XSLaren edukia

Greziar eta Latindar Literaturarako Sarrera25623

Ikastegia
Letren Fakultatea
Titulazioa
Filologiako Gradua
Ikasturtea
2024/25
Maila
2
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Kodea
25623

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4060
Gelako p.2030

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

Filologiako graduko 2. mailako eta 2. lauhileko derrigorrezko irakasgaia, Filologia Klasikoa espezialitatean.

Filologia Klasikoko zeharkako gaiei buruzko 14. modulukoa da.

Irakasgaiak literatura greko eta latindar klasikoen genero garrantzitsuenak identifikatzen eta azaltzen ditu, sortu eta eboluzionatu ziren testuinguruan, baita egileei eta obra nabarmenenei ere. Antzinako literatura-sorkuntzaren oinarriak aurkezten ditu, Greziar Literatura eta Latindar Literatura irakasgaien ikaskuntza zehatza eta konplexua finkatzeko.

Irakasgai honek ez du literatura horiek aurretiaz ezagutu beharrik.

Oinarrizko tresnak (teorikoak eta praktikoak) eskaintzen ditu DBHko kultura klasikoko irakasle gisa jarduteko.

Irakasgaia HBP i324-13ren parte da. Proiektuak, ABI metodologian oinarrituta, literatura grekolatinoko testuen inguruko ikerketa bat modu kooperatiboan garatzea proposatzen du, GJHak (genero-ikasketak, ekopoetika, etab.) lortzea helburu duen ikuspegi berritzaile batetik.

Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

Gaitasunak:



Moduluaren gaitasuna (M14: Filologia Klasikoko zeharkako ikasgaiak).

CM5: Gizarte greko eta erromatarren oinarrizko testuinguru historikoak eta prozesu historiko nagusiak, horietan esku hartzen duten faktoreekin eta horietatik eratorritako ondorioekin, identifikatzeko eta azaltzeko gaitasuna.



Titulazioaren gaitasunak (Filologiako Gradua):

G002: Ohiko baliabideen eta IKTBen bidez informazio filologikoa (bibliografiak, datu-baseak eta beste iturri batzuk) bilatu, kritikoki ebaluatu eta kudeatzeko gaitasuna.

G004: Kultura eta literatura, bere bilakaera historikoa eta kritika literarioaren korronte teorikoak eta metodologikoak ezagutzea eta interpretatzea.

G007: Filologiari buruzko berariazko ezagutzak beste arlo eta diziplina batzuekin lotzea.

G009: Etengabe ikasteko eta eguneratzeko gai izatea, eta arazoak autonomiaz eta taldean planteatu eta konpontzea, aniztasunean eta kultura-aniztasunean oinarrituta proiektu akademiko eta profesional propioa garatzeko.





MECen oinarrizko gaitasunak:

MEC1: Ikasleek bigarren hezkuntza orokorraren oinarritik abiatzen den eta testu-liburu aurreratuetan oinarritzen den maila batean aurkitzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak badituztela eta ulertzen dituztela frogatu izana. Hala ere, ikaseremu horren abangoardiatik datozen ezagutzak dakartzaten alderdi batzuk ere barne hartzen ditu.

MEC2: Ikasleek beren ezagutzak beren lanean edo bokazioan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa-eremuan argudioak landuz eta defendatuz eta arazoak konponduz frogatu ohi diren gaitasunak izatea.

MEC3: Ikasleek datu garrantzitsuak biltzeko eta interpretatzeko gaitasuna izatea (normalean, beren ikasketa-arloaren barruan), gizarte-, zientzia- edo etika-arloko gai garrantzitsuei buruzko hausnarketa barne hartzen duten iritziak emateko.



IKASKUNTZAREN EMAITZAK



1- Literatura grekolatinoa sortzeko, zirkulatzeko eta hartzeko moduak ulertzea bere testuinguru soziohistorikoan eta kulturalean, bere testu nagusiak itzulpen fidagarrietan irakurriz.

