ACTIVIDAD VÁLIDA PARA AGIRI KULTURALA: 6 horas teórico-prácticas
AGIRI KULTURALERAKO BALIODUN JARDUERA: 6 ordu teoriko-praktikoak
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11 de abril a las 19:00 horas, inauguración de la exposición con el artista.
Del 11 de abril al 11 de mayo de 2025. Sala Jovellanos Martes a sábado: 11:00 – 14:00 / 17:00 – 20:00 Catálogo (pdf)Mis últimos proyectos exploran la intersección entre el mundo digital y el físico, estableciendo conexiones entre lo material y lo inmaterial mediante piezas modeladas en 3D a las que incorporo elementos del mundo real. Trabajo con imágenes de alto rango dinámico en 360º que iluminan y sitúan las piezas en el espacio virtual y empleo escaneos de diferentes materiales para crear mapas de texturas. Actualmente, experimento con nuevos métodos de trabajo, convirtiendo estas representaciones digitales en piezas tangibles. Utilizo un escáner 3D para trasladar diferentes elementos naturales y artificiales al espacio virtual y, mediante software especializado, modelo estructuras digitales que se adaptan a sus formas. Ocasionalmente, modifico las superficies de las impresiones y elaboro moldes para incorporar nuevos componentes como metales, resinas o cerámicas.
Kareharriak tiene su base en el escaneo de rocas calizas sedimentarias alteradas de manera natural y su introducción en un software de impresión 3D donde se disponen en un espacio virtual. Una vez en el programa, se generan estructuras de soporte que, al ser impresas y ensambladas a las rocas, actúan como sujeción y determinan la forma final de las piezas. Tanto en el mundo real como en el virtual, son los soportes los que determinan la distribución de las piedras en el espacio. Estos soportes simulan formas orgánicas que abrazan la roca, le sirven de peana, se adhieren a ella, la atraviesan y recorren sus cavidades generadas por la erosión química y mecánica durante cientos de años, entrelazando así, los tiempos profundos del sustrato geológico con las microtemporalidades del procesamiento digital. Las piezas conviven con imágenes y vídeos que contienen simulaciones virtuales de dinámicas y fenómenos físicos. Estas simulaciones me permiten distorsionar las leyes físicas, reflejando una realidad mediada por los espacios digitales, donde los avances tecnológicos moldean nuestra forma de entender y habitar el mundo.
Antton Goikoetxea Ayastuy (Mungia, 1990) Apirilaren 11an, 19:00etan erakusketaren inaugurazioa artistaren eskutik.
2025eko apirilaren 11tik maiatzaren 11ra. Jovellanos aretoa
Asteartetik larunbatera: 11:00 – 14:00 / 17:00 – 20:00 Igandeak eta jaiegunak: 11:00 – 14:00 Nire azken proiektuek mundu digitalaren eta fisikoaren arteko intersekzioa aztertzen dute, eta materialaren eta immaterialaren arteko konexioak ezarriz; horretarako, 3Dan modelatutako piezak erabiltzen ditut, eta horiei mundu errealeko elementuak gehitzen dizkiet. Tarte dinamiko handiko irudiekin lan egiten dut, 360º-an, irudi horiek piezak espazio birtualean kokatzen baitituzte, eta hainbat materialen eskaneatzeak erabiltzen ditut testura-mapak sortzeko. Gaur egun, lan-metodo berriekin esperimentatzen dut, irudikapen digital horiek pieza ukigarri bihurtzeko. 3Dko eskaner bat erabiltzen dut elementu naturalak eta artifizialak espazio birtualera eramateko, eta, software espezializatuaren bidez, haien formetara egokitzen diren egitura digitalak modelatzen ditut. Batzuetan, inprimaketen gainazalak aldatzen ditut eta moldeak egiten ditut osagai berriak gehitzeko, hala nola metalak, erretxinak edo zeramikak.
