Gaia
Generoa eta komunikazioa
Gaiari buruzko datu orokorrak
- Modalitatea
- Ikasgelakoa
- Hizkuntza
- Gaztelania
Irakasgaiaren azalpena eta testuingurua
"Komunikazioa eta generoa" irakasgaia derrigorrezko ikasgaia da lehen lauhilekoan, eta lotura zuzena du bigarren lauhileko: "Parte-hartzea eta ordezkaritza komunikabideetan" hautazko ikasgaiarekin. Bertan garatu beharreko edukien helburua da, alde batetik, komunikazioaren arloan genero-ikuspegiarekin egindako ikerketak ezagutzea, eta, bestetik, komunikabideen ezagutzara hurbiltzea, eduki sexistak eraikitzetik feminismotik komunikazio-alternatibak aurkeztera doazen hainbat alderdi ikertuz. Ildo horretan, hainbat bitarteko eta formatu jorratzen dira, eta emakumeek horietan duten presentzia aztertzen da, bai informazio- eta ikus-entzunezko edukietan eragile edo objektu gisa. Era berean sare sozialak aztertzen dira, baita alternatiba feministak ere.Era berean, genero-ikuspegidun komunikazioari buruzko ikerketetarako sarrera bat egiten da, eta joera berriak ere txertatzen dira, hala nola horietan adimen artifiziala erabiltzea
Irakasleak
Izena | Erakundea | Kategoria | Doktorea | Irakaskuntza-profila | Arloa | Helbide elektronikoa |
---|---|---|---|---|---|---|
ARRIAGA AZCARATE, TANIA | Euskal Herriko Unibertsitatea | Irakaslego Atxikia (Laguntzaile Doktorea) | Doktorea | Elebiduna | Ikus-entzunezko Komunikazioa eta Publizitatea | tania.arriaga@ehu.eus |
FERNANDEZ ASTOBIZA, MIREN ITXASO | Euskal Herriko Unibertsitatea | Irakaslego Agregatua | Doktorea | Elebiduna | Ikus-entzunezko Komunikazioa eta Publizitatea | itxaso.fernandez@ehu.eus |
GUTIERREZ PAZ, MIREN ARANTZA | Euskal Herriko Unibertsitatea | Irakaslego Agregatua | Doktorea | Elebiduna | Ikus-entzunezko Komunikazioa eta Publizitatea | mirenarantza.gutierrez@ehu.eus |
Irakaskuntza motak
Mota | Ikasgelako orduak | Ikasgelaz kanpoko orduak | Orduak guztira |
---|---|---|---|
Magistrala | 18 | 28 | 46 |
Mintegia | 12 | 17 | 29 |
Ohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Ikasgaia gainditzeko, ikasleak gutxienez eskola-orduetako %80ra joateaz gainera, ikasgelan azalduko zaion lan bat eman beharko du.Ezohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Aparteko deialdian, lehenenego deialdiak eskaturiko baldintzak bete beharko ditu ikasleakIrakasgai-zerrenda
1- Generoen irudikapena eta transgresioa gerren arteko zineman. Trabestiak: “marimaches eta afeminades” direlakoak.
2- Ikerketa feminista komunikazioan eta AA
a. Adimen artifizialaren hastapenak komunikazioaren ikerketan, ikuspegi feministatik
o AAren oinarrizko kontzeptuak eta horiek komunikazioan duten aplikazioa.
o AAren funtsezko tresnak eta teknikak.
o Genero-analisirako AA erabiltzen duten aurretiazko ikerketen adibideak
b. Genero-joerak AAn
o Zer dira algoritmoak.
o Genero-joeren analisia algoritmo eta AA sistemetan.
o Bilaketa-motorretako alborapenei, aurpegi-ezagutzari eta gomendio-sistemei buruzko kasuak aztertzea.
o AArekiko ikerketaren alborapenak arintzeko estrategiak.
c. Komunikazio feminista eta AA
d. AAren ikerketa eta analisirako tresnak
o Diskurtsoaren analisia
o Big Data
o Edukiaren sortzea
3- Irratia, komunikabide femeninotik ahots feministara
a. Irratia, komunikabide femeniko “hori”.
b. Irrati-genealogia feminista: aitzindariengandik irrati askeetara.
c. Irrati-esperientzia feminista eta dekolonialak.
d. Podcasta, ahalduntze eta adierazpen tresna.
4- Kazetaritza feminista: Pikararen adibidea.
Bibliografia
Nahitaez erabili beharreko materiala
Ikasleei emango zaie ikasgelan.Oinarrizko bibliografia
Autrán, Rodrigo Ramírez. 2023. «Sesgos y discriminaciones sociales de los algoritmos en Inteligencia Artificial: Una revisión documental». Entretextos 15 (39): 1-17. https://doi.org/10.59057/iberoleon.20075316.202339664.Dyer, R. (1990). Now you see it: Studies on lesbian and gay film. Routledge.
Gutierrez Paz, Arantza; Fernandez Astobiza, Itxaso (2022): Kazetaritza feminista Hego Euskal Herrian, Behategiaren Urtekaria 2021; 161-193.
Gutierrez Paz, Arantza: Podcast como instrumento de empoderamiento. Podcasts feministas en el Estado español (en publicación).
Melero Salvador, A. (2017). Violetas de España: Gays y lesbianas en el cine de Franco. Notorious Ediciones.
Muntane, Isabel (2019): Periodismo feminista: la apuesta por una intervención transversal y radical; Revista Idees, 47, 10-12-2019, https://revistaidees.cat/es/periodisme-feminista-laposta-per-una-intervencio-transversal-i-radical/.
Aldizkariak
Flores Anarte, Laura. 2023. «Sesgos de género en la Inteligencia Artificial: El Estado de derecho frente a la discriminación algorítmica por razón de sexo». Revista Internacional de Pensamiento Político 18 (diciembre):95-120. https://doi.org/10.46661/rev.int.pensampolit..8778.Gámez, María Rosa Vallecillo. 2023. «Competencias digitales, formación y sesgos de género: el reto de vencer el “no women’s land”». Relaciones Laborales y Derecho del Empleo, abril. https://ejcls.adapt.it/index.php/rlde_adapt/article/view/1253.
García-Ull, Francisco-José, y Mónica Melero-Lázaro. 2023. «Gender stereotypes in AI-generated images». El Profesional de la información, agosto, e320505. https://doi.org/10.3145/epi.2023.sep.05.
Ortiz de Zárate Alcarazo, Lucía. 2023. «Una ética para la inteligencia artificial: libertad, feminismo y ecologismo». Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, n.o 164 (Riesgos, 33-43.
Estekak
Filmografia: (Sartu hau Interneteko helbideen pragrafoan)Drew, S., & Rankin, G. (Directores). (1914). A Florida Enchantment [Película]. Vitagraph Company of America.
Oswald, R. (Director). (1929). Anders als die Andern [Película].
Schenck, H., Warren, E., & Guy, A. (Directores). (1912). Algie the Miner [Película]. Essanay Film Manufacturing Company.
Stiller, M. (Director). (1916). Vigarne [Película]. Svenska Biografteatern.
Sagan, L. (Director). (1931). Mädchen in Uniform [Película].