|
|
instrumentu
elektriko
eta
elektronikoak
|
|
HELBURUAK
-
Instrumentu
elektriko ezberdinen funtzionamendu orokorra ezagutzea.
-
Soinu-sintesiaren oinarriak ezagutzea.
|
DESKRIBAPENA
Azken ehun urteetan elektrizitateak bestelako energia-motak giza-jarduera
askotan ordezkatu ditu. Ez da harritzekoa beraz, musika instrumentuetan
ere bere eragina nabarmena izatea.
|
|
Anplifikatze elektrikodun
Instrumentuak
XIX mendetik aurrera musika emanaldietan soinu ozenagoak beharrezkoak izan
ziren. Horren eraginez, instrumentu-fabrikatzaileak bibrazioaren eta
inguruko airearen arteko energia-akoplamendua hobetzen saiatzen hasi
ziren. Honela, instrumentu batzuen eboluzioa tamaina handiagoetara, eta
garestiagoetara izan zen, baina beste batzuek ordea, euren
erresonantzia-kutxak hobetu zituzten.
Seinaleen prozesamenduaren teknologiari esker, soluzio berriak agertu
ziren: soinua metodo tradizionalekin sortu (adibidez piano-soka batean)
baina gero soinu hori seinale elektriko bihurtu, anplifikatu ahal izateko
eta berriro seinale elektriko anplifikatua soinu bihurtu.
Bibrazio bat korronte elektriko bilakatzeko zenbait metodo daude. Metodo
guztiek transduktore bat erabiltzen dute: energia-mota bat beste
energia-mota ezberdin batean bihurtzen duten dispositiboak. Anplifikatze
elektrikodun instrumentuetan gehien erabiltzen direnak transduktore
elektromagnetikoak dira.
|
|
|
Generazio elektriko osoko Instrumentuak
Hurrengo urrats batean soinu-sortzailea ere (soka, hagatxoa,...) ordezkatu
egin zen, sortzaile edo generadore elektrikoa erabiliz.
Gaur egun zirkuitu elektrikoekin seinale oszilakor harmonikoak sor
daitezke, hau da frekuentzia bakar batekoak. Gainera, seinale hauek
konbinatu egin daitezke seinale konplexuagoak sortzeko. Honelako
zirkuituak musika-instrumentuak eraikitzeko erabiltzen hasi zirenean
frekuentzia-aldaketak egiteko metodoa aukeratu behar izan zen: metodo bat
da eskalako nota bakoitzerako zirkuitu ezberdin bat erabiltzea, eta
etengailu banarekin zirkuitu bakoitza kontrolatu. Beste metodoa da
zirkuitu bakarrean seinale ezberdinak prozesatzea. Etxe komertzial
gehienek bigarren aukera honi heldu diote.
|
Mota honetako instrumentu ezagunenak organo elektronikoak dira, baina 20
eta 30-eko hamarkadetan trautonio eta esterofon izeneko instrumentu batzuk
ere asmatu ziren. |
Sintetizagailuak
Elektronikaren garapenari esker eta ordenagailuen agerpenari esker,
analisi espektralaren teoria aplikatzea posible izaten hasi zen,
Fourier-ek lehenago garatutako teoria, eta horrela harmoniko ezberdinen
edozein konbinazio ekoitzi (soinu sintesia). Aurkikuntza
arrakastatsua izan zen instrumentu tradizionalek jotako nota musikalak
denboran zehar aldatzen direla, eta gainera aldakuntza bera ere
instrumentuaren ezaugarri zela. Hortaz, musika-nota bat ez da harmoniko
egonkorren gainezarmen soila, fase iragankorrak dituelako (erasoa eta
iraungitzea) eta horietan sortutako gaintonuak ez dira harmoniko
fundamentalaren harmonikoak.
Sintesi-metodoak erabilita soinua sortzen duten instrumentuak
sintetizagailuak deitzen dira. Gaur eguneko sintetizagailu gehienek
seinalea digitalki sortu eta prozesatzen dute, eta irteeran soilik
bihurtzen dute analogiko. Sintetizagailuaren itxura ohizkoena organo
elektronikoa da, hau da, teklatu bat eta mando batzuk soinuaren tinbrea
kontrolatzeko.
Sintetizagailuak bi multzo nagusitan sailka daitezke: programagarriak eta
ez programagarriak. Ez programagarriek soinu "aurre-grabatuak" dituzte,
erabiltzaileak hautatzen dituenak baina aldatu ezin dituenak.
Sintetizadore programagarriek soinuak sortu ere egin dezakete. Hiru
atal dituzte: soinua sortzeko sistema, programazio-sistema eta soinua
interpretatzeko kontrolak.
Sintesi elektronikoa egiteko soinu berriak sortu daitezke edota jatorrizko
beste soinu batzuk aldatu eta moldatu daitezke. Sintesirako dispositiborik
garrantzitsuena osziladorea da. Osziladoreak uhin-forma bat sortzen du eta
periodikoki errepikatzen du, oszilazio periodikoa sortuz. Seinale
periodiko honen parametroak erraz kontrola daitezke: uhinaren forma,
maiztasuna eta anplitudea. Osziladoreaz sortutako tinbreak elektronikoak
dira, espektro harmonikoa dutelako eta beti finko mantentzen delako. Hala
ere, parametro ezberdinei modulazioak eta inguratzaileak aplikatuz soinua
aberastu ere egin daiteke. Osziladoreaz sortutako seinaleak prozesatu ere
egin daitezke ezaugarri ezberdinetako soinuak sortzeko.
|
|
|
GALDERAK
a
Anplifikazio elektrikoa duen instrumentu batek, elektrizitatea darabil:
-
notak sortzeko.
-
soinua anplifikatzeko.
-
haserako bibrazioa sortzeko.
-
haserako bibrazioa sortu eta soinua anplifikatzeko.
b
Anplifikazio elektrikoa duen instrumentu baten
transduktore elektromagnetikoa, zertarako
da?
-
Bibrazio bat seinale akustiko bilakatzeko.
-
Bibrazio bat korronte elektriko bilakatzeko.
-
Seinale akustiko bat bibrazio bilakatzeko.
-
Korronte elektriko bat bibrazio bilakatzeko.
c
Organo elektriko batean, soinua nola sortzen da?
-
magnetikoki
-
mekanikoki
-
elektrikoki
-
akustikoki
d
Sintetizagailu programagarri batek
-
soinu aurre-grabatuak soilik igor ditzake.
-
ezin ditu soinuak sortu.
-
soinu-multzo bat ezin du aldatu.
-
soinua ere sor dezake.
e
Sintesi bateratzailean honelako seinaleak elkartzen dira:
-
harmoniko gutxiko seinaleak
-
harmoniko-kopuru handia.
-
harmoniko ugariko seinalea.
-
harmoniko-kopuru urria.
Emaitzak: a2 b2 c3
d4 e2
|
|
ESTEKAK
Beste
instituzio batzuen helbide edo baliabideak ezagutu nahi badituzu bisita
itzazu ondoko esteka honetan ageri direnak:
|
Akustika-ikastaroa,
GA-k egina © Copyright 2003.
Eskubide guztiak erreserbatuta. Harremanak:
acustica@lg.ehu.es
|
|