Gaia
Familia-enpresaren gobernua eta zuzendaritza
Gaiari buruzko datu orokorrak
- Modalitatea
- Ikasgelakoa
- Hizkuntza
- Gaztelania
Irakasgaiaren azalpena eta testuingurua
Familia-enpresak merkataritza-sozietateen % 80 baino gehiago dira, eta sektore pribatuan enplegua eta BPG sortzen duten enpresa nagusiak dira mundu-mailan, garrantzi handia baitute hazkunde ekonomikoan eta lurralde-garapenean. Gainera, enpresa hauek ezaugarri bereziak dituzte.Irakasgai honen helburu nagusia ikasleei familia-enpresak definitzen eta bereizten dituzten elementuei buruzko oinarrizko ezagutzak ematea da, gero eta globalizatuagoa eta digitalagoa den ingurune batean enpresa-erabakiak hartzerakoan izan dezaketen eragina erakutsiz. Horrela, familia-enpresaren elkarreraginak, horrelako erakundeetan elementu berezia denak, eragin handia du haren jabetza-egituran, eta, ondorioz, enpresa horien gobernuan eta zuzendaritzan, eta argi eta garbi bereizten ditu familiakoak ez direnak.
Irakasgaian familia-izaerako enpresek alderdi horiei dagokienez dituzten berezitasunak aztertzen dira, hala nola helburuak zehaztea (ekonomikoak eta ez-ekonomikoak), enpresa horien eta enpresa-familien gobernu- eta zuzendaritza-organoen ohiko ezaugarriak, familia-enpresaren harremanak, familiako kideen eta familiakoak ez direnen harremanak, ondorengotza, negozioaren eskualdatzea eta lidergoa, jarrera ekintzailea edo nazioartekotze-estrategia, besteak beste.
Ikasgaia amaitzean, ikasleek honako hauek egin ahal izatea espero da:
- Familia-enpresaren izaera espezifikoa eta espezifikotasun horrek enpresa gobernatzeko eta zuzentzeko dituen inplikazioak ulertzeko gai izatea.
- Familia-enpresen dinamika bereizgarriak ezartzeko gai izatea, haien bizi-zikloen eta denboran zehar duten jarraitutasunaren bidez.
- Enpresaren indarguneak eta ahuleziak identifikatzeko gai izatea, familia baten edo gehiagoren kontrolpean egotearen ondorioz, enpresa- eta familia-sistemak kudeatzeko trebetasunak eskuratzeko.
- Familia-izaeraren ondoriozko alderdi ekonomikoek eta ez-ekonomikoek enpresaren erabaki estrategikoak hartzean duten eragina ulertzeko gai izatea, batez ere ekintzailetzari, berrikuntzari eta nazioartekotzeari dagokienez.
Irakasleak
Izena | Erakundea | Kategoria | Doktorea | Irakaskuntza-profila | Arloa | Helbide elektronikoa |
---|---|---|---|---|---|---|
ARZUBIAGA ORUETA, UNAI | Euskal Herriko Unibertsitatea | Unibertsitateko Irakaslego Titularra | Doktorea | Elebiduna | Finantza Ekonomia eta Kontabilitatea | unai.arzubiaga@ehu.eus |
ITURRALDE JAINAGA, TXOMIN | Euskal Herriko Unibertsitatea | Unibertsitateko Katedraduna | Doktorea | Elebakarra | Finantza Ekonomia eta Kontabilitatea | txomin.iturralde@ehu.eus |
MASEDA GARCIA, AMAIA | Euskal Herriko Unibertsitatea | Unibertsitateko Katedraduna | Doktorea | Elebakarra | Finantza Ekonomia eta Kontabilitatea | amaia.maseda@ehu.eus |
SANCHEZ FAMOSO, VALERIANO | Euskal Herriko Unibertsitatea | Unibertsitateko Irakaslego Titularra | Doktorea | Elebiduna | Finantza Ekonomia eta Kontabilitatea | valeriano.sanchezfamoso@ehu.eus |
Gaitasunak
Izena | Pisua |
---|---|
Conocer el peso de la empresa familiar en la economía | 11.0 % |
Conocer las características que diferencian a la empresa familiar de la no familiar | 11.0 % |
Ser capaz de identificar el control familiar en distintos estructuras empresariales: de propiedad concentrada y de propiedad dispersa | 11.0 % |
Comprender las relaciones de agencia en el seno de la empresa familiar | 11.0 % |
Identificar los conflictos de interés entre los distintos agentes vinculados a la empresa familiar | 11.0 % |
Ser capaz de comprender la influencia del altruismo en los costes de agencia | 11.0 % |
Comprender el concepto de gobierno corporativo en un sentido amplio, y la razón de la existencia de Códigos de Buen Gobierno | 11.0 % |
