Subject
Fundamentals of Historical and Comparative Linguistics
General details of the subject
- Mode
- Face-to-face degree course
- Language
- Spanish
Description and contextualization of the subject
The subject “Principles of Historical and Comparative Linguistics” offers the basis for understanding the evolution and change experienced by natural languages diachronically, and, at the same time, for interpreting the constrictions on linguistic variety in the establishment of language families (genetically related). This is a central subject in the studies of linguistics, which began in the early nineteenth century and continues today with new techniques and methods.The subject has close connections with the fundamental subjects of phonology and morphology as well as with syntax and typology, since the historical or diachronic perspective of this discipline complements the synchronous description of those subjects.
Teaching staff
Name | Institution | Category | Doctor | Teaching profile | Area | |
---|---|---|---|---|---|---|
VALLEJO RUIZ, JOSE MARIA | University of the Basque Country | Profesorado Titular De Universidad | Doctor | Bilingual | Indo-European Linguistics | josemaria.vallejo@ehu.eus |
Competencies
Name | Weight |
---|---|
Capacidad para comprender los aspectos generales de la evolución de las lenguas naturales y del establecimiento de familias lingüísticas dentro de la diversidad lingüística. | 20.0 % |
Capacidad para identificar y aportar pruebas a favor o en contra de hipótesis básicas en el ámbito del cambio lingüístico y de la comparación lingüística a partir del material empírico conservado en los diferentes componentes de las lenguas (fonología, morfología, sintaxis y léxico). | 20.0 % |
Ser capaz de entender y utilizar la metodología de las propuestas teóricas fundamentales sobre la evolución de las lenguas naturales y de sus relaciones genéticas. | 20.0 % |
Ser capaz de elaborar reseñas críticas de artículos relacionados con los temas tratados en el curso y dar respuesta a problemas centrales planteados por el cambio lingüístico y la clasificación de lenguas. | 20.0 % |
Ser capaz de entender y utilizar la terminología específica más usual en el campo de la lingüística histórica y comparada. | 20.0 % |
Study types
Type | Face-to-face hours | Non face-to-face hours | Total hours |
---|---|---|---|
Lecture-based | 18 | 0 | 18 |
Applied classroom-based groups | 12 | 0 | 12 |
Applied computer-based groups | 0 | 45 | 45 |
Training activities
Name | Hours | Percentage of classroom teaching |
---|---|---|
Exercises | 14.0 | 50 % |
Expositive classes | 18.0 | 100 % |
Presentations and Papers | 15.0 | 50 % |
Readings | 28.0 | 0 % |
Assessment systems
Name | Minimum weighting | Maximum weighting |
---|---|---|
Continuous evaluation while practicing | 20.0 % | 30.0 % |
Evaluation of assignments by topic (educational and summative evaluation). | 15.0 % | 20.0 % |
Realización de prácticas (ejercicios, casos o problemas) | 40.0 % | 50.0 % |
Written examination (theory) | 15.0 % | 20.0 % |
Ordinary call: orientations and renunciation
La asistencia al curso es obligatoria. El/la alumno/a deberá seguir el curso teórico así como elaborar y presentar las prácticas que se le soliciten.Quien falte a alguna de las sesiones deberá leer y resumir el tema correspondiente con las lecturas que el profesor indique.
Extraordinary call: orientations and renunciation
En la convocatoria extraordinaria, el/la alumno/a deberá suplir todas aquellas tareas que no hubiera completado durante el curso regular.En caso de que las tareas hubieran sido ya presentadas pero el nivel no fuera suficiente para superar la asignatura, el profesor facilitará nuevas lecturas y ejercicios correspondientes a los mismos temas del temario.
Temary
Linguistic changeSound change and phonological change
Morphological change. Morphological re-analisis. Analogy
Syntactical change. Syntactical re-analisis. Grammaticalization
Semantic change Similarities among languages: common origin, contact, typological parallelism
Comparative method and internal reconstructions
Linguistic contact and language convergence
This evaluation system is designed for face-to-face teaching and will be adapted in the event that we enter a new state of health emergency and have to go to virtual teaching. In this case, the updated version of the program and the new evaluation system will be posted in the Egela virtual classroom
Bibliography
Basic bibliography
Anttila, R., 1977, Analogy, The Hague.Bynon, Th., 1977, Lingüística histórica. Madrid. (Traducción española: Gredos).
Campbell, L., 2000, Historical Linguistics, Edinburgh.
Campbell, L. y M. J. Mixco, 2007, A glossary of historical linguistics. London.
Hock, H. H., 1988, Principles of Historical Linguistics. Berlin-New York.
Joseph, B. D. & R. D. Janda, 2003, Handbook of Historical Linguistics, Oxford: Blackwell
Michelena, L. 1990. Lenguas y protolenguas, Bilbao: UPV.
Trask, R. L., 1996, Historical Linguistics. Londres, Arnold.
Trask, R.L. 2000, The Dictionary of Historical and Comparative Linguistics, Chicago/London.
Journals
DiachronicaJournal of Historical Linguistics
Historische Sprachforschung
Transactions of the Philological Society