Kareharriak bilduma osatzeko, modu naturalean eraldatutako kareharri sedimentarioak eskaneatu ditut lehenengo, eta gero 3Dko inprimaketa-software batean sartu, espazio birtual batean kokatzeko. Behin programan, euskarri-egiturak sortzen dira: horiek inprimatu eta arroketan mihiztatu ondoren, eusteko balio dute, eta piezen azken forma baldintzatzen. Bai mundu errealean, bai birtualean, euskarriak dira harriak espazioan nola banatzen diren zehazten dutenak. Euskarri horiek forma organikoak simulatzen dituzte, eta arroka besarkatzen dute, idulki funtzioa betetzen dute, arrokari eransten zaizkio, hura zeharkatzen dute eta ehunka urtez higadura kimiko eta mekanikoak sortu dituen barrunbeak zeharkatzen dituzte; horrela, substratu geologikoaren denbora sakonak prozesamendu digitalaren mikrodenborazkotasunekin txirikordatzen dira. Piezak dinamika eta fenomeno fisikoen simulazio birtualak erakusten dituzten irudi eta bideoekin batera agertzen dira. Simulazio horiek lege fisikoak desitxuratzeko aukera ematen didate, errealitatea espazio digitalak tarteko direla islatuz, zeinetan aurrerapen teknologikoek mundua ulertzeko eta bizitzeko dugun modua moldatzen baitute. Antton Goikoetxea Ayastuy (Mungia, 1990)
Arte Ederretan lizentziatu zen Euskal Herriko Unibertsitatean, 2013an. Hurrengo urtean, Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzako Irakasleen Prestakuntzako unibertsitate masterra egin zuen, eta ondoren hezitzaile aritu zen Artium Arte Garaikidearen Euskal Zentro-museoan 2021era arte. Denbora horretan, hezkuntza musikarekin uztartu zuen: zenbait musika-proiektuetan lan egin zuen (Lukiek eta Sara Zozaya), disko batzuk grabatu zituen eta bira bat egin zuen Euskal Herrian, Espainian eta Europan barrena. Orobat, lantegiak egin ditu arte-esparru ezberdinetan, hala nola eskultura, diseinua, marrazkigintza eta musika, eta 3Dko diseinatzaile aritu da zenbait musika-talderentzat, Belako, Merina Gris, Huntza eta Eusko Princessentzat, esaterako. Gaur egun, Zeramika: Artea eta Funtzioa masterra egiten ari da, eta Arte eta Teknologiako irakasle dabil EHUko Arte Ederretako fakultatean. 2023tik, eskultura digitalaren eta tradizionalaren arteko harremana oinarritzat duen proiektu artistiko bat garatzen ari da, 3Dko modelatzearen eta inprimatzearen bidez; horrekin lotuta,egonaldiak egin ditu Tabakalera eta BilbaoArte zentroetan, eta Euskal Autonomia Erkidegoko zenbait erakusketa kolektibo eta indibidualetan parte hartu du. Itsasmuseum inaugura la exposición temporal 10 años de arte sobre contenedores
Bilbao, 2 de abril de 2024. Esta mañana Jon Ruigómez, director de Itsasmuseum Bilbao, Ismael Manterola, decano de la Facultad de Bellas Artes; Javier Garcinuño, director General de Bilbao Ekintza y Leyre Arraiza, autora de la obra ganadora de la décima y última edición del Concurso de Intervenciones Artísticas sobre Contenedores con la obra greentoblue.4 <3, actualmente expuesta en la explanada del museo, han presentado en rueda de prensa la exposición 10 años sobre contenedores portuarios en la sala Carol Iglesias Espazioa. El proyecto comenzó en 2013, año en el que Itsasmuseum, en colaboración con la UPV-EHU y Aurtenetxea Containers, impulsó un concurso artístico que invitaba al alumnado de la Facultad de Bellas Artes de la UPV-EHU a transformar contenedores marítimos, elementos habituales en el transporte de mercancías, en obras de arte urbano, con el objetivo de fomentar la creatividad y la experimentación artística en la vía pública. En 2014 se integró al proyecto el Ayuntamiento de Bilbao, a través de su sociedad municipal Bilbao Ekintza, con la participación de numerosos agentes públicos y privados de la ciudad, y con el objetivo de visibilizar, poner en valor e impulsar el sector de las industrias creativas en la Villa de manera colaborativa. Hasta la fecha se han llevado a cabo 10 ediciones, caracterizadas por su diversidad tanto en el enfoque formal como en los temas tratados, abarcando una amplia gama de perspectivas y contenidos. La exposición que hoy se presenta plantea un recorrido visual por todas las obras ganadoras, con imágenes y maquetas de cada una de ellas, así como una breve explicación de cada uno de los proyectos. Todo esto se reflejará en un catálogo que se publicará en mayo. 10 ediciones, 10 proyectos Desde su puesta en marcha, se han celebrado un total de 10 ediciones consecutivas, únicamente interrumpidas en 2020 con motivo de la pandemia, en las que se han premiado 10 proyectos, que se produjeron y se expusieron en la explanada. Todas las ediciones han contado con una gran acogida y han recibido numerosas propuestas. Las obras seleccionadas en todas las ediciones han ofrecido una gran calidad y variedad artística: Baluarte 1,2,3,4,5 (2013), de Alberto Díez y Leo Burge; All Iron (2014) de Mar de Dios y Miguel Puertas; Contenido, contenido (2015) de Juan Malk; Paperezko Itsasontzia (2016) de Álvaro Aroca; El camino de la sirga (2017) de Xabi Dobaran y María de Viana; Plastikozko itsasoak (2018) de María Acuña Martínez; #Lan Bikaina #Buen Trabajo (2019) de Laura Martínez Martín; Tenemos nombre (2021) de Idoia Leache; La vida entre mareas de la Fundación Punta Begoña (2023) y finalmente en 2024 greentoblue.4 <3, de la artista Leyre Arraiza, obra que continua expuesta en la explanada del museo. Excepto la novena edición, en la que en el marco del XX aniversario del museo, gracias a una colaboración con la Fundación Punta Begoña se organizó una exposición sobre el patrimonio inmaterial de la ría -donde se utilizaron los contenedores portuarios para dar voz a todos esos oficios vinculados al patrimonio marítimo e industrial de la ría de Bilbao- el resto de las ediciones el concurso se ha basado en una convocatoria abierta a estudiantes de la Facultad de Bellas Artes de la UPV/EHU con la finalidad de apoyar al talento local y ofrecer visibilidad en el centro de Bilbao a jóvenes artistas emergentes. Muchos de los proyectos ganadores han abordado motivos relacionadas con la mar, la sostenibilidad, la industria o la historia marítima de Bizkaia, todos ellos contenidos transversales de nuestro discurso museístico: algunos orientados a la experiencia artística contemporánea en los que la disposición obedecía a principios de la escultura y ofrecía una experiencia inmersiva -el caso de Baluarte y greentoblue.4>3-; otros más conceptuales con temáticas como la industrialización –All iron-, el mar como paisaje evocador de un viaje introspectivo –Paperezko Itsasontzia- o los deseos –Contenido, contenido-; la sostenibilidad Plastikozko Itsasoak-; el reconocimiento a las mujeres trabajadoras de la ría y la mar –El camino de la sirga y Tenemos nombre-; o el homenaje a los trabajadores y trabajadoras de Euskalduna con #LanBikaina #BuenTrabajo. 10 años de arte sobre contenedores, tras esta primera decena de intervenciones, quiere recordar a las y los artistas que, a través de esta iniciativa, han colaborado con el museo, recogiendo todas las obras que han resultado premiadas y abrir un proceso de evaluación sobre cómo continuar. La exposición permanecerá abierta hasta el 29 de junio de 2025 y la entrada será libre.
Descripción de las obras ganadoras de las diez ediciones del Concurso de Intervenciones Artísticas sobre contenedores
Baluarte 1,2,3,4,5 Alberto Díez y Leo Burge 2013 Baluarte 1,2,3,4,5 nació como una intervención efímera en la que los contenedores puestos de pie serían derribados. Sin embargo, la acción nunca llegó a realizarse, y la obra quedó como una estructura fija, congelando en el espacio la posibilidad de un movimiento que nunca ocurrió, como la huella de un gesto inacabado. El color naranja de los contenedores se eligió por su contraste con el cielo azul, haciendo que la obra destacara dentro del paisaje urbano. A pesar de su disposición rígida, la instalación crea un punto de encuentro inesperado para el público, generando un choque inusual entre lo cotidiano y una forma que sugiere el juego. En este sentido, actúa como una barrera en la explanada, rodeada de construcciones predefinidas. ALL IRON Mar de Dios / Miguel de Puertas 2014 ALL IRON es un homenaje a los años de bonanza durante la industrialización en Bilbao, una época clave que sentó las bases para la expansión de lo que hoy conocemos como el Gran Bilbao. Se cuenta que, en una de las empresas inglesas dedicada a la explotación de hierro en Bizkaia, cuando el mineral de hierro extraído alcanzaba su máxima pureza, el patrón inglés colgaba un cartel en el que se leían las palabras “ALL IRON”. A pesar de las largas jornadas, las duras condiciones y los salarios exiguos, para los trabajadores esto era un motivo de celebración, ya que su paga se duplicaba. En ese momento, todos cantaban al unísono: “¡Alirón! ¡Alirón!”, cántico que posteriormente pasaría a formar parte del himno del equipo de fútbol de la ciudad. CONTENIDO CONTENIDO Juan Carlos Arango (Juan Malk) 2015 CONTENIDO CONTENIDO representa una abstracción plástica, en la que el contenedor sugiere su contenido, un cajón metálico de un color base que remite al óxido tan presente en el entorno marítimo, alternándose con una multitud de colores vivos que contrastan con el anonimato de una coraza estándar e impersonal, que transporta innumerables deseos. Los contenedores industriales acarrean objetos de todo tipo, mercancías e insumos requeridos para el desarrollo colectivo o individual, y son el empaque frío de los anhelos de ciudades, fábricas o personas. Este juego plástico, junto con la superficie escalonada del contenedor, crea un efecto de vibración en el observador, produciendo una impresión de vitalidad y movimiento, una mutabilidad entre el rígido contenedor y una caja de regalo.
