Gaia
Psikologia eta Osasun Ebaluazioaren Aurrerapenak
Gaiari buruzko datu orokorrak
- Modalitatea
- Ikasgelakoa
- Hizkuntza
- Gaztelania
- Euskara
Irakasgaiaren azalpena eta testuingurua
Psikologia- eta osasun-ebaluazioan garapen berriei heltzen zaie ("screening", elkarrizketak, ebaluazio psikopatologikorako tresnak...). Ebaluazio psikologikoa, gaixotasun fisikoetan (gaixotasun neuropsikologikoak, fibromialgia...). Auzitegiko ebaluazio psikologikoa. Kasuen azterketa eta txostenak egitea.Irakasleak
Izena | Erakundea | Kategoria | Doktorea | Irakaskuntza-profila | Arloa | Helbide elektronikoa |
---|---|---|---|---|---|---|
ALONSO ARBIOL, ITZIAR | Euskal Herriko Unibertsitatea | Irakaslego Osoa | Doktorea | Elebiduna | Nortasuna, Balioespena eta Psikologia Tratamenduak | itziar.alonso@ehu.eus |
APERRIBAI UNAMUNO, LEIRE | Euskal Herriko Unibertsitatea | Irakaslego Atxikia (Laguntzaile Doktorea) | Doktorea | Elebiduna | Nortasuna, Balioespena eta Psikologia Tratamenduak | leire.aperribai@ehu.eus |
DIAZ NIETO, OSCAR | Euskal Herriko Unibertsitatea | Unibertsitateko Irakaslego Elkartua | Elebiduna | Gizarte Psikologia | oscar.diazn@ehu.eus | |
ECHEBERRIA ARRICHABAL, IGONE | Euskal Herriko Unibertsitatea | Irakaslego Agregatua | Doktorea | Elebiduna | Nortasuna, Balioespena eta Psikologia Tratamenduak | igone.etxeberria@ehu.eus |
ELOSUA OLIDEN, PAULA | Euskal Herriko Unibertsitatea | Unibertsitateko Katedraduna | Doktorea | Elebiduna | Zientzien eta Portaeraren Metodologia | paula.elosua@ehu.eus |
MURILLO OYARZUN, AITOR | Gobierno Vasco - Departamento de Justicia, Empleo y Seguridad Social. Dirección de Trabajo y Seguridad Social | Besteak | aitor.murillo@ehu.es |
Gaitasunak
Izena | Pisua |
---|---|
Osasun integralaren kontzeptua barneratu, garatu eta praktikan jarri, osasunaren osagai biopsikosozialei leku eginda, OMEk finkatutako jarraibideekin bat etorrita. | 5.0 % |
Pertsonen artean komunikatzeko eta emozioak egokiro gobernatzeko trebetasuna izan arazoa identifikatzeko, ebaluatzeko, diagnostikoaren eta esku-hartzearen berri emateko eta jarraipen psikologikoak egiteko prozesuetan zehar eragin-truke eraginkorra gerta dadin gaixoekin, familiekin eta erizainekin. | 5.0 % |
Txosten psikologikoak egin hartzaileentzat, modu egokian. | 30.0 % |
Komunikatzen jakin, baita beste profesionalekin ere, eta lana taldean eta jakintza-alor anitzeko taldeetan egiteko beharrezkoak diren trebetasunak menderatu. | 5.0 % |
Giza portaeraren izaera psikologikoa eta hartan eragina izan dezaketen gizarte- eta biologia-faktoreak ongi ezagutu. | 5.0 % |
Giza portaeraren nahasmenduen izaera psikologikoa ongi ezagutu. | 10.0 % |
Osasun- eta gaixotasun-arazoei lotutako faktore psikosozialak eta biologikoak ongi ezagutu, bereziki buru-osasunarekin zerikusia dutenak. | 5.0 % |
Osasun Psikologia Orokorraren esparruan eta osasun-arazoekin lotutako faktore psikologikoetan ebaluazio eta esku-hartze ereduak ongi ezagutu, baita haietatik eratortzen diren teknikak eta prozedurak ere, portaeraren nahasmenduei aurre egiteko. | 5.0 % |
Giza portaeraren eta osasun-arazoekin lotutako faktore psikologikoen ebaluazio psikologikoaren prozesua planifikatu, gauzatu eta, hala behar duenean, ikuskatu, haien ebaluazioa zehaztu ahal izateko. | 20.0 % |
Ebaluazio psikologikoan eta kasu bakoitzean gertatzen diren aldagai indibidual eta sozialetan oinarriturik, esku-hartze psikologikoko planak eta programak diseinatu, garatu eta, hala behar badu, ikuskatu eta ebaluatu. | 10.0 % |
Irakaskuntza motak
Mota | Ikasgelako orduak | Ikasgelaz kanpoko orduak | Orduak guztira |
---|---|---|---|
Magistrala | 15 | 22.5 | 37.5 |
Gelako p. | 35 | 52.5 | 87.5 |
Irakaskuntza motak
Izena | Orduak | Ikasgelako orduen ehunekoa |
---|---|---|
Azalpenezko eskolak | 15.0 | 100 % |
Banakako lana | 18.7 | 0 % |
Irakurketak | 18.7 | 0 % |
Iturriak eta baliabideak erabiltzea | 18.8 | 0 % |
Kasu praktikoen ebazpena | 25.0 | 100 % |
Proiektuen aurkezpena eta defentsa | 10.0 | 100 % |
Talde-lana | 18.8 | 0 % |
Ebaluazio-sistemak
Izena | Gutxieneko ponderazioa | Gehieneko ponderazioa |
---|---|---|
Idatzizko azterketa | 50.0 % | 60.0 % |
Lan praktikoak | 40.0 % | 50.0 % |
Irakasgaia ikastean lortuko diren emaitzak
-Ikasleak gai izango dira elkarrizketa psikologiko bat garatzeko, bermepsikometrikoak dituzten ebaluazio-tresnak hautatzeko (testa), eta tresna hauek
aplikatu, zuzendu eta interpretatzeko, ebaluazio psikologiko bat burutu al
izateko.
