Gaia

XSLaren edukia

Diseinuak, analisiak eta neurketarako eredu aurreratuak Psikologian

Gaiari buruzko datu orokorrak

Modalitatea
Ikasgelakoa
Hizkuntza
Gaztelania

Irakasgaiaren azalpena eta testuingurua

Psikologian XX. mendearen hasieran korrelazioko lehen ereduak eta lehen eredu faktorialak agertu zirenetik, metodologiak aurrera egin du, ikertzaileei lan egiteko tresna eta eredu berriak eskaintzeko. Ikastaro honen bidez, ikasleek ikerketa bat egiteko ezinbestekoak diren tresna berriak gertutik ezagut ditzaten nahi dugu. Ikasleari honako hauek eskainiko zaizkio: a) R-i aplikatutako sarrera, datuen analisirako eta grafikoen sorrerarako ingurune gisa, edozein ikerketa lerro eta ikuspegitan aplika daitekeena, b) fidagarritasunari eta balidazioari buruzko ikuspegi berriak, galdetegiak eraikitzeko/egokitzeko baliagarri izango zaizkionak, eta c) ekuazio estrukturalen ereduetarako sarrera. Ikastaroan aurkezpen teorikoak eta ikasleek egin beharreko ariketa praktikoak uztartzen dira, abian diren ikerketen adibideak emanez.

Irakasleak

IzenaErakundeaKategoriaDoktoreaIrakaskuntza-profilaArloaHelbide elektronikoa
ELOSUA OLIDEN, PAULAEuskal Herriko UnibertsitateaUnibertsitateko KatedradunaDoktoreaElebidunaZientzien eta Portaeraren Metodologiapaula.elosua@ehu.eus
GARCIA FERNANDEZ, JOSE IGNACIOEuskal Herriko UnibertsitateaIrakaslego AgregatuaDoktoreaElebidunaZientzien eta Portaeraren Metodologiainaki.garcia@ehu.eus
IBABE EROSTARBE, MARIA IZASCUNEuskal Herriko UnibertsitateaIrakaslego OsoaDoktoreaElebidunaZientzien eta Portaeraren Metodologiaizaskun.ibabe@ehu.eus

Gaitasunak

IzenaPisua
Eredu formal egokiena hautatzeko gai izatea, ikerketa baten datuen eta helburuen izaeraren arabera35.0 %
Eredu formal bat eraikitzeko eta ebaluatzeko gai izatea30.0 %
Teknika egokiak diseinatzeko eta aplikatzeko gai izatea, neurketa tresnak balidatzeko prozesu batean 35.0 %

Irakaskuntza motak

MotaIkasgelako orduakIkasgelaz kanpoko orduakOrduak guztira
Gelako p.252550
Ordenagailuko p.255075

Irakaskuntza motak

IzenaOrduakIkasgelako orduen ehunekoa
Ariketak20.0100 %
Azalpenezko eskolak25.0100 %
Gai bat idatziz garatzea75.00 %
Proiektuen aurkezpena eta defentsa5.0100 %

Ebaluazio-sistemak

IzenaGutxieneko ponderazioaGehieneko ponderazioa
Azalpenak40.0 % 60.0 %
Epaimahaiak lan idatzia baloratzea40.0 % 60.0 %

Irakasgaia ikastean lortuko diren emaitzak

Literatura errebisioa egin

Literatura kudeatu eta laburtu

Ikerketa helburuak ezarri

Lan hipotesiak adierazi

Ikerketa bat diseinatu

Neurketa tresnak eraiki eta erabili

Informazioak aztertu

Emaitzak interpretatu

Atzerriko hizkuntzan lan egin

Ikerketa ahoz aurkeztu

Ikerketa idatziz aurkeztu

Taldean lan egin

Modu etikoan jardun

Ohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea

Etengabeko ebaluazioa

Azaldutako edukien analisi teorikoan eta aplikatuan oinarritutako talde lana. R duten datuen analisia eta interpretazioa. Balidazio azterlanak.

SEM ereduen kasu praktikoen azterlanean oinarritutako banakako lana. EQS datuen analisia eta interpretazioa. APA arauen araberako idazketa.