PAPEREZKO ITSASONTZIA Alvaro Aroca 2016 Paperezko Itsasontzia explora la reconstrucción de un viaje evocador, a la deriva, a través de una figura geométrica que emerge de tres contenedores. Estas estructuras de hierro evocan un barco de papel que navega impulsado por recuerdos. En su centro, el vacío cobra protagonismo, delineando un espacio de reflexión y memoria que invita a contemplar y a mirar más allá de lo visible. El vacío, esencial en esta composición, refuerza la fragilidad del barco y su doble materialidad: el hierro se convierte en papel, y el papel, en hierro, simbolizando la conexión entre lo efímero y lo permanente. A lo largo de la ría de Bilbao, los espectadores son invitados a reconstruir su propio viaje, sumergiéndose en un diálogo con lo matérico y lo intangible, mientras este barco de papel metálico navega hacia lo imaginario.
EL CAMINO DE LA SIRGA María de Viana / Xabier Dobaran 2017 El Camino de la Sirga hace referencia a las márgenes de la ría, y a la dura labor portuaria de las sirgueras. Penosa actividad realizada por grupos de mujeres, consistente en remolcar desde las orillas y de manera manual pesadas embarcaciones destinadas al transporte de mercancías, usando unas maromas atadas a sus cuerpos. Su esfuerzo, más cercano al de bestias de carga que a los principios de equidad laboral que comenzaban a fraguar en la sociedad de finales del siglo XIX, se mantuvo hasta la primera década del siglo XX. La obra representa la figura de tres mujeres (sirgueras) ligeramente sobredimensionadas, remolcando una gran carga simbolizada a través de un contenedor. La acción de “tirar de la sirga” crea una metáfora visual que rinde homenaje a todas las personas que, con su esfuerzo colectivo, contribuyeron al crecimiento de Bilbao. PLASTIKOZKO ITSASOAK María Acuña 2018 Plastikozko Itsasoak busca visibilizar la cantidad de plástico que se acumula en la ría de Bilbao que, de no ser retirado, terminará afectando también a nuestras costas, poniendo en riesgo la fauna marina. La artista invita a reflexionar sobre el impacto que una simple bolsa de plástico puede tener en el ecosistema marino, resaltando la urgencia de tomar medidas para su protección. La obra presenta la figura de una ballena rorcual, fragmentada, con una cavidad que deja ver restos de plástico, como si se tratara del estómago del cetáceo. Estos residuos, recogidos por Acuña directamente de la ría, simbolizan una realidad preocupante: la ingestión de plástico es una de las principales causas de muerte de numerosos animales marinos.
En nuestras entrañas llevamos la asfixiante carga de vuestro estilo de vida.
#BUEN TRABAJO #LAN BIKAINA Laura Martínez 2019 El proyecto #LanBikaina #BuenTrabajo está dedicado a todas las personas que formaron parte de estos astilleros, resaltando la importancia de su labor. La instalación se concibió como un photocall, permitiendo que cualquiera pudiera tomarse fotos junto a ella y compartirlas en redes sociales utilizando el hashtag #LanBikaina #BuenTrabajo.