2- Literatura grekolatino klasikoa zorroztasun kritikoz aztertzen eta interpretatzen jakitea eta, horretarako, literatura aztertzeko teknika fidagarriak erabiltzea.

3- lan klasiko grekolatinoek mendebaldeko literaturan duten proiekzio kulturala ulertzea, eta banaka eta taldean transmititzea eta eztabaidatzeko gai izatea.

4- IKTen bidez informazio filologikoa (bibliografiak eta datu-baseak) bilatzea, kritikoki ebaluatzea eta kudeatzea.

5- Ikasteko estrategiak ikastea, problemak planteatzeko eta konpontzeko, bai maila pertsonalean, bai lantaldean.



UPV/EHUren zeharkako gaitasunak



Gizarte kompromisoa

GK09 Gizarte gai esanguratsuei buruzko zentzuzko iritziak ematen ditu, bere jakintza arloko datuen interpretaziotik abiatuta.



Komunikazioa eta Eleaniztasuna

KO02 Idatzizko komunikazio espezializatuan egiturak eta arauak erabiltzen ditu, bai hizkuntza ofizialetan bai atzerriko hizkuntzetan, dokumentu akademikoak eta zientifikoak egiteko.

KO03 Bibliografiaren erreferentzia eta aipamen arauak betetzen ditu, testuinguru akademikoaren arabera (APA, Vancouver, ISO…).



Informazioaren Kudeaketa eta Herritartasun Digitala

IF02 Bilaketa pertsonalizatuko estrategiak diseinatzen ditu datu base zientifikoetan eta web atari espezializatuetan, jardun profesionalaren eta ikerketaren beharrei erantzuteko.

IF07 Egoki baloratzen du hainbat ingurunetan eskuratutako informazioa, haren fidagarritasuna eta garrantzi zientifikoa oinarri hartuta.



Talde lana

TL04 Informazioa trukatzen du, baliabide pertsonalak partekatuz, eta lanerako ideiak

eta proposamenak ematen ditu, taldea eraginkorragoa izan dadin.









Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

1- Grezia eta bere literatura.

2- Greziako literatura arkaiko eta klasikoko lan eta genero nagusiak.

3- Literatura ekoizteko, zabaltzeko eta hartzeko moduak Erroman.

4- Latinezko literaturaren hastapenetarako sarrera. Genero eta egile nagusiak.

MetodologiaToggle Navigation

M: 8 klase magistral.

M: 10 eskola ikasturtean zehar ikasten ari diren testuak komentatzeko.

GA: 6 eskola nahitaez irakurri beharreko obren iruzkinak egiteko

M eta GA: 6 gelako saio estimatzen dira (2 M eta 4 GA) zeregina taldean garatzeko (PIE i324-13).



1) Literatura grekoaren derrigorrezko irakurketa: Eskiloren "Orestiada".

2) Latinezko literaturaren derrigorrezko irakurketak:

Virgilio, "Eneida", I-V.

Salustio, "Katilinaren konjurazioa".

Ovidio, "Heroidak", (Dido Eneasi eta Medea Jasoni).

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Ebaluazio Jarraituaren Sistema
  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Praktikak egitea (ariketak, kasuak edo buruketak) (%): 15
    • Banakako lanak (%): 40
    • alde lanak (arazoen ebazpenak, proiektuen diseinuak) (%): 30
    • Lanen, irakurketen... aurkezpena (%): 15

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Ebaluazio jarraitua (etengabea):

Klaseetan azalpen magistralak emango dira, baina, batez ere, ikasleek irakasleak hautatutako testuak irakurri eta komentatuko dituzte.

Ikasle bakoitzak, ikastaroaren amaieran, greziar literaturako testu bati eta ikasgelan ikasi ez den latinezko literaturako beste testu bati buruzko literatur iruzkin bat aurkeztuko du, ikastaroan zehar iruzkina egiteko eman diren jarraibideei jarraituz.

Ikasleek, matrikula-kopuruaren arabera egoki multzokatuta eta irakasleen gidaritzapean, ABI metodologian oinarritutako zeregina garatuko dute (HBP i324-13).

