XSLaren edukia

Latina I25621

Ikastegia
Letren Fakultatea
Titulazioa
Filologiako Gradua
Ikasturtea
2024/25
Maila
1
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Kodea
25621

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4060
Gelako p.2030

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

Latin Hizkuntza I derrigorrezko irakasgaia da Filologiako Graduko 1. mailan (Filologia Klasikoa). 013 (Latin Filologia) moduluaren barruan dago. Irakasgai honek ikasleek Batxilergoan eskuratu ahal izan duten latin hizkuntzaren ezagutzak osatu eta zabaltzen ditu eta, aldi berean, latin hizkuntzako irakasgaiak (II, III eta IV) eta latin testuenak (I, II) egiteko oinarri sendoak eskaintzen ditu. Latin Hizkuntza irakasgaiak hizkuntzaren oinarrizko ezagutza suposatzen du: latinaren ezagutza eskasa duten ikasleei (ez dituztelako aldez aurretik egin latineko hiru urte) behar diren azalpenak emango zaizkie komeni den maila lortu dezaten lehenbailehen.

Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

Prestakuntza helburuak:

Latin klasikoan idatzitako testuak ulertzea.

Latinezko testuak irakurtzeko eta zuzen ahoskatzeko gaitasuna.

Garai klasikoko prosa-testuak morfologikoki eta sintaktikoki aztertzeko gaitasuna(bereziki kasuen erabilerari erreparatuz).

Hitz ohikoenak eskuratzea.

Tresna filologikoak ezagutzea.



Gaitasunak:

— Modulurako gaitasunak (Modulua: M13 – Latin Filologia):

CM04: Latinezko testuen itzulpen eta hizkuntza eta literatur azterketa praktika bat eskuratzea.

— Graduko gaitasunak (Filologiako Gradua):

G005: Etengabe ikasteko eta eguneratzeko gai izatea, bai eta arazoak modu autonomoan eta taldean planteatu eta konpontzeko gai izatea, aniztasunetik eta kulturaniztasunetik norbere proiektu akademiko profesionala garatu ahal izateko.

G008: Filologiarekin lotutako ezagutza espezifikoak beste arlo eta diziplina batzuekin lotzea.

G010: Filologiaren aplikazio-alderdiak ezagutzea testuen edizioan eta zuzenketan, itzulpenean, terminologian, neologian eta hizkuntza-plangintzan.



— MECen oinarrizko gaitasunak:

MEC1: Ikasleek DBH orokorrean oinarritutako ikasketa-arlo batean ezagutzak jabetzen eta ulertzen dituztela frogatu dutela, eta normalean, testu-liburu aurreratuek lagunduta egon arren, zenbait alderdi ere barne hartzen dituzte. beren ikasketa-eremuaren abangoardia.

MEC2: Ikasleek jakin dezatela beren ezagutzak beren lan edo bokazioan modu profesionalean aplikatzen eta beren ikasketa-arloko argudioen lanketa eta defentsan eta arazoen ebazpenaren bidez frogatu ohi diren gaitasunak edukitzea.

MEC3: Ikasleek gaitasuna dutela datu garrantzitsuak bildu eta interpretatzeko (normalean beren ikasketa-eremuan) izaera sozial, zientifiko edo etikoko gai garrantzitsuei buruzko hausnarketa barne hartzen duten epaiak egiteko.

MEC4: Ikasleek informazioa, ideiak, arazoak eta irtenbideak helarazi diezazkiotela publiko espezializatuari zein ez-espezializatu bati.



Ikaskuntzaren emaitzak:

Irakasgai honen amaieran, ikasleak gai izatea espero da:

1. Latinezko ahoskera klasikoaren historiaren alderdirik garrantzitsuenak azaltzea (MEC1, MEC2, MEC4 gaitasuna);

2. morfologiaren ikuspuntutik izenak eta aditzak guztiz identifikatzea (MEC1, MEC2, MEC4 konpetentzia);

3. Sintaxietan erabilera estereotipatu horietan deklinabide kasuen balioa identifikatzea (MEC1, MEC2, MEC4 konpetentzia);

4. perpaus bakunen eta konposatuen azterketa sintaktikoa zuzen egitea (MEC1, MEC2, MEC4 gaitasuna);

5. Derrigorrezko materialei edo antzeko zailtasunei buruzko atalean jasotako latinezko testuak ondo ulertzea (CM04, G005, G008, G010, MEC3 konpetentziak).







Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

1. Latinari buruzko sarrera orokorra

a. Alfabetoa eta ahoskera

b. Latindar hizkuntzaren historiarako sarrera laburra

2. Sintaxia I.

3. Hainbat lanetatik ateratako pasarteen itzulpen-praktikak eta azterketa morfosintaktikoa







MetodologiaToggle Navigation

Irakasgaiak zati teoriko bat eta zati praktiko bat ditu: gai bakoitzaren hasieran azalpen teoriko bat egingo da; ondoren, horren praktikak egingo dira horretarako aukeratutako ariketa zenbaiten bidez, dela latinetik gaztelaniara dela gaztelaniatik latinera. Ikasleek, irakaslearen jarraibideei jarraituz, banakako lan ez-presentziala egin beharko dute, sendotzeko eskoletan aztertutako puntu teoriko eta praktikoak.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Ebaluazio Jarraituaren Sistema
  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Garatu beharreko proba idatzia (%): 100

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

1. Azken kalifikazioa honako probetan lortutako kalifikazioen batez besteko haztatuarekin osatuko da (behean 2. eta 3. paragrafoetan deskribatuta):

a. morfologiari buruzko aztertzea (%10)

b. azken azterketa (%90)



2. Morfologiari buruzko azterketa. Ikastaroaren 3. astean morfologia azterketa egingo da (izenena eta aditzena): amaierako notaren % 10 balioko du eta 7,50 edo handiagoa den kalifikazioarekin gainditzea beharrezkoa izango da ikastaroa gainditzeko. . Ikasleren batek gainditzen ez badu, bigarren azterketa bat (antzeko edukia duena) egingo da kurtsoko 5. astean. Bigarren proba hau ere norbaitek gainditzen ez badu, azken azterketaren egunean morfologiari buruzko beste azterketa bat egingo zaio baldintza berdinetan.



3. Azken azterketa. Honako zati hauek izango ditu:

a. 1. zatia (% 10): programaren 1. atalari buruzko galdera (bibliografian aipatutako Quetglas-en lanaren 147-156 eta 162-174 orrialdeei buruz)

b. 2. zatia (%20): Valentí Fiol-en Sintaxiko ariketetatik ateratako esaldi batzuen itzulpena (hiztegirik gabe) (ikus bibliografia).

c. 3. zatia (% 20): 2. zatian erabilitako esaldi-sail bereko berezitasun sintaktikoei buruzko galdetegia (kasu honetan ere hiztegirik gabe).

d. 4. zatia (% 40) zeinak bi zati izango ditu: i. Lhomonden pasarte baten itzulpena (hiztegiarekin) (%30); ii. itzulitako pasartearen morfologiari eta sintaxiari buruzko hainbat galdera (%10). 4. atal honek zati bat izan dezake non zenbait testu itzuli beharko diren latinera, zati honen guztizko balio erlatiboa esleitutako % 40tik gorakoa izan gabe.

Irakasgaia gainditzeko beharrezkoa izango da bere atal guztiak eta bakoitza gainditzea, hau da, morfologiari buruzko atala (gutxienez 7,50 batekin) eta azken azterketako atal bakoitza eta haien zatiak gainditzea.



Ikasleek uko egin ahal izango diete diren deialdiei Letren Fakultateak ezarritako prozedurari jarraituz.



Irakaskuntza edo ebaluazio presentziala eteten den kasuetarako xedapenak

Unibertsitateko agintariek irakaskuntza presentziala etetea aginduz gero, eskolak UPV/EHUk ezarritako sistema telematikoaren bidez emango dira. Irakasgaiaren alderdi hauetan ez da aldaketarik izango: programa, klasearen garapena, banakako lanak, gida didaktiko honetan deskribatutako materialak. Tutorialak: posta elektroniko bidez egin daitezkeen kontsultak bide honen bidez egingo dira; Tutoretza birtuala beharrezkotzat jotzen bada, posta elektroniko bidez eska daiteke eta bide telematikoen bidez egingo da; Tutoretza kolektiboa ere bide honen bidez egin daiteke.





Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Ezohiko deialdiaren ebaluazioa aurreko atalean deskribatu den azken azterketa baten bidez egingo da.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

— E. Valentí Fiol, Gramática de la lengua latina, Barcelona, Bosch, 1999 y reimpr.
— E. Valentí Fiol, Sintaxis latina, Barcelona, Bosch, 1999 y reimpr.
— P. Quetglas, Elementos básicos de filología y lingüística latinas, Barcelona, Teide, 1985.
— Lhomond, De viris illustribus (multitud de ediciones convencionales y también texto online en http://www.thelatinlibrary.com/)

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

— A. Traina – G. Bernardi Perini, Propedeutica al latino universitario, Bolonia, Pàtron, 2012.

— L. R. Palmer, Introducción al latín, Barcelona, Ariel, 1984.



Gehiago sakontzeko bibliografia

F. Gaffiot, Dictionnaire latin-français, Paris 2000.
Ch. T. Lewis - Ch. Short, A Latin dictionary, Oxford 1997.
P. G. W. Glare, ed., Oxford Latin dictionary, Oxford 1968-1982.
A. Blánquez Fraile, Diccionario latino-español, Barcelona 1975, 2 vols.
A. Ernout - A. Meillet, Dictionnaire étymologique de la langue latine. Histoire des mots, Paris 1979.
L. R. Palmer, Introducción al latín, Barcelona 1984.
A. Traina - G. Bernardi Perini, Propedeutica al latino universitario, Bolonia 1998.
A. Traina, L'alfabeto e la pronunzia del latino, Bolonia 2002.
W. S. Allen, Vox latina. The pronunciation of classical Latin, Cambridge 1990.


Aldizkariak

— Emerita
— Euphrosyne
— Revue des études latines
— Rheinisches Museum für Philologie
— Bollettino di studi latini

Web helbideak

http://clasicas.usal.es/recursos/index.html

TaldeakToggle Navigation

01 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala