Materia
Curso Avanzado en Sintaxis
Datos generales de la materia
- Modalidad
- Presencial
- Idioma
- Inglés
Descripción y contextualización de la asignatura
This advanced course is offered in the second term of the Master's programme. It builds on the skills developed in the Fundamentals course offered in the first term. The course places a particular emphasis on the conceptual and empirical developments that have led to current theorizing in formal linguistics, within the generative approach to language, with special reference to topics related to the Syntax-Semantics interface.Profesorado
Nombre | Institución | Categoría | Doctor/a | Perfil docente | Área | |
---|---|---|---|---|---|---|
URIBE-ETXEBARRIA GOTI, MYRIAM | Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea | Profesorado Agregado | Doctora | No bilingüe | Filología Vasca | myriam.uribe-etxebarria@ehu.eus |
VELA PLO, LAURA | Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea | Profesorado Adjunto (Ayudante Doctor/A) | Doctora | Bilingüe | Lengua Española | laura.vela@ehu.eus |
Competencias
Denominación | Peso |
---|---|
Extraer las propiedades morfo-sintácticas de las lenguas naturales, partiendo del estudio de la diversidad lingüística y utilizando la metodología y procedimientos característicos de la lingüística formal. | 20.0 % |
Construir hipótesis a partir de la evidencia morfo-sintáctica. | 20.0 % |
Ser capaz de entender y utilizar el razonamiento de las últimas propuestas teóricas sobre la sintaxis y la morfología de las lenguas naturales en el campo de la lingüística formal. | 20.0 % |
Ser capaz de presentar de manera estructurada, tanto oralmente como por escrito, sus conclusiones en torno a un problema avanzado relacionado con los temas tratados en el curso. | 20.0 % |
Ser capaz de construir hipótesis nuevas a partir de la comparación e interpretación crítica de hipótesis ya existentes. | 20.0 % |
Tipos de docencia
Tipo | Horas presenciales | Horas no presenciales | Horas totales |
---|---|---|---|
Magistral | 18 | 0 | 18 |
P. de Aula | 12 | 0 | 12 |
P. Ordenador | 0 | 45 | 45 |
Actividades formativas
Denominación | Horas | Porcentaje de presencialidad |
---|---|---|
Clases magistrales | 0.0 | 0 % |
Clases teóricas | 0.0 | 0 % |
Discusión en grupo | 12.0 | 100 % |
Ejercicios | 0.0 | 0 % |
Lecturas | 0.0 | 0 % |
Presentación expositiva de los contenidos y discusión | 18.0 | 100 % |
Trabajo individual y/o en grupo | 45.0 | 0 % |
Sistemas de evaluación
Denominación | Ponderación mínima | Ponderación máxima |
---|---|---|
Evaluación continua | 100.0 % | 100.0 % |
Resultados del aprendizaje de la asignatura
- To summarise the evidence and analyses of proposals in natural language syntax, morphology and the syntax-semantics interface discussed in the course.- To apply those analyses to novel data.
- To critically compare and evaluate those proposals.
Convocatoria ordinaria: orientaciones y renuncia
The evaluation will be based on practical exercises and/or presentations assigned throughout the course. Students will have opportunities to discuss practical exercises and/or presentations with the teachers before submitting them.As a continuous evaluation course, students who have completed 25% of the exercises cannot withdraw from the first call.
Students whose class attendance is less than 80% will not be able to pass the course.
Convocatoria extraordinaria: orientaciones y renuncia
Students who received a grade of "Fail" or "Declined to Sit" in the first call will be able to resubmit the exercise sets to improve their grade.Students whose class attendance is less than 80% will not be able to pass the course.
Temario
Syntactic theory, crosslinguistic variation and the syntax-semantics/pragmatics interface, with particular attention to: DP-internal syntax, relative clauses, degree expressions, ellipsis, coordination, left periphery, negation, questions, scope-interactions, and the grammar of temporal relations, among others.Bibliografía
Materiales de uso obligatorio
Readings will be assigned on a weekly basis as the course progresses.Bibliografía básica
Demirdache, H. & M. Uribe-Etxebarria. 2000. The primitives of temporal relations. In R. Martin, D. Michaels & J. Uriagereka (eds.): Step by Step: Essays on Minimalist Syntax in Honor of Howard Lasnik. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 157-86.Holmberg, A. 2016. The syntax of Yes and No. Oxford University Press. Oxford.
Hornstein, N., Nunes, J., & Grohmann, K.K. 2005. Understanding Minismalism, Cambridge University Press, Cambridge.
Koeneman, O., & Zeijlstra, H. 2017. Introducing syntax. Cambridge University Press, Cambridge.
Radford, A. 2016. Analysing English sentences (2nd ed.). Cambridge University Press, Cambridge.
Van Craenenbroeck, J., & Temmerman, T. (Eds.). 2019. The Oxford handbook of ellipsis. Oxford Handbooks.
Vela-Plo, L. 2020. Drawing comparisons: A syntatic and semantic approach to Basque, Spanish and English comparative structures. UPV/EHU Ph.D. Dissertation.
Wiltschko, M. 2023. The grammar of Interactional Language. Cambridge University Press, Cambridge.
Zanuttini, R. 1997. Negation and Clausal Structure. Oxford University Press. Oxford.
Revistas
Glossa: A Journal of General LinguisticsThe Annual Review of Linguistics
Anuario del Seminario de Filología Vasca "Julio de Urquijo" (ASJU)
Fontes Linguae Vasconum
Language and Linguistics Compass
Lapurdum
Linguistic Inquiry
The Linguistic Review
Natural Language and Linguistic Theory
Linguistics
Probus
Syntax
Academia.edu
Enlaces
HiTT Linguistics: https://www.hittlinguistics.eus/en/SemLin calendar: https://calendar.google.com/calendar/u/1?cid=aGl0dC5saW5ndWlzdGljc0BnbWFpbC5jb20
HiTT Twitter: https://twitter.com/HittLinguistics
The Linguist List: http://www.linguistlist.org/
LingBuzz: https://ling.auf.net/lingbuzz
Researchgate: https://www.researchgate.net/login