazkaritzak solaskide gisa deitutako kazetari asko izan zen Donostian; normalean, prentsa katolikoko lankideak izan ohi ziren, sarritan etxe horietako zuzendariak. Solasaldiei eman zekiekeen zabalkundearen mesedetan egiten ziren dei horiek.
Hona, lehenengo begiratu batean, artxiboko paperetan aurkitu ditugun argitalpenen bati lotutako kazetari eta idazleak. Aldizkari eta argitalpen guztiok banan-banan ikusterik izan ez dugunez, aurkezten dugun sailkapena ez da erabat segurua, baina, sailkapena sailkapen, aipuek beren osoan balio dute. Lau multzotan banatu ditugu: egunerokoak, informazio orokorreko astekari eta hilabetekariak, kultura-aldizkari orokorrak eta kultura-aldizkari berezituak.
Agentzia, irrati eta egunkariak ditugu sail honetan. Zalantzarik gabe irrati edo agentzia gehiagok ere izan zuen lekurik solaskide bezala, baina hauek dira lehenengo batean bildu ahal izan ditugunak (lankideak, eta ez «medioak», aipatzen ditugunez; Solasaldietan ohiko agentzia izan zen Logos, esate baterako, ez da ageri):
Agence France Presse |
R. Juffé |
Paris |
Radio Vaticana |
F. Bolgiani |
Erroma |
BBC |
A.C.F. Beales |
|
ABC |
J. Zaragueta |
Madril |
|
R. Calvo Serer |
|
El Diario Vasco |
J. Fernández Figueroa |
Donostia |
|
E. Marini |
|
El Correo Catalán |
F. Condomines |
Bartzelona |
El Diario de Burgos |
M. Vigil |
Burgos |
El Noticiero |
M. Vigil |
Zaragoza |
L'Aurore |
A. Frossard |
Paris |
L'Osservatore Romano |
L. Bernucci |
Erroma |
|
G.T. Salvemini |
|
La Croix |
L. Guissard |
Paris |
|
E. Gabel |
|
|
J. Guitton |
|
La Gaceta del Norte |
J.M. Cirarda |
Bilbo |
La Libre Belgique |
M. de Corte |
Lieja |
Le Courrier de Génève |
W.A. Kiebeskind |
Geneva |
Le Figaro |
Ch. Pichon |
Paris |
Le Monde |
H. Fesquet |
Paris |
Novidades. Jornal da manhã |
A. Gonçalves |
Lisboa |
Ya |
P. Cantero |
Madril |
Astekari eta hilabetekari orokorrak
Jeneralean, kazeta hauek gizartearen eta mundu katolikoaren berriemaileak dira, eta zernahi albiste heda dezakete; hain zuzen, zabaltasun informatibo horregatik Idazkaritzak bilatzen zuen oihartzun irekia lortzeko balio izan zuten.
Catholic Herald |
A. Boyle |
Londres |
Ecclesia |
J.M. Cirarda |
Madril |
El Pilar |
M. Siguán |
Madril |
Idade Nova |
P. Salgado |
Rio de Janeiro |
Il nostro Tempo |
E. Marini |
Turin |
|
E. Minoli |
|
Informations Cath. Int. |
J. de Broucker |
Paris |
La France Catholique |
J. de Fabrègues |
Paris |
Le Courrier Ibéro-Am. |
Ch. Pichon, P. Jobit |
Paris |
Orientaciones |
G. Rovirosa |
Madril |
Signo |
M. Vigil |
Madril |
Témoignage Chrétien |
G. Suffert |
Paris |
The Tablet |
D. Woodruff |
Londres |
|
T.F. Burns, C. Hollis |
|
|
M. Derrick |
Aurreko multzoa baino kultura-maila jasoago batean ziharduten argitalpenak dira: informaziotik harago, gogoeta eta ikuspegi katoliko sakonduago batera iristeko aldizkariak ditugu, baina betiere irakurleria ez-berezitu bati begira egindakoak dira:
Arbor |
R. Paniker |
Madril |
Catholic Worker |
R. Walsh |
Londres |
Civiltà Cattolica |
A. Messineo |
Erroma |
|
D. Mondrone |
|
Der Linie |
Mertens |
Amsterdam |
Economie et Humanisme |
L.-J. Lebret |
Lyon |
Église Vivante |
J. Bruls |
Lovaina |
El Ciervo |
J. Gomis |
Bartzelona |
|
L. Gomis |
|
Esprit |
R. Juffé |
Paris |
Études |
R. Bosc |
Paris |
|
A. Bonnichon |
|
|
G. Fessard |
|
|
A. Rétif |
|
Hechos y Dichos |
Ã. de ArÃn |
Zaragoza |
Herder Korrespondenz |
— |
Friburgo |
Incunable |
L. EcheverrÃa |
Madril |
|
J.M. Cirarda |
|
Ãndice |
J. Fernández Figueroa |
Madril |
L'Actualité Religieuse |
A. Léonard |
La Sarte-Huy |
La Pensée Catholique |
L.J. Lefèvre |
Paris |
La Relève |
F. Coupé |
Brusela |
Le Courrier Ibéro-Américain |
Ch. Pichon |
Paris |
Orbis Catholicus |
J.M. Azaola |
Bartzelona |
Razón y Fe |
J. Iturrioz |
Madril |
|
E. Guerrero |
|
Temps Nouveaux |
A. Louis |
Brusela |
The Christian Democrat |
P. Crane |
Oxford |
The Month |
J. Murray |
Londres |
Modu batera nahiz bestera, erlijio-zientzietan berezitutako aldizkariak ditugu hauek (eklesiologia, Eliza-historia, erlijio-soziologia, filosofia kristaua, etab.). Oro har, berezilarien aldizkariak dira, beraz.
