Gaia
Greziar poetika eta erretorika
Gaiari buruzko datu orokorrak
- Modalitatea
- Ikasgelakoa
- Hizkuntza
- Gaztelania
Irakasgaiaren azalpena eta testuingurua
Irakasgaia lehen lauhilekoari dagokio, eta ikasleari poesiaren (eta, oro har, literaturaren) kontzepzio modernoen iturri grekoak ezagutzeko aukera ematen dio. Horretarako, lehenik eta behin, poesia platonikotzat hartu aurreko zeregin poetikoari buruzko antzinako eta klasikoko adierazpenei eta gogoetei erreparatuko zaie. Bigarrenik, Platonen gogoeta poetikoa aztertuko da, aurreko tradizio poetiko osoaren kritikaren eta birlanketaren gainean eraikitzen dena, V. mendearen bigarren erdiko greziar poetek denborari ekiten diotenaren alde idealaren eta transzendentalaren abandonu-prozesua gelditzeko beharrari erantzunez, eta Gorgiasen hizkuntzaren teoria berriarekin atzeraezina bihurtzen dena. Azken honen azterketak, Fedro platonikoarenarekin batera, eta baita Ion edo Iliada elkarrizketarena ere, aldi berean erretorikaren jatorrira itzultzeko aukera emango digu, dialektikaren desakralizazio eta arrunkeriaren antzeko prozesu baten ondorioz sortzen dena.Platonen poetikaren "kontrako" gisa, Aristotelesen Poetikaren funtsezko kontzeptuak aztertuko dira; historian modu sistematikoan eraikitako lehen poetika izateaz gain, estetikaren sorrera eta artearen kontzepzio hedonista dakartza.
Azkenik, garai helenistiko eta inperialetako poetikari buruzko hausnarketa-ildoak azalduko dira.
Irakasleak
Izena | Erakundea | Kategoria | Doktorea | Irakaskuntza-profila | Arloa | Helbide elektronikoa |
---|---|---|---|---|---|---|
ALONSO ALDAMA, FRANCISCO JAVIER | Euskal Herriko Unibertsitatea | Irakaslego Agregatua | Doktorea | Elebiduna | Filologia Grekoa | javier.alonsoaldama@ehu.eus |
Gaitasunak
Izena | Pisua |
---|---|
Que el alumno sea capaz de delimitar y ordenar los principios básicos del pensamiento griego sobre poética y retórica como base para la comprensión de su desarrollo posterior en Occidente. | 33.0 % |
Que el alumno sea capaz de hacer un uso práctico de las fuentes primarias y secundarias utilizadas en esta parcela del conocimiento. | 33.0 % |
Que el alumno sea capaz de analizar e interpretar textos de poética y retórica griegas y de proyectarlos al análisis de textos literarios mediante la aplicación de los conocimientos teóricos adquiridos. | 33.0 % |
Irakaskuntza motak
Mota | Ikasgelako orduak | Ikasgelaz kanpoko orduak | Orduak guztira |
---|---|---|---|
Magistrala | 12 | 15 | 27 |
Mintegia | 6 | 15 | 21 |
Gelako p. | 12 | 15 | 27 |
Irakaskuntza motak
Izena | Orduak | Ikasgelako orduen ehunekoa |
---|---|---|
Banakako eta/edo taldeko lana | 31.0 | 10 % |
Eskola magistralak | 24.0 | 100 % |
Mintegiak | 10.0 | 100 % |
Testuen analisia | 10.0 | 10 % |
Ebaluazio-sistemak
Izena | Gutxieneko ponderazioa | Gehieneko ponderazioa |
---|---|---|
Banakako eta/edo taldeko lana, entsegua | 60.0 % | 70.0 % |
Eskoletan parte hartzea | 10.0 % | 20.0 % |
Eskoletara joatea | 10.0 % | 10.0 % |
Irakasgaia ikastean lortuko diren emaitzak
Ikasleak poetikari eta erretorikari buruzko pentsamendu grekoaren oinarrizko printzipioak ulertu, mugatu eta antolatzen ditu, Mendebaldean bi diziplinen ondorengo garapenaren oinarri gisa.Irizpidez eta zorroztasunez erabiltzen ditu jakintza-arlo horien lehen eta bigarren mailako iturriak.
Greziar poetikako eta erretorikako testuak aztertu eta interpretatzen ditu, eta literatura-testuen azterketara proiektatzen ditu, bereganatutako ezagutza teorikoak aplikatuta.
Ohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
UPV/EHUko Masterretan Egoteko Araudiaren 2.3 puntua betetzeko, Literatura Konparatuaren eta Literatur Ikasketen Masterraren Batzorde Akademikoak ikasgai jakin bateko deialdi bati uko egin nahi dioten ikasleei idatziz adierazteko eskatzen die.Horretarako, nahikoa izango da irakasleari mezu elektroniko bat bidaltzea (irakasgaia kalifikatu baino nahikoa lehenago). Mezu horretan honako hau zehaztu beharko da: "UPV/EHUko Literatura Konparatuaren eta Literatur Ikasketen Masterreko Greziako Poetika eta Erretorika irakasgaiaren X. deialdiari UKO EGIN DIO [ikaslearen izen-abizenak] jaunak/andreak. Vitoria-Gasteiz, 20XX (e) ko XXaren XX (a). Sinatua: [ikaslearen izena eta bi abizen] ".
Posta elektronikoko mezua ikaslearen [@ikasle.ehu.eus] kontu ofizialetik bidali beharko da irakasgaiaren irakaslearen kontu ofizialera.
Ezohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Indarrean dagoen araudiaren arabera egingo da.Irakasgai-zerrenda
Eduki teorikoak:1. Poetika preplatonikoa
2. V. mendeko krisi poetikoa eta logoen teoria gorgiarra.
3. Poesiaren zentsura platonikoa: Ionetik edo Iliadatik Legeetara.
4. Platonen poesiaren lehen kontzepzioa Fedro, Oturuntza, Errepublika eta Legeak elkarrizketetan.
5. Poetika Arte bezala: Artearen ikuspegi kritiko eta sistemikoa Poetika aristotelikoan.
6. Poetika aristotelikoaren kontzeptu nagusiak, hala nola téchne, poíesis, mimesis, mûthos eta praxis. Katarsi tragikoaren hainbat interpretazio.
7. Poetika helenistiko eta inperiala: bikainari buruz.
8. Erretorika aristotelikoaren eta bere aurrekarien oinarrizko printzipioak: Siziliako erretorikaren agerpena; Gorgiasen Helena eta Platonen Fedro, erretorika dialektika arrunt bihurtzea.
Eduki praktikoak: lehen eta bigarren mailako iturrien irakurketa eta iruzkina (ikasgelako praktikak eta mintegiak).
Bibliografia
Nahitaez erabili beharreko materiala
Platonen aurreko garai arkaiko eta klasikoko egileen testuak hautatzea.Platonen Ion edo Iliadari buruz, Fedro, Menexeno, Oturuntza, Errepublika eta Legeei buruzko testuak hautatzea, ikasleei saio teorikoetan zehar zehaztuko zaizkienak.
Aristotelesen Poetika eta Retorika.
Garai helenistiko eta inperialeko egileen testuak hautatzea.
Oinarrizko bibliografia
Barthes, R. (1982), Investigaciones retóricas I: La Antigua retórica, Buenos Aires.Grassi, E. (2016), Arte como antiarte. Ensayo sobre la teoría de lo bello en el mundo antiguo, Anthropos, Barcelona.
Habinek, Th. (2004), Ancient Rhetoric and Oratory. Blackwell Introduction to the Classical World, Oxford.
Kennedy, G.A. (1989), The Cambridge History of Literary Criticism, Vol. I: Classical Crriticism, Cambridge.
Lanata, G. (2020), Poetica pre-platonica, Roma (2a. ed.; 1a. ed. 1963)
Mas, Salvador (1992), “Platón y Aristóteles: sobre filosofía y poesía”, Estudios y textos. Platón y Aristóteles, Suplementos Anthropos, 32, pp. 5-10.
Macua, Mª Elena (2014), “Una interpretación alternativa de la crítica platónica a la poesía: las soluciones de Platón a la crisis poética del siglo V”, CFC, 24, pp. 123-144.
Macua, M.E. 2016: “Éros y poesía en Fedro, Banquete y República: la reelaboración platónica de los terrenos poéticos para la realidad y el deseo”, CFC, 26, pp. 145-167.
Walsh, George B. (1984), The Varieties of Enchantment. Early Greek Views of the Nature and Function of Poetry, Chapel Hill and London.
Gehiago sakontzeko bibliografia
Cassirer, Ernts (1971), Filosofía de las formas simbólicas. I. El lenguaje, México.Colli, Giorgio (2011), Filósofos sobrehumanos, Madrid.
Colli, Giorgio (2008), Platón político, Madrid.
Else, G.F. (1966), Plato and Aristotle on Poetry, London.
Halliwell, S. (1966), Aristotle's Poetics, London.
Kennedy, G.A. (1963), The Art of Persuasion in Greece, Princeton.
Lledó, Emilio (2010), El concepto de poíesis en la filosofía griega. Heráclito, sofistas, Platón, Madrid.
Ludwig, Paul W. (2002), Eros and Polis. Desire and Community in Greek Political Theory, Cambridge.
Most, G. W. (2011), “What Ancient Quarrel between Phisosophy and Poetry”, en Destrée & Herrmann (eds.), Plato and the Poets, Leiden-Boston, pp. 3-12.
Murdoch, Irish (1982), El fuego y el sol. Por qué Platón desterró a los artistas, México.
Nussbaum, Martha C. (1995), La fragilidad del bien. Fortuna y ética en la tragedia y la filosofía griegas, Madrid.
Aldizkariak
Estudios Clásicos (http://www.estudiosclasicos.org/eclas-archivo/)Cuadernos de Filología Clásica (UCM)
Emerita. Revista de Lingüística y Filología Clásica (http://emerita.revistas.csic.es/index.php/emerita/index)
Habis
Minerva
Veleia.
Estekak
http://www.liceus.com/cgibin/aco/culc/index [kultura eta filologia klasikoen ataria; artikulu batzuetarako doako sarbidea].http://clasicas.usal.es/portal_recursos/[Salamancako Unibertsitateko mundu klasikorako sareko baliabideen orrialde bikaina].
http://interclassica.um.es/[ikerketa eta zabalkunde orrialdea
Greziar Mundua eta Antzinako Erromatarra].
http://bmcr.brynmawr.edu/index.htmlBrynMawrClassicalReview [azterketa klasikoei eskainitako monografiei buruzko aipamenak aldizka argitaratzea].
http://www.ehu.eus/eu/web/biblioteka [UPV/EHUko Liburutegiaren ataria, baliabide elektroniko interesgarrietarako sarbidea duena].