XSLaren edukia
Historiaurrea Aztertzeko Metodo Arkeologikoa
- Ikastegia
- Letren Fakultatea
- Titulazioa
- Historiako Gradua
- Ikasturtea
- 2023/24
- Maila
- 3
- Kreditu kopurua
- 6
- Hizkuntzak
- Gaztelania
- Euskara
IrakaskuntzaToggle Navigation
Irakaskuntza mota | Ikasgelako eskola-orduak | Ikaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak |
---|---|---|
Magistrala | 40 | 60 |
Gelako p. | 20 | 30 |
Irakaskuntza-gidaToggle Navigation
HelburuakToggle Navigation
M06CM02 Ikerketa historikorako oinarrizko metodoak ezagutzea, eta dokumentuak eta informazio-iturriak aurkitzeko, lortzeko, antolatzeko eta aztertzeko gaitasuna erakustea.
M06CM03. Jatorrizko dokumentu historikoak irakurtzeko, ikertzeko, interpretatzeko eta baloratzeko teknikak ikastea, hala badagokio epigrafia, paleografia edo beste zientzia eta teknika historiografiko batzuk erabiliz.
M06CM04. Gai izatea iturri arkeologikoak irakurtzeko eta aztertzeko.
M06CM05. Informazio-iturriak lortzeko, lantzeko eta antolatzeko tresna gisa IKTak erabiltzea.
M06CM06. Entsegu eta ikerketa historikoak ahoz eta idatziz aurkeztea, hizkuntzaren erregistroak eta IKTen erabilera zainduz bereziki.
M06CM07. Joera historiografiko nagusiak ezagutzea, baita horiek aro historiko bakoitzeko kulturarekin duten harremana eta ikerketa aplikatuan duten erabilera ere.
M06CM08 Taldean lana egiten ikasi.
Ikasketa emaitzak
Irakasgaia bukatzerakoan, espero da ikaslea honako ekintza hauek
egiteko gai izatea:
E1.Historiaurreari buruzko diskurtsoak egiteko oinarri zientifikoak ezagutzea.
E2.Arkeologoek lanean erabiltzen dituzten teknika nagusien oinarri
teorikoak identifikatzea, bereziki historiaurreko kulturak ezagutzeko.
E3.Diskurtso historikoaren barruan, metodo eta teknika arkeologikoak
aplikatzetik eratorritako datuak interpretatzea, arreta berezia jarriz
datu horiek dagozkien erregistro arkeologikoetan integratzean.
E4.Lan arkeologikoaren diziplinartekotasunaren zentzua ulertzea eta
narratiba logiko bat osatzeko gai izatea, erregistro arkeologiko jakin
bati aplikatutako lan-teknika bakoitzetik eratorritako txosten
partzialetatik abiatuta.
E5.Banakako eta taldeko ikerketa-lanak diseinatzea eta egitea,
ikasitako lan-metodoen eta -tekniken gaitasunak aplikatuta, haien muga
eta potentzialtasunekin kritikoak izanda.
E6.Bilduma arkeologikoak kudeatzeko gaitasuna erakustea, bai
kontserbatzeko, bai zabalkunde zientifiko eta soziala egiteko.
Irakasgai-zerrendaToggle Navigation
07. Edukia:
1.- Historiaurrea zientzia gisa: bere mugak eta edukia
1.1. Ikerketa prehistorikoaren bilakaera.
1.2. Jarduera arkeologikoen araudia. Ondare prehistorikoaren ikerketa, kudeaketa, kontserbazioa eta dubulgazioa.
2.- Landa-lanak
2.1. Historiaurreko aztarnategiak. Tipologia, erakuntza prozesuak eta euren bilakaera
2.2.- Detekzio metodoak eta aztarnategi arkeologikoen prospekzioa
2.3.- Erregistro arkeologikoaren ebaluaketa-metodoak: zundaketak.
