|
|
HELBURUAK
-
Tarte eta eskala musikalak definitzea.
-
Eskala diatonikoaren afinazio
ezberdinak ezagutzea.
-
Kontsonantzia eta disonantzia
definitzea.
-
Kontsonantzia kontzeptuaren
eboluzioa aztertzea.
|
DESKRIBAPENA
Soinu bat musika kontsideratu
ahal izateko gozagarri, ulergarri edo adierazgarria izan behar da eta
melodiaren, harmoniaren eta erritmoaren arauak errespetatuz egitura eta
esangura izan behar du. Musika konposatzea asmatu eta idaztea da.
Musika-konposaketa
baten formarik sinpleena melodia bat eta akonpainamendu bat dira. Melodia
osatzeko soinu-segida bat behar da, tonuan eta erritmoan antolatuta eta
eskala musikalean oinarrituta. Melodia musikal baten akonpainamendua
akorde-sorta bat da. Akorde bat, frekuentzia ezberdineko soinu-multzo bat
da, denak aldi berean jotzen direnak. Akordeen oinarria harmonia da, eta
bere antolaketa kontsonantzia da: soinu bi edo gehiago aldi berean jotzen
direnean eta emaitza belarriarentzat gozagarria bada, kontsonantzia
deritzogu eta gozagarria ez bada ordea disonantzia.
|
Tarte
eta eskalak
Musika
artea da, soinu ezberdinak konbinatuz denboran zeharreko segidak osatzen
dituena. Gure belarriak jaso ditzakeen tonu-kopurua oso zabala da, eta
horregatik melodiak osatzeko oinarri edo erreferentzia bat behar dugu, hau
da, frekuentzia edo tonu batzuk aukeratu behar dira, musika konposatu eta
jotzeko erreferentzi gisa: eskalako notak. Eskala bat soinu-segida bat da,
frekuentzia txikienetik altuenera doana frekuentzia-tarte konkretuak
jarraituz. Eskala musikala "oktaba" edo zortzidunean oinarritzen
da. Zortziduna unitate naturala da, adibidez soka batean entzuten den
soinua, eta soka berbera baina luzera erdiarekin entzuten dena, soinu bera
dirudi baina zorrotzago edo altuagoa da.
Soinuen aldibereko
gainezarmena atsegina edo ezatsegina izan daiteke. Esperientziak
erakusten du belarrian sortutako sentsazioa ez dela soinuen frekuentzien
arabera aldatzen, soinu ezberdinen arteko erlazioarekin baizik. Horregatik
definitu da bitartea, edo frekuentzia biren arteko zatidura, frekuentzia
handiena zati txikiena (tonika edo fundamentala).
|
|
Musikan,
beharrezkoa da soinu-kopuru mugatu bat (notak), infinitu frekuentzietatik
aukeratuta baina ondoko baldintza biak betetzen dituztenak: guztiek osatu
behar dituzte bitarte errazak euretako batekin, libreki aukeratuta berau
(tonika), eta guztien arteko bitarteak ere ahalik eta errazenak izan behar
dute. Honela lortutako soinu-segidari eskala musikala, edo gama, deritzo. Akustikako Kongresu Tekniko internazionalean (1953-ean)
LA4 notaren maiztasuna, 440 Hz-ean finkatu zen, erreferentzia
gisa.
Musikan,
oinarrizko unitate naturala zortziduna edo oktaba da, eta berau behin eta
berriz infinituraino errepikatuz, mugagabe, eskala musikal osoa lortzen da.
Errealitatean belarriaren sentikortasuna nulua da 20 Hz baino beherago eta
15.000 Hz baino gorago.
|
|
Eskala
diatonikoa osatzen duten noten izenak, DO, RE, MI, FA, SOL, LA, SI,
alegia, latinezko notazio musikala da, Guido DŽArezzo (990-1058),
apaiz beneditarrak proposatua, hortaz bera izan zen gaur eguneko
solfeo-sistemaren asmatzailea. Praktikan eskala naturalaren zazpi soinuak
ez dira nahikoak izaten, eta sarritan melodia baten tonua aldatu behar izaten
da, hau da, oinarrizko nota gisa, edo tonika gisa, beste notaren bat hartu
behar izaten da, DO bera ez dena baina berarengandik hasita gama osoa
birdefinitzen da, eta segida osoa osatzen da bitarte berdinak mantenduz.
Horretarako nota berriak tartekatu behar dira tonu erdietan (bemolak
eta sostenituak).
|
Eskala
diatonikoaren afinazio-metodoak
Eskala europarrak zazpi nota
ditu, finkoak, baina eskalako nota ezberdinen arteko bitarteak ez dira
berdinak, hitzarmenezkoak dira, eta gainera ez dago oinarrizko legerik
bitarteak ezberdinak izan daitezen. Bitarteak aukeratzeko metodoa alde
batera utzita, zazpi noten arteko bitarteak aukeratzeko irizpide nagusia
gozagarritasuna da.
|
|
Harmonikoen
eta bostunen eskalak dira
gozagarritasun hobea ematen dutenak. Baina zenbaki osoen
zatikiekin sortutako eskala hauek ez dira oso egokiak, zeren bitarte ideal
hauekin eskalan gora eta behera egitean etengabe edozein eskala finkotik
desbideratzen direlako. Akats hau erraz gainditzen da intonazio libreko
instrumentuak erabilita (biolina, biola, tronboia, ahotsa, etab), edozein
maiztasuneko soinua ekoitz dezaketelako, baina ezinezkoa da intonazio
finkodun instrumentuekin, (pianoa, organoa, harpa, etab), maiztasun finko batzuetarako
soilik daudelako afinatuta.
