XSL Content

The Iberian Peninsula in Ancient Times25706

Centre
Faculty of Arts
Degree
Bachelor's Degree In History
Academic course
2023/24
Academic year
X
No. of credits
6
Languages
Spanish
Code
25706

TeachingToggle Navigation

Distribution of hours by type of teaching
Study typeHours of face-to-face teachingHours of non classroom-based work by the student
Lecture-based4060
Applied classroom-based groups2030

Teaching guideToggle Navigation

Description and Contextualization of the SubjectToggle Navigation

‘Iberiar Penintsula Anzinaroan’ Historiako Graduko hautazko irakasgai bat da. M04 (Prestakuntza Osagarria) moduluko irakasgai bat dugu eta 3. zein 4. mailan eskaintzen da, ikasturte batean euskaraz eta bestean gaztelaniaz.

Historiako graduko beste hiru irakasgairekin erlazionatuta dago:

-M06 (Historia Ikasketetako Metologia) moduluko Epigrafia eta Numismatika eta Historialarientzako Latina

-M02 (Historia Orokorra) moduluko Antzinaroaren Historia II: Erroma Errepublikatik Inperiora.

Irakasgai honetan M02CM02 konpetentzia ere landuko da, hots denboran zehar izan diren ikuspuntu eta ikuspegi historiografikoak eta horiek aro historiko bakoitzeko kulturarekin duten harremana identifikatzea ezinbestekoa izango dugu.

Oso komenigarria izango litzateke Erromako historia ezagutzea, baita Aro arkaikoko zein klasikoko Grezia eta Mediterraneoko kulturak ere. Hori dela eta nahitaezkoak izango dira Historiako Graduan beste hiru irakasgai: aipaturiko Antzinaroaren Historia II irakasgaia, Gizarteak eta Kulturak eta Antzinaroaren Historia I: Hiri Greko Arkaikoetatik Erreinu Helenistikoetara.

Skills/Learning outcomes of the subjectToggle Navigation



El objetivo de la asignatura es el análisis y la comprensión de los procesos históricos desarrollados en la Península Ibérica desde la protohistoria hasta la desintegración del Imperio romano de occidente. En una primera parte la asignatura se centrará en la etapa prerromana con un especial interés en la evolución histórica de las diferentes áreas histórico-culturales, para valorar en una segunda parte los procesos derivados de la conquista e integración del territorio peninsular en el Imperio romano hasta su desaparición.



*Los 6 créditos de la asignatura se distribuyen en 3 créditos teóricos, 2 de prácticas de aula y 1 de seminarios.



*Idioma en el que se imparte: castellano

Theoretical and practical contentToggle Navigation

1. Bases para el estudio de los pueblos prerromanos. Las fuentes para el conocimiento del mundo prerromano. Los procesos de etnogénesis. Las ¿infiltraciones¿ indoeuropeas: la cultura de campos de urnas. El Bronce final atlántico. El sustrato indígena y su evolución.

2. Periodo orientalizante y Tartessos. Fuentes escritas y la contribución de la arqueología. La presencia fenicia en la Península Ibérica. El desarrollo de la cultura tartéssica.

3. Colonización griega. Las fuentes. Los primeros contactos comerciales y las colonias griegas en el Mediterráneo occidental. Causas y objetivos. La colonización focense: establecimientos peninsulares

4. Área indoeuropea de la P. Ibérica. Las unidades organizativas indígenas. La organización política. La actividad económica. Las creencias religiosas. Las lenguas indoeuropeas. Las comunidades del noroeste peninsular.

5. Área ibera. El desarrollo urbano. La organización política y social. La actividad económica. Las creencias religiosas. La escritura y la lengua.

6. Hispania durante la República romana. La Península Ibérica en el contexto de la expansión cartaginesa. La colonización púnica. Administración de los territorios ibero-púnicos.

7. La época altoimperial. Política y administración: reorganización provincial y administración local. Economía y sociedad. Religión romana y cultos indígenas. El culto imperial.

8. Hispania durante la Antigüedad tardía. La reorganización administrativa provincial. Transformaciones sociales y actividad económica. Ascensión y expansión del cristianismo. La reorganización política en el siglo V.

MethodologyToggle Navigation

Irakaskuntza-ikaskuntza jarduerak:

Ikasgai honetako eduki teorikoen azalpenarekin batera ariketa praktikoak (testu-iruzkina, mapen azterketak) egingo dira, programaren oinarrizko kontzeptuak azpimarratuz, kontuan hartuta ikasgaiaren edukiak modu progresiboan bereganatu behar direla.

