Gaia
Indarkeria eta Biktimizazio Egoeretako Esku-hartzea
Gaiari buruzko datu orokorrak
- Modalitatea
- Ikasgelakoa
- Hizkuntza
- Gaztelania
- Euskara
Irakasgaiaren azalpena eta testuingurua
Indarkeriaren ebaluazioa, prebentzioa eta tratamendua: bikote arteko indarkeria, sexu-erasoak, haurren sexu-gehiegikeriak, parekoen arteko indarkeria... Indarkeria-egoerei aurre egiteko eta horietan esku hartzeko programak diseinatzea, euren ebaluazio-metodologia eta guzti.Irakasleak
Izena | Erakundea | Kategoria | Doktorea | Irakaskuntza-profila | Arloa | Helbide elektronikoa |
---|---|---|---|---|---|---|
ARRUABARRENA MADARIAGA, MARIA IGNACIA | Euskal Herriko Unibertsitatea | Irakaslego Agregatua | Doktorea | Elebakarra | Gizarte Psikologia | ignacia.arruabarrena@ehu.eus |
CORRES MEDRANO, IRUNE | Euskal Herriko Unibertsitatea | Profesorado Ayudante Doctor | Doktorea | Elebiduna | Bilakaeraren eta Hezkuntzaren Psikologia | irune.corres@ehu.eus |
MACHIMBARRENA GARAGORRI, JUAN MANUEL | Euskal Herriko Unibertsitatea | Irakaslego Agregatua | Doktorea | Elebiduna | Nortasuna, Balioespena eta Psikologia Tratamenduak | juanmanuel.machimbarrena@ehu.eus |
AIZPITARTE GORROTXATEGI, ALAZNE | Hospital sant joan de deu | Besteak | Doktorea | aaizpitarte@sjdhospitalbarcelona.org | ||
SARASUA SANZ, MARIA BELEN | Servicio de Asistencia Psicológica a Víctimas de Malos Tratos y Agresiones Sexuales y Maltratadores en el hogar | Besteak | info@zutitu.com | |||
ZUBIZARRETA ANGUERA, IRENE | Práctica privada | Besteak | info@zutitu.com |
Gaitasunak
Izena | Pisua |
---|---|
Pertsonen artean komunikatzeko eta emozioak egokiro gobernatzeko trebetasuna izan arazoa identifikatzeko, ebaluatzeko, diagnostikoaren eta esku-hartzearen berri emateko eta jarraipen psikologikoak egiteko prozesuetan zehar eragin-truke eraginkorra gerta dadin gaixoekin, familiekin eta erizainekin. | 20.0 % |
Txosten psikologikoak egin hartzaileentzat, modu egokian. | 10.0 % |
Komunikatzen jakin, baita beste profesionalekin ere, eta lana taldean eta jakintza-alor anitzeko taldeetan egiteko beharrezkoak diren trebetasunak menderatu. | 5.0 % |
Giza portaeraren nahasmenduen izaera psikologikoa ongi ezagutu. | 5.0 % |
Osasun Psikologia Orokorraren esparruan eta osasun-arazoekin lotutako faktore psikologikoetan ebaluazio eta esku-hartze ereduak ongi ezagutu, baita haietatik eratortzen diren teknikak eta prozedurak ere, portaeraren nahasmenduei aurre egiteko. | 20.0 % |
Ebaluazio psikologikoan eta kasu bakoitzean gertatzen diren aldagai indibidual eta sozialetan oinarriturik, esku-hartze psikologikoko planak eta programak diseinatu, garatu eta, hala behar badu, ikuskatu eta ebaluatu. | 20.0 % |
Norberaren eta komunitatearen osasun psikologikoa zaintzeko sustapen- eta heziketa-jarduerak egin. | 20.0 % |
Irakaskuntza motak
Mota | Ikasgelako orduak | Ikasgelaz kanpoko orduak | Orduak guztira |
---|---|---|---|
Magistrala | 12 | 18 | 30 |
Gelako p. | 28 | 42 | 70 |
Irakaskuntza motak
Izena | Orduak | Ikasgelako orduen ehunekoa |
---|---|---|
Azalpenezko eskolak | 12.0 | 100 % |
Banakako lana | 15.0 | 0 % |
Irakurketak | 15.0 | 0 % |
Iturriak eta baliabideak erabiltzea | 15.0 | 0 % |
Kasu praktikoen ebazpena | 20.0 | 100 % |
Proiektuen aurkezpena eta defentsa | 8.0 | 100 % |
Talde-lana | 15.0 | 0 % |
Ebaluazio-sistemak
Izena | Gutxieneko ponderazioa | Gehieneko ponderazioa |
---|---|---|
Idatzizko azterketa | 70.0 % | 30.0 % |
Lan praktikoak | 30.0 % | 70.0 % |
Irakasgaia ikastean lortuko diren emaitzak
Ebaluatzeko eta tratatzeko prozesuan pazienteak eta haien senideak edo zaintzaileak lantzeko harremanetarako trebetasunak erakustea (Lotutako gaitasuna: 1.)Aztertutako gaien inguruko eta horien hartzaileei egokitutako ebaluazio-txostenak idaztea (Lotutako gaitasuna: 2.)