Ser capaz de trasladar el concepto de gobierno corporativo a la peculiaridad de la empresa familiar | 11.0 % |
Identificar las estructuras de gobierno de la empresa familiar y de la familia empresaria, así como los mecanismos para encauzar las relaciones entre dichas estructuras | 11.0 % |
Irakaskuntza motak
Mota | Ikasgelako orduak | Ikasgelaz kanpoko orduak | Orduak guztira |
---|---|---|---|
Magistrala | 15 | 22.5 | 37.5 |
Mintegia | 15 | 22.5 | 37.5 |
Irakaskuntza motak
Izena | Orduak | Ikasgelako orduen ehunekoa |
---|---|---|
Azalpenezko eskolak | 20.0 | 100 % |
Eztabaida taldean | 4.0 | 100 % |
Eztabaidak | 4.0 | 100 % |
Ikaslearen lan pertsonala | 8.0 | 0 % |
Informazio-azalpena | 4.0 | 100 % |
Iturriak eta baliabideak erabiltzea | 4.0 | 50 % |
Kasuen azterketa | 8.0 | 100 % |
Proiektuen aurkezpena eta defentsa | 6.0 | 100 % |
Talde-lana | 3.0 | 0 % |
Tutoretzak | 4.0 | 50 % |
Txostenak eta azalpenak lantzea | 10.0 | 0 % |
Ebaluazio-sistemak
Izena | Gutxieneko ponderazioa | Gehieneko ponderazioa |
---|---|---|
Bertaratzea eta Parte-hartzea | 20.0 % | 40.0 % |
Azalpenak | 20.0 % | 40.0 % |
Etengabeko ebaluazioa | 10.0 % | 30.0 % |
Eztabaida kritikoa ikasgelan | 20.0 % | 40.0 % |
Lan praktikoak | 10.0 % | 30.0 % |
Lanak taldeka idaztea | 20.0 % | 40.0 % |
Irakasgaia ikastean lortuko diren emaitzak
Espero diren ikaskuntzaren emaitzak honako puntu hauetan laburbiltzen dira:- Familia-enpresa bat identifikatzeko aukera ematen duten elementuak bereiztea.
- Abantaila-iturri izan daitezkeen familia-enpresaren ezaugarri bereziak zehaztea.
- Gatazka-iturri izan daitezkeen familia-enpresaren ezaugarri bereziak zehaztea.
- Jabetzaren, zuzendaritzaren eta familiaren arteko harremanak azaltzea belaunaldien ikuspegitik.
- Gobernu korporatiboaren kontzeptuak familia-enpresari eta enpresa-familiari aplikatzea.
- Familiaren eta enpresaren arteko harremanak bideratzen dituzten mekanismoak sintetizatzea eta zehaztea.
- Familiarekin eta enpresarekin lotutako helburu ekonomikoen eta ez-ekonomikoen garrantzia eta erabaki estrategikoak (berrikuntza, nazioartekotzea, etab.) hartzean duten eragina ulertzea.
- Familia-enpresan plantea daitezkeen paradoxak identifikatzea: tradizioa eta berrikuntza, helburu ekonomikoak eta helburu afektiboak, hazkundea eta enpresa-kontrola, besteak beste.
Ohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Ezarritako hezkuntza-sistema etengabeko ebaluazioan oinarrituta dago, eta horrek ikaslearen ikaskuntza progresibo eta jarraitua eskatzen du. Irakaskuntza presentziala izango da, baita ebaluazio-probak ere.Irakasgaiaren kalifikazio orokorra ebaluazio-prozesu baten bidez egingo da. Prozesu horrek kontuan hartuko du ikaskuntzaren emaitzak lortu diren eta gaitasunak eskuratu diren. Horretarako, aurrez aurreko eskoletara joatea eta proposatutako jardueretan parte-hartze aktiboa izatea baloratuko da, baita lanak aurreikusitako epe eta baldintzetan ematea ere.
Jarduera bakoitzak honako pisu hau du azken notan: % 10ek eskoletara joaten dira eta bertan parte-hartze aktiboa izaten dute; % 10ek hitzaldietara, solasaldietara edo irakasleek eskainitako beste jardueraren batera joaten dira; eta % 80k proposatutako probak eta zereginak egiten dituzte.
Irakasgaia gainditzeko, eskola presentzialen eta hitzaldien % 80ra joan behar da gutxienez, proposatutako probak eta zereginak egiteaz gain. Gainera, aurreikusitako haztapenak aplikatu ondoren, lortutako puntuazioak, gutxienez, 5eko atalasea lortu beharko du. Zereginak irakasgaia garatu ahala egingo dira, eta irakasleek zehaztu eta jakinaraziko dituzten egunetan aurkeztuko dira.
UPV/EHUko unibertsitate-masterretako ikasleen iraupenari buruzko araudia esteka honetan dago: https://www.ehu.eus/es/web/estudiosdepositgrado- graduondokoikasketak/araudiak1.