Cahiers de l'Actualité Relig. |
A. Léonard |
La Sarte-Huy |
Chronique Sociale de France |
J. Folliet |
Lyon |
Dokumente/Documents |
G. Smolka |
Offenburg |
|
J. du Rivau |
Estrasburgo |
Frankfurter Hefte |
W. Dirks |
Frankfurt |
Giornale di Metafisica |
M. F. Sciacca |
Genova |
L'Homme Nouveau |
Luc Bardy |
Paris |
|
L. Baresta |
|
La Ciencia Tomista |
T. Urdanoz |
Salamanca |
La Vie Intellectuelle |
D. Dubarle |
Paris |
|
Travers |
|
La Vie Spirituelle |
Camelot |
Paris |
La Revue Nouvelle |
A. Molitor |
Brusela |
|
J. Delfosse |
|
Lumen Vitae |
J. Gérard-Libois |
Brusela |
Lumière et Vie |
M.-J. Gerlaud |
Lyon |
Nouvelle Revue Théologique |
A. de Bovis |
Lovaina |
|
G. Dejaifve |
|
Parole et Mission |
A.M. Henry |
Paris |
Pirineos |
J.M. Casas Torres |
Jaka |
Pensamiento |
R. Ceñal |
Madril |
|
E. Guerrero |
|
Religión y Cultura |
C. Vaca |
Madril |
Rev. Fac. Cath. de l'Ouest |
M.-J. Gerlaud |
Angers |
Studi Politici Internazionali |
G. Vedovato |
Florentzia |
Studia et Doc. Hist./Juris |
G. Lombardi |
Erroma |
Studia Patavina |
L. Sartori |
Padua |
Argitalpen hauetako bakoitzean Solasaldiek izan zuten oihartzuna zenbatekoa eta nolakoa izan zen jakiteke geratzen zaigu orain. Hainbat kasutan, Idazkaritzak berak bildutako prentsa-mozkinetan begira liteke hori, baina hainbat hemerotekatara joan beharra ere egongo litzateke berri zehatzik biltzeko.
Uste dugunez, grosso modo, bi alde ezberdin ditugu begiratu beharko liratekeenak: a) Gizarte osora eman zen irudia (prentsa ez-berezituan), eta b) Berezilarien artean, ideia-berrikuntzan, Solasaldiek izan zuten presentzia (Solasaldien ondoko partaideen aldizkari berezituetan). Badut susmorik, ez ote den, hain zuzen, bigarren hau jakinkizun dugun esparru interesgarriena.
Solasaldietara bildutako lagun modu hauekin, eta ideiak tresna hauen bidez hedatuz egin zen lan. Baina zer izan zen jardunaldietan aztertu eta bertatik zabaldu zena? Ezagutzekoa da, noski, Solasaldien mezuaren edukia, aniztasunez beteriko mezu ireki eta liberala.
El sistema de búsqueda busca una sucesión de letras dada (no funciona con lematizador y no realiza análisis lingüístico).
Busca las formas que comienzan con la sucesión de letras dada, y no contempla dicha búsqueda en interior de palabra (el resultado de la búsqueda barc será barca, barcos, Barcala, Barcelona, barcelonesa..., pero no embarcación, embarcarse...).
Se pueden buscar sucesiones de palabras (pacifismo cristiano, por ejemplo, o partido comunista francés).
Es posible especificar el corpus: solo en textos en castellano / solo en textos en euskera / en todos los idiomas (euskera, castellano y francés).