Lanbide arteko komunikaziorako eta lankidetza lanerako trebetasunak garatzea jakintza-alor anitzeko taldeetan (Lotutako gaitasuna: 3.)
Lantzen diren gaiekin zehazki lotuta dauden portaerak eta nahasmenduak identifikatzen jakitea, bai eta horiek agertzearekin eta mantentzearekin zerikusia duten faktore psikosozialak ere (Lotutako gaitasunak: 4. eta 5.).
Aztertutako gaien ondoriozko eskaerei erantzuteko ebaluazio eta esku-hartze psikologikorako prozedurak eta teknikak aplikatzen jakitea (Lotutako gaitasunak: 5. eta 6.)
Landutako gaiei buruzko prebentzio- eta terapia-lanak diseinatu, gainbegiratu eta ezartzeko teknikak eta prozedurak ezagutzea (Lotutako gaitasunak: 5., 6. eta 7.).
Ohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Eduki teoriko eta praktikoen guztien inguruan azterketa galdera irekiak edo aukera anitzekoekin.Lan praktikoa: jarduera desberdinei buruzko portfolioa entregatzea non irakurketa komentatuak, hedabideetan informazioa bilaketa eta azterteka, kasuen azterketa, elkarrizketa klinikoak eta moduluko gaietan egindako esku-hartze programak diseinuak aurkezten diren.
Irakasgai honetan, aski izango da azterketara ez agertzea deialdiari uko egiteko
Ebaluaketa modu ez presentzialean egin beharko balitz, ponderazioetan aldaketarik egin gabe, lanak, ebaluaketa frogak edo aurkezpenak modu birtualean egingo dira (Egela, BBC Collaborate, beste plataforma birtual batzuk…)
Bai etengabeko ebaluazioan parte hartzeko, bai lan praktikoa entregatu ahal izateko, gutxienez %75eko asistentzia beharko da. Baldintza hori betetzen ez duten ikasleek azken ebaluazioa egin beharko dute.
Ezohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Eduki teoriko eta praktikoen inguruan azterketa galdera irekiak edo aukera anitzekoekin.Lan praktikoak: irakurgai komentatuak, komunikabideetan informazio bilaketak eta azterketak, kasuen azterketa, elkarrizketa klinikoen diseinua, esku-hartze programen diseinua…
Irakasgai honetan, aski izango da azterketara ez agertzea deialdiari uko egiteko.
Ebaluaketa modu ez presentzialean egin beharko balitz, ponderazioetan aldaketarik egin gabe, lanak, ebaluaketa frogak edo aurkezpenak modu birtualean egingo dira (Egela, BBC Collaborate, beste plataforma birtual batzuk…)
Bai etengabeko ebaluazioan parte hartzeko, bai lan praktikoa entregatu ahal izateko, gutxienez %75eko asistentzia beharko da. Baldintza hori betetzen ez duten ikasleek azken ebaluazioa egin beharko dute.
Irakasgai-zerrenda
1 Gaia. Bikoteen arteko indarkeriaren ebaluazioa, prebentzioa eta tratamendua2 Gaia. Ebaluazioa, prebentzioa eta tratamendu psikologikoa haurrekiko indarkeri sexualean.
3 Gaia. Berdinen arteko bortizkeriaren ebaluazioa, prebentzioa eta tratamendua.
4 Gaia. Saio klinikoak: eskatutako ebaluaziorako prozedurak, azalpen-hipotesien ezarpena eta esku-hartzeko plan baten garapena.
Bibliografia
Nahitaez erabili beharreko materiala
Irakasgairako irakasle taldeak prestatu duen materiala kasu praktikoekin erlazionatutakoa.Oinarrizko bibliografia
Arruabarrena, I., Polo, S. y Rivas, E. (2021). Bajo el mismo techo. La atención a los niños, niñas yadolescentes víctimas de violencia sexual en Euskadi: necesidades de mejora y aportaciones del modelo
Barnahus. Save the Children.
Baca, E., Echeburúa, E. y Tamarit, J.Mª. (2006). Manual de victimología. Valencia:Tirant lo Blanch.
Bravo, M. y Juárez, J.R. (2022). Y tú, ¿sabes cómo preguntarme? Intervención en infancia y adolescencia frente a la violencia sexual. Recomendaciones para profesionales. Centro de Estudios Jurídicos y Formación Especializada, Dirección General de Ejecución Penal en la Comunidad y de Justicia Juvenil.
Brochado, S., Soares, S., & Fraga, S. (2017). A scoping review on studies of cyberbullying prevalence among adolescents. Trauma, Violence, & Abuse, 18(5), 523-531.
Cerezo, F., Calvo, A., y Sánchez, C. (2011). Programa CIP. Intervención psicoeducativa y tratamiento diferenciado del bullying. Madrid: Pirámide.