-Ikasleek ebaluazio psikologikoa egiteko prozesuaren faseak eta zereginak
aplikatuko dituzte, eta, ikasgaia amaitzean, gai izango dira haur, nerabe eta/edo
helduei ebaluazio psikologikoa egiteko, hainbat eremutan (klinikoan, auzitegi-
medikuntzan, eskolan, ospitalean, etab).
-Ikasleak gai izango dira egindako ebaluazio psikologikoaren emaitzak jasotzen
dituen txosten psikologikoa idazteko.
Ohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Eduki teoriko eta praktikoen inguruan azterketa galdera motza edo aukera anitzekoekin.Gelan ekintza praktikoak: kasuen ebaluazio psikologikoen azterketa, elkarrizketak egin…
Lan praktikoak: ebaluazio psikologikoan erabiltzen diren tresnen azterketa, kasuen azterketa psikologikoaren txostenak egin.
Irakasgai honetan, aski izango da azterketara ez agertzea deialdiari uko egiteko.
Bai ebaluazio jarraian parte hartzeko bai lan praktikoak entregatu ahal izateko, %75eko gutxieneko asistentzia beharrezkao izango da. Baldintza hau betetzen ez duten ikasleek bukaerako ebaluazioa egin beharko dute.
Ebaluaketa modu ez presentzialean egin beharko balitz, ponderazioetan aldaketarik egin gabe, lanak, ebaluaketa frogak edo aurkezpenak modu birtualean egingo dira (Egela, BBC Collaborate, beste plataforma birtual batzuk…).
Ezohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Eduki teoriko eta praktikoen inguruan azterketa galdera motza edo aukera anitzekoekin.Gelan ekintza praktikoak: kasuen ebaluazio psikologikoen azterketa, elkarrizketak egin…
Lan praktikoak: ebaluazio psikologikoan erabiltzen diren tresnen azterketa, kasuen azterketa psikologikoaren txostenak egin.
Irakasgai honetan, aski izango da azterketara ez agertzea deialdiari uko egiteko.
Ebaluaketa modu ez presentzialean egin beharko balitz, ponderazioetan aldaketarik egin gabe, lanak, ebaluaketa frogak edo aurkezpenak modu birtualean egingo dira (Egela, BBC Collaborate, beste plataforma birtual batzuk…).
Irakasgai-zerrenda
1 Gaia. Garapen berriak ebaluazio psikologikoan eta osasunaren ebaluazioan: “screening” eta norberaren diagnosi-txostenak, elkarrizketa egituratuak, ebaluazio psikopatologikorako tresnak.2 Gaia. Ebaluazio psikologikoa eta gaixotasun fisikoa
3 Gaia. Auzitegiko ebaluazio psikologikoa.
4 Gaia. Kasuen azterketa eta txostenak egitea.
Bibliografia
Nahitaez erabili beharreko materiala
Irakasgairako irakasle taldeak prestatu duen materiala kasu praktikoekin erlazionatutakoa.Oinarrizko bibliografia
Asociación Psiquiátrica Americana (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (DSM-5). Barcelona: Elsevier (original, 2013).Caballo, V. (2005). Manual para la evaluación clínica de los trastornos psicológicos: estrategias de evaluación, problemas infantiles y trastornos de ansiedad. Madrid: Pirámide.
Caballo, V. (2006). Manual para la evaluación clínica de los trastornos psicológicos. Trastornos de la edad adulta e informes psicológicos. Madrid: Pirámide.
Fernández-Ballesteros, E.G. (2006). La psicología criminal en la práctica pericial forense. En M.A. Soria, y D. Saiz. Psicología criminal. Madrid: Pearson.