Arreta handia jarriko da hiztegi historikoaren bereganatzean, ikastean eta erabilpenean. Irakaskuntzaren prozesua gidatzeko eta zaintzeko bakarkako tutoretza orduak.

Zati praktikoak irakasleak emandako material eta argibideen arabera ikaslearen aurretiko lana eskatuko du.

Assessment systemsToggle Navigation

  • Continuous Assessment System
  • Final Assessment System
  • Tools and qualification percentages:
    • Written test to be taken (%): 40
    • Realization of Practical Work (exercises, cases or problems) (%): 60

Ordinary Call: Orientations and DisclaimerToggle Navigation

Konpetentzia eta kriterioen araberako ebaluaketa prozesua:

Konpetentziak:

M04 eta M02CM02.

Ebaluaketarako tresna: Ariketa praktikoak.

Ebaluaketaren irizpidea: Ariketa desberdinetan eta testu-iruzkinetan parte-hartze maila. Kurtsoan zehar azterturiko terminologiaren ezagupen eta erabileraren maila.

Azkeneko notaren portzentajea: % 40.



Ebaluaketarako tresna: Azkeneko azterketa idatzia.

Ebaluaketaren irizpidea: Kurtsoan zehar emandako ezagupenen bereganatze maila.

Azkeneko notaren portzentaia: %60.

Extraordinary Call: Orientations and DisclaimerToggle Navigation

Ohiko deialdian erabilitako irizpideak mantenduko dira. Praktiken nota (%40a suposatzen duena) gordeko zaie ikasleei eta berriro notaren %60a balio izango duen idatzizko froga bat egingo da.



Arrazoi justifikatuak direla medio, ebaluazio-sistema jarraian parte hartzeko aukerarik ez daukaten ikasleek eskubidea izango dute irakasgaiari dagozkion ezagutzak eta gaitasunak lortu dituztela azken proba bakarrean egiaztatzeko; proba hori, gainera, irakasgaiari dagokion notaren % 100 suposatzeko moduan antolatuko da.

Compulsory materialsToggle Navigation

Nahitaezko materialen erabilera:
Mapak
GRANT, M., 2001, Atlas Akal de Historia Clásica. Del 1700 a.C. al 565 d.C., Madril.
MARCO, F.- BELTRAN, F., 1987, Atlas de Historia Antigua, Zaragoza.

Bibliografía bilduma
ETIENNE, R. – MAYET, F., Histoire et archéologie de la Péninsule Ibérique antique. Vingt ans de recherches 1968-1987, París 1993. Y las siguientes Chroniques quinquennales, publicadas en la REA (Revue d’etudes anciennes), Bordele.

BibliographyToggle Navigation

Basic bibliography

ALMAGRO. M., ARTEAGA, O., BLECH, M. RUIZ MATA, D., SCHUBART, H., 2001, Protohistoria de la Península Ibérica, Barcelona.

GRACIA ALONSO, F. (ed.), 2008, De Iberia a Hispania, Barcelona.

LE ROUX P., 2006, Romanos de España. Ciudades y política en las provincias [siglo II a.C.-III d.C.], (1ª ed. París, 1995).



ROLDÁN HERVÁS, J. M., 2001, Historia Antigua de España I. Iberia prerromana, Hispania republicana y altoimperial, Madrid.

SAYAS ABENGOCHEA, J. J., 2003, Historia Antigua de la Península Ibérica, Madrid.