IZENA DAUKAGU Idoia Leache 2021 La obra Tenemos nombre pretende visibilizar la labor de la mujer a lo largo de la historia naval, escribiendo los nombres de destacadas figuras femeninas del ámbito marítimo sobre estas impresionantes estructuras, en una suerte de reconocimiento a su contribución. Las doce mujeres seleccionadas por Idoia Leache en su obra fueron, en su momento, pioneras en un ámbito profesional altamente masculinizado. Con su esfuerzo y determinación, allanaron el camino para las generaciones posteriores. Sus nombres: Anna Ivanova (capitana, 1935), Victoria Drummond (jefa de máquinas, 1959), Lena Ringbom (marinera de cubierta, 1931), Mary Lacy (aprendiz de carpintero, 1759), Conchi Rodríguez (doctora en Marina Civil y capitana), Idoia Ibáñez (capitana, 1994), Remedios Hinojosa (capitana), Ángeles Rodríguez (primera oficial, 1984), Yolanda Ballesteros (oficial de máquinas, 2001), Paula Vázquez (oficial de máquinas), María Ángeles Campos (capitana, 2012) eta Sonia Cabado (jefa de máquinas, 2007). MAREEN ARTEKO BIZITZA LA VIDA ENTRE MAREAS Fundación Punta Begoña 2023 Ría del Nervión. La vida entre mareas nació como resultado de una investigación encarada por la Fundación Punta Begoña sobre algo tan sencillo y complejo como es la vida… Porque el patrimonio inmaterial es la vida misma. En la historia de Bizkaia, será difícil encontrar un paisaje más común y lleno de vivencias, que el generado por la Ría del Nervión-Ibaizabal. La pesca, el comercio, la minería, la industria, la navegación, la artesanía, las fiestas, las competiciones, las rogativas, la lengua, la movilidad, o la gastronomía, han generado históricamente cuantiosas demostraciones de usos y formas de vida que constituyen patrimonios compartidos de esta ría. Y por eso, Fundación Punta Begoña e Itsasmuseum Bilbao nos unimos en el montaje de una exposición que conectara estos dos enclaves por medio de ese palpitante nexo fluvial; una humilde muestra desde la que sugerir una reflexión conjunta respecto al valor histórico, emocional, cultural, e incluso de progreso que ofrecen tantos siglos de vida compartidos, entre mareas, por generaciones de vizcaínas y vizcaínos. Greentoblue.4<3 Leyre Arraiza 2024 greentoblue.4 <3 es una instalación conceptual que simula un cuarto dique seco, rindiendo homenaje a su pasado industrial. Funciona como un pasillo interactivo que invita a la exploración compuesto por tres contenedores de carga. Su diseño, influenciado por la arquitectura brutalista, destaca por su sencillez y falta de ornamento, fomentando la creatividad y el juego. Pintado de verde fosforito en su interior, evoca las algas de los diques y hace un guiño la obra de Green Light Corridor de Bruce Nauman, estimulando la interacción entre el cuerpo y su entorno.
Itsasmuseumek 10 urtez artea edukiontzietan aldi baterako erakusketa zabaltzen du
Bilbao, 2024ko apirilaren 2a. Gaur goizean, Jon Ruigómez, Itsasmuseum Bilbaoko zuzendariak, Ismael Manterola, UPV/EHUko Arte Ederren fakultateko dekanoak, Bilbao Ekintzako zuzendariak eta Leyre Arraiza, Portuko Edukiontzien gaineko Esku-hartze Artistikoen Lehiaketaren hamargarren edizioaren irabazlea denak 4 < 3 greentoblue obrarekin -zabalgunean ikusgai dagoena-, 10 urtez artea edukiontzietan erakusketa aurkeztu dute Carol Iglesias Espazioa aretoan. Proiektua 2013an hasi zen Itsasmuseumek lehiaketa artistiko bat bultzatu zuenean UPV/EHUrekin eta Aurtenetxea Containersekin lankidetzan. Horren bitartez, itsas edukiontziak, salgaien garraioan ohikoak diren elementuak, hiri-artelan bihurtzeko gonbidapena luzatzen zitzaien EHUko Arte Ederren Fakultateko ikasleei, esparru publikoan sormena eta esperimentazio artistikoa sustatzeko helburuarekin. 2014an, ekimena Bilbao Art District ekimenaren programazioan sartu zen hiriko proiektu bihurtuz eta agenda artistiko eta kulturalean bere presentzia sendotuz. Ekimen publiko-pribatua hau, hiriko hainbat espaziotan garatzen zen eta artea bere dimentsio eta diziplina artistiko desberdinetan ikusaraztea zuen helburu. Orain arte 10 edizio egin dira, bai ikuspegi formalean, bai landutako gaietan duten aniztasunagatik bereiziak, ikuspegi eta eduki sorta zabala jorratuz. Gaur aurkezten den erakusketak lan irabazle guztien ibilbide bisuala planteatzen du, bakoitzaren irudi eta maketekin, baita proiektu bakoitzaren azalpen labur batekin ere. Hori guztia maiatzean argitaratuko den katalogo batean jasoko da. 2023an, Itsasmuseumen eta Punta Begoña Fundazioaren lankidetzari esker, museoaren XX. urteurrenean Mareen arteko bizitza, itsasadarraren ondare immaterialari buruzko erakusketa antolatu zen bi egoitzetan. Berton, portuko edukiontziak erabili ziren Bilboko itsasadarreko itsas eta industria-ondareari lotutako lanbide horiei guztiei ahotsa emateko. 10 edizio, 10 proiektu Martxan jarri zenetik,10 edizio egin dira, eta 2020an bakarrik eten egin zen, pandemia dela eta. Guztira 10 proiektu saritu dira eta denak zabalgunean egon dira ikusgai. Edizio guztiek harrera ona izan dute eta proiektu ugari jaso dira urtero.