Fernández-Ballesteros, R. (2011). Evaluación psicológica. Conceptos, métodos y estudio de casos. Madrid: Pirámide.
Garaigordobil, M. (2009). Evaluación Psicológica: Fundamentación General, metodológica y programación docente. Vol. 1 y 2. Donostia-San Sebastián: Zorroaga S.L.
Hebben, N., y Milberg, W. (2011). Fundamentos para la evaluación neuropsicológica. México: Manual Moderno.
Lichtenberger, E.O., Mather, N., Kaufman, N.L., y Kaufman, A.S. (2006). Claves para la elaboración de informes de evaluación. Madrid: TEA.
Muñoz, M. (2003). Manual práctico de evaluación psicológica clínica. Madrid: Síntesis.
Gehiago sakontzeko bibliografia
Amigo, I. (2012). Manual de Psicología de la Salud. Madrid: Pirámide.Alonso Tapia J. (2004). Evaluación psicológica: coordenadas, procesos y garantías. Madrid: UAM Ediciones.
Buela-Casal, G., Caballo, V., y Sierra, J.C. (1996). Manual de evaluación en psicología clínica y de la salud. Madrid: Siglo XXI.
Cohen, J., y Swerdlik, M. (2001). Pruebas y evaluación psicológicas. México: McGraw-Hill.
Fernández-Ballesteros, R., Márquez, M.O., Vizcarro, C., y Zamarrón, D. (2011). Buenas prácticas y competencias en evaluación psicológica. Madrid: Pirámide.
Garaigordobil, M. (1998). Evaluación Psicológica: Bases teórico-metodológicas, situación actual y directrices de futuro. Salamanca: Amarú.
García-Lopéz, L. J. (2013).Trastorno de Ansiedad Social. Madrid: Pirámide.
Kaplan, R., y Saccuzzo, D. (2006). Pruebas Psicológicas: principios, aplicaciones y temas. México: Thompson.
Lezak, M. D. (2012). Neuropsychological assessment (5 ed.). New York: Oxford University Press.
Moreno, C. (2003). Evaluación psicológica. Concepto, proceso y aplicación en las áreas del desarrollo y de la inteligencia. Madrid: Sanz y Torres.
Muñoz, M., Roa, A., Pérez, E., Santos-Olmo, A., y de Vicente, A. (2002). Instrumentos de evaluación en salud mental. Madrid: Pirámide.
Urbina, S. (2007). Claves para la evaluación con tests psicológicos. Madrid: TEA.
Urra, J. (2009). Dilemas éticos de los psicólogos jurídicos. Formación Continuada a Distancia FOCAD, 4,1. Madrid: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos.
Pérez, M., Fernández-Hermida, J. R., Fernández, C. y Amigo, I. (Eds.)(2003). Guía de tratamientos psicológicos eficaces. Vol 1, 2 y 3. Madrid: Pirámide.
Aldizkariak
Anuario de Psicología jurídicaApplied Psychological Measurement
Assessment and Diagnosis in Child Psychopatology
Behavior Research Methods, Instruments and Computers
Bulletin of the International Tests Commission
Cuadernos de Neuropsicología
Evaluation & Health Proffessions
Evaluation Review
Journal of Consulting and Clinical Psychology
Journal of Personality Assessment
Journal of Psychopatology and Behavioral Assessment
Measurement and Evaluation in Guidance
Revista Iberoamerica de Diagnóstico y Evaluación Psicológica
Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment
Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology.
Brain Behavior and Immunity
Journal of Psychosomatic Research
Psychosomatic Medicine.
Estekak
Anuario de Psicología jurídica: http://www.copmadrid.org/webcopm/resource.doRevista Papeles del Psicólogo: http://www.papelesdelpsicologo.es
Psiquiatría: http://www.psiquiatria.com
Empresa de elaboración y distribución de pruebas psicológicas: http://www.teaediciones.com
Empresa de elaboración y distribución de pruebas psicológicas: http://www.pearsonpsychcorp.es/
Psicología General: http://www.psicologia.com
International Association of Applied Psychology: http://www.iaapsy.org
Test & Products: http://www.ets.org
American Psychological Association: http://www.apa.org/science/programs/testing/index.aspx
Herramientas construcción de tests: www.test.com
Colegio Oficial de Psicológos: http://www.cop.es/
Sociedad Europea de Psicología de la Salud: http://www.ehps.net/
Asociación Americana de Psicología: http://www.apa.org/
Sociedad para la investigación en Psiconeuroinmunología: https://www.pnirs.org/index.cfm
La Psiconeuroinmunología (Jay Quinlan): http://www.nfnlp.com/psychoneuroimmunology_quinlan.htm
Psiconeuroimmunología (Centro Cousins): http://www.semel.ucla.edu/cousins
Academia de Medicina Psicosomática: http://www.apm.org/
Sociedad Americana de Medicina Psicosomática: http://www.psychosomatic.org/home/index.cfm