In-depth bibliography

A.A.V.V., 1993, Ciudad y comunidad cívica en Hispania (siglos II y III d.C.), Madrid. ALMAGRO GORBEA, M., RUIZ ZAPATERO, G., (eds.), 1992, Paleoetnología de la Península Ibérica, (Complutum 2-3, 1992), Madrid. ¿, RUIZ ZAPATERO, G., (eds.), 1993, Los Celtas: Hispania y Europa, Madrid. AUBET, M. E., 2002, "Los fenicios en Occidente: balance y estado de la cuestión", en: B. Costa, J. H. Hernández, (eds.), La colonización fenicia de Occidente. Estado de la investigación en los inicios del siglo XXI, Eivissa. BURILLO MOZOTA, F., 2007, Los celtíberos. Etnias y estados, Barcelona. CRUZ ANDREOTTI, G., 1995, "La península Ibérica en los límites de la ecúmene: el caso de Tartessos", Polis 7, pp. 39-75. GONZÁLEZ RODRÍGUEZ, M.C., SANTOS YANGUAS, J. (eds.), 1994, Las estructuras sociales indígenas del Norte de la Península Ibérica, Vitoria (Revisiones de Historia Antigua I. Anejos de Veleia, Acta 1). MORET, P., 1996, Las fortifications iberiques. De la fin de l' âge du Bronce a la conquete romaine, Madrid. ¿, 2004, "Premières formes d'urbanisme dans l'Ibérie du second âge du fer", en: S. Augusta-Boulavor, X. Lafon, (eds.), Des Ibères aux Vénètes, París. ORTIZ DE URBINA, E., SANTOS, J. (eds.), 1996, Teoría y práctica del ordenamiento municipal en Hispania, Vitoria (Revisiones de Historia Antigua I. Anejos de Veleia, Acta 3). RUIZ MATA, D., 2000, Fenicios e indígenas en el Mediterráneo y Occidente . Modelos e interacción, Cádiz. ROUILLARD, P., 1991, Les grecs et la Péninsule Ibérique du VIIIe au IVe siècle avant Jésus-Christ. París. SALINAS DE FRÍAS, M., 1995, El gobierno de las provincias hispanas durante la República romana (218-27 a.C.), Salamanca. TEJA, R. (ed.), 2002, La Hispania del siglo IV: administración, economía, sociedad, cristianización, Bari.

Journals

Gerión, Madrilgo Complutense Unibertsitatea.
Polis. Revista de ideas y formas políticas de la Antigüedad clásica, Alcalako Unibertsitatea
Studia Historica. Historia Antigua. Salamancako Unibertsitatea
Espacio, Tiempo y Forma. Historia Antigua. U.N.E.D.
Complutum, Madrilgo Complutense Unibertsitatea.
REA (Revue d’etudes anciennes). III Bordeleko Unibertsitatea.
Veleia, Revista de Prehistoria, Hª Antigua, Arqueología y Filología Clásicas. UPV/EHU.

Web addresses

UBI ERAT LUPA: Epigrafiari eta arkeologiari buruzko argibidea jasotzen duen Europako Proiektua.
http://ubi-erat-lupa.org
ANNÉE PHILOLOGIQUE: Antzinateari dagozkien gaiei buruzko bibliografia-eguneratzea eskaintzen du. http://www.aph.cnrs.fr
BIBLIOTHECA CLASSICA SELECTA: Antzinaroko mundua aztertzeko tresna erabilgarria, Antzinateko hainbat gairi buruzko aukeraketa bibliografiko zabala ematen du bibliografia
http://bcs.fltr.ucl.ac.be; http://www.fusl.ac.be/Files/General/BCS/Bib.html
ZARAGOZAKO UNIBERTSITATEKO ANTZINAROKO SAILA
http://155.210.60.15/HAnt/guia.html
EPIGRAPHISCHE DATENBANK HEIDELBERG (EDH): Inperio Erromatarreko eskualde guztien inskripzio latindarreko datu-basea. Gutxi gorabehera 30.000 inskripzioek osaturik dago. Hispaniako probintziaren inskripzioen edizio berria eskaintzen du: Corpus Inscriptionum Latinarum: CIL II (Fasc. 7, Fasc. 14), CIL VI (Fasc. 8.2).
http://www.uni-heidelberg.de/institute/sonst/adw/edh/index.html.en
Oharra:
Hemen soilik aipatzen dira Unibertsitate, unibertsitate-saila, ikerkuntza-talde edota -guneetara atxikitutako ikertzaileek sortutako eta kudeatutako web-orriak. Ez da gomendatzen berme zientifikorik ez duten web-orri pertsonalik, zaleen elkartekorik, korreo zerrendarik, etabar... Interesgarria izan daitekeen web-orri bat aurkituz gero, mesedez, e-mail bat bidali.

GroupsToggle Navigation

01 Teórico (Spanish - Mañana)Show/hide subpages

Calendar
WeeksMondayTuesdayWednesdayThursdayFriday
1-15

13:00-15:00 (1)

13:00-13:30 (2)

Classroom(s)

  • AULA 0.07 - . (1)
  • AULA 0.07 - . (2)

01 Applied classroom-based groups-1 (Spanish - Mañana)Show/hide subpages

Calendar
WeeksMondayTuesdayWednesdayThursdayFriday
1-15

13:30-15:00 (1)

Classroom(s)

  • AULA 0.07 - . (1)