Edizio guztietan hautatutako lanek kalitate eta aniztasun artistiko handia eskaini dute: Baluarte 1,2,3,4,5 (2013), Alberto Díez eta Leo Burgerena; All Iron (2014), Mar de Dios eta Miguel Puertasena; Edukia, edukia (2015), Juan Malkena; Paperezko Itsasontzia (2016), Álvaro Arocarena; El camino de la sirga (2017), Xabi Dobaran eta María de Vianarena; Plastikozko itsasoak (2018), María Acuña Martínezena; #Lan Bikaina #Buen Trabajo (2019), Laura Martínez Martínena; Izena daukagu (2021), Idoia Leacherena; Mareen arteko bizitza (2021); eta greentoblue.4 <3 (2023) Leyre Arraiza artistarena.
Proiektu irabazleetako askok itsasoarekin, jasangarritasunarekin, industriarekin edo Bilbo edo Bizkaiko itsas historiarekin lotutako gaiak jorratu dituzte, guztiak ere gure museo-diskurtsoko zeharkako gaiak. Aurkeztutako proiektuak oso anitzak izan dira, batzuk esperientzia artistiko garaikidera bideratuak, eskulturaren printzipioak eta esperientzia murgiltzailea aztertzeko grinarekin, hala nola Baluarte edo greentoblue.4>3, beste batzuk kontzeptualagoak, industrializazioaz, estate baterako, All iron, Paperezko Itsasontziak itsasoan egindako bidaia introspektibo baten paisaiari egiten zion erreferentzia, Edukia, edukia, obrak desioak zituen erdigunean, iraunkortasuna Plastikozko Itsasoak, obraren oinarria zen, genero-berdintasuna edo itsasadarreko eta itsasoko emakume langileei aitorpena egiten zien Sirgaren bideak eta Izena daukagu lanarekin, eta #LanBikaina #Buen Trabajo lanak Euskadaldunako langileei aitortza izan zen.
10 urtez artea edukiontzietan etapa bat itxi nahi du eta ekimen honen bidez museoarekin lankidetzan aritu diren artista guztiak gogoratu nahi ditu, lehiaketan sarituak izan diren obra guztiak bilduz.
Erakusketa 2025eko ekainaren 29ra arte egongo da zabalik eta sarrera librea izango da.
Edukiontzien gaineko esku-hartze Artistikoen Lehiaketako artelan irabazleen deskribapena
Baluarte 1,2,3,4,5 Alberto Díez y Leo Burge 2013 Baluarte 1,2,3,4,5 esku-hartze iragankor gisa jaio zen, non edukiontziak zutik jarri eta ondoren behera botatzea aurreikusi zen. Hala ere, ekintza ez zen inoiz gauzatu, eta obra egitura finko bihurtu zen, inoiz gertatu ez zen mugimendu baten posibilitatea espazioan izoztuz, bukatu gabeko keinu baten aztarna utziz. Edukiontzien kolore laranja zeru urdinarekin duen kontrasteagatik aukeratu zen, obra hiri-paisaiaren barruan nabarmendu zedin. Nahiz eta egitura zurruna izan, instalazioak ustekabeko topagunea sortzen du publikoarentzat, egunerokotasunaren eta jolasa iradokitzen duen formaren arteko ezohiko talka sortuz. Ildo horretan, aurrez definitutako eraikinez inguratutako espazioan hesi gisa jokatzen du. ALL IRON Mar de Dios / Miguel de Puertas 2014 ALL IRON Bilboko industrializazio garaiko oparoaldiari egindako omenaldia da. Urte garrantzitsuak izan ziren, gaur egun Bilbo Handia denaren hedapena gauzatzeko oinarriak ezarri baitziren. Diotenez, Bizkaian burdina ustiatzen zuten enpresa ingelesetako batean, erauzitako burdin minerala purutasun mailarik gorenera iristen zenean, patroi ingelesak ALL IRON hitzak zituen kartel bat zintzilikatzen zuen. Lanaldiak luzeak, baldintzak gogorrak eta soldata urria izan arren, langileek ospakizunerako arrazoia zuten, ordainsaria bikoizten baitzieten. Une hartan denek batera abesten zuten: “Aliron! Aliron!”. Gerora, kanta hau hiriko futbol taldearen ereserkiaren parte bihurtu zen.0 CONTENIDO CONTENIDO Juan Carlos Arango (Juan Malk) 2015 Contenido contenido lanak abstrakzio plastiko bat irudikatzen du, non edukiontziak edukia iradokitzen duen. Itsas ingurunean oso presente dagoen oxidoari erreferentzia egiten dion metalezko kaxoi koloretsu bat da, tonu biziak eta distiratsuak tartekatuta dituena, oskol estandar eta arrunt baten anonimotasunarekin kontrajarriz, zeinak ezin konta ahala desira garraiatzen dituen. Industria-edukiontziek garapen kolektibo edo norbanakoarentzat beharrezkoak diren mota guztietako objektuak, salgaiak eta baliabideak mugitzen dituzte, eta hiri, fabrika edo gizabanakoen nahien bilgarri hotzak dira.