Conchell, R., Lila, M, y Catalá, A. (2012). Cambios psicosociales en un programa de intervención con hombres penados por violencia contra la mujer. Revista de Psicología, 21, 2, 159-186.
Dixon, L., and Graham-Kevan, N. (2011). Understanding the nature and etiology of intimate partner violence and implications for practice and policy. Clinical Psychology Review 3, 1145–1155
Sarasua, B. y Zubizarreta, I. (2000). Violencia en la pareja. Málaga: Aljibe.
Echeburúa, E. y Corral, P. (1998). Manual de Violencia Familiar. Madrid. Siglo XXI.
Echeburúa, E. y Fernández-Montalvo, J. (2009). Evaluación de un programa de tratamiento en prisión de hombres condenados por violencia grave contra la pareja. International Journal of Clinical and Health Psychology, 9, 1, 5-20.
Echeburúa, E. y Guerricaechevarría, C. (2021). Abuso sexual en la infancia. Nuevas perspectivas clínicas y forenses. Ariel.
Finkelhor, D. (2009). The prevention of childhood sexual abuse. The Future of Children, 19, 169-194.
Foshee, V.A., Bauman, K.E., Ennett, S.T., Linder, G.F., Benefield, T., y Suchindran, Ch (2004). Assessing the Long-Term Effects of the Safe Dates Program and a Booster in Preventing and Reducing Adolescent Dating Violence Victimization and Perpetration. American Journal of Public Health, 94, 619–624.
Garaigordobil, M. (2013). Cyberbullying: Screening de acoso entre iguales. Madrid: TEA.
Garaigordobil, M., y Oñederra, J.A. (2010). La violencia entre iguales: Revisión teórica y estrategias de intervención. Madrid: Pirámide.
Garaigordobil, M., y Martínez-Valderrey, V. (2014). Cyberprogram 2.0. Un programa de intervención para prevenir y reducir el ciberbullying. Madrid: Pirámide.
Graña, J.L., y Cuenca, M.L. (2014). Prevalence of psychological and physical intimate partner aggression in Madrid (Spain): A dyadic analysis. Psicothema, 26, 343-348.
Intebi, I. (2012). Estrategias y modalidades de intervención en abuso sexual infantil intrafamiliar. Colección de Documentos técnicos 05. Gobierno de Cantabria.http://www.serviciossocialescantabria.org/ <br /><br />Juárez, F.R. y Álvarez, F. (2018). Evaluación psicológica forense de los abusos y maltratos a niños, niñas y adolescentes. Asociación de Psicólogos Forenses de la Administración de Justicia, <br /><br />Labrador, F.J., Rincón, P.P., de Luis, P. y Fernández-Velasco, R. (2004). Mujeres víctimas de la violencia doméstica. Programa de actuación. Madrid: Pirámide. <br /><br />Lila, M., Catalá, A., Conchell, R., García, A., Lorenzo, M.V., Pedrón, V., y Terreros, E. (2010). Una Experiencia de Investigación, Formación e Intervención con Hombres Penados por Violencia contra la Mujer en la Universidad de Valencia: Programa Contexto. Intervención Psicosocial, 19, 167-179. <br /><br />Matud, M.P., Padilla, V. y Gutiérrez, A.B. (2005). Mujeres Maltratadas por su pareja. Guía de tratamiento psicológico. Madrid. Minerva Ediciones <br /><br />Sanmartín, J., Iborra, I., García, Y. y Martínez, P. (2010). III Informe Internacional. Violencia contra la mujer en las relaciones de pareja. Valencia. Centro Reina para el estudio de la violencia. <br /><br />Sonkin, D. y Dutton, D (2003). Treatment assaultive men from an attachment perspective. En Dutton, D. y Sonkin, D. (Eds). Intimate Violence: Contemporary Treatment Innovations. New York: Haworth Publishing. <br /><br />Subijana, II.J. y Echeburúa, E. (2018). Los Menores Víctimas de Abuso Sexual en el Proceso Judicial: el Control de la Victimización Secundaria y las Garantías Jurídicas de los Acusados. Anuario de Psicología Jurídica, 28, 22-27. <br /><br />United Nations Children’s Fund (2020). Action to end child sexual abuse and exploitation: A review of the evidence. UNICEF.
Aldizkariak
Aggression and Violent Behavior, A Review JournalAggressive Behavior
Behavioral Psychology-/Psicología Conductual
Child Abuse and Neglect, The International Journal
Child Maltreatment
Computers in Human Behavior
Crime and Delinquency
Deviant Behavior
Emotional and Behavioural Difficulties
European Journal of Education and Psychology
Informació Psicológica
International Journal of Clinical and Health Psychology
International Journal of Psychology
Journal of Adolescent Health
Journal of Aggressive Behavior
Journal of Family Violence
Journal of Interpersonal Violence
Journal of School Health
Psicothema
Revista de Psicodidáctica
Sexual Abuse: A Journal of Research and Treatment
Trauma, Violence & Abuse