Badago beste bitarteko eskala
bat, eskala tenperatua; alde batetik Aristogenes
eta Pitagoras-en
bitarte perfektuko eskalak eta beste aldetik musika-interpretazioaren
aukera manualak eta erosotasuna kontuan hartzen dituena, eta bitarteko
soluzio bat dena. Zenbait proposamenen ondoren, azkenean Chladnik emandako
prozedura onartu eta hitzartu da. Prozedura hau bitarte konstante bat
definitzean datza, tonuerdia. Tonuerdia da eskala tenperatuaren unitate
minimoa. Bere balioa hau da: 21/12 = 1.0594631.
Eskala tenperatuan zortziduna hamabi bitartetan zatitzen da, eta euren
arteko frekuentzien erlazioak honakoak dira:
1,
f, f2, f3, f4, f5, f6,
f7, f8, f9, f10, f11,
f12, hemen,
f12
= 2 edo
f = 21/12
Eskala
tenperatuak ez ditu bitarte perfektuak, baina Aristogenes eta Pitagorasen
eskalak baino erregularragoa da. Afinazio tenperatua bitarte perfektuetara
asko hurbiltzen da, eta gainera, tonalitate guztietan hurbilketa berbera
da. Eskala tenperatuaren lehenengotako
jarraitzaileetako bat J.S. Bach izan zen. Orohar, afinazio tenperatuarekin tonalitate guztiak
berdin afinatuta egotea lortzen da (edo berdin desafinatuta nahiago bada).
|
Kontsonantzia
eta disonantzia
Musika-konposizioan etengabe bilatu
izan dira belarrirako frekuentzia gozagarrien konbinazio ezberdinak.
Horretarako, aldiberean entzuten ari diren soinuek ondo fusionatu behar
dute eta emaitzak homogeneotasunezko pertzepzio harmonikoa izan behar du.
Tradizioz, baldintza hau betetzen duten soinuei kontsonanteak deitzen
zaie.
Bestalde, soinu bi edo
gehiagoren disonantzia ez ohi da emaitza positibotzat ematen,
kontsonantzia faltatzat baizik, eta betiere soinu ezatsegintzat hartzen
da, ez duelako soinuen arteko koherentzia eta bateragarritasunik. Musikan
hezitako belarri bat gai da, soinu kontsonante bat, eta ez den bat
bereizteko. Adibidez, frekuentzia jakin baten harmoniko batzuk (zazpi,
bederatzi, hamaika, hamahiru, hamalau eta hamabosgarrenak adibidez)
sentsazio ezatsegina sortzen dute, eta horregatik disonantetzat hartzen
dira soinu multzo osoan.
|
|
ADIBIDE
ETA SIMULAZIOAK
Kontsonantzia
eta disonantzia
Ondorengo irudian soinu
sinusoidal eta puru biren arteko interakzioak aztertzen dira. Soinu
bietako baten frekuentzia finkoa da,
fo
eta bestea aldakorra, f. Ondoko irudian adierazten denez, f frekuentziaren balio oso txikietatik
hasita, fo baino txikiago, eta oso balio handietaraino, bi
maiztasunak elkartzerakoan sortutako sentsazioa oso ezberdina izan
daiteke. Bada maiztasun-tarte bat kontsonantzia sortzen duena, baina
geroago, soinua "ezerosoagoa" da, latzagoa. Bi maiztasunak, f
eta fo, antzekoagoak direnean, batidoak gertatzen dira, zenbat
eta berdinagoak izan orduan eta lentoagoak dira batidoak. Justu bi
maiztasunak berdinak direnean, erabateko kontsonantzia ematen da,
soinubakarra edo "unisonoa". Oraindik gehiago handitzen badugu f
maiztasuna, entzundako sentsazioak alderantzizko ordenean azalduko dira:
batidoak, laztasuna eta eta berriro kontsonantzia.
|
|
GALDERAK
a
Zein da konposizio musikal baten funtsa?:
-
melodia
eta eskala
-
akordea
-
melodia
eta akonpainamedua
-
eskala
b
Zarlino-ren eskalan, soinu bakoitzak tonikarekiko dituen bitarteak
honelakoak nolakoak dira?:
-
harmonikoen
segida.
-
zenbaki
osoen segida.
-
zenbaki
osoen eta txikien segida.
-
segida
ez harmoniko bat.
c
Zein da eskala tenperatuaren tonuerdiaren balioa?:
-
21/2
-
21/12
-
21/8
-
l/2
d
Nolakoa da maiztasun jakin baten zazpigarren harmonikoa?
-
kontsonantea
-
bikoitia
-
disonantea
-
disparea
e
Nork azaldu zuen kontsonantzia eta disonantziaren kontzeptua
batidoen presentziaren menpe?
-
Bekesy
-
Tyndall
-
Plomp
-
Helmholtz
Emaitzak:
a3 b1 c2 d3 e4
|
|
ESTEKAK
Beste
instituzio batzuen helbide edo baliabideak ezagutu nahi badituzu bisita
itzazu ondoko esteka honetan ageri direnak:
| |
Akustika-ikastaroa,
GA-k egina © Copyright 2003.
Eskubide guztiak erreserbatuta. Harremanak:
acustica@lg.ehu.es
|
|