Jolas plastiko honek, edukiontziaren gainazal mailakatuarekin batera, bibrazio-efektua sortzen du begira dagoenarengan, bizitasuna eta mugimendua eraginez, edukiontzi zurrunaren eta opari-kaxa baten arteko aldakortasuna iradokiz.
PAPEREZKO ITSASONTZIA Alvaro Aroca 2016 Paperezko Itsasontzia-k bidaia iradokitzaile baten berreraikuntza aztertzen du, noraezean, hiru edukiontziekin sortutako irudi geometriko baten bidez. Burdinazko egitura hauek oroimenen bulkadaz nabigatzen duen paperezko itsasontzi bat ekartzen dute gogora. Erdian, hutsuneak protagonismoa hartzen du, gogoeta- eta memoria-espazio bat marraztuz eta ikusten denaz haratago begiratzera gonbidatuz. Hutsarteak, konposizio honetan funtsezkoa, itsasontziaren hauskortasuna eta materialtasun bikoitza indartzen ditu: burdina paper bilakatzen da, eta papera burdin, iragankortasunaren eta iraunkortasunaren arteko lotura sinbolizatuz. Lan honek ikuslea Bilboko itsasadarrean barrena bere bidaia propioa berreraikitzera gonbidatzen du, materikotasuna eta ukiezina denarekin elkarrizketa batean murgilduz, paper metalikozko ontzi honek irudimenerantz nabigatzen duen bitartean.
EL CAMINO DE LA SIRGA María de Viana / Xabier Dobaran 2017 Zirgarien bidea lanak itsasadarraren ertzei eta zirgarien portuko lan gogorrari egiten dio erreferentzia. Zirgarien lana emakume-taldeek burututako jarduera neketsua zen: itsasadarraren ertzetik atoian eramaten zituzten salgaiak garraiatzeko ontziak, beren gorputzei lotutako itsasikarak erabiliz. Beren ahalegina, XIX. mendearen amaierako gizartean sortzen hasi ziren lan-ekitatearen printzipioetatik baino zama-piztietatik hurbilago zegoena, XX. mendearen lehen hamarkadara arte mantendu zen.
Lanak hiru emakume zirgari irudikatzen ditu, neurri handixeagokoak, eta edukiontzi baten bidez sinbolizatutako karga handi bat atoian daramate. “Zirgari tiraka” ekintzak metafora bisual bat sortzen du, euren ahalegin kolektiboarekin Bilboren hazkundean lagundu zuten pertsona guztiak omentzeko.
PLASTIKOZKO ITSASOAK María Acuña 2018 Plastikozko Itsasoak Bilboko itsasadarrean pilatzen den plastiko kantitatea ikusaraztea du helburu; izan ere, plastiko hori jasotzen ez bada, gure kostaldeei ere eragingo die eta itsas fauna arriskuan jarriko da. Artistak plastikozko poltsa soil batek itsas ekosisteman izan dezakeen eraginaz hausnartzera gonbidatzen gaitu, hura babesteko neurriak hartzeko premia nabarmenduz.
Artelanak zere balea baten irudia aurkezten du, zatikatua, plastiko hondarrak ikusarazten uzten duen barrunbe batekin, zetazeoaren urdaila balitz bezala. Acuñak zuzenean itsasadarretik jasotako hondakin horiek errealitate kezkagarri bat irudikatzen dute: plastikoa irenstea da itsas animalia askoren heriotzaren arrazoi nagusietako bat.