Era berean, kontuan hartu behar dira UPV/EHUko ebaluazio-probetan eta lan akademikoetan etika akademikoari eta praktika deszintzo edo iruzurrezkoen prebentzioari buruzko protokoloko aurreikuspenak. Dokumentu elektronikoa hemen eskura daiteke: https://www.ehu.eus/documents/2100129/0/6.-+b%29+Protokoloa+plagio+cas+-
.pdf/11f13960-d46a-cf5a-ac13-ebfb5ad10acd.
Ezohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Ezohiko deialdian, irakasgaiaren ebaluazioa amaierako proba baten bidez egingo da, ikasturtean zehar landu diren eduki teoriko-praktiko guztiekin. Osasun-arrazoiak direla eta, ikasgelan egotea baimentzen ez bada, agintari eskudunak agindutakoari jarraituz, proba presentziala izango da, eta unean uneko egoerara egokituko da.Azken probak ikasgaiaren notaren % 100 hartuko du.
UPV/EHUko unibertsitate-masterretako ikasleen iraunkortasunari buruzko araudia esteka honetan dago:
https://www.ehu.eus/eu/web/estudiosdepositogrgradaduondokoikasketak / <br /><br />araudiak1. <br /><br /> <br /><br />Era berean, kontuan hartu behar dira etika akademikoari eta praktika deszintzoen edo iruzurrezkoen prebentzioari buruzko protokoloko aurreikuspenak ebaluazio-probetan eta <br /><br />UPV/EHU-agiri elektronikoa hemen eskuragarri: https://www.ehu.eus/documents/2100129/0/6.- <br /><br />+b%29+Protokoloa+plagio+kasu+- .pdf/11f13960-d46a-cf5a-ac13-ebfb5ad10acd <br /><br /> <br /><br />
Irakasgai-zerrenda
Irakasgaia honako gai hauetan banatuta dago:
1. FAMILIA ENPRESA: KULTURA ETA BALIOAK
2. FAMILIA ENPRESAREN GOBERNU EGITUREN DISEINUA
3. FAMILIA-ENPRESAREN JARRAITUTASUNA ETA IRAUNKORTASUNA
4. FAMILIA-ENPRESAREN BERRIKUNTZA, EKINTZAILETZA ETA NAZIOARTEKOTZEA
5. FAMILIA-ENPRESAREN FINANTZAKETAREN ALDERDI BEREZIAK
Ikasgaiko irakasleek ematen dute gai-zerrenda, eta, gainera, enpresetako profesionalen eta zuzendarien laguntza izaten dute. Horiek, HITZALDI batzuen bidez, ikasgelan jasotako prestakuntza osatzen dute, familia-enpresaren errealitatearen ikuspegi praktiko batekin.
Hitzaldiak UPV/EHUko Familia Enpresen Katedrak antolatu ditu, Bizkaiko Foru Aldundiarekin, Bilboko Merkataritza Ganberarekin eta CEBEKekin (Bizkaiko Enpresarien Konfederazioa) lankidetzan.
Bibliografia
Oinarrizko bibliografia
AMAT, J.M. (Coord.) (2004): La sucesi¿n la empresa familiar. Colecci¿el Instituto de la Empresa Familiar. Deusto, Bilbao.AMAT, J.M. y CORONA, J.F. (Eds.)(2007): El protocolo familiar. Colecci¿el Instituto de la Empresa Familiar. Deusto, Bilbao.
CASILLAS, J.C.; D¿Z, C., RUS, S. y V¿ZQUEZ, A. (2014): La gesti¿e la empresa familiar. Conceptos, casos y soluciones. 2¿ edici¿Thomson Paraninfo.
CORONA, J. (Coord.) (2005): Manual de la empresa familiar. Instituto de la Empresa Familiar, PriceWaterhouseCoopers. Editorial Deusto.
CORONA, J. (Coord.) (2015): La empresa familiar en Espa¿2015). Instituto de la Empresa Familiar.
CORONA, J. (Coord.) (2017): Empresa familiar: an¿sis estrat¿co. Instituto de la Empresa Familiar.
INSTITUTO DE LA EMPRESA FAMILIAR (2018): Factores de competitividad y an¿sis financiero en la empresa familiar. Instituto de la Empresa Familiar.
P¿EZ RODR¿UEZ, M.J. (Coord.) (2007): Fundamentos en la direcci¿e la empresa familiar. Thomson.
Aldizkariak
EUROPEAN JOURNAL FAMILY BUSINESShttp://www.revistas.uma.es/index.php/ejfb
FAMILY BUSINESS REVIEW
https://journals.sagepub.com/home/fbr JOURNAL OF FAMILY BUSINESS MANAGEMENT https://www.emerald.com/insight/publication/issn/2043-6238 JOURNAL OF FAMILY BUSINESS STRATEGY https://www.journals.elsevier.com/journal-of-family-business-strategy
Estekak
CATEDRA DE LA EMPRESA FAMILIAR DE LA UPV/EHUhttps://www.ehu.eus/es/web/catedra-empresa-familiar INSTITUTO DE LA EMPRESA FAMILIAR http://www.iefamiliar.com/