COVID19 izurritea dela eta bertaratze gabeko ebaluazioa beharrezkoa balitz, ebaluazio jarraian ezarrita dauden portzentaiak mantenduko dira. Halere, lan guztiak, ebaluazio frogak eta aurkezpenak modu birtualean egingo dira (Egela, BBC Collaborate eta bestelakoak)

Ezohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea

Irakasgaiko ikasleak hirugarren, laugarren edo salbuespenezko deialdian daudenean, epaimahai bat eratuko da, horretarako ezarritako arauen arabera. Irakasgaiaren lau deialdiak agortzen direnean, ikasleek salbuespenezko deialdi bat eskatu ahal izango dute, UPV/EHUko errektoreari igorritako idatzi baten bidez.

Irakasgai-zerrenda

Gaia 1. R gizarte zientzietarako.

Sarrera R eta R studio.

Egitura eta lanegiteko modua

Gizarte zientzietarako paketeak eta funtzioak



Gaia 2. Fidagarritasunari eta baliagarritasunari buruzko egungo ikuspegiak

Baliagarritasuna, Baliatzea, fidagarritasuna eta alborapena

Batezbestko- eta kobariantza-egiturak: faktore analisia

Taldeanitzeko ereduak

Testak egokitzea



Gaia 3. Egigura-ekuazio ereduak psikologian

Ereduak definitzea

Ereduak aztertzea

Ereduak eraldatzea

Bibliografia

Nahitaez erabili beharreko materiala

Ordenagailu gela eta pakete estatistikoak.

Oinarrizko bibliografia

Batista-Foguet, J. M. y Coenders, G. (2000). Modelos de ecuaciones estructurales. Madrid: La Muralla.

Byrne, B.M. (2006). Structural equation modelling with EQS. Mahwath, NJ: LEA.

De Boeck, P., y Elosua, P. (2016). Reliability and Validity: History, Notions, Methods, Discussion. . The ITC International Handbook of Testing and Assessment. Frederick T. L. Leong, D. Bartram, F. Cheung, K. F. Geisinger and D. Iliescu. New York, Oxford University Press: 408-421.

Elosua, P. (2003). Sobre la validez de los tests. Psicothema 15(2), 315-321. (Accesible en: http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=1063 )

Elosua, P. (2011). Introducción al entorno R. EHU

Elosua, P., y Etxeberria, J. (2012). Análisis de datos con Rcommander. Madrid: La Muralla

Gehiago sakontzeko bibliografia

Bentler, P.M. and Wu, E.J.C. (2002). EQS 6 for Windows. User¿s Guide. Encino, CA: Multivariate Software, Inc. (Accesible en: http://www.mvsoft.com/pub/EQS%2061%20QuickStart.pdf)



Elosua, P. (2005). Evaluación progresiva de la invarianza factorial entre las versiones original y adaptada de una escala de autoconcepto. Psicothema, 17(2), 356-362.



Elosua, P. (2012). Tests publicados en España: usos, costumbres y asignaturas pendientes. Papeles del Psicólogo, 33(1), 12-21.



Elosua, P., and Muñiz, J. (2010). Exploring the factorial structure of the self-concept: A sequential approach using CFA, MIMIC and MACS models, across gender and two languages. European Psychologist, 15, 58-67.



Michell, J. (1999). Measurement in psychology. A critical history of a methodological concept. Cambridge: Cambridge University Press (Signatura: 159.9.072 MEA)



Revelle, W (2013, 11 de Septiembre) An introduction to psychometric theory with applications in R. Revisado el 11 de Septiembre de 2013 desde: http://www.personality-project.org/r/book/



Estekak

¿ Asociación Española de Metodología de las Ciencias del Comportamiento (AEMCCO). España. http://www.aemcco.org/



¿ American Psychological Association (A.P.A.). Washington, DC, USA. http://www.apa.org/



¿ Consejo Superior de Investigaciones Científicas (C.S.I.C.). España. http://www.csic.es/



¿ Colegio Oficial de Psicólogos (C.O.P.). Madrid, España. http://www.cop.es/



¿ European Association of Methodology (EAM). Jena. Germany. http://www.eam-online.org/



¿ International Test Commission (ITC). http://www.intestcom.org



¿ Rice Virtual Lab in Statistics: Lane, D.M. http://onlinestatbook.com/rvls.html Proporciona un manual on-line de estadística (HyperStat: http://davidmlane.com/hyperstat/) así como simulaciones, demostraciones y herramientas estadísticas.



¿ Social Research Methods. Trochim, W.K. Center for Social Research Methods, Cornell University, USA. http://www.socialresearchmethods.net/



¿ StatSoft, Inc. (2002). Electronic Statistics Textbook. Tulsa, OK: StatSoft. http://www.statsoft.com/textbook/stathome.html.



XSLaren edukia

Iradokizunak eta eskaerak