Ikasleek etxean irakurriko dute Eskiloren "Orestiada" eta literatura latinaren derrigorrezko irakurketak, eta elkarren artean eta irakaslearekin eztabaidatuko dute irakurketa horien inguruan.



Nahitaezko irakurketak (% 15)

Ebaluazio-tresna: ikasgelan eztabaidak behatzeko dokumentua.

Kalifikazio-irizpidea: argitasun maila, arintasuna eta azalpen-zorroztasuna.



Ikasleak ikasgelan duen jarduna (% 15)

Ebaluazio-tresna: ikasleak gelan duen jardunaren behatzeko dokumentua.

Kalifikazio-irizpidea: ikasgelan lantzen diren testuen iruzkin aktiboan parte hartzeko maila; aurrerapena eta ondoz ondoko hobekuntza.



Talde-lana ABI (PIE i324-13) (30%)

Kalifikazio-tresna: Ikasleak gelan betetzen duen jardunaren behaketa, ebaluazioko errubrikak, Autoebaluazioko eta koebaluazioko galdetegiak.

Kalifikazio-irizpidea: ikerketarako teknika erabilgarrien eskuratze-maila; landutako edukien interpretazioa; argitasun, arintasun eta azalpen-zorroztasun maila ahozko eta idatzizko mailetan; aurrerapena eta ondoz ondoko hobekuntza; egindako lanarekiko gogobetetze-maila pertsonala.



Banakako lana (% 40)

Ebaluazio tresna: ebaluazioko errubrika.

Kalifikazio-irizpidea: edukien eskuratze- eta interpretazio-maila; argitasun maila, ortografia eta idatzizko azalpen-zorroztasuna.



Ukoa:

UPV/EHUko graduko titulazio ofizialetako ikasleen ebaluazioa arautzen duen araudiaren arabera, II. kap., 8.3. Ebaluazio jarraituari uko egin nahi dionak idatziz aurkeztu beharko dio uko egitea irakasgaiaren irakasle arduradunari. Horretarako, 9 asteko epea izango du, lauhilekoaren hasieratik kontatzen hasita, ikastetxeko egutegi akademikoaren arabera.



Letren Fakultateko Gradua Kudeatzeko Araudiaren arabera, IV. kap., 39, azken probara ez aurkezteak ebaluazio-deialdiari uko egitea ekarriko du eta Ez Aurkeztu gisa jasoko da. Horrez gain, ikasleek ebaluazio-deialdiari uko egiteko, idazki bat bidali beharko diote irakasgaia ematen duen irakasleari, azterketa-aldi ofiziala hasi baino hamar egun lehenago gutxienez.



Aipatutako araudia, IV. kap., 43, gainera, honako hau ezartzen du: "justifikatutako arrazoiengatik (ikus http://www.ehu.eus/documents/1690128/1967605/norm_fac_letras_eval_final.pdf) ebaluazio jarraituko sisteman parte hartu ezin duten ikasleek azken proba bakar baten bidez egiaztatu ahal izango dute irakasgaiari datxezkion ezagutzak eta gaitasunak lortu dituztela, eta proba hori irakasgaiaren notaren % 100 ulertzeko moduan eratu beharko da". Azken probarako eskabidea lauhileko bakoitzeko eskolaldiaren lehen bi asteetan aurkeztu beharko da.

Amaierako proba hori idatzizko azterketa bat izango da, gainerako ikasleek egingo dutenaren antzekoa. Araudi horretan adierazten denez, "matrikulatutako irakasgai bati, batzuei edo guztiei buruzko azken ebaluazioa egiteko eskubidea aitortu zaien ikasleek horien ardura duten irakasleei jakinarazi beharko diete, dekanoaren baiespen-ebazpenaren kopia aurkeztuta".

Azken proba horretan, ikasturtean zehar garatu direnen antzeko testu-iruzkina egingo da, eta nahitaez irakurri beharreko lanen irakurketa-kontrola egingo da, baita greziar eta latindar literaturen garapen historikoarekin zerikusia duten zenbait galdera ere (genero eta egile nagusiak).

Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Hiru zati izango dituen azterketa bakarra:

1) Greziar literaturako testu/lan baten eta latinezko literaturako beste baten iruzkina (% 60)

2) Nahitaezko irakurketen kontrola (% 10)

3) Greziako eta latinezko literaturen genero eta egile nagusiei buruzko galdetegi teorikoa (% 30)

(Gradua Kudeatzeko Araudia, IV. kap., 44 Ezohiko deialdia)

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Eskilo, Orestiada (Gredos edizio gomendatua).
Virgilio, "Eneida" (Gredos edizio gomendatua).
Salustio, "Katilinaren konjurazioa" (Alianza edizio gomendatua).
Ovidio, "Heroidak" (Alianza edizio gomendatua, Vicente Cristobalek egina).

Irakaslearen materialak

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Oinarrizko bibliografia:

Antología de la literatura griega, Madrid, Alianza, 1995.

Antología de la literatura latina, Madrid, Alianza, 2014, 3a ed.

López Férez, A. (ed.), Historia de la literatura griega, Madrid, Cátedra, 1988.

Codoñer, C. (ed.), Historia de la literatura latina, Madrid, Cátedra, 1997.

García Gual, C.-Guzmán Guerra, A., Antología de la literatura griega, Madrid, Alianza, 1995.

Fernández Corte, C.-Moreno Hernández, A., Antología de la literatura latina (ss. III a.C.-II d.C.), Madrid, Alianza, 1996.

Gehiago sakontzeko bibliografia

Lesky, A., Historia de la literatura griega, Madrid, Gredos, 1983.
Albrecht, M. von, Historia de la literatura romana, 2 vols., Barcelona, Herder, 1997.

Aldizkariak

Cuadernos de Filología Clásica.
Emerita. Revista de Lingüística y Filología Clásica.
Estudios Clásicos (http://www.estudiosclasicos.org/publicaciones.htm#EClas)
Habis

Web helbideak

http://clasicas.usal.es/recursos/index.html
Interneteko baliabide klasikoak (Salamancako Unibertsitatea). Orri eta esteka nagusietara sartzeko aukera ematen du (batez ere, Perseus Proiektura)
http://www.culturaclasica.com/literatura/
Literatura-hastapeneko orrialde interesgarria, literatura-genero garrantzitsuenei buruzko dokumentuekin
http://www.liceus.com/cgibin/aco/culc/index.
Kultura eta filologia klasikoaren ataria, literaturari buruzko artikuluekin, batzuk doakoak eta beste batzuk ordainpekoak, espezialistek eginak eta nagusiki ikasleei zuzenduak.
http://www.rassegna.unibo.it/ Rassegna degli Strumenti Informatici per lo Studio dell'Antichità Classica
Ezinbestekoa da eguneratze zientifiko eta pedagogikorako ikasketa-arlo honetan. Funtsezko orria da ikasle eta ikasketa klasikoetako irakasle guztientzat; web horren bidez, sarean dauden baliabide elektroniko ia guztien berri izan daiteke.
L' Agora des Classiques: http://agoraclass.fltr.ucl.ac.be
Baliabide pedagogikoak, hainbat tresna eta aplikaziorekin: ikastaroak (teoria gramatikala eta ariketak), testuak praktikatzeko softwarea, kultur jarduerak, etab. Parcours didactiques atalean itzulpendun testuak, hiztegiak, etab. eskaintzen ditu.
Bibliotheca Classica Selectak ikasgaien arabera banatutako hastapeneko bibliografia eskaintzen du.
http://bmcr.brynmawr.edu/index.html Bryn Mawr Classical Review
Orrialde honetan aldizka argitaratzen dira ikasketa klasikoko lanen eta monografien aipamen kritikoak. Gainera, ia hilero, argitalpen berrien zerrenda bat eskaintzen da, nahi duenak nahi duen liburuaren aipamena egin dezan.

TaldeakToggle Navigation

01 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala