|
|
HELBURUAK
-
Egokitzapen akustikoa
deskribatzea.
-
Areto baten baldintza
akustikoak nola aldatu.
|
DESKRIBAPENA
Areto bat
akustikoki egokitzeko soinuaren difusioa uniformea izatea
lortu nahi da aretoko puntu guztietan. Horrela, entzuteko
ahalmena hobetu nahi da eta aretoaren barneko erosotasun
akustikoa handitu. Lehen aldiz, 1895. urtean, W.C. Sabine
profesoreak burutu zuen lehen ikerketa eta bere ekarpena honela laburbil
daiteke:
-
Areto baten
ezaugarri akustikoen oinarria da objektu ezberdinek zurgatutako
energia-proportzioa: hormek, sabaiak, zoruak
etab.
-
Zurgatutako
soinu-proportzioa erlazionatuta dago soinu-iturria isildu
ondoren soinuak irauten duen denborarekin.
|
|
Egokitzapen
akustikoaren ikuspegitik, entzulearengana iristen den soinu
zuzenaren eta objektu ezberdinetan islatutako soinuen artean
ez da atzerapen handiegia egon behar, oihartzun-efekturik ez
agertzeko.
Areto baten
egokitzapen akustikoa hobea izateko islatutako energia minimoa
izan behar da, hau da, aretoaren barneko objektuek gainazal zurgatzaileak
izan behar dituzte. Oso erabiliak dira gainazalak estaltzeko
material porotsuak, granulodunak edota zunzdunak. |
Erreberberazioa
Aretoen
egokitzapen akustikoan oso faktore inportantea da
soinu-iturria isildu ondoren soinuak irauten duen denbora,
islapen ezberdinak direla medio. Soinu-iturria isildu ondoren
aretoko soinuaren iraupena erreberberazioa deitzen da.
Erreberberazio-denbora definitzeko ondoko hitzarmena hartu da:
soinu-intentsitatea gutxituz doanean, intentsitatearen balioa
hasierakoaren milioirena izan arte iragandako denbora, edo
beste modu batean esanda intentsitate-maila 60 dB gutxitu arte
iragandako denbora. Erreberberazio-denboraren kalkulua
adierazpen enpirikoetan oinarritzen da; adierazpenok soinuaren
difusioaren teorian daude oinarrituta, baina gerora
esperientziak egiaztatzen ditu.
|
|
Erreberberazio-denbora
egoki bat aukeratzeko aretoa zertan erabiliko den jakin behar
da. Adibidez, goreneko baldintza akustikoak betetzeko
esperientziak dio erreberberazio-denbora ez dela 2 segundo
baino luzeagoa izan behar, baina gainazal islatzaile
ezberdinen zurgapen koefizientea frekuentziarekin aldakorra
denez erreberberazio-denbora ere frekuentziarekin aldakorra
da. Aldakuntza hori mugatzeko erreberberazio-denbora
frekuentzia ezberdinetan neurtzen da, ohiko frekuentzia
adierazgarrienetan alegia: 125, 250,
500, 1000, 2000 eta 4000 Hz. W.C. Sabine profesorearen lehen
ikerketan erreberberazio-denbora 500 Hz-tan soilik neurtzen
zen, eta horregatik, ohituraz, erreberberazio-denbora aipatzen
denean, beste azalpenik ematen ez bada, 500 Hz-rako adierazi
nahi da. |
Aretoen
diseinurako faktore akustikoak
Areto baten akustika ondoko faktoreekin aldatzen
da: erreberberazio-denbora egokia (aretoaren erabilera eta tamainaren
arabera), soinu zuzen eta soinu erreberberatuaren arteko
proportzio egokia, difusio egokia aretoko soinu-maila
uniformea lortzeko eta intimitatea.
Akustika on batek
soinu zuzena eta soinu erreberberatuaren artean proportzio
egoki eta uniformea behar du areto osoan, baina soinu
zuzenaren intentsitatea distantziaren karratuarekin gutxitzen
denez, areto osoan proportzio konstantea mantentzea ezinezkoa
izaten da. |
|
Intimitatea
lehen islapenen menpeko faktorea da. Lehen islapenak ugariak
izan behar dira eta denboran zehar uniformeki banatuak.
Belarrira iristen diren islapenak soinu zuzenarekiko 50 ms edo
gutxiagoko atzerapenaz iristen badira soinua indartzen dute
eta beraz soinu-sentsazioa hobetu. 50 ms dira soinu zuzenaren
arteko eta soinu islatuaren arteko atzerapena, bien arteko
bide-diferentzia 15 metrokoa denean. Horregatik soinu zuzena
eta soinu islatuaren arteko distantzia ez da izan behar 15
metro baino handiagoa.
Areto baten
barneko beste ezaugarri akustiko inportante bat da soinuaren
uniformetasuna. Beraz, erreberberazio-eremua azkar hedatu
behar da areto osoan soinu-nahasketa egoki eta uniformea
gauzatu dadin. Difusibitate ona lortzen da material
zurgatzaileak modu egokian ipintzen badira soinu-dispertsio
maximoa lortzeko. Soinuaren difusioa hobetzeko aretoan barrena
zenbait objektu koka daitezke: lanparak, altzariak, etab.
| |
Taulako
erreberberazio-denboretatik, beste frekuentziatako
erreberberazio-denbora egokiak ere kalkula daitezke f
parametroa erabilita. | |
GALDERAK
a
Nork
osatzen du auditorio baten barneko soinu-eremua?
-
zuzeneko soinuak eta
oihartzunak
-
batez ere zuzeneko
soinuak.
-
oihartzunak
eta soinu erreberberatuak.
-
zuzeneko soinuak eta
erreberberazio-eremuak
b
Sabine-ren formularen arabera zein magnituderen menpekoa da
erreberberazio-denbora?
-
aretoaren bolumena soilik.
-
aretoaren bolumena eta hormen azalera.
-
aretoaren bolumena, hormen azalera eta zurgapen
koefizienteak.
-
ez da
frekuentziaren menpekoa.
c Gela
baten neurriak honakoak dira: altuera 3 m, zabalera 4 m eta
luzera 4 m. Hormak marmolezkoak dira a = 0.01,
sabaia igeltsuzkoa a= 0.7
eta zorua zurezkoa a = 0.1
(datu guztiak 500 Hz-tan). Zenbat balio du gelaren
erreberberazio-denborak?
-
7.68 s
-
0.58 s
-
13.3 s
-
datu
hauekin bakarrik ezinezkoa da kalkulatzea
d Ohituraz,
erreberberazio-denbora aipatzen denean, beste azalpenik
ematen ez bada, zein frekuentziarako adierazi nahi da?
-
500 Hz
-
125, 250, 500, 1000, 2000 y 4000 Hz
-
frekuentzia
altuak
-
frekuentzia
baxuak
e
Gela baten neurriak a, b eta c dira, eta bere gainazal
guztiek dute zurgapen-koefiziente bera:
a.
Gelaren neurri guztiak bikoizten badira zein da
erreberberazio-denbora?
-
berbera.
-
bikoitza.
-
1.26 bider handiagoa.
-
ezin da
kalkulatu datu hauekin.
Emaitzak:
a4 b3 c2 d1
e2 | |
ESTEKAK
Beste
instituzio batzuen helbide edo baliabideak ezagutu nahi badituzu bisita
itzazu ondoko esteka honetan ageri direnak:
| |