Gaia
Fonetika eta Fonologiaren Oinarriak
Gaiari buruzko datu orokorrak
- Modalitatea
- Ikasgelakoa
- Hizkuntza
- Gaztelania
Irakasgaiaren azalpena eta testuingurua
Ikastaroaren helburu nagusia da lan fonetiko-fonologikoak egiteko ezinbesteko tresnak ikasleei ematea. Ikastaroan landuko dira fonetika artikulatorioaren eta akustikoaren kontzeptu nagusiak eta fonologiaren oinarriak (fonologiako klase naturalak, azpiko errepresentazioak eta deribazio-arauak, silaba-egitura eta fonologia suprasegmentala, besteak beste). Halaber, ikerketaren gaur egungo egoera ezagutzeko, ikuspegi historikotik ere begiratuko zaio esparruari. Hizkuntza askotako datu enpirikoen gainean egingo da lan beti, eta ikastaroaren zati garrantzitsua izango dira fonetikako eta fonologiako ariketa praktikoak.Ikastaroaren helburua lortzeko(hau da, ikasleak lan fonetiko-fonologikoak egiteko tresnak bereganatzea), Laborategia Fonologiaren (FL) ikuspuntutik lan egingo da ikastaroan. FLren xedea da fenomeno fonologikoak ebidentzia fonetikoan oinarrituta azaltzea. FL, beraz, hizkuntzalaritza esperimentalaren barruan kokatzen da: ikerketa-galdera egitea, produkzio/pertzepzio esperimentu fonetikoa diseinatzea, parte-hartzaileak aukeratzea, grabaketa egitea edo estimuluak aurkeztea, analisi akustikoa/artikulatorioa, emaitzak kuantifikatzea eta analisi estatistikoa, emaitzak interpretatzea eta ondorioak ateratzea.
Irakasleak
Izena | Erakundea | Kategoria | Doktorea | Irakaskuntza-profila | Arloa | Helbide elektronikoa |
---|---|---|---|---|---|---|
ELORDIETA ALCIBAR, GORKA | Euskal Herriko Unibertsitatea | Irakaslego Agregatua | Doktorea | Elebiduna | Hizkuntzalaritza Orokorra | gorka.elordieta@ehu.eus |
KRAJEWSKA , DOROTA URSZULA | Euskal Herriko Unibertsitatea | Irakaslego Agregatua | Doktorea | Elebiduna | Euskal Filologia | dorota.krajewska@ehu.eus |
Gaitasunak
Izena | Pisua |
---|---|
Discernir entre fenómenos fonéticos (acústicos y articulatorios) y fenómenos fonológicos y la relación de éstos con la morfología. | 25.0 % |
comprender la variabilidad lingüística y extraer y formalizar las propiedades fonético-fonológicas de las distintas lenguas naturales. | 25.0 % |
entender y utilizar el razonamiento de las propuestas teóricas más influyentes sobre la fonología de las lenguas naturales en el campo de la lingüística formal. | 25.0 % |
entender y utilizar la terminología específica más usual en el campo de la fonética, la fonología y la morfología. | 25.0 % |
Irakaskuntza motak
Mota | Ikasgelako orduak | Ikasgelaz kanpoko orduak | Orduak guztira |
---|---|---|---|
Magistrala | 18 | 0 | 18 |
Gelako p. | 6 | 0 | 6 |
Laborategiko p. | 6 | 0 | 6 |
Ordenagailuko p. | 0 | 45 | 45 |
Irakaskuntza motak
Izena | Orduak | Ikasgelako orduen ehunekoa |
---|---|---|
Ariketak | 30.0 | 50 % |
Irakurketak | 15.0 | 0 % |
Lanak ekipo informatikoekin | 30.0 | 50 % |
Ebaluazio-sistemak
Izena | Gutxieneko ponderazioa | Gehieneko ponderazioa |
---|---|---|
Bertaratzea eta Parte-hartzea | 10.0 % | 30.0 % |
Lanak proiektuak | 50.0 % | 70.0 % |
Etengabeko ebaluazioa | 40.0 % | 60.0 % |
Irakasgaia ikastean lortuko diren emaitzak
Fenomeno fonetikoek (akustiko eta artikulatorioek) eta fenomeno fonologikoek morfologiarekin duten lotura bereiztea.Hizkuntza-aldakortasuna ulertzea eta hizkuntza naturalen propietate fonetiko-fonologikoak arakatzea eta formalizatzea.
Hizkuntzalaritzaren alorrean hizkuntza naturalen fonologian dauden proposamen teorikoak ulertzea eta arrazoitzea.
Fonetikaren, fonologiaren eta morfologiaren eremuan ohikoena den terminologia espezifikoa ulertzea eta erabiltzea.
Ohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Ikastaroa ebaluatuko da kontuan hartuta ikasleak egindako fonetika edo fonologiarekin lotutako lan esperimentalaren diseinua eta ikastaroan zehar egindako jarduerak. Klaseetara etortzea bereziki garrantzitsua izango da, klaseetan jarduera praktikoak egingo direlako eta ikaslearen parte-hartze aktiboa espero da.Lan esperimentalaren diseinuak notaren %50 balioko du, ariketa praktikoek %40 eta klaseetara etortzeak eta parte-hartze aktiboak %10.
Ezohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Lan esperimentalaren diseinuak notaren %100 balioko du.Irakasgai-zerrenda
(1. blokea, Dorota Krajewska)1. Sarrera. Fonetika eta fonologia.
2. Fonetika artikulatorioa y akustikoa.
3. Ikerketaren metodologia fonetika eta fonologian: landa-lana eta lan esperimentalak.
Nahitaezko irakurgaiak:
Ashby, Michael & Maidment, John. 2005. Introducing phonetic science. Cambridge University Press.
Podesva, Robert J. & Zsiga, Elisabeth. 2013. Sound recordings: Acoustic and articulatory data. In Research methods in linguistics (169–194. or.). Cambridge University Press.
(2. bloke; Gorka Elordieta)
1. Fonemak eta alofonoak.
2. Azpiko errepresentazioak.
3. Tasun fonologikoak.
4. Erregela eta deribazioak.
5. Ikerketaren metodologia fonetika eta fonologian: landa-lana eta lan esperimentalak.
Nahitaezko irakurgaiak:
Gussenhoven, Carlos & Jacobs, Haike. 2017. Understanding phonology. London: Routledge.
Odden, David. 2005. Introducing phonology. Cambridge: Cambridge University Press.
Bibliografia
Nahitaez erabili beharreko materiala
Ashby, Michael & Maidment, John. 2005. Introducing phonetic science. Cambridge: Cambridge University Press.Podesva, Robert J. & Zsiga, Elisabeth. 2013. Sound recordings: Acoustic and articulatory data. In Research methods in linguistics (169-194. or.). Cambridge: Cambridge University Press.
Gussenhoven, Carlos & Jacobs, Haike. 2017. Understanding phonology. London: Routledge.
Odden, David. 2005. Introducing phonology. Cambridge: Cambridge University Press.
Oinarrizko bibliografia
- Fonetika eta fonologiazko sarrerak:Clark, John, Colin Yallop, eta Janet Fletcher. 2007. An introduction to phonetics and phonology. [3ª edizioa]. Blackwell Publishing.
Davenport, Mike, eta S. J. Hannahs. 2013. Introducing phonetics and phonology. [3ª edizioa]. Londres: Routledge.
- Fonetika:
Ashby, Patricia. 2011. Understanding Phonetics. Malden / Oxford: Blackwell.
Fernández Planas, Ana M. 2005. Así se habla. Nociones fundamentales de fonética general y española. Barcelona: Horsori.
Gil Fernández, Juana. 1990. Los sonidos del lenguaje. Madrid: Síntesis.
Ladefoged, Peter. 2001. Vowels and consonants. Oxford: Blackwell Publishing.
Ladefoged, Peter. 2003. Phonetic data analysis. Blackwell Publishing.
Ladefoged, Peter, and Ian Maddieson. 1996. The sounds of the world’s languages. Oxford: Blackwell Publishing.
Ladefoged, Peter, and Keith Johnson. 2011. A course in phonetics (6ª ed.). (CD-ROMarekin). Cengage Learning.
Martínez Celdrán, Eugenio, eta Fernández Planas, Ana M. 2007. Manual de fonética española: Articulaciones y sonidos del español. Barcelona: Ariel.
- Fonologia:
Gussenhoven, Carlos, eta Haike Jacobs. 2017. Understanding phonology. [4ª edición]. Londres: Routledge.
Hayes, Bruce. 2009. Introductory phonology. Wiley-Blackwell.
Odden, David. 2005. Introducing phonology. Cambridge University Press.
Gehiago sakontzeko bibliografia
Beharraren arabera klasean emango da.Aldizkariak
Lingua.Language and Speech.
Journal of Phonetics.
Probus
Speech Communication.
Language and Speech
Estekak
http://phonetics.ucla.eduPeter Ladefoged-en A course in phonetics eta Vowels and consonants liburuetako hots biltegietara sar daiteke.
http://www.web.uvic.ca/ling/resources/ipa/handbook.htm
Handbook of the International Phonetic Association-en hots biltegira sar daiteke.
http://www2.arts.gla.ac.uk/IPA/ipa.html
International Phonetic Association-en web orrialde ofiziala.
http://www.praat.org
PRAAT analisi akustikorako programaren web orrialdea.