2.4.-. Indusketa. Hurbilketa orokorra. Ekipamendu eta datu kontrola. Indusketaren garapena eta erregistroa. Laginketa. Sendotze-neurriak eta aztarnategien eta euren aztarnen kontserbazioa.
2.5.- Aztarnategien estratigrafiak.
3.- Laborategiko lanak.
3.1.- Sedimentuen analisia ikuspegi geoklimatikotik, kimikotik etab.
3.2. Ingurumenaren berreraiketa arkeobotanika (palinologia, antrakologia, karpologia) eta arkeologiaren bitartez.
3.3.- Ikerketa antropologikoak. Antropologia sisikoa, analisi genetikoak, paleopatologia, etab.
3.4.- Kultura materaialaren sailkapena eta tipoak. Oinarrizko printzipioak eta aplikazio estatistikoak.
3.5.- Ikerketa lerro berriak arkeometrian.
4.- Datazio metodoak.
4.1. Kronologia erlatiboa
4.2. Kronologia absolutua
5.- Emaitzen aurkezpena
5.1.- Dokumentazio grafikoa
5.2. Argitalpen zientifikoak.
MetodologiaToggle Navigation
UPV/EHUko IKD i3 hezkuntza-ereduak planteatutako jarraibideen arabera, eta kreditu teoriko eta praktikoen arteko erlazioa kontuan hartuta, irakaskuntza aktiboa garatzen da, non ikaslearen ikasgelako eta ikasgelatik kanpoko parte hartzea funtsezkoa den. Horrela, ikasgelan garatutako edukiak (eskola magistraletan, irakaskuntza-metodologia aktiboekin eta proiektuen ebazpenetik abiatuta) nahiz ikasgelatik kanpo garatutakoak (Arabako Arkeologia Museoa eta, hala badagokio, aztarnategi arkeologikoak bisitatzea) modu integratuan garatuko dira, ikaskuntza autonomoa eta
gaitasunen garapena sustatzen duten eredu parte-hartzaileen bidez.
Ikasgelan parte-hartze aktiboa izatea, arazoak ebaztea, eztabaidetan parte-hartzea eta ahozko aurkezpenak dira etengabeko nota ezartzeko elementuak. Praktikak mota askotakoak izango dira: arkeologia-elementuei buruzko iruzkinak, historiaurrearekin lotutako lekuak, irakurketa espezializatuen laburpenak.... Gainera, ikerketa-lanak eskatuko dira, banaka edo taldeka, ikastaroaren dinamiken arabera, Euskal Herriko Historiaurrearekin zerikusia duten gai espezifikoetan oinarrituta.
Zeregin praktiko horiek bideratzeko eta ikasgelan argitu ez diren puntuei erantzuteko, irakasleak tutoretza-orduak ditu. Komeni da horiek aprobetxatzea ikasturtean zehar proposatuko diren jardueren funtsezko puntuak identifikatu eta garatzeko.
Ebaluazio-sistemakToggle Navigation
Irakaskuntza-gida honen aurreko atalean irakasgai hau kalifikatzeko puntuazio portzentai desberdinak aipatu dira. Hala ere, sistema moldakorrago baten bila, ikasleen berezitasunei (gradu desberdinetakoak baitira) eta ikasgelan ezartzen diren dinamikei erantzuten dieten bi aukera eskaintzen dira:
Aukera 1.- Ebaluazio Jarraia: Ikasgelan ebaluazio jarraitu eta formatzailea garatzen duten ikasleak, baldin eta ikastordu presentzialen %75ra hurbildu den, partehartze aktiboa izan duen proposatutako ariketetan (Testu iruzkinak, materialen hausnarketa), proposatutako ariketak denboran eta behar bezala gauzatu dituen, eta eskatzen denean haien aurkezpena osatu badu (banaka edo taldeka) eta lan taldean jarrera positibo eta kolaboratzailea izanez gero, ebaluazio progresibo baten bidez izango da ebaluatua. Ikasleak bere aurrerapena urratsez urrats ezagutzeko aukera izango du, garatu
beharreko konpetentzien lorpenarekin batera. Kalifikazio eredu honen elementu objektibotzat hartzen dira ikasgelara bertaratzea, parte-hartze maila eta aurkezten dituen lanen kalitatea.