Gure erraietan daramagu zuen bizimoduaren zama itogarria.
#BUEN TRABAJO #LAN BIKAINA Laura Martínez 2019 2019an, Bilboko itsasadarraren ertzean kokatutako azken ontziola handietako bat itxiko zela iragarri zuten: “Construcciones Navales del Norte” ontziola sestaotarra, “La Naval” izenez ezaguna. Egoera horrek duela hiru hamarkada baino gehiago Euskalduna ontziolarekin gertatutakoa ekartzen du gogora, gaur egun Itsasmuseum Bilbao kokatzen den leku bera, hain zuzen. Orduko hartan, konpainiaren itxierak ehunka lanposturen galera eragin zuen. #LanBikaina #BuenTrabajo proiektua ontziola horien parte izan ziren pertsona guztiei eskainia dago, haien lanaren garrantzia azpimarratuz. Instalazioa photocall bat bezala sortua izan zen, edonork bere ondoan argazkiak atera zitzan eta sare sozialetan partekatzeko aukera eskainiz #LanBikaina #BuenTrabajo traola erabilita. IZENA DAUKAGU Idoia Leache 2021 Izena Daukagu lanak emakumeek itsas historian egindako lana ikusaraztea du helburu. Horretarako, itsas alorrean nabarmendu diren emakumeen izenak egitura ikusgarri horietan idatziz, haien ekarpena aitortu nahi du. Artistak hautatu dituen hamabi emakumeak, bere garaian, aitzindariak izan ziren oso maskulinizatua zegoen eremu profesional batean. Beren ahaleginari eta ausardiari esker, ondorengo belaunaldientzako bidea irekitzen lagundu zuten. Emakumeen izenak: Anna Ivanova (kapitaina, 1935), Victoria Drummond (makinetako burua, 1959), Lena Ringbom (marinela, 1931), Mary Lacy (arotz ikastuna, 1759), Conchi Rodríguez (doktorea eta kapitaina), Idoia Ibáñez (kapitaina, 1994), Remedios Hinojosa (kapitaina), Ángeles Rodríguez (lehen ofiziala, 1984), Yolanda Ballesteros (makinetako ofiziala, 2001), Paula Vázquez (makinetako ofiziala), María Ángeles Campos (kapitaina, 2012) eta Sonia Cabado (makinetako burua, 2007). MAREEN ARTEKO BIZITZA Fundación Punta Begoña 2023 Nerbio itsasadarra. Mareen arteko bizitza erakusketa Punta Begoña fundazioaren ikerketaren ondorioz sortu zen, hain gauza sinple eta konplexua den bizitza berari buruz… Ondare immateriala bizitza bera baita. Bizkaiko historian zaila da Nerbioi itsasadarrak sortutakoa baino paisaia amankomunik eta bizipenez beteagorik aurkitzea. Arrantza, merkataritza, meatzaritza, industria, nabigazioa, artisautza, festak, norgehiagokak, errogatibak, hizkuntza, mugikortasuna edo gastronomiak, historikoki, hainbat erabilera eta bizitzeko modu sortu dituzte, itsasadar honen ondare bilakatu direnak. Eta horregatik, Punta Begoña Fundazioak eta Itsasmuseumek bat egin genuen itsasadarraren lotura interesgarri honen bidez, erakusketa apal bat sortuz, hainbat bizkaitar belaunaldik mendeetan zehar mareen artean partekatutako bizitzaren balio historiko, emozional, kultural edota aurrerapenari buruz hausnarketa bateratu bat iradokiz. Greentoblue.4<3 Leyre Arraiza 2024 greentoblue.4 < 3 laugarren dike lehor bat iradokitzen duen instalazio kontzeptual bat da, bere iragan industrialari omenaldia eginez. Hiru karga-edukiontziz osatuta dago eta esploraziora gonbidatzen duen korridore interaktibo gisa funtzionatzen du. Bere diseinuak arkitektura brutalistaren eragina du eta bere sinpletasunagatik eta apaindurarik ezagatik nabarmentzen da, sormena eta jolasa sustatuz. Barrualdea berde fosforitoz margotuta dago eta dikeetako algak gogora ekartzen ditu. Era berean, Bruce Naumanen Green Light Corridor lanari keinu egiten dio, gorputzaren eta inguruaren arteko elkarreragina estimulatuz.
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