Gaia

XSLaren edukia

Generoa eta komunikazioa

Gaiari buruzko datu orokorrak

Modalitatea
Ikasgelakoa
Hizkuntza
Gaztelania

Irakasgaiaren azalpena eta testuingurua

"Komunikazioa eta generoa" irakasgaia derrigorrezko ikasgaia da lehen lauhilekoan, eta lotura zuzena du bigarren lauhileko: "Parte-hartzea eta ordezkaritza komunikabideetan" hautazko ikasgaiarekin. Bertan garatu beharreko edukien helburua da, alde batetik, komunikazioaren arloan genero-ikuspegiarekin egindako ikerketak ezagutzea, eta, bestetik, komunikabideen ezagutzara hurbiltzea, eduki sexistak eraikitzetik feminismotik komunikazio-alternatibak aurkeztera doazen hainbat alderdi ikertuz. Ildo horretan, hainbat bitarteko eta formatu jorratzen dira, eta emakumeek horietan duten presentzia aztertzen da, bai informazio- eta ikus-entzunezko edukietan eragile edo objektu gisa. Era berean sare sozialak aztertzen dira, baita alternatiba feministak ere.

Era berean, genero-ikuspegidun komunikazioari buruzko ikerketetarako sarrera bat egiten da, eta joera berriak ere txertatzen dira, hala nola horietan adimen artifiziala erabiltzea

Irakasleak

IzenaErakundeaKategoriaDoktoreaIrakaskuntza-profilaArloaHelbide elektronikoa
ARRIAGA AZCARATE, TANIAEuskal Herriko UnibertsitateaIrakaslego Atxikia (Laguntzaile Doktorea)DoktoreaElebidunaIkus-entzunezko Komunikazioa eta Publizitateatania.arriaga@ehu.eus
FERNANDEZ ASTOBIZA, MIREN ITXASOEuskal Herriko UnibertsitateaIrakaslego AgregatuaDoktoreaElebidunaIkus-entzunezko Komunikazioa eta Publizitateaitxaso.fernandez@ehu.eus
GUTIERREZ PAZ, MIREN ARANTZAEuskal Herriko UnibertsitateaIrakaslego AgregatuaDoktoreaElebidunaIkus-entzunezko Komunikazioa eta Publizitateamirenarantza.gutierrez@ehu.eus

Irakaskuntza motak

MotaIkasgelako orduakIkasgelaz kanpoko orduakOrduak guztira
Magistrala182846
Mintegia121729

Ohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea

Ikasgaia gainditzeko, ikasleak gutxienez eskola-orduetako %80ra joateaz gainera, ikasgelan azalduko zaion lan bat eman beharko du.

Ezohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea

Aparteko deialdian, lehenenego deialdiak eskaturiko baldintzak bete beharko ditu ikasleak

Irakasgai-zerrenda



1- Generoen irudikapena eta transgresioa gerren arteko zineman. Trabestiak: “marimaches eta afeminades” direlakoak.

2- Ikerketa feminista komunikazioan eta AA

a. Adimen artifizialaren hastapenak komunikazioaren ikerketan, ikuspegi feministatik

o AAren oinarrizko kontzeptuak eta horiek komunikazioan duten aplikazioa.

o AAren funtsezko tresnak eta teknikak.

o Genero-analisirako AA erabiltzen duten aurretiazko ikerketen adibideak

b. Genero-joerak AAn

o Zer dira algoritmoak.

o Genero-joeren analisia algoritmo eta AA sistemetan.

o Bilaketa-motorretako alborapenei, aurpegi-ezagutzari eta gomendio-sistemei buruzko kasuak aztertzea.

o AArekiko ikerketaren alborapenak arintzeko estrategiak.



c. Komunikazio feminista eta AA

d. AAren ikerketa eta analisirako tresnak

o Diskurtsoaren analisia

o Big Data

o Edukiaren sortzea

3- Irratia, komunikabide femeninotik ahots feministara

a. Irratia, komunikabide femeniko “hori”.

b. Irrati-genealogia feminista: aitzindariengandik irrati askeetara.

c. Irrati-esperientzia feminista eta dekolonialak.

d. Podcasta, ahalduntze eta adierazpen tresna.

4- Kazetaritza feminista: Pikararen adibidea.







Bibliografia

Nahitaez erabili beharreko materiala

Ikasleei emango zaie ikasgelan.







Oinarrizko bibliografia

Autrán, Rodrigo Ramírez. 2023. «Sesgos y discriminaciones sociales de los algoritmos en Inteligencia Artificial: Una revisión documental». Entretextos 15 (39): 1-17. https://doi.org/10.59057/iberoleon.20075316.202339664.

Dyer, R. (1990). Now you see it: Studies on lesbian and gay film. Routledge.

Gutierrez Paz, Arantza; Fernandez Astobiza, Itxaso (2022): Kazetaritza feminista Hego Euskal Herrian, Behategiaren Urtekaria 2021; 161-193.

Gutierrez Paz, Arantza: Podcast como instrumento de empoderamiento. Podcasts feministas en el Estado español (en publicación).

Melero Salvador, A. (2017). Violetas de España: Gays y lesbianas en el cine de Franco. Notorious Ediciones.

Muntane, Isabel (2019): Periodismo feminista: la apuesta por una intervención transversal y radical; Revista Idees, 47, 10-12-2019, https://revistaidees.cat/es/periodisme-feminista-laposta-per-una-intervencio-transversal-i-radical/.

Aldizkariak

Flores Anarte, Laura. 2023. «Sesgos de género en la Inteligencia Artificial: El Estado de derecho frente a la discriminación algorítmica por razón de sexo». Revista Internacional de Pensamiento Político 18 (diciembre):95-120. https://doi.org/10.46661/rev.int.pensampolit..8778.



Gámez, María Rosa Vallecillo. 2023. «Competencias digitales, formación y sesgos de género: el reto de vencer el “no women’s land”». Relaciones Laborales y Derecho del Empleo, abril. https://ejcls.adapt.it/index.php/rlde_adapt/article/view/1253.



García-Ull, Francisco-José, y Mónica Melero-Lázaro. 2023. «Gender stereotypes in AI-generated images». El Profesional de la información, agosto, e320505. https://doi.org/10.3145/epi.2023.sep.05.



Ortiz de Zárate Alcarazo, Lucía. 2023. «Una ética para la inteligencia artificial: libertad, feminismo y ecologismo». Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, n.o 164 (Riesgos, 33-43.



Estekak

Filmografia: (Sartu hau Interneteko helbideen pragrafoan)



Drew, S., & Rankin, G. (Directores). (1914). A Florida Enchantment [Película]. Vitagraph Company of America.



Oswald, R. (Director). (1929). Anders als die Andern [Película].



Schenck, H., Warren, E., & Guy, A. (Directores). (1912). Algie the Miner [Película]. Essanay Film Manufacturing Company.



Stiller, M. (Director). (1916). Vigarne [Película]. Svenska Biografteatern.



Sagan, L. (Director). (1931). Mädchen in Uniform [Película].



XSLaren edukia

Iradokizunak eta eskaerak