Idatzizko azken proba bat ezarri ahal izango da, gai-zerrendako edozein gairi buruzkoa.
Aukera 2.- Azken Ebaluazioa: Graduko Titulazio Ofizialetako Ikasleen Ebaluaziorako Arautegiaren arabera ikasleek eskubidea izango dute azken ebaluazioaren bidez ebaluatuak izateko. Eskubide hori izateko, ikasleak etengabeko ebaluazioari uko egiten diola jasotzen duen idatzi bat aurkeztu beharko dio irakasgaiaren ardura duen irakasleari eta, horretarako, bederatzi asteko epea izango du lauhilekoa hasten denetik kontatzen hasita, ikastegiko eskola egutegian zehaztutakoaren arabera. Bestela, ebaluazio etengabea sistemaren arabera ebaluatuko du irakasleak.
Azken ebaluazioa hautatzen duten ikasleek irakasgaiaren gaitasunak menderatzen dituztela egiaztatu beharko dute.
Egiaztatzea azterketa eta proba praktiko desberdinen bidez gauzatu ahal izango da, non irakasgaiaren eduki teoriko eta praktiko guztiak ebaluatuko diren.
AMAIERAKO AZTERKETA
Ebaluazio probetan ikasleek debekatuta izango dute liburuak, oharrak edo apunteak erabiltzea, bai eta tresna edo gailu telefoniko, elektroniko, informatiko edo bestelakoak erabiltzea ere.
PLAGIOA
Debekatuta dago beste lan batzuetatik kopiatutakoa norberena balitz bezala aurkeztea. Ikasleek aipuak eta erreferentziak modu egokian egiteko araudia ezagutu eta erabili behar dute. Plagioa baieztatzen denean suspentsoa da, susmoak berriz, irakasgaia ez gainditzea ekar dezake.
"Zintzotasunez eta portaera etikoz jokatzeko konpromiso adierazpena" sinatu dela eta berau bermatu behar dela gogorarazten da (https://www.ehu.eus/documents/2100129/0/Declaraci%C3%B3n+comport+%C3%A9tico/089a478e-e5fc-
87b9-079f-a73835bcbd13)
DEIALDIARI UKO EGITEA
Etengabeko ebaluazioaren kasuan, Graduko Titulazio Ofizialetako Ikasleen ebaluaziorako Arautegiko 12.2 artikuluaren arabera, azken probaren pisua irakasgaiko kalifikazioaren % 40a den heinean, deialdiari uko egin nahi dioten ikasleek kasuan kasuko irakasgaiaren irakaskuntza aldia bukatu baino, gutxienez, hilabete lehenago egin beharko dute eskaria.
Eskari hori idatziz aurkeztu beharko zaio irakasgaiaren ardura duen irakasleari.
Azken ebaluazioaren kasuan, azterketa egun ofizialean egin beharreko probara ez aurkezte hutsak ekarriko du automatikoki kasuan kasuko deialdiari uko egitea.
BibliografiaToggle Navigation
Oinarrizko bibliografia
BUTZER, K.W. (1989): Arqueología. Una ecología del hombre. Ed. Bellaterra. Barcelona.
BUXÓ, R.; PIQUÉ, R. (2008): Arqueobotánica. Los usos de las plantas en la Península Ibérica. Ariel
CAMPILLO, D.; SUBIRÁ; E. (2004): Antropología física para arqueólogos. Ariel Prehistoria. Barcelona.
CARANDINI, A. (1997): Historias en la Tierra. Manual de excavación arqueológica. Madrid.
CHAIX, L.; MENIEL, P. (2005): Manual de Arqueozoología. Ariel. Prehistoria. Barcelona.
