Materia

Contenido de XSL

Curso Avanzado en Sintaxis

Datos generales de la materia

Modalidad
Presencial
Idioma
Inglés

Descripción y contextualización de la asignatura

This advanced course is offered in the second term of the Master's programme. It builds on the skills developed in the Fundamentals course offered in the first term. The course places a particular emphasis on the conceptual and empirical developments that have led to current theorizing in formal linguistics, within the generative approach to language, with special reference to topics related to the Syntax-Semantics interface.

Profesorado

NombreInstituciónCategoríaDoctor/aPerfil docenteÁreaEmail
URIBE-ETXEBARRIA GOTI, MYRIAMUniversidad del País Vasco/Euskal Herriko UnibertsitateaProfesorado AgregadoDoctoraNo bilingüeFilología Vascamyriam.uribe-etxebarria@ehu.eus
VELA PLO, LAURAUniversidad del País Vasco/Euskal Herriko UnibertsitateaProfesorado Adjunto (Ayudante Doctor/A)DoctoraBilingüeLengua Españolalaura.vela@ehu.eus

Competencias

DenominaciónPeso
Extraer las propiedades morfo-sintácticas de las lenguas naturales, partiendo del estudio de la diversidad lingüística y utilizando la metodología y procedimientos característicos de la lingüística formal.20.0 %
Construir hipótesis a partir de la evidencia morfo-sintáctica.20.0 %
Ser capaz de entender y utilizar el razonamiento de las últimas propuestas teóricas sobre la sintaxis y la morfología de las lenguas naturales en el campo de la lingüística formal.20.0 %
Ser capaz de presentar de manera estructurada, tanto oralmente como por escrito, sus conclusiones en torno a un problema avanzado relacionado con los temas tratados en el curso.20.0 %
Ser capaz de construir hipótesis nuevas a partir de la comparación e interpretación crítica de hipótesis ya existentes.20.0 %

Tipos de docencia

TipoHoras presencialesHoras no presencialesHoras totales
Magistral18018
P. de Aula12012
P. Ordenador04545

Actividades formativas

DenominaciónHorasPorcentaje de presencialidad
Clases magistrales0.00 %
Clases teóricas0.00 %
Discusión en grupo12.0100 %
Ejercicios0.00 %
Lecturas0.00 %
Presentación expositiva de los contenidos y discusión18.0100 %
Trabajo individual y/o en grupo45.00 %

Sistemas de evaluación

DenominaciónPonderación mínimaPonderación máxima
Evaluación continua100.0 % 100.0 %

Resultados del aprendizaje de la asignatura

- To summarise the evidence and analyses of proposals in natural language syntax, morphology and the syntax-semantics interface discussed in the course.

- To apply those analyses to novel data.

- To critically compare and evaluate those proposals.

Convocatoria ordinaria: orientaciones y renuncia

The evaluation will be based on practical exercises and/or presentations assigned throughout the course. Students will have opportunities to discuss practical exercises and/or presentations with the teachers before submitting them.



As a continuous evaluation course, students who have completed 25% of the exercises cannot withdraw from the first call.



Students whose class attendance is less than 80% will not be able to pass the course.



Convocatoria extraordinaria: orientaciones y renuncia

Students who received a grade of "Fail" or "Declined to Sit" in the first call will be able to resubmit the exercise sets to improve their grade.



Students whose class attendance is less than 80% will not be able to pass the course.

Temario

Syntactic theory, crosslinguistic variation and the syntax-semantics/pragmatics interface, with particular attention to: DP-internal syntax, relative clauses, degree expressions, ellipsis, coordination, left periphery, negation, questions, scope-interactions, and the grammar of temporal relations, among others.

Bibliografía

Materiales de uso obligatorio

Readings will be assigned on a weekly basis as the course progresses.

Bibliografía básica

Demirdache, H. & M. Uribe-Etxebarria. 2000. The primitives of temporal relations. In R. Martin, D. Michaels & J. Uriagereka (eds.): Step by Step: Essays on Minimalist Syntax in Honor of Howard Lasnik. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 157-86.



Holmberg, A. 2016. The syntax of Yes and No. Oxford University Press. Oxford.



Hornstein, N., Nunes, J., & Grohmann, K.K. 2005. Understanding Minismalism, Cambridge University Press, Cambridge.



Koeneman, O., & Zeijlstra, H. 2017. Introducing syntax. Cambridge University Press, Cambridge.



Radford, A. 2016. Analysing English sentences (2nd ed.). Cambridge University Press, Cambridge.

Van Craenenbroeck, J., & Temmerman, T. (Eds.). 2019. The Oxford handbook of ellipsis. Oxford Handbooks.



Vela-Plo, L. 2020. Drawing comparisons: A syntatic and semantic approach to Basque, Spanish and English comparative structures. UPV/EHU Ph.D. Dissertation.



Wiltschko, M. 2023. The grammar of Interactional Language. Cambridge University Press, Cambridge.



Zanuttini, R. 1997. Negation and Clausal Structure. Oxford University Press. Oxford.



Revistas

Glossa: A Journal of General Linguistics



The Annual Review of Linguistics



Anuario del Seminario de Filología Vasca "Julio de Urquijo" (ASJU)



Fontes Linguae Vasconum



Language and Linguistics Compass



Lapurdum



Linguistic Inquiry



The Linguistic Review



Natural Language and Linguistic Theory



Linguistics



Probus



Syntax



Academia.edu



Enlaces

HiTT Linguistics: https://www.hittlinguistics.eus/en/



SemLin calendar: https://calendar.google.com/calendar/u/1?cid=aGl0dC5saW5ndWlzdGljc0BnbWFpbC5jb20



HiTT Twitter: https://twitter.com/HittLinguistics



The Linguist List: http://www.linguistlist.org/



LingBuzz: https://ling.auf.net/lingbuzz



Researchgate: https://www.researchgate.net/login



Contenido de XSL

Sugerencias y solicitudes