DOMINIGO,I, BURKE, H.; SMITH CL. (2007): Manual de campo del arqueólogo. Ariel
GAMBLE, C. 2002: Arqueología Básica, Ariel, Barcelona.
GARCÍA-DIEZ, M.; ZAPATA, L. (2013) Métodos y Técnicas de Análisis y Estudio en Arqueología prehistórica. UPV / EHU.
GONZALEZ ECHEGARAY, J. (2006): 10 palabras clave en prehistoria, Verbo Divino Pamplona.
RENFREW, C.; BAHN, P. (1993): Arqueología. Teorías, Métodos y Práctica. Ed. Akal. Madrid.
Gehiago sakontzeko bibliografia
AMADO, X. (1999): El GPS en arqueología. Introducción y ejemplos de uso, TAPA, 15.
applications of GIS/, London y N. York.
BAENA, J., BLASCO, C. y QUESADA, F. (Eds.) (1997): Los S.I.G. y el análisis espacial en Arqueología. Madrid.
BUXÓ, R. y PIQUÉ, R. (Dirs.)(2003): La recogida de muestras en arqueobotánica: objetivos y propuestas metodológicas. Museu d’Arqueologia de Catalunya.
CALVO TRÍAS, M. et al. (2004): La cerámica prehistórica a mano: una propuesta para su estudio. El Tall. Palma de Mallorca.
CRIADO BOADO, F. (1999): /Del terreno al espacio. Planteamientos y perspectivas para la Arqueología del Paisaje/. CAPA, 6. Santiago de Compostela.
DAVIS, S.J.M. (1989): La arqueología de los animales. Bellaterra. Barcelona.
EIROA, JJ.(1999): Nociones de tecnología y tipología en Prehistoria. Ariel. Barcelona.
ESTÉVEZ, J. (1991): “Cuestiones de fauna en arqueología”, en A. Vilá (Coord.): Arqueología: 57-81. Madrid.
GARCÍA SANJUÁN, L. (2005): Introducción al Reconocimiento y Análisis Arqueológico del Territorio. Barcelona.
GOFFER, Z. (2007): Archaeological chemistry. Wiley-Interscience. Segunda edición. New Jersey.
GRAU MIRA, I. (Ed.) (2006): La aplicación de los S.I.G. en la Arqueología del paisaje. Alicante.
MANNONI, T. y GIANNICHEDDA, E. (2003): Arqueología de la producción. Ariel. Barcelona.
MOHEN, J.P. (1992): Metalurgia prehistórica. Introducción a la paleometalurgia. Masson, S.A. Barcelona
MOLERA, J., FARJAS, J., ROURA, P. & PRADELL, T. (eds.) (2007): Avances en Arqueometría 2005. Actas del VI Congreso Ibérico de Arqueometría. Girona: Universitat de Girona. http://copernic.udg.es/arqueometria/AvancesArqueometria2005
MONTERO, I., GARCÍA, M. y LÓPEZ, E. (2007): “Arqueometría: cambios y tendencias actuales. Trabajos de Prehistoria, 64 (1): 23-40.
MISKOVSKY, J.C. (dir.) Géologie de la Préhistoire. Méthodes, techniques, applications. Ed. Géopré, París. 1987
TaldeakToggle Navigation
01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
20-35 | 09:00-11:00 | 09:00-09:30 |
Irakasleak
Ikasgela(k)
- 1.52 - LETREN FAKULTATEA - ERAIKIN I
- 1.52 - LETREN FAKULTATEA - ERAIKIN I
01 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
20-35 | 09:30-11:00 |
Irakasleak
Ikasgela(k)
- 1.52 - LETREN FAKULTATEA - ERAIKIN I
31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
20-35 | 09:00-11:00 | 09:00-09:30 |
Irakasleak
Ikasgela(k)
- AULA 208 - ELURRETA ERAIKINA
- AULA 208 - ELURRETA ERAIKINA
31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
20-35 | 09:30-11:00 |
Irakasleak
Ikasgela(k)
- AULA 208 - ELURRETA ERAIKINA